Valtteri Bottas - Voittava Suomen Ikioma 'Lill-Lövis' vai Mestaruudeton Siipimies?

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4248
Onkos nyt kellään mitään näyttöä antaa siitä, että Bottaksen setupissa on ollut jotain selkeää vikaa kahdessa viimeisessä kisassa, vai onko kyse pelkästä arvailusta sen pohjalta, että koska tallikaveri on ollut parempi, on pakko olla jotain ongelmia jotka ei Zhoun autossa näy? Kotisohvalta on hyvin vaikea heittää syytä sille, miksi Bottaksella ei ole kulkenut. Voidaan vain todeta se, mitä televisiosta näkyy. Nyt se on ollut se, että kauden kolmesta kilpailussa Zhou on ollut kahdessa parempi kuski Alfa Romeolla.

Yhtä hyvin perustein voisin väittää, että Bottas ei todellisuudessa ollut ainuttakaan kertaa Mersulla Hamiltonia parempi, vaan kullakin kerralla Hamiltonilla ei vain ollut auton säädöt kunnossa, kun Bottas hänet voitti.
Mm. uudet etusiivethän sinne tuli. Nähtävästi menty kehityksessä taas väärään suuntaan. Pieni talli on pieni talli ja sillä on pienen tallin resurssit.

Ei se Vale tuolla olis, jos taantuisi välillä kehitysvammaiseksi. Eikä missään muussakaan sarjassa
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5127
Lue nyt edes se artikkeli, niin tajuat edes hieman mistä on kyse. Toi älytön länkyttäminen asiasta, josta et selvästi tajua yhtään mitään on hieman erikoista.
En lue, koska en yritä olla edes itseoppinut wannabe-kisainsinööri, ehkä sinulla olisi annettavaa Viaplayn studiossa ja ojentaisit Oikarista. Ei tullut mieleen, jos Oikarisenkin mielestä jossain on perustavanlaatuista vikaa niin siinä saatettaisiin viitata myös kuskiin? Juurisyy tässä on sinun diagnosointi, jossa käytät ulkomaalaisten vaivoihin eri diagnoosia kuin kotimaisen vaivaan.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5127
Hallikainen on ehdottomasti Suomen putkinäköisin kaveri. Takerrut yhteen lauseeseen pidät kiinni siitä yhtä tiukasti ja epätoivoisesti kuin Väyrynen vallan kahvasta? Et millään näe kokonaisuutta. Et vaikka itse sen sanoit esimerkeissäsi. No, ehkä mickiä lukuun ottamatta. Ei se ole kuskin syy, ettei auto ole käteen sopiva. Tällä hetkellä se ei ole Lewiskelle sopiva ja siellä tehdään kovasti töitä asian eteen. Ei täällä taida kukaan muu haukkua Hamiltonia paskaksi, taantuneeksi ja entiseksi huippu kuskiksi kuin sinä. Hamilton ei autoa tehnyt eikä suunnitellut. Ymmärsit myös väärin senkin uutisen, jossa Hamilton valitti, ettei häntä kuunneltu auton suunnittelussa. Vain tollo Hallikainen fanijoukkoineen kuvittele hänen oikeasti osallistuvan suunnitteluun ja antavan ohjeita suunnittelutiimille. Ei tainnut tulla mieleen, että Lewis tarkoitti auton balanssia ja mihin suuntaan hänen mielestään tulisi pidon suhteen painottaa, että se olisi hänelle mieleen. Sen perusteella painopiste on liian takana hänen mieleensä sekä muutenkin pitoa suhteessa etupäähän liikaa. Jos et ymmärrä painopisteen sijainnin vaikutusta kilpa-autossa, niin ota ihmeessä vasara ja huitase sillä itseäsi päähän pitäen kiinni varren päästä ja juuresta. Vertaile tuloksia ja pohdi asioita. Ehkä Russell tykkää painavasta peräpäästä myös autojen suhteen tai on ainakin sopeutuvampi kuin Hamilton. Mitä jos Valtterin kohdalla on kyse samasta asiasta? Tai jostain muusta mikä vaikuttaa renkaiden lämpötilojen ylläpitämiseen? Ei kun sun ja faniporukkasi mielestä Bottas on surkea. On aina ollut ja tulee aina olemaan. Muutama hyvä suoritus on onnenkantamoinen tai muuten vaan Valtteri sta johtumaton asia.

