Vauhdin Maailma -lehti

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11085
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Ei ole ollut pariin vuosikymmeneen.
Njaah...tulee mieleen vanha keskustelu Ylen MM-rallilähetyksistä...

Mutta anyway - tälle otsikolle off-topic, kyllä, mutta kysynpä kuitenkin. Mikä on se ulkomainen lehti jonka linjaa ja tyyliä kannattaisi kopioida suomenkielisenä moottoriurheilulehtenä? Kannattaisi siis kahdessa merkityksessä, että sisältö vastaisi esim Vicen ja Bobakin vaatimuksia ja lehti myös kestäisi hengissä eli tuottaisi rahaa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Njaah...tulee mieleen vanha keskustelu Ylen MM-rallilähetyksistä...

Mutta anyway - tälle otsikolle off-topic, kyllä, mutta kysynpä kuitenkin. Mikä on se ulkomainen lehti jonka linjaa ja tyyliä kannattaisi kopioida suomenkielisenä moottoriurheilulehtenä? Kannattaisi siis kahdessa merkityksessä, että sisältö vastaisi esim Vicen ja Bobakin vaatimuksia ja lehti myös kestäisi hengissä eli tuottaisi rahaa.
Edellinen tutustumiseni lehteen on jokusen vuoden takaa, ajalta, jolloin Olli Koivusalo tuli päätoimittajaksi. Nykykuosista tai siitä, mihin suuntaan lehteä pitäisi viedä, en siiis osaa paljoa sanoa uusiin numeroihin tutustumatta. Koivusalon myötä koin punaisen langan hukkuneen lopullisesti, enkä ole nähnyt mitään syytä palata uudelleen lukijaksi. Ainakin tuolloin aviisi pohjautui yhä isoihin kisaraportteihin parhaimmillaan kuukauden takaa, jotka olivat liian vähän, liian myöhään ja kotimaan tapahtumien tai pienten sarjojen raportointi tuntui sekin hakevan rajusti muotoaan. Kirsikkana kakun päälle lehti oli älyttömän huonosti toimitettu sekä kirjallisen asun että toimittajien lajituntemuksen osalta. Viimeinen näytti ainakin F1-ekstran pikaisella selaamisella pitävän yhä paikkansa.

Siitä kuitenkin pisteet, että tuon uusimman lehden kanteen nostettu ja täälläkin mainittu rallijuttu on jotain, minkä vuoksi voisin lehden ostaa. Jos numero jostain mukaan tarttuu, palaan kyllä asiaan.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mutta anyway - tälle otsikolle off-topic, kyllä, mutta kysynpä kuitenkin. Mikä on se ulkomainen lehti jonka linjaa ja tyyliä kannattaisi kopioida suomenkielisenä moottoriurheilulehtenä? Kannattaisi siis kahdessa merkityksessä, että sisältö vastaisi esim Vicen ja Bobakin vaatimuksia ja lehti myös kestäisi hengissä eli tuottaisi rahaa.
Silloin 70-luvun lopussa kun minä VM:aa ensimmäisen kerran aloin tilata se tietenkin oli pääasiallinen ikkuna kansainväliseen ja kansalliseenkin moottoriurheiluun. Muu media kun ei sitä sarkaa juuri kyntänyt kuin pintaa raapaisten. Nyt tilanne on toinen netin ylivallan takia. Asianharrastajat löytävät ajankohtaisen tiedon itse netistä tuoreena, jolloin kuukausittain ilmestyvä julkaisu ei voi kilpailla ajankohtaisuudessa.

Pitää siis keskittyä taustoittaviin, syventäviin ja ei-ajankohtaisiin juttuihin. Ja niin tuoreinta numeroa äsken selailtuani VM tekeekin. Onhan se 30 vuoden takaisesta myös pinnallistunut, mutta niin on kohderyhmäkin. Syynä luultavasti on juuri se, että raha on tiukemmalla eikä mille tahansa riitä palstatilaa. Mutta on lehdessä aina muutakin kuin pelkästään kaikille tuttuja sarjoja käsitteleviä juttuja. Ei yhtä paljon kuin ennen muinoin, mutta kuitenkin. Ihan kiitettävä kattaus tässä tuoreimmassa ainakin.

