Vanhoja rallikarttoja ja -reittejä

Onzah

Suurmestari
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
832
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
Kuten eilen sanoin, Kitteelle käy matka, ja nyt on jok'ikinen 2010-luvulla Kiteellä ajettu ralli digitoitu Rally-Maps.comiin.

Tengtools-Ralli 2015 (F-Cup, olin itse paikalla, EK2 ensimmäinen todella jyrkkä oikea)
Tengtools-Ralli 2016 (JunnuSM, nelosen loppupuolella hakkuuoikeassa runkia)
Keski-Karjala Ralli 2017 (F-Rallisarja, on muuten melko hävytön siirtymä ykköselle)
Tengtools-Ralli 2018 (F-Rallisarja, ykkösellä keskivaiheilla melko paha linjavika, muutama kaato)

Jos jollakin sattuu olemaan Koti-Karjala Rallin reittikarttaa vuodelta 2005, se otetaan ilosta kiljuen vastaan.

Ja lisää itäsuomalaisia ralleja on tulossa, ei nämä ihan hetkeen lopu.
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
262
Henkka_Ok peräänkuulutti tarkkuutta innostuksen sekaan. Tuohon tarkkuuteen, ilman mitään nipotusta, koitan kieli keskellä suuta laittaa muutaman rivin. Nämä pohdinnat on kohtaan "Huomioitavaksi, jos siltä tuntuu".

EK:n pituus:
-
Mikä on oikea, ilmoitettava pituus? Onko ainoa oikea tieto se EK-pituus, mitä tuloksista on luettavissa, koska se on oikeasti ajettu ja siitä mm. lasketaan keskinopeus? Reittikartassa/ kisaohjelmassa on EK:n pituudet ja niin on myös tiekirjassa. Usein niiden pituudet ovat erilaiset. Menisikö järjestys seuraavasti: 1) Tuloksissa ilmoitettu pituus, 2) tiekirja, 3) kartta. Olisi erittäin hyvä, jos tämän tiedon vaikka jakaisi ainakin täällä palstalla, mitä EK-pituutta tarkoitetaan (jos ei voi laittaa RMapsiin lähdetiedoksi, tai tiedoksi, että reitti on ajettu ilmoitettua pituutta erilaisena. Kyllähän sinne nytkin laitetaan tieto, jos EK on peruttu)
- Miten olisi järkevä toimia reitin pituuden suhteen, jos se on muuttunut (mikä näkyy tuloksista)? Piirretäänkö kartta sellaisenaan kuin se on jostain löytynyt? Onko tarkoituksena lopulta vain piirtää reittejä näkyviin?

EK:n nimet:
- EK:n nimet vaihtelee useinkin jo sen perusteella, kuka/mikä UA kilpailun järjestää, vaikka puhutaan samasta EK:sta. Kun päästään Pohjanmaan lakeuksilla ajettuihin ralleihin ja niiden siirtämiseen RMapsiin, niin järjestäviä seuroja voi olla 5, jotka ajattavat samaa EK:ta, mutta eri EK-nimellä (ehkä jopa tarkoituksella). Ei taida TamUA:n ja PR-Racingin EK-nimet olla samat, vaikka tie on, jne. Voisiko näitä vaihtoehtoisia nimiä, mitä EK:sta käytetään, tuoda jotenkin myös esille (esim. EK Mullo = Mullola (myöhemmin, jne.)? Onko tämä tarpeellista/järkevää? Joskus nämä EK:n nimet tarkoittavat lähtöpäätä, joskus EK:n loppuosuutta, joskus taas jotain paikkaa/järven nimeä EK:n keskellä jne. Pitäisikkö EK:sta käyttää sitä nimeä mitä Suurajoissa/Neste rallissa on käytetty? Vai pitäisikkö löytää se EK:n nimi, kun sitä on ensi kertaa ajettu? jne. Vaihtoehtoja on useita.
- Se mikä harvemmin muuttuu on EK:ssa ajetut teiden nimet. Oli EK:n nimi mikä tahansa tai millä nimellä kukin sen haluaa nimetä, niin kilpailutulos tehdään jollakin tiellä (tai järvellä, kun mennään Kymen Jääralleihn, mutta unohdetaan se tässä yhteydessä).

