Valtteri Bottas - Voittava Suomen Ikioma 'Lill-Lövis' vai Mestaruudeton Siipimies?

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3114
Toi on maailman hankalin autourheiluluokka ja jos se olisi vaan rahasta kiinni, ni siellä olis 100-varmasti 10 huipputallia tällä hetkellä. Mutta ei ole, koska raha ei ole mikään takuu pärjäämiselle, vaan tietotaidon hyödyntäminen oikein henkilöstön kanssa ja siihen oikeat valmistus, suunnittelu, ym resurssit.
Stroll on rakentanut uuden tehtaan, palkannut jotakuinkin kaikki huippu-ukot, jotka on mahdollista saada, tuulitunnelin ym, eikä mennä vieläkään kärjen vauhdissa. Sauberilla ei ole noista yhtään mitään, ni ei se sieltä nimenvaihdolla pomppaa kärkeen.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4018
Toi on maailman hankalin autourheiluluokka ja jos se olisi vaan rahasta kiinni, ni siellä olis 100-varmasti 10 huipputallia tällä hetkellä. Mutta ei ole, koska raha ei ole mikään takuu pärjäämiselle, vaan tietotaidon hyödyntäminen oikein henkilöstön kanssa ja siihen oikeat valmistus, suunnittelu, ym resurssit.
Stroll on rakentanut uuden tehtaan, palkannut jotakuinkin kaikki huippu-ukot, jotka on mahdollista saada, tuulitunnelin ym, eikä mennä vieläkään kärjen vauhdissa. Sauberilla ei ole noista yhtään mitään, ni ei se sieltä nimenvaihdolla pomppaa kärkeen.
En tiedä mitä haet takaa? Audi tulee tehdastallina huipputallin panostuksella ja varmasti hakusessa nimekäs kuljettaja. Vaikka alku tulee varmasti olemaan hankala, on oletus että Audilla on huipputallin kulttuuri vaikka tulos olisikin ripulia alussa.

Ei kai Mersukaan lakannut olemasta huipputalli kun heidän nimekkäin kuski ei ole voittanut pariin vuoteen?
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3114
En tiedä mitä haet takaa? Audi tulee tehdastallina huipputallin panostuksella ja varmasti hakusessa nimekäs kuljettaja. Vaikka alku tulee varmasti olemaan hankala, on oletus että Audilla on huipputallin kulttuuri vaikka tulos olisikin ripulia alussa.

Ei kai Mersukaan lakannut olemasta huipputalli kun heidän nimekkäin kuski ei ole voittanut pariin vuoteen?
Toki jokainen tekee kuten parhaaksi näkee, mutta voisi kuvitella esimerkiksi Audilla olevan muiden huipputallien tapaan jonkinlainen raja mitä saa tehdä radan ulkopuolella, ettei tarvitsisi neuvotteluissa erikseen käydä läpi saako paljasta hanuria tai speedokuvia julkaista somessa. Niin siis jos se Audi on vielä kiikarissa tosimielessä...
Lähinnä nouhin huipputallihöpinöihin, joissa Audi on jo nyt huipputalli. Audi saa olla hyvin erittäin tyytyväinen, jos saa sinne minkään nimimiehen kuskikseen taapertamaan alun ongelmissa. Huipputalliksi hännän huipulta on pitkä matka, varsinkin kun täytyisi vielä moottori rakentaa itse.
Rellukin on siellä ollut tehdastallina ikuisuuden eikä mitään sen ihmeempää ole saatu aikaiseksi pitkiin aikoihin.
Kulttuuriakaan ei tule nimenvaihdolla.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4018
Lähinnä nouhin huipputallihöpinöihin, joissa Audi on jo nyt huipputalli. Audi saa olla hyvin erittäin tyytyväinen, jos saa sinne minkään nimimiehen kuskikseen taapertamaan alun ongelmissa. Huipputalliksi hännän huipulta on pitkä matka, varsinkin kun täytyisi vielä moottori rakentaa itse.
Rellukin on siellä ollut tehdastallina ikuisuuden eikä mitään sen ihmeempää ole saatu aikaiseksi pitkiin aikoihin.
Kulttuuriakaan ei tule nimenvaihdolla.
Ei autonvalmistajat noihin kekkereihin lähde läpsytellen kuten Sauberi. Huipputalliksi Audi varmasti pyrkii, se mikä tulee olemaan suorituskyky loppujen lopuksi on hämärän peitossa.