Itse kaipaan Kisasalaatin tai Monoposton kaltaisia pikku-uutisia, mutta se on juuri sitä tavaraa, jota voin lukea netistäkin (jos viitsin). Oikeastaan oma ongelmani on se, etten enää vain jaksa lukea Vauhdin Maailmaa samalla kiinnostuksella kuin joskus alkuaikoina. Loikin monen jutun yli lukeakseni ne "sitten joskus", eikä se "joskus" koskaan tule.

Vastaaviin kansainvälisiin julkaisuihin en osaa verrata, koska en moisien paperiversioita lue.

VM voisi nostaa statustaan ja ajankohtaisuuttaan panostamalla nettipuoleensa, mutta MTV3:n ja Turun Sanomien ylivallan haastaminen ei ole helppo tehtävä. Nyt se meneekin siitä mistä aita on matalin, linkittämättä lähinnä muiden (Maikkari!) uutisiin ja keskittymällä webissä viihdepuoleen. Raha se siinäkin on varmaan merkittävin tekijä.

Asiantuntevuutta haukuttiin täällä oikein urakalla F1-kausiennakon osalta ja syystäkin (historiikki ei tosin ollut omaa tuotantoa, vaan tilattu Tanskasta - mikä ei kyllä kelpaa puolustukseksi), mutta muutoin en toimitukselliseen tasoon puutu, kun luen hävettävän vähän siihen nähden mitä lehdestä maksan. En ole edes varma miksi lehteä edelleen tilaan.
 
Viimeksi muokattu:

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
1691
Sijainti
JKL
Jatketaan hieman oftopikilla...

Mielestäni VM on päinvastoin parantunut tässä viime aikoina. Kuten joku totesi niin kisoja tulee seurattua aikalailla online nykyään joten kattavien, kisan kulkua seuraavien ja kuukauden vanhojen raporttien lukeminen jää ainakin itseltä väliin. Ainakin MM-rallien osalta. Sen sijaan on ollut aivan loistavia juttuja mm. Hirvosen salainen testi, joka kertoi näin jälki käteen että mitä siellä tapahtui ja keitä oli mukana... Sen sijaan nämä iänikuiset formula historia raportit voisi jo jättää unholaan. Kuinkahan monta kertaa se Tyrrelin kuusipöyräinen auto on ollut kuvissa tämän vuoden aikana "oman aikansa huikeana innovaationa..."
Kotimaiset kisat tulee luettua Hanaasta ja yhdessä nuo kaksi lehteä täydentävät toisiaan ja antavat ainakin itselle kaiken tarpeellisen tiedon mitä autolla urheilusta tarvitsen. VM:n netti sivuja en ole edes käynyt katsomassa.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
2491
Sijainti
Lahti
Sen sijaan nämä iänikuiset formula historia raportit voisi jo jättää unholaan. Kuinkahan monta kertaa se Tyrrelin kuusipöyräinen auto on ollut kuvissa tämän vuoden aikana "oman aikansa huikeana innovaationa..."
Voiko ihminen olla enempää samaa mieltä? Ei voi!
 

LAHNAPAKASTE

Well-known member
Liittynyt
1.11.2009
Viestit
74
Sen jälkeen kun Koivusalosta tuli päätoimittaja on lehden taso laskenut hitaasti, mutta varmasti. Se, että pitkistä kisaraporteista on luovuttu on hyvä asia kun nykyään kaikki voi lukea netistä jo samana päivänä kun kisa on ollu, mutta kyllä niistä kisoista silti vois vähän enemmän mainita lähinnä F ykkösten puolella. Monet kansainväliset rata-auto-, formula- ja moottoripyöräsarjat on jätetty pois. Sen sijaan näistä kotimaan kisoista on olemassa ihan erillinen lehtensä varsinaisen lehden välissä, mitkä tuskin niin paljoa suurta yleisöä kiinnostaa.:nope:

Tämän takia en tilaa lehteä enää.:tongue:
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26541
Oikeastaan oma ongelmani on se, etten enää vain jaksa lukea Vauhdin Maailmaa samalla kiinnostuksella kuin joskus alkuaikoina. Loikin monen jutun yli lukeakseni ne "sitten joskus", eikä se "joskus" koskaan tule.

