Varhaisia muistikuvia formuloista

Sue_me

Well-known member
Tarkennetaanpa vähän..

Ensimmäinen täysin varma muistikuvani formuloista teeveessä on Urheiluruudusta vuodelta 1987: Nigel Mansellin selän loukkaamiseen johtanut raju ulosajo Suzukan S-mutkissa.

Se eka hämärä muistikuva oli siis jo aikaisemmin mainitsemani Lauda tai Watson McLarenilla Monacossa ja vuodesta ei ollut hajua.

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Ensimmäinen muistikuva on Imolan GP:stä 1994.. Kait aiemminkin seurasin, mutta ei tuota kisaa voi unohtaa..

Törni

Well-known member
Tää on melkein kuin eka käyttis kysely tuolla tietsikkapuolella. Mutta vedetään nyt sitten pohjat. Eka muistikuva F1-kisoista on se, kun kuulin urheiluruudusta, että Emerson Fittipaldi on voittanut toisen maailmanmestaruutensa (jos tää ei oo pohjat niin vittuilkaa). Muistan sen jälkeen miten makealta jps-lotuksen pienoismalli näytti kaupassa. F1 oli jotain tosi maagista :D

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Meikä muistaa jonkun kisan (no nyt myöhemminhän se on selvä tapaus) vuojelta 1994, jossa ajoi Mika Salo. Tuota kisaa tuli jokune hetki kuunneltua, ja sen jälkee lähes joka kisa.

Muistan kyllä Sennan tapauksen Imolasta, mutta silloin en ollut nähny formuloista vielä edes kuvaa, ja ikääkin oli tuolloin 8v.

Kaikki tää siis ilman töllöö! :nope:

J.Jake

Member
Omat ekat muistot on Monacosta. Keke oli ohittanut Prostin jossain kuvan ulkopuolella,Keke voitti.

- Taas Monaco,sataa,kisa keskeytetään ja heti sen jälkeen McLaren pysähtyy maalilinjan jälkeen, ei olisi kakku riittänyt kierrosta loppuun

-Senna vastaan Mansell Monacossa. Oliko sit ysikaks (92) Mansell Williamssilla ja Senna Marlboro McLarenilla

- Sen muistan kanssa kun Häkkinen pysyi Lotuksella hetken Sennan McLarenin perässä.(jäätyään kierroksella)

-Mutsi inhosi Kekeä, varmaan siksi kun faija diggaili :)

-Häkkinen tienasi Macin testarina 2x sen mitä JJ kisakuskina (?) sauberilla. Andretti kämmäili itsensä pois, Häkä tilalle ja Paalupaikalle aika-ajoissa, Senna oli 2. vai 3.s. Toimittajille Häkä vastasi "ihmeestä" -" Mikä ihme se nyt on, olen ajanut autolla yli 10.000km enemmän kuin Senna."
Tästä jos joku löytää linkkejä lehdistötilaisuuteen tjms niin KIITOS!

siinähän niitä...

hara-kimi

Well-known member
Ekat muistikuvat on Keken mestaruusvuodesta, tosin sillon en fanittanu Kekee vaan niitä "mustia autoja" (JpS Lotus) :D Ikää tuolloin oli 4v.

Keken siirtyminen McLarenille on seuraava muistikuva. Sen jälkeen tulikin fanitettua Sennaa, Prostia ja Mansellia ennenkun JJ ja sittemmin Häkä hyppäs leikkiin mukaan.

HH

Well-known member
90-luvun alussa muistan kuinka auto lensi pääsuoralla voltin ilmassa ja laskeutui pyörilleen.

Myöhemmin olen tullut siihen johtopäätökseen, että kyseessä oli pakko olla Monzan kisa vuonna 93, jossa oliko se minardi kuski, joka ajoi tallikaverinsa takarenkaaseen, ja lähti ilmalentoon?

Pete

Well-known member
Sijainti
Oulu
J.Jake sanoi:
-Häkkinen tienasi Macin testarina 2x sen mitä JJ kisakuskina (?) sauberilla. Andretti kämmäili itsensä pois, Häkä tilalle ja Paalupaikalle aika-ajoissa, Senna oli 2. vai 3.s. Toimittajille Häkä vastasi "ihmeestä" -" Mikä ihme se nyt on, olen ajanut autolla yli 10.000km enemmän kuin Senna."
Tästä jos joku löytää linkkejä lehdistötilaisuuteen tjms niin KIITOS!