Vaikka Rellu ei ole pitkään aikaan ollu mestarikandidaatti niin on sielläkin ollut kuitenkin maailmanmestari puikoissa viime kaudella niin miksi ei olisi Audinkin kiikarissa iso nimi.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
885
Toi on maailman hankalin autourheiluluokka ja jos se olisi vaan rahasta kiinni, ni siellä olis 100-varmasti 10 huipputallia tällä hetkellä. Mutta ei ole, koska raha ei ole mikään takuu pärjäämiselle, vaan tietotaidon hyödyntäminen oikein henkilöstön kanssa ja siihen oikeat valmistus, suunnittelu, ym resurssit.
Stroll on rakentanut uuden tehtaan, palkannut jotakuinkin kaikki huippu-ukot, jotka on mahdollista saada, tuulitunnelin ym, eikä mennä vieläkään kärjen vauhdissa. Sauberilla ei ole noista yhtään mitään, ni ei se sieltä nimenvaihdolla pomppaa kärkeen.
Se uusi tehdas on kuitenkin otettu käyttöön käsittääkseni vasta kesken tämän kauden ja tuulitunneli on kesken ja alkaa näkyä vasta kauden 2025 auton kehityksessä.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6243
Eli kerrataanpas.

Aston Martin nappasi hondan koneet kaudeksi 2026? Hondan myllyt ilmeisesti rakennetaan siellä missä nytkin. Eli hondan tiloissa missä nytkin mitkä red bull on brändännyt omakseen?
Audi tekee loppujen lopuksi kaiken itse? Aloittaa siitä että ostaa Sauberin/Alfan? Tarvinnee moottoripuolen laajennuksen?
Red Bull on fordin kanssa kimpassa moottoripuolella eli itse rakentaa myllyn uusissa tiloissaan, mutta brändää moottorin Fordiksi?

Niin sekavia ollut nämä viime aikoijen muutokset.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
885
Eli kerrataanpas.

Aston Martin nappasi hondan koneet kaudeksi 2026? Hondan myllyt ilmeisesti rakennetaan siellä missä nytkin. Eli hondan tiloissa missä nytkin mitkä red bull on brändännyt omakseen?
Audi tekee loppujen lopuksi kaiken itse? Aloittaa siitä että ostaa Sauberin/Alfan? Tarvinnee moottoripuolen laajennuksen?
Red Bull on fordin kanssa kimpassa moottoripuolella eli itse rakentaa myllyn uusissa tiloissaan, mutta brändää moottorin Fordiksi?

Niin sekavia ollut nämä viime aikoijen muutokset.
Ainakin virallisen tiedotteen mukaan Ford auttaa akuston, sähkömoottorin ja näiden ohjauksen kanssa kun taas polttomoottorin osuudesta vastaa RB:n oma moottoritehdas.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8566
Sijainti
Helsinki
Eli kerrataanpas.

Aston Martin nappasi hondan koneet kaudeksi 2026? Hondan myllyt ilmeisesti rakennetaan siellä missä nytkin. Eli hondan tiloissa missä nytkin mitkä red bull on brändännyt omakseen?
Audi tekee loppujen lopuksi kaiken itse? Aloittaa siitä että ostaa Sauberin/Alfan? Tarvinnee moottoripuolen laajennuksen?
Red Bull on fordin kanssa kimpassa moottoripuolella eli itse rakentaa myllyn uusissa tiloissaan, mutta brändää moottorin Fordiksi?

