Valtteri Bottas - Voittava Suomen Ikioma 'Lill-Lövis' vai Mestaruudeton Siipimies?

BlackArrow

Well-known member
Liittynyt
18.7.2020
Viestit
736
Ekalla stintillä - joka lyhyeksi jäi - oli nopea, mutta otettiin varikolle avaamaan peli. Sitten Hamilton tuli eteen ja se oli siinä. En ihan allekirjoita nyt tätä, mielestäni selkeästi tänään Mersun säädöt toimivat hyvin bottaksen anonyymille.
Stintti mikä jäi lyhyeksi hänen ajovirheen vuoksi aiheuttaen tärinää renkaisiin. Ei otettu siis sisään avaamaan peliä. Yleensä kärkikuljettaja tulee mersulla ensin varikolle.

Bottaksen ensimmäinen stintti kesti 16 kierrosta ja vain neljällä kierroksella oli nopeampi. Eli Bottas saattoi olla nopea mutta ei nopeampi.
 
Viimeksi muokattu:

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3021
Erittäin helposti Vale seurasi kärkikaksikkoa ja ajoi parempia ajolinjoja useassa kohdassa. Ainakin näytti, että Valen auto toimi huomattavasti paremmin mutkissa.
Paha tietenkään sanoa, että kotrolloiko Hami vauhtiaan siinä alussa, mutta tuskin.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1934
Sijainti
Vyborg
Vaikka Mercedes ei tekisi jatkosopimusta Bottaksen kanssa niin silti kannattaisi tallin yrittää edes vähäisenkin panostaa Bottakseen, ja yrittää antaa se parempi taktiikka tulevissa kisoissa.
Jolloin voisi hyvällä päivällä ottaa pisteitä pois Verstappenilta silloin kuin Hamiltonilla ei suju kisa.
Koska yksikin epäonnistuminen voi olla ratkaiseva tämän kauden mestaruustaistossa!
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5151
Moni syyttää bottasta rengaskulumasta, mutta nopeasti ne Maxinkin renkaat kuluivat tänään -> toinen stoppi -> voitto. Joskus se Overall nopein taktiikka ei edellytä taas liikoja renkaan säästämistä. Valtteri oli nopea. Väitän jopa rohkeasti, että aggressiivisella taktiikalla Valtteri olisi voittanut - nähdäkseni oli mersuista edelleenkin se nopeampi tänään.
Aggressiivisella taktiikalla Bottasin renkaat olisivat sulaneet vieläkin pahemmin. Mikään taktiikka ei olisi auttanut Bottasta Hamiltonin ohitse, mutta hän olisi ehkä voinut pelata Mersulle kaksoisvoiton tämän tuplanöyryytyksen sijaan.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2494
Stintti mikä jäi lyhyeksi hänen ajovirheen vuoksi aiheuttaen tärinää renkaisiin. Ei otettu siis sisään avaamaan peliä. Yleensä kärkikuljettaja tulee mersulla ensin varikolle.
Näin silloin kun ajavat kilpaa keskenään. Eilisen kaltaisessa tilanteessa toki Bottas on se jolla yritetään undercuttia eli stoppi on pakko tehdä varsin aikaisessa vaiheessa.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Toton selitykset alkaa kääntymään jo hieman rasittavuuden puolelle. Selitykset Valen aikaistetusta varkkokäynnistä kertoo ettei tallilla ollut muuntautumiskykyä. RedBullilla tajuttiin, että Vale on kisassa se nopeampi ja siihen reagoitiin.