ERINOMAISTA ja lopuksi

Asia, mistä olen veljiin, jotka jaksavat näitä karttatietoja RMapsiin laittaa enemmän kuin tyytyväinen, on EK:ssa käytettyjen teiden nimet. Sen tiedon selvittäinen vie yleensä aikaa, jos tutuilta marjamailta lähtee kauemmas. Tämä tieto on helppo selvittää näistä RMapsin kartoista!! EHDOTTOMASTI parasta antia! Älkää siis antako kirjoitukseni missään nimessä latistaa sitä intoa, mitä teiltä löytyy. Kaikilta ei löydy samanlaista touhutippaa, mitä näiden karttojen digitointi vaatii. Ja jos oikein ylitsepääsemätön tekemisen pula tulee, niin eiköhän noita karttoja jostain löydy lisää digitoitavaksi.
 

Onzah

Suurmestari
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
832
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
EK:n pituus:
-
Mikä on oikea, ilmoitettava pituus? Onko ainoa oikea tieto se EK-pituus, mitä tuloksista on luettavissa, koska se on oikeasti ajettu ja siitä mm. lasketaan keskinopeus? Reittikartassa/ kisaohjelmassa on EK:n pituudet ja niin on myös tiekirjassa. Usein niiden pituudet ovat erilaiset. Menisikö järjestys seuraavasti: 1) Tuloksissa ilmoitettu pituus, 2) tiekirja, 3) kartta. Olisi erittäin hyvä, jos tämän tiedon vaikka jakaisi ainakin täällä palstalla, mitä EK-pituutta tarkoitetaan (jos ei voi laittaa RMapsiin lähdetiedoksi, tai tiedoksi, että reitti on ajettu ilmoitettua pituutta erilaisena. Kyllähän sinne nytkin laitetaan tieto, jos EK on peruttu)
- Miten olisi järkevä toimia reitin pituuden suhteen, jos se on muuttunut (mikä näkyy tuloksista)? Piirretäänkö kartta sellaisenaan kuin se on jostain löytynyt? Onko tarkoituksena lopulta vain piirtää reittejä näkyviin?

EK:n nimet:
- EK:n nimet vaihtelee useinkin jo sen perusteella, kuka/mikä UA kilpailun järjestää, vaikka puhutaan samasta EK:sta. Kun päästään Pohjanmaan lakeuksilla ajettuihin ralleihin ja niiden siirtämiseen RMapsiin, niin järjestäviä seuroja voi olla 5, jotka ajattavat samaa EK:ta, mutta eri EK-nimellä (ehkä jopa tarkoituksella). Ei taida TamUA:n ja PR-Racingin EK-nimet olla samat, vaikka tie on, jne. Voisiko näitä vaihtoehtoisia nimiä, mitä EK:sta käytetään, tuoda jotenkin myös esille (esim. EK Mullo = Mullola (myöhemmin, jne.)? Onko tämä tarpeellista/järkevää? Joskus nämä EK:n nimet tarkoittavat lähtöpäätä, joskus EK:n loppuosuutta, joskus taas jotain paikkaa/järven nimeä EK:n keskellä jne. Pitäisikkö EK:sta käyttää sitä nimeä mitä Suurajoissa/Neste rallissa on käytetty? Vai pitäisikkö löytää se EK:n nimi, kun sitä on ensi kertaa ajettu? jne. Vaihtoehtoja on useita.

Erinomainen teksti.

Itse olen toiminut sillä tavalla, että kisoissa, joissa on tuloksissa EK-pituudet, niin käytän pituutena tuloksissa mainittua pituutta. Joissakin kisoissa ei sellaisia ole (esimerkkinä Tuupovaaran Talviralli 1993), niin otin kylmästi vain MapFab-karttasovelluksissa annetun pituuden, vaikka se ei aivan täysin totuutta vastaisikaan. Nykyään incar-aikakaudella olen kylläkin huomannut, että monet tuloksissa mainitut pituudet eivät vastaa aivan oikeaa, mutta pienen virheen voi antaa anteeksi, mielestäni tärkeämpää on se, että erikoiskoe on piirretty oikein, ja siitä olen pyrkinyt olemaan hyvinkin tarkka, jos incareja löytyy.