siinähän niitä...
En löytänyt, mutta Häkkinen oli kyseisessä Portugalin GP:n aika-ajoissa kolmas ja Sennä oli neljäs. Williamsit oli selvällä erolla eturivissä, mutta Hill joutui starttaamaan takaa sammutettuaan auton lähtöruudussa. :)

dillinger

Well-known member
Sijainti
Stadi
Mä oon sen verran vanha, ett kyll mun muistot vie tonne 60 luvun lopulle ja seiskytluvun alkuun. Meill oli loistava Carrera autorata ja oltiin Jim Clarkia ja muita sen ajan huippui. Broidill oli Brabham, mulla Lotus. JA wrooom, kovaa mentiin! Telkkarist ei sillo kyll mitään tullu, mutt ajan hermoll yritettiin olla lukemalla lehtiä. (ja netti tietty oli utopiaa)

sandman72

Asshole
Sijainti
Arctic Roast Duck Society
Keken mestaruuskauden alusta muistan juttuja kuulleeni/lukeneeni, mm. tuosta kuljettajien protestoinnista kauden alkupuolella ja brittitallien boikotoinneista. Tietty kisoistakin pätkiä näkyi aina välillä, Villeneuven ja Pironin onnettomuudet jäivät mieleen. Oli Ferrari-fanille kova paikka. Oli mulla Gilles-palapelikin (tai siis missä oli Gilles Ferrarillansa ajamassa). Löytyisköhän vielä jostain? Ja tietty Itävallan ja Dijonin kisoista nähdyt pätkät. Jännitystä oli loppuun asti niissä.

Törni

Well-known member
ettelbruck sanoi:
what do ya mean, bro?
Sitä, että kisoja tsiigattiin tarkasti, Sennan kuolemankisaa Imolassa en nähnyt livenä koska olin bilettämässä juuri silloin. Luin tragediasta vasta teksti-tv:sta. Muuten on yritetty olla ajan hermolla :thumbup:

J.Jake

Member
Pete sanoi:
En löytänyt, mutta Häkkinen oli kyseisessä Portugalin GP:n aika-ajoissa kolmas ja Sennä oli neljäs. Williamsit oli selvällä erolla eturivissä, mutta Hill joutui starttaamaan takaa sammutettuaan auton lähtöruudussa. :)
Ok - aikaa kultaa muistot huomaan :)

hara-kimi

Well-known member
HH sanoi:
90-luvun alussa muistan kuinka auto lensi pääsuoralla voltin ilmassa ja laskeutui pyörilleen.

Myöhemmin olen tullut siihen johtopäätökseen, että kyseessä oli pakko olla Monzan kisa vuonna 93, jossa oliko se minardi kuski, joka ajoi tallikaverinsa takarenkaaseen, ja lähti ilmalentoon?
Estoril 92 ainakin Patrese pamauttaa pääsuoran alussa Bergerin perään ja vetää lähes voltin.

http://www.youtube.com/watch?v=Nj7TewU5AVc

Banaani

In stereo where available
Sijainti
Manse
Mansell ja Senna kolaroimassa Adelaidessa. Vuosi lienee '92 koska Berger voitti kilpailun.

Teme-84

Well-known member
Sijainti
Kokkola
Yksi varhaisimmista se kun Häkkinen yllätti Monacossa 1994 aika-ajossa karauttamalla eturiviin. Startissa ei sitten St. Devotea pidemmälle.. :( Niin ja mitä tapahtuikaan siitä paria viikkoa aiemmin..

Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Törni sanoi:
Eka muistikuva F1-kisoista on se, kun kuulin urheiluruudusta, että Emerson Fittipaldi on voittanut toisen maailmanmestaruutensa (jos tää ei oo pohjat niin vittuilkaa). Muistan sen jälkeen miten makealta jps-lotuksen pienoismalli näytti kaupassa. F1 oli jotain tosi maagista :D
Voitat niukasti. Oma ensimmäinen visuaalinen muistikuvani on Niki Laudan Ferrari, jossa on korkea ilmanottoaukko. Se oli 312T, joten vuoden on täytynyt olla 1975 tai 1976. Muistan pitäneeni Laudaa "maailman kovimpana kuskina", joten jonkinlainen aavistus F1:stä on täytynyt olla.

Varsinainen kiinnostuminen alkoi vasta 1978 ja muistan hyvin Urheiluruudussa näytetyn monen kisan jälkeen, kuinka Lotukset ajavat peräkkäin, Andretti edellä ja Ronnie vaihdelaatikossa kiinni. 1979 alussa sitten tilasinkin Vauhdin Maailman.