Niin sekavia ollut nämä viime aikoijen muutokset.
Tiedotteen mukaan Audi ostaa osuuden (tarkkaa osuutta ei mainittu) Sauberista ja rakentaa itse moottorinsa Saksassa, joka sitten viedään Hinwilliin ja laitetaan Sauberin valmistamaan autoon.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8427
Sijainti
Vantaa
On se huvittavaa kun tietyt henkilöt kritisoi Bottasta kun myötäili tiimiä kommenteillaan. Kritiikki jatkuu kun tehdään vastonpäinkin.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4018
On se huvittavaa kun tietyt henkilöt kritisoi Bottasta kun myötäili tiimiä kommenteillaan. Kritiikki jatkuu kun tehdään vastonpäinkin.
Jos on ilmoittanut tavoitteeksi tallipaikan moottoriurheilu-jätin Audin puikoista niin pitäisikö käyttäytymisen alkaa olemaan taas pikkuhiljaa sitä luokkaa mitä isot tallit yleensä odottaa? Jos Mersu ei olisi sallinut edes mullettia niin pitäisikö edes housut pitää jalassa? Mitä mieltä itse olet?
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8427
Sijainti
Vantaa
Jos on ilmoittanut tavoitteeksi tallipaikan moottoriurheilu-jätin Audin puikoista niin pitäisikö käyttäytymisen alkaa olemaan taas pikkuhiljaa sitä luokkaa mitä isot tallit yleensä odottaa? Jos Mersu ei olisi sallinut edes mullettia niin pitäisikö edes housut pitää jalassa? Mitä mieltä itse olet?
Mistäs sinä tiedät mitä Audi on noista mieltä? Esimerkiksi Zak Brown jakaisi nuo itse somessa.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
5732
Bottaksella ei joka tapauksessa pitkää F1-uraa enää edessä ole. Ihan hyvä sekin, että löytyy selkeästi mielenkiinnon kohteita radan ulkopuoleltakin. Eipähän putoa tyhjän päälle, kuten liian monet urheilijat tekee.

Itse en olisi Audin asemassa kiinnostunut kummankaan tämänhetkisen Alfa-kuskin palveluksista, mutta se jää toki nähtäväksi, millainen tilanne kuskimarkkinoilla tuolloin. Ja ottaako ylipäätään kukaan ns. tähtikuski Audia tosissaan.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4018
Mistäs sinä tiedät mitä Audi on noista mieltä? Esimerkiksi Zak Brown jakaisi nuo itse somessa.
En tiedäkään, mutta ei sitten ole mitään ongelmaa jos Bottas itse on varma että paljaat hanurit ovat ok Volkswagen konsernille. Toki eihän vielä olla edes siinä vaiheessa että hakemusta Audille laitettaisiin sisään että on tässä vielä aikaa jos tulee tarve taas vakavoitua ison tallin haalareihin.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4018
Bottaksella ei joka tapauksessa pitkää F1-uraa enää edessä ole. Ihan hyvä sekin, että löytyy selkeästi mielenkiinnon kohteita radan ulkopuoleltakin. Eipähän putoa tyhjän päälle, kuten liian monet urheilijat tekee.

Itse en olisi Audin asemassa kiinnostunut kummankaan tämänhetkisen Alfa-kuskin palveluksista, mutta se jää toki nähtäväksi, millainen tilanne kuskimarkkinoilla tuolloin. Ja ottaako ylipäätään kukaan ns. tähtikuski Audia tosissaan.
Jos Andretti tulee sarjaan niin näkisin tässä yhden potentiaalisen työpaikan Bottakselle, toinen paikka olisi varattuna jollekin jenkkikuskille. Talli aloittaisi tyhjästä ja Bottaksella olisi arvokasta kokemusta kaikenlaisista talleista; keskikastin, huipputallin sekä heittopussin tasoisista talleista mikä voisi houkuttaa Andrettia.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4713
Eli kerrataanpas.

Aston Martin nappasi hondan koneet kaudeksi 2026? Hondan myllyt ilmeisesti rakennetaan siellä missä nytkin. Eli hondan tiloissa missä nytkin mitkä red bull on brändännyt omakseen?
Audi tekee loppujen lopuksi kaiken itse? Aloittaa siitä että ostaa Sauberin/Alfan? Tarvinnee moottoripuolen laajennuksen?
Red Bull on fordin kanssa kimpassa moottoripuolella eli itse rakentaa myllyn uusissa tiloissaan, mutta brändää moottorin Fordiksi?

Niin sekavia ollut nämä viime aikoijen muutokset.
Juuripa näin. Fordin moottorit tulee Red Bullin Powertrainista. Tuonnehan siirtyi paljon Mercedeksen inssejä hommiin. Sitä konetta on jo tehty kauan. Maxin mukaan simulaatiossa -26 mallin koneella Monzan suoralla pitää vaihtaa alaspäin kaasu auki, koska se on nopein tapa ajaa kierros, kun kerssin käyttö muuttuu.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5192
Ei autonvalmistajat noihin kekkereihin lähde läpsytellen kuten Sauberi. Huipputalliksi Audi varmasti pyrkii, se mikä tulee olemaan suorituskyky loppujen lopuksi on hämärän peitossa.