Kysynkin, että miksi aina samat paskanaamat tulevat haukkumaan epäonnistuneen kisan ja aika-ajon jälkeen? Aina on samat kysipäät valittamassa. Jos sinä haukut minua ja muutamaa muuta Valtterin fanijoukoksi, niin minulla ja muilla on ihan vastaava oikeus haukkua teitä. Senkin mulkut kusipää runkkarit
Samat keskarit voisit osoittaa Viaplayn asiantuntijoille. Selvästikin olet herkkänahkainen ja tarvitsisit Niveaa siihen. Ihan samalla tavalla täällä on samat naamat länkyttämässä Alonsosta tai Russellista kun siihen tulee tilaisuus. Nyt on ollut vähän hiljaista sen suhteen kun kavereilta tulee vakuuttavaa jälkeä, mutta yleisesti eihän niistä mitään paskamyrskyä synny. Demokratia is a bitch, isn't it? Hyvää illanjatkoa ja mukavaa vaali-iltaa.
 
Viimeksi muokattu:

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4248
En lue, koska en yritä olla edes itseoppinut wannabe-kisainsinööri, ehkä sinulla olisi annettavaa Viaplayn studiossa ja ojentaisit Oikarista. Ei tullut mieleen, jos Oikarisenkin mielestä jossain on perustavanlaatuista vikaa niin siinä saatettaisiin viitata myös kuskiin? Juurisyy tässä on sinun diagnosointi, jossa käytät ulkomaalaisten vaivoihin eri diagnoosia kuin kotimaisen vaivaan.
En ihan tajua, että miksi tota kisainssiä tuohon oot koko ajan työntämässä, mutta ei yllätä. Yksi hassuimmista jutuista varmaan mitä on kenenkään näppiksestä ykkösiin liittyen tullut, väitteesi, että säädöissä ei ole insseillä mitään tekemistä ja sitten kisainssi sitä ja tätä.
Lue nyt oikeasti se artikkeli.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5127
En ihan tajua, että miksi tota kisainssiä tuohon oot koko ajan työntämässä, mutta ei yllätä. Yksi hassuimmista jutuista varmaan mitä on kenenkään näppiksestä ykkösiin liittyen tullut, väitteesi, että säädöissä ei ole insseillä mitään tekemistä ja sitten kisainssi sitä ja tätä.
Lue nyt oikeasti se artikkeli.
Ehkä oletkin itse sikiö. En ole väittänyt että kisainssillä ei olisi osuutta säädöissä. Olen ihmetellyt sitä että miksi et käytä kisainssikorttia kenenkään muun kuskin kohdalla kuin kotimaisen? Ei paljon ole kisainssikorttia nähty kun esim Russellilla, Verstappanilla tai Alonsolla menee viikonloppu penkin alle. Meneekö nyt jakeluun pitkiä piuhoja pitkin?
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2801
Ei kai missään ole edes viitattu siihen suuntaan, että Bottaksella säätöjen kanssa olisi haasteita. Harvoin niiden kanssa tuolla tasolla nyt muutenkaan ihan täydellisesti sössitään. Esim Hamiltonhan viime kisassa meni säätöjen kanssa kommenttiensa mukaan väärään suuntaan, mutta ei se nyt missään jonon hännillä kuitenkaan sen takia ajellut vaan ainostaan himpun antoi tiimikaverilleen tasoitusta.
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9595
Sijainti
Helsinki
Inssit ovat simuloineet kisaolosuhteita, jotka eivät toimikaan käytännössä. Bottas kertoo inssille, mikä autossa vikana ja inssi välittää tiedon mekaanikoille, jotka pyrkivät korjaamaan ongelmat. Zhou on saanut paremmat mekaanikot, jotka ehkä tietävät täsmälleen, minkälaisesta ajokista kiinalainen tykkää.

Kuskin autonkehityspuheet ovat pelkkää median luomaa pötyä.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3525

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4248
Inssit ovat simuloineet kisaolosuhteita, jotka eivät toimikaan käytännössä. Bottas kertoo inssille, mikä autossa vikana ja inssi välittää tiedon mekaanikoille, jotka pyrkivät korjaamaan ongelmat. Zhou on saanut paremmat mekaanikot, jotka ehkä tietävät täsmälleen, minkälaisesta ajokista kiinalainen tykkää.