En ole edes varma miksi lehteä edelleen tilaan.
Täysin sama ongelma mulla. Kun lehti tulee niin luen kannen otsikot ja sisällysluettelon ja niiden perusteella ehkä yhden tai kaksi juttua. Sen lisäksi katson niiden kisojen raportit, joissa olen käynyt paikanpäällä. En enää jaksa edes selata lehteä läpi. Neste oil rallyn katsojaopas on ainoa mikä tulee luettua tarkemmin. Ja onhan mulla VM:n seinäkalenterikin aika lähellä seinää.

Vois kai sitä nyt uhota, että perun tilauksen heti, kun seuraava katsojaopas on saapunut, mutta kun se laskukin menee suoraveloituksella niin taitaa taas unohtua perumiset :eek:
 

Zaipper1

Well-known member
Liittynyt
28.1.2010
Viestit
83
Aika paljon jakaa mielipiteitä tämä Koivusalon ajan Vauhdin maailma. Minun mielestäni lehti on parantunut roimasti kun Koivusalo ryhtyi päätoimittajaksi. Ennen lehti koostui lähinnä kisa raporteista, joista laajimpien raporttien kisat (f1 ja mm-ralli) oli seurattu tv:stä eikä kotimaan rallit jaksaneet kiinnostaa. Sen sijaan nykyään lehdestä tulee luettua lähes kaikki jutut.

Ehkä tuo vanhempi vm oli hyvä siinä mielessä että siitä voi lukea vuosien jälkeen vanhojen kisojen kulusta. Taidanpa itse asiassa mennä lukemaan vanhoja Vauhdin maailmoja, niitä kun löytyy lähes kaikki numerot 80-luvun alusta lähtien.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1211
Mun mielestä Koivusalon aikana VM on päivittänyt itseään monessa suhteessa positiiviseen ja rationaalisesti perusteltavaan suuntaan. Itse olisin tehnyt silti kaiken paljon jyrkemmin. Kaikki materiaali vaan pois minkä voi netistäkin helposti seurata ja lukea ja entistä enemmän keskittyminen syvällisiin henkilökuviin, muihin background juttuihin, haastatteluihin ja kuvamateriaaliin jota ei netistä saa. Selkeä fokusoituminen vain suomalaisiin niin koti kuin ulkomailla, sinne "ei niin stara"-osastolle. Toki tällaisen tuottaminen ei ole välttämättä kovin halpaa. VM:n internet sivuhan on tällä hetkellä pelkkä läppä ja en usko, että sillä sektorilla heidän edes kannattaa alkaa kilpailemaan. Ohjelmakin oli kootu osittain surkeasta sponssimatskusta, kuten osa edeltäjistäkin aikanaan ja ilmeisemmin nyt kuopattu kokonaan.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Koivusalon tultua päätoimittajaksi pääkirjoituksessa mainostettiin kuinka uusi lehti olisi asiapitoisempi ja kantaaottavampi. Valitettavasti juuri tässä nähdäkseni mentiin monumentaalisesti pieleen heti alusta asti.

Lehti on vain niin hyvä kuin sen toimittajat ja siksi Vauhdin Maailma on nykyään melko merkityksetön läpyskä. Liian monelta lehden toimittajilta puuttuu näkemystä ja sitä peräänkuulutettua asiantuntemusta, jotta he voisivat muodostaa ja esittää mitään vakavasti otettavia mielipiteitä oikeastaan mistään asiasta. Pois lukien Bobakin mainitsema Marko Mäkinen, joka vetäisee kyllä rimpsakkaasti rallin, mutta on yhtä samantekevä kaiken muun kanssa kuin muukin toimituskunta.

Eniten minua kuitenkin Koivusalon VM:ssä ärsyttää, ettei se ole moottoriurheilun suomalainen erikoislehti, vaan suomalaisen moottoriurheilun erikoislehti. Ennen kuin lopetin tilaukseni, Kimi Matias Räikkösen naama oli esiintynyt kahdesti lehden kannessa ja miehestä oli tehty yhtä monta henkilökuvaa. Seitsemän sivun erikoisjutussa kerrottiin ylistyssanojen lomassa samat vanhat tarinat ja samalla esimerkiksi jenkkiformuloille ja muille kv. ratasarjoille ei enää lehdestä löytynytkään tilaa.