Tosi asia lienee kuitekin, että Lewistä ajatettiin voittoon. Ja kun ollut vauhtia varastossa, niin Hamis on kyennyt vetäisemään tarvittavaa kaulaa, vaikka on jäänyt radalle. Nyt ei enää vauhti riittänytkään ja putos Max taakse. Toisen virheen sitten tekivät Valen kanssa kun eivät ottaneet vaihtoon vaan antoivat Redbullin tehdä sen. No eihän se tietysti olis ollut kiva jos, Vale olis tullut ensimmäisenä maaliin, kun siinä vaiheessa uskoivat vielä Lewiksen tulevan renkaan säästö kyvyillään ekana maaliin. PS. ja Salon kanssa samaa mieltä noista runkojen erilaisuudesta. Nyt vain taisi Lewiksen kohdalla säätöaika loppua kesken... Mersedes ja Lewis vaikuttavat hieman ylimielisiltä. Toto näytti sen verran rasittuneelta, että olisko Lewis ilmoittanut jatkoaikeensa. Toto nolas itsensä ja joutui toteamaan että kuskit (Vale ja Russell) päätetään "talvella". Toisaalta olishan se metkaa nähdä kuinka hyvä Russell tosiasiassa on. Nyt kun lukee noita Engelsmannien kommentteja. Russell on just niin hyvä kun viimeinen kisa uusilla pehmeillä renkailla Mersulla vs. Vale kuluneilla kovilla.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1105
Toton selitykset alkaa kääntymään jo hieman rasittavuuden puolelle. Selitykset Valen aikaistetusta varkkokäynnistä kertoo ettei tallilla ollut muuntautumiskykyä. RedBullilla tajuttiin, että Vale on kisassa se nopeampi ja siihen reagoitiin.
Tosi asia lienee kuitekin, että Lewistä ajatettiin voittoon. Ja kun ollut vauhtia varastossa, niin Hamis on kyennyt vetäisemään tarvittavaa kaulaa, vaikka on jäänyt radalle. Nyt ei enää vauhti riittänytkään ja putos Max taakse.
No mitä ihmettä? Mitä Mersun olisi pitänyt tehdä aikaisen varikkostopin sijaan, jättää radalle happanemaan huonoilla renkailla? Tylysti voisi linjata että talli teki oikein, mutta Bottaksen olisi pitänyt ajaa kovempaa varikkostopin jälkeiset kierrokset, niin olisi pystynyt ohittamaan sekä Verstappenin että mahdollisesti myös Hamiltonin undercutin turvin. Sitten olisi ollut taktiset avaimet käsissä loppukisan suhteen.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3021
Aggressiivisella taktiikalla Bottasin renkaat olisivat sulaneet vieläkin pahemmin. Mikään taktiikka ei olisi auttanut Bottasta Hamiltonin ohitse, mutta hän olisi ehkä voinut pelata Mersulle kaksoisvoiton tämän tuplanöyryytyksen sijaan.
Sanoihan Vale ennen Maxin stoppia, että renkaat eivät kestä maaliin ja sai kuittauksen asiaan. Kuittaus tosin taisi tarkoittaa, että ajat niillä nyt loppuun saakka sen +parikymmentä kierrosta.
Johtuukohan pysähtymättömyys sitten siitä, että aiemmin samaa sanonut Hami päätti Maxin stopin jälkeen pysyäkkin radalla?

