Vanhoja rallikarttoja ja -reittejä

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
927
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Oliko muuten Autoagenteissa pätkien nimet annettu jossain? Mietin tota Rantakylää jonka muistaakseni vedin hatusta vuoden 2019 kisaan, jossa Lempää ajettiin molempiin suuntiin ja halusin keksiä eri nimet eri suuntien pätkille. Taas 2020 ajettiin perinteiseen suuntaan joten Lempää olisi ollut ihan perusteltu nimi...
Ihan ovat rallipaketin mukaan.
 

Onzah

Rallikarttojen tutkija
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
407
Sijainti
Penkalla
Oliko muuten Autoagenteissa pätkien nimet annettu jossain? Mietin tota Rantakylää jonka muistaakseni vedin hatusta vuoden 2019 kisaan, jossa Lempää ajettiin molempiin suuntiin ja halusin keksiä eri nimet eri suuntien pätkille. Taas 2020 ajettiin perinteiseen suuntaan joten Lempää olisi ollut ihan perusteltu nimi...
Pätkän nimet otettu suoraan katsojaoppaasta, siellä luki Rantakylä kaikkialla vaikka olisihan tuon erikoiskokeen voinut Lempääksikin nimetä.

E: tyhmyyttäni en katsonut oliko tähän jo vastattu, mutta joo.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7187
Ja oli ne 2019 näköjään myös. Muistelen omiani. Yleensä vaan rally-mapsin admin pyytää että sponssinimet putsataan pois niin niitä tulee keksittyä joskus itse.
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
227
Sijainti
Vantaa
Teemalla aika entinen ei koskaan palaa:

Vantaa-ralli 1993
Vantaa-ralli 1987
Vantaa-ralli 1985

Onhan siinä nyt tyyliä päästellä Helsinki-Vantaan huoltoteitä pimeässä lauantai-illassa. Sattuneesta syystä vaati jonkin verran käsin piirtämistä, eriävät mielipiteet vanhojen tielinjojen paikoista otetaan ilomielin vastaan.
Ainakin tuossa Viinikkalan EK:n reitillä vanha tielinja menee nykyisen tien paikkeilla, eikä käy siellä pihapiirissä. Ja tuo edeltävällä Pohjois-Viinikkalan tiellä ei ole ollut tuollaista "shikaania", vaan se on tullut tuon risteyksen rakentamisen myötä. Tässä linkki tuolle kohtaa Vantaan karttapalveluun, josta löytyy ilmakuva vuodelta 1986: https://kartta.vantaa.fi/link/5Tq1DU

Ja tuo 1987 EK2 menee mielestäni osapuolleen näin: https://www.mapfab.com/editor/200a5e11-02a5-4bd8-ae09-265d9e69e280
Lähtö tuolta samasta Vantaan karttapalvelusta: https://kartta.vantaa.fi/link/5TqgLS

Nuo keksin näin pikavilkaisulla.
 
  • Like
Reaktiot: DC

matti870

Well-known member
Liittynyt
17.8.2004
Viestit
76
Löytyisikö keneltäkään 28.5 1994 Lahden Erikois-Rallin karttaa ?
 
Viimeksi muokattu:

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1222
Onko www.rally-maps.com lla jotain varteenotettavaa kilpailijaa tai oletteko löytäneet jotain lokaaleja rallikarttojen tietokantoja muista maista? Tämä tuli mieleen siitä kun rally-mapsissa on kuitenkin suhteellisen maltillisesti kerännyt aktiivisuutta joistain maista ja Suomi on varmasti aktiivisin siellä. Esim. Ranskan ralleista olisi kiva nähdä karttoja useammaltakin vuodelta.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7187
Ei ole tiedossa, että olisi toista vastaavaa sivustoa. Eri asia sitten, jos löytyy vaikka facebookista jotain ryhmiä joihin on postattu vanhoja karttojen kuvia. Siitähän tässä on eniten kyse, että löytyy harrastajia joita kiinnostaa digitoida oman maansa rallikarttoja :) . Ja toisaalta eihän Suomessakaan kaikkia karttakeräilijöitä kiinnosta digitointi, vaan pelkästään alkuperäisten karttapapereiden hilloaminen.
 

DC

Team Finlandia
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2782
Sijainti
Muurala Motors
Onzahin toimittamassa mainossa karttapaketissa oli muuten kaiken muun hyvän lisäksi yksi todellinen erikoisuus: Tapiolan UA:n (RIP) järjestämä Finnoil-Alfa Ralli vuodelta 1990. Vanhojen Hankis-pätkien ryydittämä kahdeksan erikoiskokeen reitti on sinänsä ehtaa laatukamaa, mutta hämmentävänä yksityiskohtana kisan tauko on heti ensimmäisen pätkän (yleisö-ek vieläpä) jälkeen! Mikähän tässä on oikein ollut ideana?

finnoilalfa90.JPG
 

RTP

Well-known member
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
124
Sijainti
Tallissa
Onzahin toimittamassa mainossa karttapaketissa oli muuten kaiken muun hyvän lisäksi yksi todellinen erikoisuus: Tapiolan UA:n (RIP) järjestämä Finnoil-Alfa Ralli vuodelta 1990. Vanhojen Hankis-pätkien ryydittämä kahdeksan erikoiskokeen reitti on sinänsä ehtaa laatukamaa, mutta hämmentävänä yksityiskohtana kisan tauko on heti ensimmäisen pätkän (yleisö-ek vieläpä) jälkeen! Mikähän tässä on oikein ollut ideana?

Näytä liitetiedosto 302
Uudellamaallahan oli pitkään voimassa mystinen 14.00 (vai peräti 16.00) aikaraja jonka jälkeen sai vasta erikoiskokeita järjestää, olisikohan siinä ainakin osasyytä? Toinen mikä tulee mielen, niin olisikohan yleisö ek haluttu saada läpi vielä valoisaan aikaan ja sitten lopuille täydellinen pimeys?
 

