Valtteri Bottas - Voittava Suomen Ikioma 'Lill-Lövis' vai Mestaruudeton Siipimies?

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Edit: Hammertime oli ihan sitä, että Hamilton osaa ajaa renkaita säästellen. Siinä vaiheessa kun Bottaksen renkaat ovat loppu, on Hamltonilla vielä ainakin 10 kierrosta jäljellä. Totta kai silloin saadaan lisää vauhtia, kun renkaissa vielä löytyy pitoa.
En ihan niele tuota. Se on kyllä totta, että Bottas on aina ollut minustakin liian varovainen ohituksissaan.
Toisaalta, kun talli on niin "hyvin" tukenut aina, voi sekin kaivertaa, kun odottaa minkänlainen paskamyrsky olisi tulossa, jos tyrisi ohituksia.
Edelleen, mikä on se raaka nopeus?
 

sasquatch

Well-known member
Liittynyt
17.4.2021
Viestit
58
Raaka nopeushan on yksinkertainen asia joka bottaksella kyllä puuttuu. Ja se on semmonen asia joka näkyy kun startti on tapahtunut niin muutaman kierroksen jälkeen bottas on jääny hamiltonista 5 sek ja kisan puolivälissä ollaan jo kaukana..
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2851
Raaka nopeus sikäli kun sellaista nyt ylipäänsä mitenkään pystyy mittaamaan, selvinnee lähinnä aika-ajoista. Siinä on renkaat samat, bensakuorma sama ja tavoite sama eli ajaa mahdollisimman kovaa. Siinähän Valtteri ja Lewis on hyvin lähellä toisiaan. Kisassa sitten suurin osa ajasta säästellään milloin mitäkin ja hyvin pieni osa on sitä että vedetään ns täysillä kaikki nupit kaakossa. Kuitenkin isoin ero tuntuu yleensä tulevan siinä että Hamilton pystyy sen vauhdin kaivamaan vielä siinä vaiheessa, kun Valtterilla on renkaat loppu. Johtuuko sitten siitä, että kuluttaa renkaita vähemmän vai että yksinkertaisesti pystyy niillä kuluneemmilla kumeilla ajamaan kovempaa kuin Valtteri ja monet muut, ehkä siinä on taustalla vähän molempia. Joka tapauksessa nämä foliohattuilut että siellä olisi jotain salaista moottorikartaa käytössä, mitä Valelle ei vaan kiusallaan anneta, menee jo naurettavuuksissaan aika pitkälle.
 
Viimeksi muokattu:

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4314
Raaka nopeushan on yksinkertainen asia joka bottaksella kyllä puuttuu. Ja se on semmonen asia joka näkyy kun startti on tapahtunut niin muutaman kierroksen jälkeen bottas on jääny hamiltonista 5 sek ja kisan puolivälissä ollaan jo kaukana..
Eiköhän ekoila kierroksella suurinta roolia näyttele renkaiden toimivuus ja balanssi. Tuskin kukaan on paska ekoilla kierroksilla, jos on tilaa ajaa. Ja jos ei ole tallin puolelta mahdollista edes yrittää ohitusta, niin miksi siinä perässä pitäisi roikkua ja tuhota omat kuminsa. Onhan Valea alkukaudesta radiollakin kielletty Hamin ohittaminen ja sen yritys, kun oli lähellä.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4314
Eiköhän ekoila kierroksella suurinta roolia näyttele renkaiden toimivuus ja balanssi. Tuskin kukaan on paska ekoilla kierroksilla, jos on tilaa ajaa. Ja jos ei ole tallin puolelta mahdollista edes yrittää ohitusta, niin miksi siinä perässä pitäisi roikkua ja tuhota omat kuminsa. Onhan Valea alkukaudesta radiollakin kielletty Hamin ohittaminen ja sen yritys, kun oli lähellä.
Enkä nyt tarkoita, että se olisi joka kerta ollut noin, mutta selkeästi sen on usein nähnyt tänne ruudun tällekin puolelle
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5258
Raaka nopeushan on yksinkertainen asia joka bottaksella kyllä puuttuu. Ja se on semmonen asia joka näkyy kun startti on tapahtunut niin muutaman kierroksen jälkeen bottas on jääny hamiltonista 5 sek ja kisan puolivälissä ollaan jo kaukana..
Raaka-nopeus on aika-ajoveto, joka Bottaksella selkeästi parempi kuin kisat. Joten Bottakselta löytyy raakaa nopeutta, mutta ei kestävyyttä.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1505
Eiköhän ekoila kierroksella suurinta roolia näyttele renkaiden toimivuus ja balanssi. Tuskin kukaan on paska ekoilla kierroksilla, jos on tilaa ajaa. Ja jos ei ole tallin puolelta mahdollista edes yrittää ohitusta, niin miksi siinä perässä pitäisi roikkua ja tuhota omat kuminsa. Onhan Valea alkukaudesta radiollakin kielletty Hamin ohittaminen ja sen yritys, kun oli lähellä.
Todella harvoin tallin on tarvinnut kieltää Bottasta ohittamasta Hamiltonia ihan vain siksi, että järjestään Hamilton painelee Bottakselta horisonttiin, jonka jälkeen herrat käyvät aivan eri kisaa. Niinä harvoina kertoina kun Bottas on ajanut Hamiltonin edellä, on Hamilton pystynyt ajamaan kahdeksikkoa Bottaksen kontissa kiinni ja silti pystynyt säästämään renkaitaan paremmin. Minulle se ainakin kertoo siitä, että Hamiltonilla on huomattavasti enemmän vauhtireserviä ja pystyy säästellenkin laittamaan Bottaksen nippuun.
 

sasquatch

Well-known member
Liittynyt
17.4.2021
Viestit
58
Mutkissahan ero tehdään, hamilton ajaa ne vähän kovempaa. Ero ei tarvi olla iso. Esim 0.15 sekuntia kierroksella on jo 50 kierroksen kisassa 15 sekuntia eli melkein ilmanen varikkostoppi. Ite ajattelen niin että tuon verran valelta puuttuu raakaa nopeutta hamiltonin verrattuna.
Eihän vale 5 vuoden aikana ajamalla ole tainnut hamiltonia ohittaa..
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Mutkissahan ero tehdään, hamilton ajaa ne vähän kovempaa. Ero ei tarvi olla iso. Esim 0.15 sekuntia kierroksella on jo 50 kierroksen kisassa 15 sekuntia eli melkein ilmanen varikkostoppi. Ite ajattelen niin että tuon verran valelta puuttuu raakaa nopeutta hamiltonin verrattuna.
Eihän vale 5 vuoden aikana ajamalla ole tainnut hamiltonia ohittaa..
Ja 0,15 sekuntia kierroksella on reilu sadasosa per mutka. F1:ssä pelataan ihan järjettömän pienillä marginaaleilla.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5258
Mutkissahan ero tehdään, hamilton ajaa ne vähän kovempaa. Ero ei tarvi olla iso. Esim 0.15 sekuntia kierroksella on jo 50 kierroksen kisassa 15 sekuntia eli melkein ilmanen varikkostoppi. Ite ajattelen niin että tuon verran valelta puuttuu raakaa nopeutta hamiltonin verrattuna.
Eihän vale 5 vuoden aikana ajamalla ole tainnut hamiltonia ohittaa..
Logiikkasi ontuu. Bottaksella 17 paalua, 9 kisavoittoa. Miksi Bottas on pystynyt aika-ajoissa vetämään 17 kertaa "eroa mutkissa" enemmän kuin kukaan muu, mutta kisoissa ei? Eli Bottas on parempi yhdellä kierroksella kuin pidemmässä juoksussa.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Mersu on aivan varmasti tehty Hamiltonin mieltymyksen mukaisesti. Jos tarjolla on autossa kaksi suunnitteluvaihtoehtoa, valitaan aivan varmasti Hamiltonin ajotyyliä suosivaksi ja Bottas opettelee sen mukaan. Tästähän Bottas oli juuri innoissaan, että pääsee nyt vaikuttamaan asioihin. Juuri RB:lläkin on osittain kysymys siitä, että autossa on heikkous, joka ei haittaa Verstappenia, mutta muilla on isoja vaikeuksia. Nyt RB varmaan alkaa laittamaan asiaa kuntoon, kun muuten ei valmistajien mm voiteta.
 

