DC
Helsingin UA
Suurkiitos!
EK:n pituus:
- Mikä on oikea, ilmoitettava pituus? Onko ainoa oikea tieto se EK-pituus, mitä tuloksista on luettavissa, koska se on oikeasti ajettu ja siitä mm. lasketaan keskinopeus? Reittikartassa/ kisaohjelmassa on EK:n pituudet ja niin on myös tiekirjassa. Usein niiden pituudet ovat erilaiset. Menisikö järjestys seuraavasti: 1) Tuloksissa ilmoitettu pituus, 2) tiekirja, 3) kartta. Olisi erittäin hyvä, jos tämän tiedon vaikka jakaisi ainakin täällä palstalla, mitä EK-pituutta tarkoitetaan (jos ei voi laittaa RMapsiin lähdetiedoksi, tai tiedoksi, että reitti on ajettu ilmoitettua pituutta erilaisena. Kyllähän sinne nytkin laitetaan tieto, jos EK on peruttu)
- Miten olisi järkevä toimia reitin pituuden suhteen, jos se on muuttunut (mikä näkyy tuloksista)? Piirretäänkö kartta sellaisenaan kuin se on jostain löytynyt? Onko tarkoituksena lopulta vain piirtää reittejä näkyviin?
EK:n nimet:
- EK:n nimet vaihtelee useinkin jo sen perusteella, kuka/mikä UA kilpailun järjestää, vaikka puhutaan samasta EK:sta. Kun päästään Pohjanmaan lakeuksilla ajettuihin ralleihin ja niiden siirtämiseen RMapsiin, niin järjestäviä seuroja voi olla 5, jotka ajattavat samaa EK:ta, mutta eri EK-nimellä (ehkä jopa tarkoituksella). Ei taida TamUA:n ja PR-Racingin EK-nimet olla samat, vaikka tie on, jne. Voisiko näitä vaihtoehtoisia nimiä, mitä EK:sta käytetään, tuoda jotenkin myös esille (esim. EK Mullo = Mullola (myöhemmin, jne.)? Onko tämä tarpeellista/järkevää? Joskus nämä EK:n nimet tarkoittavat lähtöpäätä, joskus EK:n loppuosuutta, joskus taas jotain paikkaa/järven nimeä EK:n keskellä jne. Pitäisikkö EK:sta käyttää sitä nimeä mitä Suurajoissa/Neste rallissa on käytetty? Vai pitäisikkö löytää se EK:n nimi, kun sitä on ensi kertaa ajettu? jne. Vaihtoehtoja on useita.
Tietenkin ensisijainen pituus on se, mikä tuloksista löytyy, koska se on virallinen pituus. Lisäksi on hyvä muistaa, että katsojaopaskartta on voitu tehdä huolella etukäteen, jolloin pätkää on voitu joutua lyhentämään vielä ennen kilpailua (esim tämän vuoden Kangasniemi rallissa kävi näin). Jos arkistoidaan jotain 30 vuoden takaista kisaa, ei välttämättä ole saatavilla ek-pituudet sisältävää tulosliuskaa. MM-rallit on kattavasti juwrassa (lyöntivirheineen) ja kotimaiset kisat tältä vuosituhannelta tenabin arkistossa.Henkka_Ok peräänkuulutti tarkkuutta innostuksen sekaan. Tuohon tarkkuuteen, ilman mitään nipotusta, koitan kieli keskellä suuta laittaa muutaman rivin. Nämä pohdinnat on kohtaan "Huomioitavaksi, jos siltä tuntuu".
EK:n pituus:
- Mikä on oikea, ilmoitettava pituus? Onko ainoa oikea tieto se EK-pituus, mitä tuloksista on luettavissa, koska se on oikeasti ajettu ja siitä mm. lasketaan keskinopeus? Reittikartassa/ kisaohjelmassa on EK:n pituudet ja niin on myös tiekirjassa. Usein niiden pituudet ovat erilaiset. Menisikö järjestys seuraavasti: 1) Tuloksissa ilmoitettu pituus, 2) tiekirja, 3) kartta. Olisi erittäin hyvä, jos tämän tiedon vaikka jakaisi ainakin täällä palstalla, mitä EK-pituutta tarkoitetaan (jos ei voi laittaa RMapsiin lähdetiedoksi, tai tiedoksi, että reitti on ajettu ilmoitettua pituutta erilaisena. Kyllähän sinne nytkin laitetaan tieto, jos EK on peruttu)
- Miten olisi järkevä toimia reitin pituuden suhteen, jos se on muuttunut (mikä näkyy tuloksista)? Piirretäänkö kartta sellaisenaan kuin se on jostain löytynyt? Onko tarkoituksena lopulta vain piirtää reittejä näkyviin?