Erikoiskokeiden nimistä sen verran, että Oskola on Oskola, ja Satulavaara on Satulavaara niin kauan, kunnes erikoiskoe on tarkoituksella nimetty joksikin toiseksi (Oskolankoski, Kuusjärvi, Kuusvaara). Toki näille on sitten yleensä selkeä selitys, miksi nimitys on muuttunut. Mutta onneksi edes jostakin lähteestä yleensä löytyy ne paikannimet erikoiskokeille. Mutta sanontahan kuuluu, että rakkaalla lapsella on monta nimeä :)
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
Henkka_Ok peräänkuulutti tarkkuutta innostuksen sekaan. Tuohon tarkkuuteen, ilman mitään nipotusta, koitan kieli keskellä suuta laittaa muutaman rivin. Nämä pohdinnat on kohtaan "Huomioitavaksi, jos siltä tuntuu".

EK:n pituus:
-
Mikä on oikea, ilmoitettava pituus? Onko ainoa oikea tieto se EK-pituus, mitä tuloksista on luettavissa, koska se on oikeasti ajettu ja siitä mm. lasketaan keskinopeus? Reittikartassa/ kisaohjelmassa on EK:n pituudet ja niin on myös tiekirjassa. Usein niiden pituudet ovat erilaiset. Menisikö järjestys seuraavasti: 1) Tuloksissa ilmoitettu pituus, 2) tiekirja, 3) kartta. Olisi erittäin hyvä, jos tämän tiedon vaikka jakaisi ainakin täällä palstalla, mitä EK-pituutta tarkoitetaan (jos ei voi laittaa RMapsiin lähdetiedoksi, tai tiedoksi, että reitti on ajettu ilmoitettua pituutta erilaisena. Kyllähän sinne nytkin laitetaan tieto, jos EK on peruttu)
- Miten olisi järkevä toimia reitin pituuden suhteen, jos se on muuttunut (mikä näkyy tuloksista)? Piirretäänkö kartta sellaisenaan kuin se on jostain löytynyt? Onko tarkoituksena lopulta vain piirtää reittejä näkyviin?
Tietenkin ensisijainen pituus on se, mikä tuloksista löytyy, koska se on virallinen pituus. Lisäksi on hyvä muistaa, että katsojaopaskartta on voitu tehdä huolella etukäteen, jolloin pätkää on voitu joutua lyhentämään vielä ennen kilpailua (esim tämän vuoden Kangasniemi rallissa kävi näin). Jos arkistoidaan jotain 30 vuoden takaista kisaa, ei välttämättä ole saatavilla ek-pituudet sisältävää tulosliuskaa. MM-rallit on kattavasti juwrassa (lyöntivirheineen) ja kotimaiset kisat tältä vuosituhannelta tenabin arkistossa.

Jos digitoitavana on nykypäivän tai viimeisen vuosikymmenen ralli, niin käytännössä joka pätkästä on aina saatavilla jonkinlainen onboard-video. Niiden perusteella voi piirtää kartalle lähdön ja maalin kymmenen metrin tarkkuudella. Jos taas puhutaan tussilla peruskartan päälle vedetystä reitistä, niin heittoa on yleensä enemmän. Eri asia sitten on, onko tällä mitään väliä. Eilen aamulla digitoin Korsikaa 1999 ja kahden risteyksen välissä oleva tie näytti olevan vain 10 kilsaa vaikka pätkän olisi pitänyt olla 11 kilsaa. Se on vain jätettävä mysteeriksi. Jos kartta on epätarkka, pyrin asettamaan lähdöt ja maalit loogisiin paikkoihin kuten risteyspistoihin.