RaceDirector

Active member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
26
Varikkomuurilta määriteltyyn deltaanhan kuskit pääasiassa tähtäävät, eli jo siinä jää aina pieni kysymysmerkki toisen kuskin suosimisesta. Ei siis voi aina suoraan tietää häviääkö toinen 0.15s kierroksella nopeudenpuutteen vai annetun tavoiteajan vuoksi. Monesti on näkynyt että pysyy kyydissä, mutta renkaat "loppuu" aiemmin, joten silloin vaihtoehdoiksi jää hitaampi taktiikka tai vähän hitaampi tavoiteaika per kierros. Mielestäni jos välitankkaukset tuotaisiin takaisin, niin ne voisi jossain määrin tasoittaa tällaista tilannetta.

Toinen asia on renkaiden toimintaikkunan laajentaminen. On kuulunut useasti, että se on hyvin kapea ja kuluneita renkaita on luonnollisesti paljon vaikeampaa pitää sen sisällä. Veikkaan että Hamiltonin paremmuudessa on usein kyse tästä. Kysymysmerkiksi jääkin sitten että kuinka suurelta osin on kyse auton suunnittelusta ja optimoinnista ns. ykköskuskin ajotyyliä tukevaksi. Laajempi toimintaikkuna tasoittaisi eroja kuskien välillä.

Yhtä kaikki, kyllä Valesta on kautta vuosien jäänyt lähinnä kuva sellaisena kuuliaisena suomalaiskansallisena työntekijätyyppinä. Sehän on oikein mukava asia työnantajan kannalta, mutta ei sillä kyllä etenkään F1 tasolla maailmanmestaruutta voiteta. Maailman nopein Heikki antoi myös itsestään aikanaan paljolti samanlaisen kuvan...
 

