Valtteri Bottas - Voittava Suomen Ikioma 'Lill-Lövis' vai Mestaruudeton Siipimies?

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5263
Voihan sitä jälkiviisaana pohtia olisiko Bottaksen otteet olleet parempia jos Russellin tuurauskeikan jälkeen ennen kautta olisi ilmoitettu että Russell korvaa 2022 Bottaksen. Silloin kovin vakuuteltiin ettei ne Bahrainin näytöt mihinkään vaikuta, ja jotkut sen uskoikin. Toisaalta olisihan Bottaksen pitänyt ajaa näyttöjä tulevaisuuden tallipaikkoja varten, joten sekin olisi aiheuttanut paineita. Harvoin tuolla on paineetontila kuten nyt Bottaksella. Vettelillä taas meni pasmat aivan sekaisin kun kerrottiin ennen kautta ettei jatkoa heru.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2852
Kimi 2009
Massan jousi päässä jälkeiset kisat.
Tää on kyllä tavallaan hauska ilmiö miten on aika yleisesti muistikuvissa kääntynyt tuohon että olisi maagisesti alkanut kulkemaan nimenomaan Massan loukkaannutumisen jälkeen. Kuitenkin siellähän oli käyrä ylöspäin jo aiemmin ja tuosta Massan loukkaantumiskisastakin Kimille p2.
 

McLaardi

Well-known member
Liittynyt
24.4.2005
Viestit
405
Tää on kyllä tavallaan hauska ilmiö miten on aika yleisesti muistikuvissa kääntynyt tuohon että olisi maagisesti alkanut kulkemaan nimenomaan Massan loukkaannutumisen jälkeen. Kuitenkin siellähän oli käyrä ylöspäin jo aiemmin ja tuosta Massan loukkaantumiskisastakin Kimille p2.
Molemmilla oli pallipaikkoja alkukaudellakin.
 

YaZka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2002
Viestit
954
Sijainti
Tampere
Tää on kyllä tavallaan hauska ilmiö miten on aika yleisesti muistikuvissa kääntynyt tuohon että olisi maagisesti alkanut kulkemaan nimenomaan Massan loukkaannutumisen jälkeen. Kuitenkin siellähän oli käyrä ylöspäin jo aiemmin ja tuosta Massan loukkaantumiskisastakin Kimille p2.
Mitäs sinä oikein höpäjät.
Kimillä oli kaudella 2009 podium paikkoja 5kpl ja 4kpl niistä tuli Massan loukkaantumisen jälkeen, niistä 1kpl oli myös voitto.
Eli kyllä myös tilastot tukee tätä "muistikuvaa" jotka itse muistan vallan hyvin.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1977
Sijainti
Vyborg
Kimin neljän palkintopalli putken suoritusarvoa nostaa etenkin se että Ferrari oli kesän lopulla lopettanut auton kehittämisen kokonaan 2009. Ja Ferrarin insinöörit sanoivat suoraan että olivat ihmeissään siitä kuinka Kimi pystyi ajamaan noin hyviä tuloksia sillä autolla, vaikka kehitystyö Ferrari 60:een kanssa oli lopetettu kokonaan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4278
Mitäs sinä oikein höpäjät.
Kimillä oli kaudella 2009 podium paikkoja 5kpl ja 4kpl niistä tuli Massan loukkaantumisen jälkeen, niistä 1kpl oli myös voitto.
Eli kyllä myös tilastot tukee tätä "muistikuvaa" jotka itse muistan vallan hyvin.
Ferrari alkoi panostaa Kimiin enemmän Massan loukkaannuttua. Kimihän haluttiin vaihtaa Alonsoon, joten tiimi panosti enemmän varmasti Massaan. Nyt kun Felipe loukkaantui, pääpaino tuli siihen, että Kimi menestyy. Siksi näitä podiumeja tuli ja jopa GP-voitto. Ennen Felipen loukkaantumista Kimillä oli jo kuitenkin podium Monacosta.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4278
Tulee olemaan mielenkiintoista toi Bottaksen ensimmäinen testi Alfa Romeolla.
Kyllä. Mielenkiintoa senkin suhteen, että miten Bottas vertailee Mercedestä ja Alfa Romeota. Bottashan ajaa ilmeisesti juurikin tämän kauden Alfa Romeota. Kimin 7 vaan vaihtuu Valtterin tuplaseiskaan (77).
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Mitäs mielenkiintoista tuossa on?
- auto ei kulje mihinkään, moottori on tehoton ja aerodynamiikka perseeestä...verrattuna Meseen:(
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4278
Mitäs mielenkiintoista tuossa on?
- auto ei kulje mihinkään, moottori on tehoton ja aerodynamiikka perseeestä...verrattuna Meseen:(
Ehkäpä Valtteri antaa tarkkaa analyysia siitä, missä hävitään Mercedekselle. Itse aina tykkään, kun joku kuski vaihtaa tiimiä, ja antaa palautetta ehkä mediallekin, mikä on erilaista verrattuna aiempaan tiimiin
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2852
Eiköhän ne insinöörit näe datasta aika suoraan missä se tappio nopeammille tiimeillä tulee. Ei se kuski sitä kuitenkaan ajaessaan tunne, että joku mutka menee 0,153 sekuntia hitaammin tai kiihdytyksessä hävitään kymmenys. Nuo erot on kuitenkin loppupeleissä melko naurettavan pieniä jopa noin eri tason tiimienkin välillä. Toki pystyy havaitsemaan sen jos auto nyt käyttäytyy jotenkin kummallisesti, mutta toisaalta on siellä ollut Kimi antamassa palautetta ja ilmeisesti kommenttien perusteella auto yleensä tuntuukin ihan hyvältä.