Niiden iänikuisten Mikko Hirvosen erikoishaastattelujen sijasta lehdessä voitaisiin esimerkiksi esitellä F1:stä poistuneen BMW:n GT2-projektia, Superleague Formulan autoa tai vaikka Bathrustin moottoriradan historiaa. Uusien asioiden luulisi kiinnostavan enemmän kuin iänikuiset, näkökulmattomat, särmättömät ja lähes turhanpäiväiset horinat, joten ehkäpä WebSlave ja jjv:kin innostuisivat lukemaan lehteä tarkemmin.

Tämä ei kuitenkaan tietenkään ole mahdollista kahdesta syystä. Aiheesta kirjoittaminen vaatisi aiheeseen perehtymistä ja tietenkin toimittajat tekevät volyymitaloudessa ”helppoja juttuja.” Lisäksi VM:n toimittajat ovat liian lähellä etenkin suomalaisia urheilijoita, joten kun puhelin soi, niin äkkiäkös hyvästä kaverista kirjoittaa jutun vaikka Jamie Whincupin tai jonkun muun ulkomaalaisen nobodyn kustannuksella.

Ja ennen kuin joku vetää perinteisen Suomi suomalaisille – kortin esiin, niin kyllä, ymmärrän varsin hyvin että Vauhdin Maailmaa tehdään suomalaiseen lehtihyllyyn, mutta ei kai kukaan nyt voi väittää suoralla naamalla, että vuorokuukausin Räikkösen, Kovalaisen, Hirvosen, Grönholmin ja Latvalan ”erikoisjuttujen” varaan rakennettua lehteä olisi pitkällä tähtäimellä ”kannattavaa tehdä.”

Ja kun Jape tuossa viittasi Vauhdin Maailma TV-ohjelmaan, niin minusta oli myös paljon kuvaavaa, että lähes samaan aikaan kun VM:ssä peräänkuulutettiin kotimaisten sarjojen medianäkyvyyden perään, VM:n oma TV-ohjelma koottiin lähinnä uutis- ja mainosvideoista koostetuista F1- ja WRC-materiaalista sekä Urheilukanavan hankkimista moottoriurheilusarjoista. Olisi niihinkin 30 minuutin ohjelmiin voinut tehdä vaikka oman osion, jossa olisi seurattu yhtä Formula Ford – kilpailijaa. Mutta kun näkemys ja halu puuttuu, niin jälki on mitä on.

Itsehän lopetin Vauhdin Maailman tilaamisen vuonna 2007, koska Koivusalon uudistunut lehti karsi jenkkisarjat (silloin Champ Car, IRL, NASCAR, ALMS yms.) lehden sivuilta ja valitettavasti ne eivät "moottoriurheilun suomalaiseen erikoislehteen" ole vieläkään laadukkaasti palanneet...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ja ennen kuin joku vetää perinteisen Suomi suomalaisille – kortin esiin, niin kyllä, ymmärrän varsin hyvin että Vauhdin Maailmaa tehdään suomalaiseen lehtihyllyyn, mutta ei kai kukaan nyt voi väittää suoralla naamalla, että vuorokuukausin Räikkösen, Kovalaisen, Hirvosen, Grönholmin ja Latvalan ”erikoisjuttujen” varaan rakennettua lehteä olisi pitkällä tähtäimellä ”kannattavaa tehdä.”
En tiedä kuinka suuri osa VM:n levikistä/tuloista on irtonumeromyyntiä, mutta ainakin satunnaisten lukijoiden houkuttelemisella tuota tutun naaman strategiaa voisi perustella.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
En tiedä kuinka suuri osa VM:n levikistä/tuloista on irtonumeromyyntiä, mutta ainakin satunnaisten lukijoiden houkuttelemisella tuota tutun naaman strategiaa voisi perustella.
Ja sillä sitä aikanaan perusteltiinkin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Päätinpä minäkin päivittää tietoni ja sijoittaa roposeni yhteen irtonumeroon.