sasquatch

Well-known member
Liittynyt
17.4.2021
Viestit
58
Logiikkasi ontuu. Bottaksella 17 paalua, 9 kisavoittoa. Miksi Bottas on pystynyt aika-ajoissa vetämään 17 kertaa "eroa mutkissa" enemmän kuin kukaan muu, mutta kisoissa ei? Eli Bottas on parempi yhdellä kierroksella kuin pidemmässä juoksussa.
Vertailin hamiltoniin ja aika ajossakin hamilton on bottasta keskimäärin parempi
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Ja mihinkähän unohtui auton säädöt?
Voi olla, että Valella on hieman (juuri noita sadasosia) erilailla säädety auto ja siksi aika-ajot menee paremmin kuin kisassa.
Ja, foliohattuja peliin:mad:. Tuo 0,15 s oli hyvä veto. Nuo voimayksiköt ovat todellakin yksilöitä = käsin tehtyjä, melkein prototyyppejä kaikki (valmistusmäärät naurettava pieniä).
Entäs jos hamille annetaan 0,15 s/kierros tehokkaampi motti perseen alle?
Matikkaa tiistaipäivän ratoksi:). kierros menee 1:30 = 90 sek = 0,17%
Jos myllyssä on vaikkapa 600 hp, siitä 0,17% = 1hp. Olen tasan varma, että noissa myllyissä on eroa paljon enemmän kuin tuo 1hp. Kukaan ei pysty käsin kasaamaan moottorreita tuollaiseen toleranssiin.
Hyvä huomio tässä keskustelussa kuinka pienillä toleransseilla tuolla pelataan. Jo yksi aero-osa voi tehdä helposti tuom 0,15s, veikkaan.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5258
Ja mihinkähän unohtui auton säädöt?
Voi olla, että Valella on hieman (juuri noita sadasosia) erilailla säädety auto ja siksi aika-ajot menee paremmin kuin kisassa.
Ja, foliohattuja peliin:mad:. Tuo 0,15 s oli hyvä veto. Nuo voimayksiköt ovat todellakin yksilöitä = käsin tehtyjä, melkein prototyyppejä kaikki (valmistusmäärät naurettava pieniä).
Entäs jos hamille annetaan 0,15 s/kierros tehokkaampi motti perseen alle?
Matikkaa tiistaipäivän ratoksi:). kierros menee 1:30 = 90 sek = 0,17%
Jos myllyssä on vaikkapa 600 hp, siitä 0,17% = 1hp. Olen tasan varma, että noissa myllyissä on eroa paljon enemmän kuin tuo 1hp. Kukaan ei pysty käsin kasaamaan moottorreita tuollaiseen toleranssiin.
Hyvä huomio tässä keskustelussa kuinka pienillä toleransseilla tuolla pelataan. Jo yksi aero-osa voi tehdä helposti tuom 0,15s, veikkaan.
Foliohatut nurkkaan. Miksi Mersu antaisi alitehoisia myllyjä Bottakselle ja samalla riskeeraisi tallimestaruuden?
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1505
Ja mihinkähän unohtui auton säädöt?
Voi olla, että Valella on hieman (juuri noita sadasosia) erilailla säädety auto ja siksi aika-ajot menee paremmin kuin kisassa.
Ja, foliohattuja peliin:mad:. Tuo 0,15 s oli hyvä veto. Nuo voimayksiköt ovat todellakin yksilöitä = käsin tehtyjä, melkein prototyyppejä kaikki (valmistusmäärät naurettava pieniä).
Entäs jos hamille annetaan 0,15 s/kierros tehokkaampi motti perseen alle?
Matikkaa tiistaipäivän ratoksi:). kierros menee 1:30 = 90 sek = 0,17%
Jos myllyssä on vaikkapa 600 hp, siitä 0,17% = 1hp. Olen tasan varma, että noissa myllyissä on eroa paljon enemmän kuin tuo 1hp. Kukaan ei pysty käsin kasaamaan moottorreita tuollaiseen toleranssiin.
Hyvä huomio tässä keskustelussa kuinka pienillä toleransseilla tuolla pelataan. Jo yksi aero-osa voi tehdä helposti tuom 0,15s, veikkaan.
Ymmärrän pointin, mutta 0,17% ero motin hevosvoimissa ei tarkoita 0,17% eroa kellossa, arvon professori :)
 

sasquatch

Well-known member
Liittynyt
17.4.2021
Viestit
58
Paalupaikka on paalupaikka eli nopeampi kuin Hamilton. Eli miksi Bottas onnistuu vetämään ns "eroa mutkissa" useammin aika-ajoissa kuin kisassa?
Mistä sitte ero tulee jos ei mutkissa? Voi olla yksittäisiä aika-ajoja jossa bottas onnistuu paremmin. Mutta kyllä hyvän ja huonomman kuskin ero tulee mutkissa jos samanlainen auto on.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5258
Mistä sitte ero tulee jos ei mutkissa? Voi olla yksittäisiä aika-ajoja jossa bottas onnistuu paremmin. Mutta kyllä hyvän ja huonomman kuskin ero tulee mutkissa jos samanlainen auto on.
Sitä tässä yritetään selittää että Bottakselta löytyy raakaa nopeutta kun tarvii vetää lyhyt setti täysillä, mutta kisoissa homma kaatuu kisavauhtiin ja renkaidenhallintaan. Eli nopeutta on, mutta vain hetkellisesti.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4273
Ylös