Olishan kuski pitänyt ottaa sisään siinä kohdassa, vaikka talli olisi ollut Coloni. Ja vielä Musconin älyttömän typerä kuittaus myöhemmin Checon taktiikasta, joka meni tälläkin kertaa päin persettä.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3021
No mitä ihmettä? Mitä Mersun olisi pitänyt tehdä aikaisen varikkostopin sijaan, jättää radalle happanemaan huonoilla renkailla? Tylysti voisi linjata että talli teki oikein, mutta Bottaksen olisi pitänyt ajaa kovempaa varikkostopin jälkeiset kierrokset, niin olisi pystynyt ohittamaan sekä Verstappenin että mahdollisesti myös Hamiltonin undercutin turvin. Sitten olisi ollut taktiset avaimet käsissä loppukisan suhteen.
Tuskin olisi tallissa katsottu kovin hyvällä, jos olisi alkanut Hamia siinä pahemmin painostamaan.
Vale tuskin on tällä hetkellä siinä tilanteessa tallin sisällä, että pystyisi moista tekemään, vaikka Hami siinä edessä huomattavan hidas olikin
Jos rengasmiehen väärään suuntaan avaamiset menee Valen piikkiin, ni mitähän olisi tapahtunut, jos mahd ohitustilanteessa olisi tapahtunut jotain 😁
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1105
Tuskin olisi tallissa katsottu kovin hyvällä, jos olisi alkanut Hamia siinä pahemmin painostamaan.
Vale tuskin on tällä hetkellä siinä tilanteessa tallin sisällä, että pystyisi moista tekemään, vaikka Hami siinä edessä huomattavan hidas olikin
Jos rengasmiehen väärään suuntaan avaamiset menee Valen piikkiin, ni mitähän olisi tapahtunut, jos mahd ohitustilanteessa olisi tapahtunut jotain 😁
Tarkoitin kylläkin varikkokäyntien aikaista ohitusta undercutia hyödyntäen. Järjestys Bot-Ver-Ham olisi antanut taktiikan suhteen valttikortit Mersulle ja olisi varmasti ollut mieluisempi järjestys kuin Ver—Ham-Bot.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
No mitä ihmettä? Mitä Mersun olisi pitänyt tehdä aikaisen varikkostopin sijaan, jättää radalle happanemaan huonoilla renkailla? Tylysti voisi linjata että talli teki oikein, mutta Bottaksen olisi pitänyt ajaa kovempaa varikkostopin jälkeiset kierrokset, niin olisi pystynyt ohittamaan sekä Verstappenin että mahdollisesti myös Hamiltonin undercutin turvin. Sitten olisi ollut taktiset avaimet käsissä loppukisan suhteen.
Valtteri ajoi stopin jälkeen tukun kisan nopeimpia kierrosaikoja. Minkäs teet, jos Red Bullilla oli vauhtia vielä reservissä ja pystyivät ajamaan myös nopeita aikoja eikä under cut onnistunutkaan.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2494
Sanoihan Vale ennen Maxin stoppia, että renkaat eivät kestä maaliin ja sai kuittauksen asiaan. Kuittaus tosin taisi tarkoittaa, että ajat niillä nyt loppuun saakka sen +parikymmentä kierrosta.
Johtuukohan pysähtymättömyys sitten siitä, että aiemmin samaa sanonut Hami päätti Maxin stopin jälkeen pysyäkkin radalla?

Olishan kuski pitänyt ottaa sisään siinä kohdassa, vaikka talli olisi ollut Coloni. Ja vielä Musconin älyttömän typerä kuittaus myöhemmin Checon taktiikasta, joka meni tälläkin kertaa päin persettä.
Peli oli menetetty siinä vaiheessa kun heitettiin hukkaan mahdollisuus pysähtyä ennen Maxia. Heti perään pysähtymällä olisi turvattu kolmossija, mutta samalla heitetty hukkaan viimeinenkin mahdollisuus kaksoisvoitosta.