Ulkoasu oli positiivinen yllätys, samoin tekstin luettavuus. Layout sinällään on jopa kiitettävää tasoa, ja aviisia on varsin miellyttävä lukea.

Valitettavasti en voi mitenkään olla samaa mieltä sisällöstä. Lehden F1-jutut menisivät jonkinlaisesta vitsistä jos pitäisi keksiä kliseisimmät mahdolliset aiheet. Adrian Newey, kielletyt tekniset innovaatiot ja kolumni Michael Schumacherista - todellinen uutuuden tuulahdus! Vielä kun käsittely on pintapuolista, on rimanalitus täydellinen. Marko Mäkisen rallijutut ovat sentään onnistuneita myös aihevalintojen puolesta. Suomalaiskuskien edesottamuksia koskevat jutut ovat OK ja kolumnistitkin ihan mielenkiintoisia, mutta tämä nyt on ihan täydellinen minimivaatimus.

Kisaraporttien jättämistä unholaan tervehdin ilolla, mutta tilalle tulleet "analyysit" ovat täydellistä painomusteen haaskausta. Raporttien myötä avustajakunnasta on kadonnut myös Fredrik af Petersensin nimi, mikä on todellinen harmi, FaP kun oli minulle Giorgio Piolan piirrosten ohella ainoa syy tilata lehteä vielä sen jälkeenkin kun se ei enää oikein mitään uutta tarjonnut. Eikä näy Piolan piirroksiakaan enää missään. Joku jo mainitsikin, että kisoja olisi hyvä käsitellä jotenkin vaikka raportteja ei olisikaan, ja se on kieltämättä ihan totta. Tarraamista yksityiskohtiin, vähemmälle huomiolle jääneitä tapahtumia tai yllättäviä tulokulmia nyt vaikkapa. Se toki vaatisi asiaan vihkiytyneitä toimittajia ja niin paljon kuin Melartien tavasta kirjoittaa pidänkin, eivät he tai muukaan kööri sitä F1:iin liittyen ole.

CARTerin kritiikin kärki, Suomi-kytköksettömien sarjojen täydellinen puute sekä kyvyttömyys kertoa mistään muusta kuin että meidän Maukka ajaa siellä, on täysin käsittämätön linjavalinta. Palttalan haastattelu oli periaatteessa ihan hyvä, mutta hölmömmän haastateltavan kohdalla tulos olisi ollut katastrofi ja nytkin GT-sarjoihin tai niiden historiaan perehtymättömälle pläjäys jää tosi irralliseksi. Esimerkiksi Ratelin rikoshistorian kertaus sivussa olisi toiminut loistavasti.

Lukukokemuksen jälkeen päällimmäinen tunne on hämmennys: kenelle tätä oikein tehdään? Artikkelit ovat iltapäivälehtityylistä höttöä, jossa ei paria poikkeusta lukuunottamatta mennä pntaa syvemmälle, mutta kolumneja ja haastatteluita on tehty oletuksella, että lukijalla on vankka pohjatieto jopa aiheista, joita lehdessä ei lainkaan käsitellä. Lopputulos on melkoinen sillisalaatti kotimaan tapahtumia koskevaa liitettä lukuunottamatta. En todella tiedä, kuka tätä tahtoo ostaa, mutta enpä ole koskaan myyntiä ja markkinointia ymmärtänytkään.

Mutta anyway - tälle otsikolle off-topic, kyllä, mutta kysynpä kuitenkin. Mikä on se ulkomainen lehti jonka linjaa ja tyyliä kannattaisi kopioida suomenkielisenä moottoriurheilulehtenä? Kannattaisi siis kahdessa merkityksessä, että sisältö vastaisi esim Vicen ja Bobakin vaatimuksia ja lehti myös kestäisi hengissä eli tuottaisi rahaa.
Tunnustan heti, ettei minulla ole hajuakaan, mahtaako VM tuottaa rahaa tai ei - tiedän olevani näkemyksineni varsin kaukana siitäkin massasta, jolle tuollaista lehteä vielä on kannattavaa työstää. Nykylehdellä ei kuitenkaan oikein ole linjaa tai tyyliä jollei se sitten ole Urheilulehden sekavampien osien kopiointi ja maikkarityylinen ei kiinnosta, jos mukana ei ole suomalaisia -uutisointi.