Tämän vuoksi on kehitelty rally-mapsiin toimintoja kuten "Related stages" ja "Nearby stages". Kun avaa vaikka vuoden 1994 Ouninpohjan, pystyy näkemään Related stageisn kautta, että osittain yhteneviä pätkiä ovat olleet mm. Kakaristo, Konivuori, Rapsula ja osa Hassin versioista. Ja vastaavasti kun klikkaa keltaisen talon hypyn kohdalta oikealla napilla Nearby stages, näkee, ettei vuosina 1991-1993 siinä kohdassa ajettu MM-rallin erikoiskoetta.EK:n nimet:
- EK:n nimet vaihtelee useinkin jo sen perusteella, kuka/mikä UA kilpailun järjestää, vaikka puhutaan samasta EK:sta. Kun päästään Pohjanmaan lakeuksilla ajettuihin ralleihin ja niiden siirtämiseen RMapsiin, niin järjestäviä seuroja voi olla 5, jotka ajattavat samaa EK:ta, mutta eri EK-nimellä (ehkä jopa tarkoituksella). Ei taida TamUA:n ja PR-Racingin EK-nimet olla samat, vaikka tie on, jne. Voisiko näitä vaihtoehtoisia nimiä, mitä EK:sta käytetään, tuoda jotenkin myös esille (esim. EK Mullo = Mullola (myöhemmin, jne.)? Onko tämä tarpeellista/järkevää? Joskus nämä EK:n nimet tarkoittavat lähtöpäätä, joskus EK:n loppuosuutta, joskus taas jotain paikkaa/järven nimeä EK:n keskellä jne. Pitäisikkö EK:sta käyttää sitä nimeä mitä Suurajoissa/Neste rallissa on käytetty? Vai pitäisikkö löytää se EK:n nimi, kun sitä on ensi kertaa ajettu? jne. Vaihtoehtoja on useita.
Tämä on tavallaan totta, ja pistin viestiä eteenpäin rally-mapsiin siitä, että olisi kiva nähdä enemmän pikkuteiden nimiä. Asia on kuulemma säädettävissä.- Se mikä harvemmin muuttuu on EK:ssa ajetut teiden nimet. Oli EK:n nimi mikä tahansa tai millä nimellä kukin sen haluaa nimetä, niin kilpailutulos tehdään jollakin tiellä (tai järvellä, kun mennään Kymen Jääralleihn, mutta unohdetaan se tässä yhteydessä).
ERINOMAISTA ja lopuksi
Asia, mistä olen veljiin, jotka jaksavat näitä karttatietoja RMapsiin laittaa enemmän kuin tyytyväinen, on EK:ssa käytettyjen teiden nimet. Sen tiedon selvittäinen vie yleensä aikaa, jos tutuilta marjamailta lähtee kauemmas. Tämä tieto on helppo selvittää näistä RMapsin kartoista!! EHDOTTOMASTI parasta antia! Älkää siis antako kirjoitukseni missään nimessä latistaa sitä intoa, mitä teiltä löytyy. Kaikilta ei löydy samanlaista touhutippaa, mitä näiden karttojen digitointi vaatii. Ja jos oikein ylitsepääsemätön tekemisen pula tulee, niin eiköhän noita karttoja jostain löydy lisää digitoitavaksi.
Iltapuhteiksi päätin selvittää, missä on ajettu tämän onboardin EK2 Uuraisten Sähkötyö-rallista 2006. Mitään pätkän nimeä tai muuta vinkkiä ei ollut, kävin vain läpi Uuraisten seudun teiden muotoja. Ja löytyihän se, Kaiteenmäentie, pohjoisesta etelään.
Mahtava löytö! Tuo kyseisen kisan kartta kiinnostaisi itseäkin, tuolla tuli oltua katsomassa *muistaakseni* ek1:llä jossa oli rutkasti toimintaa huomiomerkillä varustetussa vasurissa.
Elä huoli, pysyn ihan visusti pois Keski-Suomen kisojen digitoimisesta, vaikka täällä nykyään asunkin, niin itäinen Suomi on mulle huomattavasti vahvempaa aluetta tietuntemuksen suhteen.Mainitsenpa digitoineeni nyt tuon Uuraisten kisan, ettei kukaan tee sitä tuplana
Joo, sinun erikoisaluettasi on tuo JKL seutu ja vanhat suurajopätkät, joten en usko kukaan on pahemmin "astumassa varpaillesi". Itse koitan löytää aikaa digitoida oman alueen kisoja ja esim. Kerava ralleja.Mainitsenpa digitoineeni nyt tuon Uuraisten kisan, ettei kukaan tee sitä tuplana
Erinomainen idea! Mulla on juuri työn alla Keski-Uusimaa rallit 1993, 1996, 1999, 2005 ja 2006.Itse koitan löytää aikaa digitoida oman alueen kisoja ja esim. Kerava ralleja.
http://vanhatpainetutkartat.maanmittauslaitos.fi/Yksi perverssi, joskin viehättävä, ajatus olisi vuoden 1997 Final Rallyn digitoiminen. Tai lähinnä tarkoitan sitä lauantaita - sunnuntainhan nyt piirtää tyyliin puolessa tunnissa. Lauantain osalta etenkin Malmi, Espoo ja Vantaa voisi tuottaa hieman päänvaivaa.
Meneekö tuo kolmospätkä lähelläkään sitä Neste rallin paikkaa missä Abdullah Bakhashab kippasi WRC Corollan peltoon ja ihmetteli myöhemmin jossain haastattelussa kuinka nopeasti auto oli takaisin tiellä? Olisiko vuosi saattanut olla 2000 ja pätkä Palsankylä? Tuli vain mieleeni, kun saattoi olla ensimmäisiä omalla kohdalla sattuneita WRC kaatoja, jossa olin nostamassa.Tuosta karttaa, ek2 suunta väärä. Olikos tuo ykkösen huomio sellainen tiukka vasen, missä taisi olla jotain isoja kiviä ulkomutkassa? Näytä liitetiedosto 47