Lisäksi ihan varteenotettava juttu on mittavirheet. Esimerkiksi Suomen MM-rallissa on pätkiä, joiden pituus on vaihdellut jopa satoja metrejä eri vuosikertojen välillä, vaikka lähtö, maali ja tielinjat ovat pysyneet samoina. Vastaavasti kun piirtää kartalle em. tapaan onboardin perusteella reitin täydellisesti, ei se läheskään aina ole metrilleen sama mitä järjestäjä on mitannut.

EK:n nimet:
- EK:n nimet vaihtelee useinkin jo sen perusteella, kuka/mikä UA kilpailun järjestää, vaikka puhutaan samasta EK:sta. Kun päästään Pohjanmaan lakeuksilla ajettuihin ralleihin ja niiden siirtämiseen RMapsiin, niin järjestäviä seuroja voi olla 5, jotka ajattavat samaa EK:ta, mutta eri EK-nimellä (ehkä jopa tarkoituksella). Ei taida TamUA:n ja PR-Racingin EK-nimet olla samat, vaikka tie on, jne. Voisiko näitä vaihtoehtoisia nimiä, mitä EK:sta käytetään, tuoda jotenkin myös esille (esim. EK Mullo = Mullola (myöhemmin, jne.)? Onko tämä tarpeellista/järkevää? Joskus nämä EK:n nimet tarkoittavat lähtöpäätä, joskus EK:n loppuosuutta, joskus taas jotain paikkaa/järven nimeä EK:n keskellä jne. Pitäisikkö EK:sta käyttää sitä nimeä mitä Suurajoissa/Neste rallissa on käytetty? Vai pitäisikkö löytää se EK:n nimi, kun sitä on ensi kertaa ajettu? jne. Vaihtoehtoja on useita.
Tämän vuoksi on kehitelty rally-mapsiin toimintoja kuten "Related stages" ja "Nearby stages". Kun avaa vaikka vuoden 1994 Ouninpohjan, pystyy näkemään Related stageisn kautta, että osittain yhteneviä pätkiä ovat olleet mm. Kakaristo, Konivuori, Rapsula ja osa Hassin versioista. Ja vastaavasti kun klikkaa keltaisen talon hypyn kohdalta oikealla napilla Nearby stages, näkee, ettei vuosina 1991-1993 siinä kohdassa ajettu MM-rallin erikoiskoetta.

Toki suuri osa erikoiskokeista tunnetaan jollain tietyllä nimellä ja yleensä siihen liittyy vähintäänkin jokin "runko", johon voidaan sitten liittää vaihtelevia osuuksia tai ajaa eri suuntaan. Sitten on myös poikkeuksia kuten Hassi, jossa eri vuosien pätkät voi olla täysin toisistaan eriäviä. Lisäksi Suurajohistoriakin tuntee monta esimerkkiä, jossa reitiltään sama pätkä on ajettu eri nimellä.

Yksi lisätekijä on myös sponsorinimet. Usein kyläkisoissa pätkien maantieteelliset nimet jää pimentoon. Tarkoitus on ollut lisätä rally-mapsiin aina maantieteelliset nimet, vaikka sitten itse keksien, jos pätkää ei ole koskaan muulloin ajettu.

- Se mikä harvemmin muuttuu on EK:ssa ajetut teiden nimet. Oli EK:n nimi mikä tahansa tai millä nimellä kukin sen haluaa nimetä, niin kilpailutulos tehdään jollakin tiellä (tai järvellä, kun mennään Kymen Jääralleihn, mutta unohdetaan se tässä yhteydessä).

ERINOMAISTA ja lopuksi

Asia, mistä olen veljiin, jotka jaksavat näitä karttatietoja RMapsiin laittaa enemmän kuin tyytyväinen, on EK:ssa käytettyjen teiden nimet. Sen tiedon selvittäinen vie yleensä aikaa, jos tutuilta marjamailta lähtee kauemmas. Tämä tieto on helppo selvittää näistä RMapsin kartoista!! EHDOTTOMASTI parasta antia! Älkää siis antako kirjoitukseni missään nimessä latistaa sitä intoa, mitä teiltä löytyy. Kaikilta ei löydy samanlaista touhutippaa, mitä näiden karttojen digitointi vaatii. Ja jos oikein ylitsepääsemätön tekemisen pula tulee, niin eiköhän noita karttoja jostain löydy lisää digitoitavaksi.
Tämä on tavallaan totta, ja pistin viestiä eteenpäin rally-mapsiin siitä, että olisi kiva nähdä enemmän pikkuteiden nimiä. Asia on kuulemma säädettävissä.