Varmaan se mitä Bottas voi tuoda on infoa siitä, miten eri moottoriasetuksia käytetään jne, tosin veikkaan kyllä että kaikki tuollaiset nyanssitkin on aika tarkkaan jo tiimien kesken ennestään vakoiltu.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Hyvin bottas sanoi tuossa mitä tääälläkin on puhuttu, että lewiksen tasaisuus on niin hyvää, että siksi on vaikea päihittää. Myönsi että lewiksellekin tulee huonoja viikonloppuja mutta niin paljon vähemmän kuin hänelle, että siittä se ero sitten kasvaa pisteissä ja tilanne kääntyy.

Toki täällä ollaan varmoja salaliitosta, mutta jännä että bottas itsekin sanoi että tasaisuus oli se minkä takia aina hävis taistelun.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5263
Ehkäpä Valtteri antaa tarkkaa analyysia siitä, missä hävitään Mercedekselle. Itse aina tykkään, kun joku kuski vaihtaa tiimiä, ja antaa palautetta ehkä mediallekin, mikä on erilaista verrattuna aiempaan tiimiin
No niin antoi varmaan Kimikin Ferrarikokemus-palautetta saapuessaan Alfalle ja ollut pelkkää alamäkeä. Samoin Vettel Ferrarilta Aston Martinille ja talli syöksyyn suorituskyvyssä. Kuskeilla on yhtä paljon osaa auto suorituskykyyn kuin hyttysen paska valtameressä.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4222
Kuskeilla on yhtä paljon osaa auto suorituskykyyn kuin hyttysen paska valtameressä.
Näinhän tämä taitaa nykypäivänä valitettavasti olla. Toista vielä esimerkiksi 90-luvulla kun Schumi ajoi yötä päivää maranellossa :)

edit. tai itseasiassa Fionarossa, eikös se ferkun testirata ole siellä
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1977
Sijainti
Vyborg
Kuskit voivat korkeintaan antaa palautetta insinööreille autosta. Mutta eivät kuskit niitä autoja suunnittele tai kehitä kuitenkaan, vaan lähinnä toi on insinöörien heiniä auton kehittämis hommat.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5714
Hyvin bottas sanoi tuossa mitä tääälläkin on puhuttu, että lewiksen tasaisuus on niin hyvää, että siksi on vaikea päihittää. Myönsi että lewiksellekin tulee huonoja viikonloppuja mutta niin paljon vähemmän kuin hänelle, että siittä se ero sitten kasvaa pisteissä ja tilanne kääntyy.

Toki täällä ollaan varmoja salaliitosta, mutta jännä että bottas itsekin sanoi että tasaisuus oli se minkä takia aina hävis taistelun.
Tasainen ja kaikkien aikojen paras kuski kokonaisuudessaan.
 
Ylös