Se Hamiltonin ja Verstappenin perässä roikkuminen stintin alussa tosin ihmetyttää. Aina hatara mahdollisuus kuitenkaan molempia ohittaa, niin olisi varmaan kannattanut jättää muutama sekunti väliä ja säästellä rengasta, kun oletus kai alusta asti kuitenkin oli että loppuun asti ajetaan.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5151
Sanoihan Vale ennen Maxin stoppia, että renkaat eivät kestä maaliin ja sai kuittauksen asiaan. Kuittaus tosin taisi tarkoittaa, että ajat niillä nyt loppuun saakka sen +parikymmentä kierrosta.
Johtuukohan pysähtymättömyys sitten siitä, että aiemmin samaa sanonut Hami päätti Maxin stopin jälkeen pysyäkkin radalla?
Niin, renkaista sanoi samaa Hamiltonkin ja silti hän lähes voitti kilpailun. Bottasilla ne sulivat pahasti alle. Tämä voi selittää sen, miksei Bottasta otettu vakavammin. Luulisin että oli insinöörien päätös pitää kuljettajat radalla. Emme tainneet kuulla Hamiltonin radiota ollenkaan Verstappenin stopin jälkeen, että protestoiko hän asiasta mitenkään.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
No mitä ihmettä? Mitä Mersun olisi pitänyt tehdä aikaisen varikkostopin sijaan, jättää radalle happanemaan huonoilla renkailla? Tylysti voisi linjata että talli teki oikein, mutta Bottaksen olisi pitänyt ajaa kovempaa varikkostopin jälkeiset kierrokset, niin olisi pystynyt ohittamaan sekä Verstappenin että mahdollisesti myös Hamiltonin undercutin turvin. Sitten olisi ollut taktiset avaimet käsissä loppukisan suhteen.
Ei mitään ihmeitä, ja ensimmäinen sisääntulo meni oikein. Sitten ei mennyt niin putkeen. Bottas olisi pitänyt ottaa sisään kun ilmoitti että renkaat on loppu.
 
Viimeksi muokattu:

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3021
Niin, renkaista sanoi samaa Hamiltonkin ja silti hän lähes voitti kilpailun. Bottasilla ne sulivat pahasti alle. Tämä voi selittää sen, miksei Bottasta otettu vakavammin. Luulisin että oli insinöörien päätös pitää kuljettajat radalla. Emme tainneet kuulla Hamiltonin radiota ollenkaan Verstappenin stopin jälkeen, että protestoiko hän asiasta mitenkään.
Ei tainnut kuulua enää sen jälkeen, kun Hami päätti ajaa yhdellä stopilla. Noin 5 minuuttia Maxin stopin jälkeen. Tosin siinä se olisi ollut muutenkin jo myöhäistä.

Mutta mitä Valeen tulee, niin olisihan tallin pitänyt ottaa kuski sisään, jos kokee sen tarpeelliseksi ja renkaat näyttävät huonoilta. Omituista sekoilua pitää väkisin radalla kuluneilla renkailla.
Ja kun katsoo kierrosaikoja, niin tuonne kierrokselle 25 on Maxin kanssa aika tasaiset ajat, Max meni vatikolle uudestaan kierrokselta 32 ja sitten erot repesivät.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1105
Ja kun katsoo kierrosaikoja, niin tuonne kierrokselle 25 on Maxin kanssa aika tasaiset ajat, Max meni vatikolle uudestaan kierrokselta 32 ja sitten erot repesivät.
Onko muuten jossain nähtävillä dataa kunkin kuljettajan kierrosajoista koko kilpailun ajalta?
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1105
Yllä olevia kierrosaikoja on mielenkiintoista pureskella kun miettii miksi Bottaksen undercut ei riittänyt Verstappeniin nähden, mutta Verstappen taas onnistui Hamiltoniin nähden. Bottaksen kierros varikolle mentäessä oli hitaampi kuin Verstappenin ja Hamiltonin vastaavat. Bottas myös vietti varikolla aikaa kauimmin. Samoin Bottaksen varikolta paluukierros oli hitaampi kuin Verstappenin. Hamiltonin varikolta paluukierros ei ole vertailukelpoinen, koska palasi Verstappenin vaihdelaatikkoon kiinni.

Yhteenvetona voisi todeta, että sekä Bottaksella kuljettajana että tiimillä varikkotoiminnan osalta on peiliin katsomisen paikka.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3021
Mesellä oli vissiin jarrutusmerkit jotenkin väärin, kun kumpikin kuski menetti paljon aikaa itse varikkosuoralla. Hsmi vissii n vielä huomattavasti Valea enemmän. 3 sek johto luultavasti kuivui siihen ja Max pyyhälsi ohi.
 
Ylös