Vapaan F1-liveseurantatoikki

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
F1-puolella kisan seurantaketjun lopussa on linkki Twitteriin jossa on kuva siitä kuinka auto on murskana pyöräkuormaajan takaosan vieressä. Aivan kuin auto olisi mennyt osittain pyöräkuormaajan ali.

Tämä olisi estettävissä yksinkertaisin mekaanisen alleajosuojauksin. Se on pää irti heti kun tuollaisen työkoneen alta suhauttaa f1 autolla.
:nope:
Juu mä sieltä bongasin jo aika paljo, äärettömän pahan näkönen tapaus...
Näyttää siltä että Bianchin auto olisi sukeltanut vasemman puolen kuormaajan alta...
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
No nyt se sitten napsahti. Edellisen kerran jo Australian harjoituksissa vuosi-pari sitten ihmettelin kun lava-auto tönötti keskellä lähtösuoraa poimimassa autoa kyytiin samalla kun muut autot suhahteli 250 vierestä ohi. Sitten oli De Villottan onnettomuus. Ihmetellyt jo aikansa, miksei noilla rahamäärillä mitä noissa kisoissa pyörii saada noihin traktoreihin jotain sivusuojia tai panssarilevyjä antamaan edes kevyttä suojaa.

Hamittaa ihan helvetisti, että tämä on ollut nähtävissä jo pitkän aikaa, mutta mitään ei ole tapahtunut. Ei ole kysymys mistään jälkiviisaudesta. Mun mielestä yksinkertaisesti tekosyitä ei ole, enkä ymmärrä tätä.

Kai sitä ois itä pitänyt Pendellinä laittaa FIA:lle vaan sähköpostia.

Toivottavasti kaveri selviää.
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Ihmetellä täytyy tuota touhua. Ensinnä radat pilataan hirmuisilla asfalttialueilla turvallisuuden vuoksi, mutta kuitenkin päästetään tuollaisia traktoreita siirtelemään autoja kun ei haluta kisan loppuun turva-autoa.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
Kolarit vetää yleisöä. 1500 käyttäjää F1-puolella. :eek:
No eikös ne tv-katsojaluvutkin lähteny nousuun silloin Sennan onnettomuuden jälkeen. Tottakai kiinnostaa vaaralliset lajit.

Kyllä tuohon kolariin taas ainoa syy on ettei keltaisia lippuja oteta vakavasti. Olisi tietysti parempi, jos turva-auto olisi radalla silloin, kun siellä on maansiirtokalustoakin, mutta kyllä monet vetää täyttä vauhtia silloinkin ottaessaan turva-autoletkaa kiinni.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Itse uskon katsojalukujen enempi nousseen Häkkisen Mclaren sopimuksen ja Maikkarin ensimmäisen koko kauden suoraan lähetykseen ilmaiseksi. Enää en usko, kumpaakaan.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
Onneks ei sentää jääny ratavirkailijoita alle. Niille ei paljoa riskinotosta makseta.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24286
Sijainti
lappeen Ranta
Kyllä tuohon kolariin taas ainoa syy on ettei keltaisia lippuja oteta vakavasti. Olisi tietysti parempi, jos turva-auto olisi radalla silloin, kun siellä on maansiirtokalustoakin, mutta kyllä monet vetää täyttä vauhtia silloinkin ottaessaan turva-autoletkaa kiinni.
Toihan se on, että kun pitkään on ilman isompia haavereita ajeltu (ja vissiin vielä pitempään ilman keltalippujen aikaisia kolhuja), niin kuskeille, ja apaut kaikille muillekin, keltaisista lipuista on tullut hiukan niinkun osa taktista peliä, jossa eniten voittaa se, joka onnistuu ajamaan keltaisella liputetut ratapaikat pienimmällä aikahäviöllä. Sivuseikaksi on jäänyt se, että lipuilla on oma turvallisuusaspektinsa ja nimenomaan siellä suunnalla missä keltaista liputetaan, voi olla myös jokin radan ominaisuus, joka aiheuttaa ulosajon.

Oma pointtinsa tietysti olisi sellaisilla alleajosuojillakin, mutta sehän vaan sitten toisaalta lisäsisi kuskien taktikointia keltaisten lippujen kohdalla, että: "Nyt kun ton kauhakuormaajan elle ei enää pääse ajamaan niin tässähän voikin hei ajaa hiukan lujempaa kuin aikaisemmin!". Ja joku kaunis kerta siellä olisi F1-auto tulossa sataa aiemmin samassa paikassa ulos ajaneen F1-auton ympärillä häärivää ratahenkilökuntaa kohti.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
Toihan se on, että kun pitkään on ilman isompia haavereita ajeltu (ja vissiin vielä pitempään ilman keltalippujen aikaisia kolhuja), niin kuskeille, ja apaut kaikille muillekin, keltaisista lipuista on tullut hiukan niinkun osa taktista peliä, jossa eniten voittaa se, joka onnistuu ajamaan keltaisella liputetut ratapaikat pienimmällä aikahäviöllä. Sivuseikaksi on jäänyt se, että lipuilla on oma turvallisuusaspektinsa ja nimenomaan siellä suunnalla missä keltaista liputetaan, voi olla myös jokin radan ominaisuus, joka aiheuttaa ulosajon.
Nii ja sama tuo on muissakin luokissa. Kuskit myös ajattelevat, että "mä näin jo viime kierroksella miks siinä keltaisia liputetaan, siäl on yks auto kaukana radasta, ei vaadi toimenpiteitä". Seuraavalla kierroksella siinä kohtaa saattaakin olla muuttunut tilanne, kuormaaja radan reunalla, uusi ulosajo, ratavirkailija harjaamassa rataa tms. En ole ratavirkailijana koskaan ollut, mutta rallissa varoittamassa tiellä olevasta autosta ja sama tilanne siellä. Osa ei millään malttaisi hiljentää, kun kuvittelevat siellä olevan auton jossain pusikossa, vaikka saattaakin olla ajoväylä tukossa pimeän mutkan takana. Voin vähän kuvitella miltä ratahenkilökunnasta tuntuu.