Kuskin autonkehityspuheet ovat pelkkää median luomaa pötyä.
Näin, tai kyseiset asetukset vaan sopivat Zhoun ajotyylille paremmin. Ajotyylit poikkeaa käytännössä kaikilla jollain tavalla.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4248
Ei kai missään ole edes viitattu siihen suuntaan, että Bottaksella säätöjen kanssa olisi haasteita. Harvoin niiden kanssa tuolla tasolla nyt muutenkaan ihan täydellisesti sössitään. Esim Hamiltonhan viime kisassa meni säätöjen kanssa kommenttiensa mukaan väärään suuntaan, mutta ei se nyt missään jonon hännillä kuitenkaan sen takia ajellut vaan ainostaan himpun antoi tiimikaverilleen tasoitusta.
Sittenhän jäisi vaan, että Vale ei vaan välillä osaa ajaa pätkääkään?
Rengaslämmöt nimen omaa johtuu eniten säädöistä. Valella on hyvin kevyt tapa ajaa autoa, jonka takia usein ajattavat ylipitkillä stinteillä, mutta samalla säätöikkuna pienenee huomattavasti rengaslämpöjen suhteen.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4248
Ehkä oletkin itse sikiö. En ole väittänyt että kisainssillä ei olisi osuutta säädöissä. Olen ihmetellyt sitä että miksi et käytä kisainssikorttia kenenkään muun kuskin kohdalla kuin kotimaisen? Ei paljon ole kisainssikorttia nähty kun esim Russellilla, Verstappanilla tai Alonsolla menee viikonloppu penkin alle. Meneekö nyt jakeluun pitkiä piuhoja pitkin?
Sikiö on nyt hyvä ja lukee vaan vaikka sen jutun, että miten auton säädöt tehdään, niin tiedät sen jälkeen mistä oli edes kyse.

Ja unohda nyt se kisainssi tästä asiasta.

Esim Ricin kohdalla pitkään juuri ihnettelin, että miten Mäkki ei saa autoa muutettua Ricille sopivaksi, vaikka aikaa kuluu, mutta selvisihän se sitten, että kyse ei ollut jarruista tai muustakaan yksittäisistä asioista, johon talli olisi voinut enempää vaikuttaa.
Checo oli viime vuoden avauksessa huomattavasti lähempänä Maxia. Ham on ollut myös kauden alussa käytännössä aina tallikaveriinsa nähden heikompi kuin loppukaudesta. Kyllähän näitä riittää vaikka kuinka paljon.
 
Viimeksi muokattu:

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5127
Sikiö on nyt hyvä ja lukee vaan vaikka sen jutun, että miten auton säädöt tehdään, niin tiedät sen jälkeen mistä oli edes kyse.

Ja unohda nyt se kisainssi tästä asiasta.

Esim Ricin kohdalla pitkään juuri ihnettelin, että miten Mäkki ei saa autoa muutettua Ricille sopivaksi, vaikka aikaa kuluu, mutta selvisihän se sitten, että kyse ei ollut jarruista tai muustakaan yksittäisistä asioista, johon talli olisi voinut enempää vaikuttaa.
Checo oli viime vuoden avauksessa huomattavasti lähempänä Maxia. Ham on ollut myös kauden alussa käytännössä aina tallikaveriinsa nähden heikompi kuin loppukaudesta. Kyllähän näitä riittää vaikka kuinka paljon.
Niin riittää ja säätö/sopimattomuusongelmista on kuskeille potkujakin jaettu kesken sopimuksen niin en oikein ymmärrä mitä tämä selittely auttaa että täällä arvaillaan mikä "autossa" on vikana kun se vika voi olla kuskissa joka ei ole sinut autonsa kanssa. F1-sarja on raaka paikka eikä siellä kukaan saa säälipisteitä siitä että auto ei sovi käteen vaikka tallikaveri porskuttaa eteenpäin, tämä on se pahin skenaario koska se tarkoittaa sitä että tallin toinen kuski tekee parempaa työtä. Kaikki muut sekä Bottas itse mukaanlukien ovat huolissaan tilanteesta, mutta täällä pestään Bottaksen käsiä ettei ole mitään syytä huoleen koska autot säädetään niin ja näin ja siksi nyt ei kulje, ihan niin kuin tälläinen taaperrus ei vaikuttaisi tulevaisuuden pesteihin kun neuvotellaan muiden tallien kanssa tai Alfan kanssa jatkosopparista.