DC

Team Finlandia
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2782
Sijainti
Muurala Motors
Uudellamaallahan oli pitkään voimassa mystinen 14.00 (vai peräti 16.00) aikaraja jonka jälkeen sai vasta erikoiskokeita järjestää, olisikohan siinä ainakin osasyytä? Toinen mikä tulee mielen, niin olisikohan yleisö ek haluttu saada läpi vielä valoisaan aikaan ja sitten lopuille täydellinen pimeys?
Jälkimmäinen voi hyvinkin pitää paikkansa - joskin tuntuu silti enemmän kiusanteolta itse kilpailijoita kohtaan vaikka kuinka olisikin hyvä tarkoitus.

Miten tuo aikarajoitus on käytännössä toiminut? Esim. Hankiksessa ajettiin valoisan aikaan Uudenmaan läänin alueella käytännössä koko 80-luku.
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
227
Sijainti
Vantaa
Jälkimmäinen voi hyvinkin pitää paikkansa - joskin tuntuu silti enemmän kiusanteolta itse kilpailijoita kohtaan vaikka kuinka olisikin hyvä tarkoitus.

Miten tuo aikarajoitus on käytännössä toiminut? Esim. Hankiksessa ajettiin valoisan aikaan Uudenmaan läänin alueella käytännössä koko 80-luku.
Olisiko tuossa Hankiksessa vaikuttanut se, että oli myös EM-ralli?
 

RTP

Well-known member
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
124
Sijainti
Tallissa
Jälkimmäinen voi hyvinkin pitää paikkansa - joskin tuntuu silti enemmän kiusanteolta itse kilpailijoita kohtaan vaikka kuinka olisikin hyvä tarkoitus.

Miten tuo aikarajoitus on käytännössä toiminut? Esim. Hankiksessa ajettiin valoisan aikaan Uudenmaan läänin alueella käytännössä koko 80-luku.
No sitä se kilpailijoille toki on ollut...

Käytännössä lupia ei ole myönnetty ellei kisa ala vasta sitten myöhään. Mitään käsitystä ei ole milloin tämä ratkaisu on tullut voimaan ja onko vieläkin jotenkin voimassa. Erityisesti se on koskenut läntistä puolta ja rannikkoseutuja; Inkoo, Hanko, Tammisaari jne. Äkkiseltään 90-luvulta ei ainakaan tule mieleen kisoja joissa olisi päiväsaikaan siellä pystytty ajamaan?
 
  • Like
Reaktiot: DC

DC

Team Finlandia
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2782
Sijainti
Muurala Motors
Käytännössä lupia ei ole myönnetty ellei kisa ala vasta sitten myöhään. Mitään käsitystä ei ole milloin tämä ratkaisu on tullut voimaan ja onko vieläkin jotenkin voimassa. Erityisesti se on koskenut läntistä puolta ja rannikkoseutuja; Inkoo, Hanko, Tammisaari jne. Äkkiseltään 90-luvulta ei ainakaan tule mieleen kisoja joissa olisi päiväsaikaan siellä pystytty ajamaan?
Ratamestari Rauno Nurminen Hankirallin 2002 rallilehdessä:
Uudenmaan alueella on aluksi ajettava yksityisteitä, jotta saadaan kilpailu alkamaan aikaisemmin. Valtion teitä kun ei saa sulkea erikoiskokeen ajamista varten ennen klo 18.00
 

DC

Team Finlandia
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2782
Sijainti
Muurala Motors
Muutama nosto viime päivien rally-maps päivityksistä:

Helsinki-ralli 1979

Tästä kisasta ei netistä löydy oikeastaan mitään tietoa, eikä ewrc-results.com liioin sekään tunne ko. kilpailua. Kyseessä on kuitenkin yksi Henkka Toivosen kotimaassa nappaamista yleiskilpailuvoitoista.



VM 12/79

---

Toinen, jossa nyt ei reitin puolesta ole tosin yhtään mitään erikoista, on vuoden 1987 Sveitsin Talviralli - kaiketikin maailman ensimmäinen kansallisen tason mestaruusosakilpailu B-ryhmän (osittaisen) kieltämisen jälkeen 31.12.1986. Kovin armollinen ei AKK kilpailukalenteria suunnitellessaan ollut; edellisen vuoden SM-sarja päättyi Pohjola-ralliin 30.11.1986, ja tasan viisi viikkoa myöhemmin (3.1.1987) mentiin jo täyttä höyryä uudella kalustolla. Okei, rehellisyyden nimissä on sanottava, ettei niitä B-ryhmän evo-autoja nyt SM-sarjassa muutenkaan ollut, mutta joka tapauksessa. Kiireaikataulu näkyi varmaan parhaiten siinä, että useampi kärkiauto (kuten kisan voittaja tässä) oli vielä väritykseltään kovin keskeneräinen. Itse kisa antoi hyvin osviittaa siitä, mihin SM-sarja olisi 80-luvun lopulla menossa; voitto ja 8/9 pohja-aikaa kirjattiin Sundströmille, ensimmäistä kisaansa Coupe Quattrolla ajaneen Basti Lindholmin ottaessa kakkostilan ja ne yhdet Mikolta livenneet pohjat (EK8) nimiinsä. Kisassa jaettiin toki myös B-ryhmän SM-pisteitä, ja mielenkiintoisena yksityiskohtana todettakoon, että B-ryhmän voittaja Tomi Palmqvist joutui tyytymään yleiskilpailussa viidenteen sijaan, 2.53 yleiskilpailun voittajalle hävinneenä.
 
Ylös