En koe, että mikään lukemani ulkomaalainen lehti sinällään olisi kopioitavissa Suomessa kerran kuussa ilmestyvän lehden malliksi. Nykymallissa on hyvää se, että harvan ilmestymistahdin haasteisiin on ainakin pyritty vastaamaan. Tavoista en vaan piittaa lainkaan. Nykyiselle pohjalle voisi hyvin rakentaa minua tyydyttävän lehden kulurakennetta muuttamatta (päätoimittajan ja toimitussihteerin työtaakkaa lisäten tosin) tai jopa ne massoja ihastuttavat Totuus Kimistä -kansijutut säilyttämällä.

Jos mietitään lehden konseptia, niin minusta aiheita per lehti kannattaisi kenties hieman karsia (tai ainakin heivata kahden markan analyysit helvettiin) ja toisaalta mennä niissä syvemmälle ja kenties pyrkiä suunnittelemaan numerot jonkun kantavan teeman mukaan. F1:n ja osin WRC:nkin heivaamista koko lehdestä suomalaisten edesottamuksia lukuunottamatta harkitsisin todella vakavasti tai sitten pistäisin koko paletin uusiksi ja miettisin uusia lähestymistapoja sekä kisatapahtumien käsittelyyn että "mielenkiintoisiin" historiapläjäyksiin tai henkilökuviin.

CARTer sen suurimman ongelman jo esittelikin - tuolla toimittajakaartilla minä en tule lehdestä koskaan piittaamaan. En kykene uskomaan, etteikö Suomesta löytyisi kohtuullisella etsinnällä päteviä avustajakandidaatteja, jotka kykenisivät kirjoittamaan muutaman jutun vuodessa omasta intohimostaan, oli se nyt sitten joku Amerikan ratasarja tai kotimaan ratatapahtumien kehitys. Nyt lehdestä puuttuu nimenomaan CARTerinkin jo mainitsema intohimo ja särmä. Missään ei ole minkäänlaista koukkua, lukijalle mahdollisesti tuntemattomampia sarjoja ei pyritä avaamaan, niiden seuraamismahdollisuuksista ei kerrota (vaikka mukana on nyt SUOMALAISIA, saatana), eikä koko paketti innosta lainkaan. Tämä ei minusta ole kohtuuton vaatimus, vaikka kuinka pitäisi pitää kulut kurissa tai pyrkiä miellyttämään myös massoja.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1211
Omaa hypoteesiäni liittyen tuohon VM ostajakuntaan yleisesti: Oletan että kuka tahansa F1 katsoja ei osta saati tilaa VM (kuten ehkä 80-luvulla, jne), eikä nykyisen mediakehityksen puitteissa tule koskaan niin tekemäänkään. Ostajat ovat todnäk pitkälti henkilöitä, joilla on jo hyvin suuri asiantuntemus tietyltä moottoriurheilualalta, eikä heitä välttämättä edes muut moottoriurheilualat kiinnosta, vaikka niistäkin jotain tietäisivätkin. Sen takia en usko, että VM kaipaa mitään massoille suunnattua höttöä, MM-tason staroja kanteen houkuttelemaan, tai mitään keskitason juttuja, saati introja, tms. "tutustu lajiin" juttuja, vaan nimenomaan sitä kaikkein tiukinta piilofaktaa, uutta syvälle menevää juttua joka alalta. Eli siis täysin erillisiä hc-juttuja nivottuna yksiin kansiin. Ei liene tarkoituskaan, että näin pirstoutuneesta asiakassegmentistä jokaisen tulisi lukea lehden jokainen juttu. Ongelmana tällaisessa on se, että jos vaikka vuodessa aina yhteen lehteen tehdään super juttu vaikka Kartingin SM kisasta ja muissa ei ole mitään, niin se ruokkii kyseisessä segmentissä vuosi tilauksen sijaan vain irtonumeron myyntiä. Jos taas joka lehdessä pieni "juttu", joka on taas tasoltaan lähinnä osallistujalista tms. niin sekään ei mielytä ketään. Joten ensimmäinen vaihtoehto lienee parempi. Siksi en ole koskaan pitänyt 1 sivun jutuista, saati mistään kisasalaateista ja vastaavista.