Vaikka sinä kuinka tuputtaisit sitä "näin säädetään F1-auto suomalaiselle" -käsikirjaa niin se käsikirja pätee ihan jokaiseen kuskiin ja autoon, ei pelkästään suomalaiseen eikä siitä saa jotain vaikeuksia anteeksi, ei edes rengaslämpövaikeuksia.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5127
Näin, tai kyseiset asetukset vaan sopivat Zhoun ajotyylille paremmin. Ajotyylit poikkeaa käytännössä kaikilla jollain tavalla.
Ja tuohan on erittäin huolestuttava asia, jos Bottas ei löydä itselleen sopivia säätöjä ja Zhou löytää. Mutta ei syytä huoleen, koska ihmiset ovat erilisia jne jne ja mitä muita näitä korulauseita löytyy.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3525
Eihän tämä Zhoulle häviäminen hyvää tee Bottaksen jatkolle. Nopeasti pitäisi löytää lääkkeet vauhdin puuttumiseen. Onko koventuneet renkaat yksi osatekijä Bottaksen surkealle vauhdille? Ei saa renkaita lämpöisiksi, pitäisikö olla agressiivisempi ajotyyli? Bottas näyttää siltä, että kurvailee vaan, ei edes yritä.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2801
Sittenhän jäisi vaan, että Vale ei vaan välillä osaa ajaa pätkääkään?
Tältähän se valitettavasti välillä näyttää. Toki tuo nyt on tietenkin liioiteltu näkemys ja muuttujia on monia, mutta kyllähän tuo meno aika ailahtelevaista on.

Rengaslämmöt nimen omaa johtuu eniten säädöistä. Valella on hyvin kevyt tapa ajaa autoa, jonka takia usein ajattavat ylipitkillä stinteillä, mutta samalla säätöikkuna pienenee huomattavasti rengaslämpöjen suhteen.
Rengaslämmöt on kyllä ongelma ja ollut sellaista jo pitkään, mutta tuosta jälkimmäisestä kyllä vähän eri mieltä. Valea on ajateltu pitkiä stinttejä lähinnä turva-autojen jne toivossa, harvoin niitä ajamalla on kannattaviksi saatu. Mersu-vuosinakin se oli Lewis joka sai poikkeuksetta kumit pidettyä pidempään hengissä, toisinaan isollakin erolla. Ei Bottas ole mitään poikkeuksellista renkaidenhallintakykyä tms esittänyt koskaan.
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5658
Bottas on kertonut hänellä olevan kolmivuotisen sopparin, joten vielä ensi kausi lienee turvattu. Hän on kuitenkin myös sanonut viime talvena haluavansa neuvottelut käyntiin mahdollisimman aikaisin tämän kauden aikana. Se voi kyllä olla aika kova vaatimus tuollaisesa alemman keskikastin tallissa, jossa ei usein tiedetä vielä tässä vaiheessa kautta, kenen rahalla talli pysyy pystyssä vuoden loppuun saakka.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5127
Muistaakseni joskus luin jostain että soppari olisi 2+1 ja jälkimmäinen olisi optio Bottaksen puolelta. Eli pystyisi vaihtamaan jo ensi kaudeksi tallia jos haluaisi.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5127
Formula 1 | Pitkä sopimus motivoi Valtteri Bottasta: ”Tuntuu raikkaalta saada uutta meininkiä”: https://www.hs.fi/urheilu/art-2000008245584.html?share=b42e9a8998e9151a4ae97405a3fee037

Alfa Romeo julkisti 32-vuotiaan suomalaiskuskin ”monivuotisen” sopimuksen maanantaina. HS:n tietojen mukaan Bottaksen sopimus on kaksivuotinen, ja lisäksi siinä on yhden vuoden optio.

"En voi sanoa sopimuksen pituudesta muuta kuin että se kattaa ainakin kaksi seuraavaa kautta”, Bottas kertoo HS:lle puhelimitse kotoaan Monacosta.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3525
Bottas polkee taas weekend warriorina. Olisipa yhtä innokas ajamaan täysiä formulan ratissa. Koska on viimeksi ajovirheem tehnyt?
 
Ylös