Bottaksen renkaat olivat kylmät, Russell valmisteli renkaita 2-3kierrosta enemmän. Hamiltonikin liukui kylmillä renkailla, kuten lopulta nähtiin. Kosteissa oloissa tuolla kierrosmäärällä on älytön ero. Hamilton ohitteli kuivalla kelillä, jota mahdollisuutta Bottas ei saanut näytettyä. Kisan alussa ei älyttömästi ohituksia nähty, jos ei ollut suurempia ongelmia. Kyllähän se nyt selvää oli ja keskusteluistakin kävi selväksi, että Hamiltonin tehot laitettiin tappiin loppukisan ajaksi. Ei kukaan muu ajanut kuivalla kelillä 0.9s eroa suoralla umpeen. Kyllä monta kertaa Bottakselle on kisassa laitettu säästömoodi päälle ja Hamilton ajanut täydellä tehoilla, tilanteet ovat sen mahdollistaneet. Jos Hamilton johtaa 10s kaulalla jahdaten vaikkapa Verstappenia, ei Bottaksen ole mitään järkeä revittää täydellä tehomoodilla, kun ei kummiskaan saa ohitusmahdollisuutta. Mersu on tuolloin monta kertaa laskenut tehot ja Bottaksen vauhti on romahtanut. Näistä on esimerkkejä ja Mersu/Bottas maininneet asiasta.
Russell jäi alussa kylmillä slikseillä älyttömästi Bottaksen kuluneille inttereille. Kun ne sai lämpöön parin kierroksen päästä, vauhtiero oli älytön. Bottaksen kisa meni pilalle aika-ajossa ja hekoissa lähdössä. Ilman noita olisi ollut podiumilla. Wolffin mukaan koko viikonloppu meni rengaslämpöihin, niin aika-ajoi kuin kisa. Wolff kuvasi rengaslämpöongelmaksi aika-ajoa, kuulema Bottas tietää sen itse. Jätti tosin kertomatta, johtuuko se kuskista vai onko autossa joku ongelma.