VM:n "Suomi asemointia" puolustan myös sillä, että kansainvälisestä tarjonnasta löytyy laadukkaampia ja parempia lehtiä niin eri kv. ralli kuin rata sarjoille. Miksi en siis ostaisi ennemmin niitä, jos priorisoin kv. puolta? VM voi kilpailla vain kotimaisella sektorilla, lähinnä netin ja Hanaa lehden kanssa. Kannessa pitäisi olla tyyliin jotain F-Cupin kuljettajia, joku Legends kuljettaja, jne. Sisältö edellemainitun oloista kotimaista settiä. Tuotantokustannuksiakin voitaisiin ehkä laskea tinkimällä journalismin etiikasta ja sen sijaan antaa eri kotimaisten sektorien vaikuttajien tehdä itse jutut lehteen puolivalmiiksi, jotka sitten vain tarkistettaisiin, tms harrastajapohjalta. Tuskin tuo on sen pahempi vaihtoehto kuin kv. juttujen apinointi kv. mediasta.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Muistaessani mainitsen sen positiivisen kehityksen, että jutut ovat selkeämmin aihepiirin mukaan järjestetty. Ennen muinoin artikkelit olivat jokseenkin mielivaltaisessa järjestyksessä ja esim. formula-asiaa löytyi 5-6 eri paikasta ripoteltuna sinne tänne.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
1967
Koivusalon VM on linjaukseltaan vanhaa parempi, mutta se toteutus...

Taustajutut ovat internetaikana oikea suunta, mutta juttuihin voisi todella panostaa. Erityisesti Kari Melartin pitkähköt henkilökuvat ovat olleet todella ala-arvoisia. Nico Rosbergista ja Valentino Rossista tehdyt jutut eivät sisältäneet mitään uutta vähänkään F1:stä tai MotoGP:tä seuraavalla. Pelkästään ympäripyöreitä lainauksia vanhoista jutuista, eikä yhtään omaa kysymystä. :jaska:
 

Rontti

Well-known member
Liittynyt
18.4.2009
Viestit
143
Sen sijaan nämä iänikuiset formula historia raportit voisi jo jättää unholaan. Kuinkahan monta kertaa se Tyrrelin kuusipöyräinen auto on ollut kuvissa tämän vuoden aikana "oman aikansa huikeana innovaationa..."
Brabhamin imurista puhumattakaan :jaska: Tämä viimeisin VM muistutti enemmänkin vappulehteä, kuin asiallista moottoriurheilulehteä. Newey pelle peloton hattu päässä ja puskuripimujen kohdalla viimeistään kadotin uskoni lehteä kohtaan :nope:
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
2491
Sijainti
Lahti
Kaiketi he ovat omistajiensa kera istuneet palaverissa jos toisessakin, niin kuin myös keskenään päkisseet siitä, mitä tehdään ja minne mennään. Aivoriihen tulos on sitten nykyinen Vauhdin Maailma. Ne ottaa jotka haluaa.

Onko sitten maamme liian pieni syväluotaavalle ja kaiken aikaa uusia uria ja näkövinkkeleitä avaavalle moottoriurheilujulkaisulle? Ilmeisesti. Kilpailijoita nettiä ja ulkomaisia lehtiä lukuunottamatta heillä ei tosin juurikaan ole. Itse olen tilannut VM:n ihan kannatuksen vuoksi. Liekkö viisasta, ken tietää?

Paskislehtenä ihan kelpo, ei pötköttely- ja tutkimuslehtenä. Viimeisimpään sopisi parhaiten esim. seuraava ilman edestä netissä luettavissa oleva julkaisu.
Hyviä kirjoituksia, vaikka aihepiiri onkin rajattu vain pariin lajiin.

http://mag.gpweek.com/#?startpage=14&iid=28219
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ihan ei-niin-hauskana huomiona, satuin näkemään uusimman Vauhdin Maailman lehtihyllyllä. Arvatkaapa kuka oli kannessa? :eek:
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
On tää omasta mielestä aika huippulehti. Irtonumeroita tulee ostettua!:alppu:
 
Ylös