Kiitos palautteesta!
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5222
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Aiheeseen liittyen tuli itse pohdiskeltua myös rallien nimien ympärille liittyvää problematiikkaa. Esimerkkinä vaikkapa Kerava-ralli - tai tällä nimellä ne on rally-mapsiin dokumentoitu (ja hyvä niin), vaikkei itse kisa ole tainnut koskaan olla järjestetty juuri tuolla nimellä. Mutta ei sekään mielekkäältä tuntuisi kirjata niitä "virallisilla" nimillään: Sparco-ralli (1998, 1999), Defa-ralli (2016), TerraWise-ralli (2017), Louhinta-Ässät ralli (2019) jne. Ehkä tässäkin on syytä käyttää samaa maantieteellistä maalaisjärkeä kuin pätkienkin nimissä?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
Rallin nimi on siitä ongelmallisempi, että sponsoriotsikolla löytynee tulokset ja muutenkin siihen viitataan, toisin kuin pätkän nimiin. Ei kukaan sanonut edes Suurajoissa 1987, että "me mentiin pihalle OKO-pätkällä".

Oikea ratkaisu sponsorinimiin on nimetä erikseen koko sarja kilpailuja ja sitten yksittäisten kilpailujen nimet voi vielä vaihdella. Näin on esim ewrc:ssä. Rally-mapsissa homma on siten puolitiehen toteutettu, että sarjan nimi on aina uusimman kilpailun mukaan. Eli nyt 2020 Kaasujalka ralli muutti yhtäkkiä kaikki Joutsenlampi-rallit Kaasujalka Rallin otsikon alle. Toivottavasti saadaan tämä asia pian korjattua.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
Kun selvitellään vanhoja tielinjoja sun muuta...Australiassa on yksi vuoden 1999 pätkä jäänyt sittemmin osittain tekojärven alle, kun on rakennettu uusi pato

https://www.rally-maps.com/Rally-Australia-1999/Harvey-Weir
Sunnuntai Bunningsin alueella myös mielenkiintoinen. Neljä pätkää ristiin rastiin osittain samoilla teillä, joka välissä huolto. Vikana kahden kilsan tv-pätkä, jonka lopussa käsittääkseni ne hypyt.
 

Sompee

Member
Liittynyt
21.12.2018
Viestit
8
Kyselläänpä muutaman kartan perään, jos joltain löytyy:

Kyläseppäralli(Petäjävesi) 1999
Jalasjärvi ralli 1999(?)
Kokkola Sm-ralli 1997
Kokkola 1999
 

Sompee

Member
Liittynyt
21.12.2018
Viestit
8
Iltapuhteiksi päätin selvittää, missä on ajettu tämän onboardin EK2 Uuraisten Sähkötyö-rallista 2006. Mitään pätkän nimeä tai muuta vinkkiä ei ollut, kävin vain läpi Uuraisten seudun teiden muotoja. Ja löytyihän se, Kaiteenmäentie, pohjoisesta etelään.


Mahtava löytö! Tuo kyseisen kisan kartta kiinnostaisi itseäkin, tuolla tuli oltua katsomassa *muistaakseni* ek1:llä jossa oli rutkasti toimintaa huomiomerkillä varustetussa vasurissa.

Tuosta karttaa, ek2 suunta väärä. Olikos tuo ykkösen huomio sellainen tiukka vasen, missä taisi olla jotain isoja kiviä ulkomutkassa? Uurainen 2006 (2).jpg
 
Viimeksi muokattu:

Onzah

Suurmestari
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
832
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
Mainitsenpa digitoineeni nyt tuon Uuraisten kisan, ettei kukaan tee sitä tuplana :)
Elä huoli, pysyn ihan visusti pois Keski-Suomen kisojen digitoimisesta, vaikka täällä nykyään asunkin, niin itäinen Suomi on mulle huomattavasti vahvempaa aluetta tietuntemuksen suhteen.