Eikä kaikilla se vauhti tunnu siitäkään hidastuvan, että lippupisteissä näytetään SC-kylttiä. Sitten himmataan, kun turva-autoletkan pää tulee vastaan. Senpä takia Bianchi olis saattanu tulla yhtä kovaa tuohon mutkaan, vaikka turva-auto olisi tullut radalle. F1:ssä kuitenkin ymmärtääkseni odotetaan, että kaikki on yhdessä letkassa ennen kuin turva-auto poistuu. Toista se oli joskus Gt-autokisassa jota olin katsomassa, kun turva-auto veti sellasta haipakkaa, että pari reilusti jälkeen jäänyttä autoa ajoi kisavauhtia koko turva-autosession eikä silti ehtineet saada turva-autoletkaa kiinni ennen vihreitä lippuja. Turva-auton ollessa radalla siellä saattaa kuitenkin olla huoltokalustoa ja -henkilökuntaa muillakin kuin siinä varsinaisella kolaripaikalla.

Oma pointtinsa tietysti olisi sellaisilla alleajosuojillakin, mutta sehän vaan sitten toisaalta lisäsisi kuskien taktikointia keltaisten lippujen kohdalla, että: "Nyt kun ton kauhakuormaajan elle ei enää pääse ajamaan niin tässähän voikin hei ajaa hiukan lujempaa kuin aikaisemmin!".
Eli sama pointti kuin asvalttiturva-alueissa.
 
Viimeksi muokattu:

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Ihan hyvä pointti tuo kyllä, että jos niitä alleajosuojia tehtäisiin, niin kukapa kuitenkaan suojaisi niitä ratahenkilöitä, ei niillä olisi kuitenkaan minkäänlaisia suojia.

Noh, näistä huoimatta tuollaiset alleajosuojat soisi tulevan, ihan en usko siihen että sitten ajettaisiin sen takia vielä kovempaa - jos kun kerran jo nyt vedetään joka tapauksessa nasta laudassa.

Joten tuntuu että jos noi vehkeet tollaiseksi jätetään tuonne, niin samalla logiikalla vois sinne lisätä vaikka piikkejä traktoreiden kylkeen, että porukka hidastaisi vauhtia ratavirkoilijoiden tähden.
 
Viimeksi muokattu:

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
Loukkaantumiset keräävät yleisön sympatiaa ja vastareaktiona sylkykuppeja etsitään muualta. Joskus tuosta kolarista olis selvitty loukkaantumisitta, tuskin tuolla asiapuolellakaan noin juurikaan tuomaristoa ja pyöräkuormaajia haukuttaisiin vaan spekuloitaisiin kuinka pitkä ajokielto tomppelille kuskille tulee.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
Joten tuntuu että jos noi vehkeet tollaiseksi jätetään tuonne, niin samalla logiikalla vois sinne lisätä vaikka piikkejä traktoreiden kylkeen, että porukka hidastaisi vauhtia ratavirkoilijoiden tähden.
Tällaiset radan varteen:

 

Alli&Talli

Tallipaallikon rehtori
Liittynyt
21.7.2010
Viestit
349
Oma pointtinsa tietysti olisi sellaisilla alleajosuojillakin, mutta sehän vaan sitten toisaalta lisäsisi kuskien taktikointia keltaisten lippujen kohdalla, että: "Nyt kun ton kauhakuormaajan elle ei enää pääse ajamaan niin tässähän voikin hei ajaa hiukan lujempaa kuin aikaisemmin!". Ja joku kaunis kerta siellä olisi F1-auto tulossa sataa aiemmin samassa paikassa ulos ajaneen F1-auton ympärillä häärivää ratahenkilökuntaa kohti.
Voi taivahan jumala.
Ajaako ne kuskit keltaisilla lipuilla lujempaa koska niillä on HANS-niskatuki? Pitäisikö se ja vaikka kypärä kieltää että vauhti rauhoittuisi? Tai asentaa pyöräkuormaajiiin 2 metrin mittaisia miekkoja sojottamaan kohti kuskeja? Edesauttaisiko se turvallisuutta? Ei.

Tältä vakavalta päävammalta olisi todennäköisesti vältytty, jos tuossa turva-alueella erittäin vaarallisessa, 10000 kilon rautamöhkäleessä olisi ollut alle ajamisen estävät puskurit helmoissa. Mutta ei ollut ja pää sai kipeää.

Minun mielestäni rata-alueelle tuotavat esteet tulisi olla törmäysturvallisuuden näkökulmasta mahdollisimman järkevästi varustettuja. Siksi siellä on mm. niitä rengasvalleja teräs- ja betonikaiteiden edessäkin.
Otetaanko nekin pois jotta kaasujalka kevenee keltaisilla?
 

Alli&Talli

Tallipaallikon rehtori
Liittynyt
21.7.2010
Viestit
349
Aattelin vaan, että tuo olisi yksi tapa kohentaa turvallisuutta ilman että kisa kärsii sääntö- ym. uudistusten vuoksi...

Pyydän tottakai nöyrästi anteeksi hölmöä ideaani.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Sitten kun saataisiin niitten alleajosuojien lisäks päälleajosuojat virkailijoille.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös