Varhaisia muistikuvia formuloista

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
En muista onko tätä joskus tivattu, mutta nyt tivataan. Aloin tuossa muistella omaa formulamenneisyyttäni ja jaan aatokset nyt tässä. Tehkää toki perässä..
Myös muiden kertomat jutut ajalta ennen kuin itse mitään muistatte ovat tervetulleita.

Ihan ensimmäinen kuva formulakisasta on Kekestä Williamsissa jonkun radan pääsuoralla televiisorista nähtynä. Vuotta ei voi muistaa, mutta koska muistan kuvajaisia jotka varmasti on ajoitettu vuosille 82-83 (kuten muutto uuteen kotiin 83), niin veikkaan tämän tapauksen sijoittuvan siihen samaan saumaan. Mikäli kyse sitten oli peräti Keken mestaruudesta, niin ikää oli Prihalla silloin 2v.

Olin noin 5-6v (?) kun kinusin saada katsoa formulalähetystä joka olisi tullut joskus myöhään yöllä. Vahtasin telkkarin ääressä ja hoin että joko alkaa.. isä siihen ettei se tule kuin vasta myöhään. Tyydyin siihen ja mallailemaan ajoasentoa sohvalla.. vähäksi aikaa. Kohta taas hirmu kinuaminen, mutta kun se edelleenkin oli tulossa vasta myöhään. En sitten saanut katsoa sitä lähetystä, kovin harmistunut olin siintä.

Itse en muista, mutta kuulemma ennen kuin kävelemään opin niin allekirjoittaneelta pysähtyi kaikki liike kun sattui formula-auto televiisorissa vilahtamaan. Vissiinkin joku synnynnäinen aivovaurio sitten tämä.. lie samasta syystä tälle alalle ajautunut. :eek:
 

yussi

Virallisesti teini
Liittynyt
14.1.2007
Viestit
1572
Sijainti
Suomussalmi
Muistan kun tahtoin kahtoa Häkkisen Indianapoliksella 2001, mutta en saanut kahtoa joten tahtoin aamulla kahtoa lopputulokset ekana asiana
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Varhaisin muisto telkkarista on punavalkoinen Mclaren Monacon varikolla. Kuljettajalla oli punainen/punertava kypärä joten joko John Watson tai Niki Lauda kyseessä...

Vuodesta ei ole hajua mutta joko siis 1982-1983 tai 1984-1985 mikäli Lauda.
 
Viimeksi muokattu:

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Mun varhaisimmat F1-muistot liittyvät Nina Lincolnin ja Jochen Rindtin häihin joista Uusi Maailma-lehti kirjoitti, muutenhan silloisessa puolisosialistisessa Kekkos-Suomessa ei jostain F1:stä olisi mainittu halaistua sanaa.

Sitten Rindt lähti jyräämään radalla entistä hienommin ja vei tittelin postmortuumisti, tämä sentään sai huomiota jopa Ylessä ja sanomalehdistössä.

Serkku kävi katsomassa F1-kisoja ainakin Ruotsissa ja Saksassa, se oli kuulemma paljon suurempaa menoa kuin päästä itse katsomaan kisoja Ahvenistolle!
 

Captain Howdy

Well-known member
Liittynyt
6.6.2001
Viestit
20416
Joku Keken keskeytys on varhaisin muisto. Selostaja epäili bensan loppuneen.
 

Parone

Member
Liittynyt
1.7.2007
Viestit
16
Minulle on jäänyt 2 muistikuvaa, 1.kun Williamsilla ajoi Alain Prost ja isä sanoi silloin että tuossa ajaa tuleva maailmanmestari. 2. kerta on Williams auto nr.0, vuosi oli sama 1993 ja ajajana Damon Hill.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
2864
Sijainti
F1-fanikatsomo
Itellä on jokin hämärä muisto että keken ja muiden tuloksia uutisoitiin päivän-pari myöhässä urheiluruudussa ja Turun Sanomissa tulokset oli pienellä palloilutulosten joukossa n. keskiviikon lehdessä.
En muista mitään tiettyä kisaa, mutta bensan loppumisen kesken kilpailun valkoiselta williamsilta jostakin 80 luvun alkupuolelta. Lisäksi takautumina tulee muistoa turboajan kisoista miten myllyt räjähteli - tyypillisesti turbon syytä kun ruuvia oli väännetty liikaa ;)
 
Viimeksi muokattu:

Anna

Well-known member
Liittynyt
7.12.2001
Viestit
49
eka muisto varmaan se kun kimi ajoi sauberilla mika häkkistä vastaan. olisko kimi ollu neljäntenä ja mika viidentenä. ja mika ohitti :p
 

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
Vuotta en muista mutta Ayrton Senna voitti jonkun sadekisan ylivoimaiseen tyyliin,ja joku kaikkitietävä selostaja sanoi kun Senna varvasi suomalaisen kierroksella(JJ tai Häkkinen) että nyt olisi hyvä tilaisuus seurata ja oppia mestarin ajolinjoja perässä ajaen kisan loppuun asti,vaan eipä pysynyt perässä:) Oiskohan voinut olla Monacon kisa kun ei silloin koko kautta näkynyt.
 

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Tähän topicciin sopiikin yksi kysymys radasta. Ainoa muistikuva on se että selostaja sanoi radalla olleesta alamäestä että siihen tultaessa voi auto lähteä lentoon. Eli se alamäki alkoi niin jyrkästi että autolla oli mahdollisuus keulia ja ottaa ilmaa alleen ja lähteä siitä lentoon. Vuosiluvusta ei hajua mutta sijoittuu ehkä 80-luvun loppuun tai -90 luvun alkuun. Itse kisoista itellä varhaisimmat muistikuvat vaikkakin ikää on jo kolmeakymmentä niin on Senna/Prost kisat eli -88
 

Hmmp

CEO
Liittynyt
26.6.2006
Viestit
361
Varhaisin muistikuva F1:stä on ala-asteen 5. tai 6. luokalta, jolloin opettaja pisti kesken tunnin TV:n päälle ja katsoimme koko luokka Ayrton Sennasta kertovan dokumentin. Vuosi oli kaikesta päätellen -95. Kotonani ei seurattu F1:siä, mikä selittää sen, ettei tuota aiempia konkreettisia F1-muistoja ole. Toki Ruusperi oli nimenä jo aiemmin tietoisuudessa, vaikken pienenä vielä tiennytkään, kuka se oli. :)
 

Pade_

Well-known member
Liittynyt
14.4.2007
Viestit
577
Sijainti
Internetin vihayhteisöt
Yksi varhaisimmista f1 muistoista on se kun häkkinen voitti maailmanmestaruuden :) . Olin silloin perheen kanssa lomalla niin aamiaisella näkyi telkasta.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1304
Varhaisin muisto on se biisi. "Kekekekekekekekekeke ruusperiruusperiruusperiruusperi"

Kisoista selkein muisto on joku 90 -luvun alkupään kisa. Katuradalla ajettiin, Willams pyörähti kaarteessa ja joku ajoi päälle. Olisikohan ollut Phoenix. Williams oli keltasinivalkoinen ja Benetton punavihräsinikeltainen.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Joku Keken ajan lähetys kummittelee mielessä varhaisimpana. Liekö ollut kisa tai kooste tai Urheiluruutu... enpä osaa sanoa. Tai peräti joku dokkari...?
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Joku 6 pyöräinen formula. Petterssonin onnettomuus on kanssa jäänyt mieleen.
 

Krikke

Yleinen höntsäilijä
Liittynyt
25.1.2006
Viestit
755
Sijainti
Selostuskopin katossa
Antti82 sanoi:
Kisoista selkein muisto on joku 90 -luvun alkupään kisa. Katuradalla ajettiin, Willams pyörähti kaarteessa ja joku ajoi päälle. Olisikohan ollut Phoenix. Williams oli keltasinivalkoinen ja Benetton punavihräsinikeltainen.
Kuullostaa aika paljon Phoenixilta -91, kun Patrese pyörähti, ja heti autosta ulos päästyään Moreno ajoi auton ohjaamon yli. Voin laittaa Yleisradion lähetyksestä videon siitä perjantaina tänne. ;)

Itsellä varhaisin muisto taitaa olla joko kaudelta -94, -95 tai -96 (Punavalkonen Mclaren näkyy helikopterikuvassa), ensimmäinen hieman epäselvä muisto on kaudelta -99, kun avasin telkkarin, ja urheiluruudussa näkyi, kun Pedro Diniz kaataa autonsa rajusti Nürburgringin lähdön jälkeen. Kunnon muisto formuloista alkaa vasta kauden -01 Espanjan GP:stä, tiedätte varmasti miksi. :jaska:
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Kaudella '91 aloitin seuraamaan aktiivisesti ja sieltä on joitain muistoja mm. suomalaisten hyvät sijoitukset Imolassa ja Schumin debyytti Span aika-ajoissa, jota hehkutettiin. Olin kuitenkin jo aikaisemmilta kausilta nähnyt joitain hajanaisia kisoja, mutta niistä en kovin paljoa muista, joitain mielikuvia on että olisin nähnyt joitain Senna vs Prost kamppailuja. Onhan nuo tietenkin myöhemminkin tullut nähtyä.
 

LeBaron

Well-known member
Liittynyt
21.3.2006
Viestit
55
Vanhimpia muistoja taitaa olla joku JJ:n kolmas sija ja Mansell sinikeltaisessa Williamsissa. Camel-Lotuksetkin (tai pikemminkin niiden puuttuminen kaudesta X lähtien) ovat jääneet pikkupojan mieleen.
 

Totke

Psyykeenmurskaaja
Liittynyt
24.2.2007
Viestit
1787
Sijainti
Hämeenlinna
Sennan viimeisestä kisasta on ensimmäiset varsinaiset muistot, tuolloin isäni käski katsomaan poispäin telkkarista ja muutenkin katsominen sai jäädä siihen. Tottelemattomuuttani silti kävin kuikuilemassa vähän väliä. Seuraava varsinainen muisto onkin sitten Häkkisen onnettomuudesta, jolloin vastaavat tapahtumat. Formuloita tiedän/muistan myös aikaisemmin seuranneeni mutta noista on ensimmäiset muistikuvat.
 

Formulafani 90

Well-known member
Liittynyt
3.3.2007
Viestit
77
Jaa täällä näyttäisi siis olevan varhaisia muistikuvia formuloista. No minun ensimmäinen muistikuvani oli selvästi se ,kun Niki Lauda luovutti ajamisen elämänsä tähden vuonna 1976 Fujin kilpailussa. Eli siis näinkin kaukaa on minulla muistoja formuloista vaikka tosin säännöllisesti aloitin sen seuraamisen vasta vuonna 1984. Myös Keken mestaruus on jäänyt mieleen aika selvänä. Se oli ainakin hienoa ,kun Jokinen oli Keken ajaessa ihan hämillään ja ei uskonut silmiään ,kun Keke ajoi maaliviivan yli. Sitten vasta ,kun ruutu hehkutti Keke World Champion 1982 niin sen jälkeen Jokinen sai äänensä auki ja harvinaisesti alkoi jopa hieman hehkuttamaan Keken voittoa. Sittemmin aina vuoden 83 tai 84 YLE:n lähetyksissä tai ainakin osassa niissä oli Ruusperi laulu. Joku muuten luuli tosiaan yhellä saitilla ,että oisin syntynyt vasta vuonna 90 mutta sanoohan se järkikin että oon kattonut formuloita jo ennen sitä niin en oikein oo voinu olla syntynyt sinä vuonna. Enemmän oon niitä 60-luvun lopun ihmisiä. Eli nimimerkin loppunumerot eivät tarkoita synnyinvuotta.
 
Ylös