Luultavammin lähiaikoina rally-mapsiin tulee taas lisää Itä-Suomen kilpailuja, tällä kertaa vuorossa Ilomantsi, Lieksa, Savonlinna x2 ja Tahko.

Jos muuten jollakin sattuisi olemaan tännekin jaettu Kuopio Ralli 1998 tallella, ottaisin sen mieluusti takaisin itselleni. Minä torvelo kun menin epähuomiossa poistamaan kyseisen kartan arkistoistani.
 

Onzah

Suurmestari
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
832
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
Vaikka me suomalaiset ollaan hyvin nöyriä, niin kyllä mieltä ylentää, kun tänään on tullut 11 uutta rallikarttaa rally-maps.comiin, ja jokaikinen Suomesta! :) Hyvää työtä, digitoijat!
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1394
Sijainti
Porvoo
Mainitsenpa digitoineeni nyt tuon Uuraisten kisan, ettei kukaan tee sitä tuplana :)
Joo, sinun erikoisaluettasi on tuo JKL seutu ja vanhat suurajopätkät, joten en usko kukaan on pahemmin "astumassa varpaillesi". ;) Itse koitan löytää aikaa digitoida oman alueen kisoja ja esim. Kerava ralleja.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
Mänttä 200-ajosta laitoin tänään sisään vuosikerrat 1981, 1996, 1997, 2000 ja 2002. Nyt niitä on yhteensä 20 vuosikertaa digitoituna.

Vuoden 1981 kartasta puuttui EK-pituudet kokonaan ja pätkätkin oli piirretty käsin tyyliin "risteyksestä risteykseen" joten vähän on arpomista lähtöjen, maalien ja pituuksien kanssa. Onnistuin löytämään kyllä pätkätulokset, mutta ilman pituuksia...viimeinen pätkä oli myös aika...luovasti piirretty, mutta tarkistin vanhasta peruskartasta, ettei siellä ole mitään muinaisia kärrypolkuja ollut, joten varmaan vaan ratamestari piirtänyt reitin väärältä puolelta pikkujärviä.

1996 en muistanutkaan, että tehtiin lenkki Ruoveden suuntaan. Noin muuten avauskaksikko Mälli-Hursti on pidetty samana vuosina 1994-1997 joten aikavertailu voisi olla mielenkiintoista. Vuosien 2000 ja 2002 yleisöpätkistä pystyin videoiden perusteella kartoittamaan pieniä palasia, mutten koko reittejä.
 
  • Like
Reaktiot: DC

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5222
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Yksi perverssi, joskin viehättävä, ajatus olisi vuoden 1997 Final Rallyn digitoiminen. Tai lähinnä tarkoitan sitä lauantaita - sunnuntainhan nyt piirtää tyyliin puolessa tunnissa. Lauantain osalta etenkin Malmi, Espoo ja Vantaa voisi tuottaa hieman päänvaivaa.
 

jabajee

Well-known member
Liittynyt
9.12.2019
Viestit
201
Tuosta karttaa, ek2 suunta väärä. Olikos tuo ykkösen huomio sellainen tiukka vasen, missä taisi olla jotain isoja kiviä ulkomutkassa? Näytä liitetiedosto 47
Meneekö tuo kolmospätkä lähelläkään sitä Neste rallin paikkaa missä Abdullah Bakhashab kippasi WRC Corollan peltoon ja ihmetteli myöhemmin jossain haastattelussa kuinka nopeasti auto oli takaisin tiellä? Olisiko vuosi saattanut olla 2000 ja pätkä Palsankylä? Tuli vain mieleeni, kun saattoi olla ensimmäisiä omalla kohdalla sattuneita WRC kaatoja, jossa olin nostamassa.
Ettei muuten olisi ollut jopa sama Corolla joka myöhemmin paloi Pykälistön toimesta?
 
Ylös