Valencian testi

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Oberfeldwebel sanoi:
Ja toi "70% pienempi" on muuten yksi forumilaisten kuuluisista älyttömyyksistä.

Tämä ei ole foorumilaisten älyttömyys!
:jaska:

En paljo matematiikkaa osaa, mutta olisihan se nyt aika älytöntä pienentää takasiipeä 70%???? Tuota tarkoitin. MP-18:sta oli tarkoitus ajaa takasiivellä, joka oli 75% edellisen takasiiven koosta. Tälle kaudelle säännöt (yllätys) tekivät takasiiven koosta lähes standardin, joten se siitä.

No joo, mene ja tiedä kumpi siipi mäkille tuottaa enemmän haittaa. Davidhan sanoi, että on vaikea saada renkaisiin lämpöä ekoilla kierroksilla. Mäkki on testannut noin kolmee - neljää eri etusiipeä, sekä yhtä(?) takasiipeä..
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Oskari: mainiosti selvennetty :thumbup:

Talvitestit ovat ohitse etkä siis tiedä, missä menet?
- En todellakaan tiedä. Vaikea sanoa, mutta teemme parhaamme ja käytämme sitä, mitä meillä on. Muuhun emme pysty, Kimi vakuutti naurusuin.
TS/Heikki Kulta
Tuo on se merkittävä asia tämän viikon testeistä! Kunhan puhuvat mitä pomot käskevät heidän puhua mut Kimillä ei pitänyt pokka! :wink:

Valencian testien perusteella voisi päätellä että aerodynaamisesti auto on kyllä kovassa iskussa mutta suoranopeutta voi uupua!

Valencian rata on kuitenkin hidas ja lyhyt Monaco tyyppinen mikkihiiri rata, ja siellä McLaren on mennyt kovaa!

Kimi Räikkönen haikailee lisää voimaa Mercedeksen moottorilta. Ja syytä onkin.
Valencian lyhyellä suoralla torstaina Kimi oli huippunopeudessa peräti 4 km/t hitaampi kuin Ralf Schumacherin Williams ja vain 2 km/t nopeampi kuin Mark Webberin Jaguar.
TS/Heikki Kulta
Tuon perusteella voisi päätellä, että myllystä uupuu voimaa, jolloin tällaisella syherö-radalla mennään riittävän kovaa mutta Barcelona tyyppisellä nopealla radalla jäädään suorilla Bemarin jalkoihin pahasti! Jolloin siipeä täytyy vähentää takaa, jolloin kokonaisuus ei enää välttämättä toimi?

Toisaalta voi olla että tämä uusi takasiipi ei toimi niin hyvin mitä McLarenilla odotettiin, jolloin suoranopeutta menetetään kun täytyy ajaa aina täysillä siivillä?

Se taas puhuis tuota 70% juttua vastaan?

Toisaalta rataennätys on vielä hallussa myös Jerezin radalta! Sitä nyt en muista tuliko se vanhalla vai uudella takasiivellä, enkä kyllä muista Jerezin rata-profiiliakaan? :dunno:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Sinänsä jos miettii tuota takasiipi juttua niin 70% pois 03-spec mukaisesta siivestä tarkoittaa lähinnä sitä siipien määrää ja niiden "jyrkkyys"-astetta!

Joten jos ennen oli esim. kolme "levyä" siinä takasiivessä vaikka 45 asteen kulmassa, niin tuon 70% jutun mukaan yksi "levy" 45 asteen kulmassa riittäisi saavuttamaan saman pidon takapäähän 18-mallissa!

Eli ei sen takasiiven pidä kokonaisuudessa olla 70% pienempi!

Ja nythän takasiipi on periaatteessa just uusien sääntöjen mukaan muttunut aikapitkälti sellaiseksi, kun noiden "levyjen" määrä on tiputettu!?
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Ja vielä lisää! :ahem:

Eli tuon siipiperustelun mukaan mitä tuossa heitin, niin McLarenilla ei pitäisi siltä osin olla ongelmia siipien suhteen! Jos nuo tiedot pitävät paikkaansa tuon 70% suhteen ja jos 19-malli toimii aerodynaamisesti samoin kuin 18-malli!

Noh, siitähän sitten päästään siihen että 19-malli ei toimi samoin kuin 18-malli! Koska ainakin yksi selkeä aerodynamiikkaan vaikuttava muutos on tullut(siipien ja pikku härveleiden lisäksi), nimittäin nuo pakoputken aukot, jotka tulivat alkuperäisessä takasiiven alta!
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki

Tuon perusteella voisi päätellä, että myllystä uupuu voimaa, jolloin tällaisella syherö-radalla mennään riittävän kovaa mutta Barcelona tyyppisellä nopealla radalla jäädään suorilla Bemarin jalkoihin pahasti! Jolloin siipeä täytyy vähentää takaa, jolloin kokonaisuus ei enää välttämättä toimi?

Toisaalta voi olla että tämä uusi takasiipi ei toimi niin hyvin mitä McLarenilla odotettiin, jolloin suoranopeutta menetetään kun täytyy ajaa aina täysillä siivillä?

Se taas puhuis tuota 70% juttua vastaan?

Toisaalta rataennätys on vielä hallussa myös Jerezin radalta! Sitä nyt en muista tuliko se vanhalla vai uudella takasiivellä, enkä kyllä muista Jerezin rata-profiiliakaan? :dunno:
Ei tuo 4 km/h:n ero nyt niin valtavan suuri ole jos huippunopeus on jotain luokkaa 300km/h niinkuin veikkaisin sen Valenciassa olevan. Tosin pitemmillä suorilla tuo saattaa jo vaikuttaa jonkun verran mutta kaipa Mäkki sitten ottaa sen kiinni mutkissa :) Kaikesta huolimatta tuo vaikuttaa siltä, että joko moottorissa ei ole tarpeeksi tehoa tai sitten takasiipi ei toimi kunnolla kuten sanottu.

Jerezin rata ei ole niin hidas kuin Valencia mutta muistaakseni kuitenkin hitaampi kuin Barcelona..? Yksi pitkä suora siellä ainakin on. Toisaalta siellä ei kai ole tuon ennätyksen jälkeen paljoa taidettu testaillakaan?
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
lfb sanoi:
Ei tuo 4 km/h:n ero nyt niin valtavan suuri ole jos huippunopeus on jotain luokkaa 300km/h niinkuin veikkaisin sen Valenciassa olevan. Tosin pitemmillä suorilla tuo saattaa jo vaikuttaa jonkun verran mutta kaipa Mäkki sitten ottaa sen kiinni mutkissa :) Kaikesta huolimatta tuo vaikuttaa siltä, että joko moottorissa ei ole tarpeeksi tehoa tai sitten takasiipi ei toimi kunnolla kuten sanottu.

Jerezin rata ei ole niin hidas kuin Valencia mutta muistaakseni kuitenkin hitaampi kuin Barcelona..? Yksi pitkä suora siellä ainakin on. Toisaalta siellä ei kai ole tuon ennätyksen jälkeen paljoa taidettu testaillakaan?
Totuus voi olla taas karu kilpailussa. Jos aika-ajot menevät persiilleen, nopeus kilpailussa ei välttämättä auta hirveästi, jos ohittaminen ei onnistu itse kilpailussa. Viime kaudella nähtiin useamman kerran tulppia nopeampien kuskien edessä.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
MikGo sanoi:
Onko tän päivän aikoja missään?
Tais tulla vettä ...

Rankkasade sotki F1-tallien viimeisen testipäivän Valencian radalla Espanjassa. Vain Williams ja Toyota uskaltautuivat radalle. Nopeimman ajan 1.36,966 vaikeissa olosuhteissa liukasteli Williamsin Ralf Schumacher.

McLaren katsoi BAR- ja Jaguar-tallien tavoin parhaaksi pakata tavaransa, kun sää ei osoittanut parantumisen merkkejä.

Ensi viikolla useat tallit testaavat Imolan radalla.

(MTV3)
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Joo.. vettä.

R Schumacher WilliamsF1 M 1:36.966 27
Gene WilliamsF1 M 1:38.828 27
Briscoe Toyota M 1:41.939 5
Zonta Toyota M 1:43.258 13
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
formulastara sanoi:
Sangiovese di puglia! Halpaa ja hyvää!!!!!!:D
Menee offtopiikiksi, mutta kyseessä on siis Italialainen rypäle ja viini, vai mitä?

Itse imen tällä hetkellä Vina Maipoa (Chile, Cabernet Sauvignon 2003). 25 euroa 3 l pönttö.

Makuasioista ei kuitenkaan kannata kinastella:D
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
lfb sanoi:

Jerezin rata ei ole niin hidas kuin Valencia mutta muistaakseni kuitenkin hitaampi kuin Barcelona..? Yksi pitkä suora siellä ainakin on. Toisaalta siellä ei kai ole tuon ennätyksen jälkeen paljoa taidettu testaillakaan?
Kyllä Jerez ja Valencia muistuttavat mun mielestä aika paljon toisiaan. Lyhyitä suoria ja tiukkoja mutkia.

www.circuitvalencia.com --> el circuit --> datos tecnicos löytyy kuva profiilista.

http://tracks.worldofmotorsport.com/Jerez.htm

Valencian radan pituus on 4,005km ja Jerezin 4,428. Näistä kun laskee keskinopeudet Räikkösen ajamien rataennätysten mukaan, niin Valencian keskinopeudeksi tulee 208,972km/h ja Jerezin keskinopeudeksi 209,403km/h.
 
Viimeksi muokattu:

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Olen sairas tiedän..tuosta radan kuvasta tulee hieman mieleen Barcelonan rata..huom. hieman..
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Ilmari sanoi:
Menee offtopiikiksi, mutta kyseessä on siis Italialainen rypäle ja viini, vai mitä?

Itse imen tällä hetkellä Vina Maipoa (Chile, Cabernet Sauvignon 2003). 25 euroa 3 l pönttö.

Makuasioista ei kuitenkaan kannata kinastella:D
Margués de Cáceres (Cenicero/España) :thumbup:
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Hehe, what about El Tiempo, espanjalaista? :D
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Ilmari sanoi:
Menee offtopiikiksi, mutta kyseessä on siis Italialainen rypäle ja viini, vai mitä?

Itse imen tällä hetkellä Vina Maipoa (Chile, Cabernet Sauvignon 2003). 25 euroa 3 l pönttö.

Makuasioista ei kuitenkaan kannata kinastella:D
Eihän niistä kiistellä sovi, keskustella kyllä voi tietysti. Itse pidän Eteläitalialaisten viinien kevyen pehmeästä ja usein hedelmäisestä mausta. Voimakkaat viinit tarttuvat ikävästi kitalakeen.

Nythän on hieman darra, mutta ajattelin korjata illemmalla tilanteen nautinnollisella pullollisella di Pugliaa:ahem:

Ai niin, ja hintahan on vain 5,89e per poteli:thumbup:
 
Ylös