Vaikka Rellu ei ole pitkään aikaan ollu mestarikandidaatti niin on sielläkin ollut kuitenkin maailmanmestari puikoissa viime kaudella niin miksi ei olisi Audinkin kiikarissa iso nimi.
Enpä ole nähnyt yhdenkään uuden moottorivalmistajan ostavan omaa tallia tai edes yrittävän kunnolla symbioosiin. Audi osti jonkin pienen siivun Sauberista mutta Honda ja Ford vaikuttavat lähinnä tyytyvän sivurooliin moottoritoimittajana. Ei silti, ei Audinkaan osuudella mitään merkittävää päätäntävaltaa varmasti irtoa tallista. Heillä tulee olemaan kokolailla saman verran sananvaltaa kuin suurella sponsorilla yleensäkin.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4018
Enpä ole nähnyt yhdenkään uuden moottorivalmistajan ostavan omaa tallia tai edes yrittävän kunnolla symbioosiin. Audi osti jonkin pienen siivun Sauberista mutta Honda ja Ford vaikuttavat lähinnä tyytyvän sivurooliin moottoritoimittajana. Ei silti, ei Audinkaan osuudella mitään merkittävää päätäntävaltaa varmasti irtoa tallista. Heillä tulee olemaan kokolailla saman verran sananvaltaa kuin suurella sponsorilla yleensäkin.
Joidenkin tietojen mukaan siivu tulee olemaan 75%, eli samaa luokkaa kuin BMW-Sauberin aikana.

https://www.blackbookmotorsport.com/news/sauber-group-confirms-audi-has-purchased-stake-alfa-romeo-2023

Sauber Group confirms Audi has purchased 25% stake
German automaker will own 75% of F1 team by 2026.
 
  • Like
Reaktiot: SJ

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3114
Ei autonvalmistajat noihin kekkereihin lähde läpsytellen kuten Sauberi. Huipputalliksi Audi varmasti pyrkii, se mikä tulee olemaan suorituskyky loppujen lopuksi on hämärän peitossa.



Vaikka Rellu ei ole pitkään aikaan ollu mestarikandidaatti niin on sielläkin ollut kuitenkin maailmanmestari puikoissa viime kaudella niin miksi ei olisi Audinkin kiikarissa iso nimi.
Vaikka olis Audi, niin ei se talli muutu millään huipputalliksi, vaikka kuin olisivat läpsyttelemättä.
Uusia moottorin valmistajia on tullut ja mennyt, mutta se yhdistää noita, että kukaan ei ole saanut pataansa huipulle kovin nopeasti. Esim edellinen sarjaan tulija Honda, tappeli värinöiden kanssa monta vuotta, ennenkuin löysivät siihen ratkaisun.
Jokaisella noista tämän hetken valmistajista, on monin kertainen tietotaito f1-moottorin valmistamisesta ja Audi tuskin edes pystyisi saamaan järjellistä konetta aikaiseksi ilman, että saa houkuteltua tiimiinsä ison liudan muiden valmistajien tekijöitä.
Pelkällä rahalla Audi voi olla rikas, mutta ne autot ei sillä liiku senttiäkään.

Ja mitä Valeen tulee, niin Vale olisi Audille erittäin hyvä kuski. Nimimies, jolla erittäin hyvät meriitit. Kukaan kärkitallien kuskeista ei lähde siihen soppaan mukaan ajelemaan ynnä muut sijoista, vaikka olisi kuinka Audi.

Tää ei nyt edelleenkään ole mikään takapihan kaveriporukan harrasteluseura, vaan viimeisen päälle hiottua huipputeknologiaa käyttävä sarja.
 
Viimeksi muokattu:

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
2720
Ja mitä Valeen tulee, niin Vale olisi Audille erittäin hyvä kuski. Nimimies, jolla erittäin hyvät meriitit. Kukaan kärkitallien kuskeista ei lähde siihen soppaan mukaan ajelemaan ynnä muut sijoista, vaikka olisi kuinka Audi.
Juu, Bottas voisi olla hyvä kuski ensimmäiselle Audi kaudelle, että katsotaan miten menee ja kehitetään autoa ja moottoria. Kovin nimekästä kuskia sinne on vaikea aluksi saada. Samahan se oli Toyotallakin, Salo sai ajaa vuoden, mutta sitten palkkasivat osakilpailuvoittajia, sikäli kuin ne olivat Toyotasta kiinnostuneita. No Bottaksessahan sen osakilpailuvoittajan saisi jo ensimmäiseksi kaudeksi.
 
Ylös