Vauhdin Maailma -lehti

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
... ja kohta tulee perässä tarjous, että voitaisiinko jatkaa 65 €:lla seuraava vuosi.

t. nimim. "Kokemusta on ja jatkoin tilaustani"

Juuri sen varaan laskenkin, ettei tulisi ikävää katkosta lehti-arkistoon. Sellainen kun on jo 2000-luvun alkupuolella.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9716
Sijainti
Helsinki
Joka numero tulee luettua, kun tulee luukusta sisään. Artikkelien taso vaihtelee ja rallipainotteisuus ärsyttää. Jälkinmäisen kyllä ymmärtää, kun meikäläiset ei mukamas välitä, kuin F1- ja ralliasioista.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Joka numero tulee luettua, kun tulee luukusta sisään. Artikkelien taso vaihtelee ja rallipainotteisuus ärsyttää. Jälkinmäisen kyllä ymmärtää, kun meikäläiset ei mukamas välitä, kuin F1- ja ralliasioista.
Lehden taso on laskenut kuin lehmän häntä 90-luvulta, mutta toisaalta rallipainotteisuus ei sinällään ole paha asia. Takavuosina lehteen ei juuri muuta juttua mahtunut kuin Mika Häkkinen sitä ja Mika Häkkinen tätä.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4611
Sijainti
Salo
Lehden taso on laskenut kuin lehmän häntä 90-luvulta
Tosin maailmakin on vähän erilainen kuin 90-luvulla. Silloin "Kisasalaatti"-tyyppinen palsta oli oikeasti ainoa kanava lukea esim. IMSA:n sarjasta.

Ajallakin on tapana kullata muistoja. Vaikkapa Helsinki Thunder 1997 -numerossa oli melkoinen määrä asiavirheitä.
 

Ferraro

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
152
Mennyt ihan ohi ainakin itseltäni, mutta kaikessa hiljaisuudessa Otavamedia on näemmä ilmoittanut myyvänsä Vauhdin Maailman liiketoiminnan RRV Motorsport Oy:lle. Viimeinen Otavamedian julkaisema VM ilmestyy 9.12.

https://journalisti.fi/uutiset/2024/11/otavamedia-irtisanoo-nelja-vene-lehden-ilmestyminen-paattyy/

Osaako joku valaista, mikä on RRV Motorsport Oy? Nopean verkkohaun perusteella yhtiö on perustettu tänä syksynä. Onko tämä kauppa VM:n tulevaisuudelle hyvä vai huono asia? Lehtihän täyttää ensi vuonna jo varsin kunnioitettavat 60 vuotta.
 

MVRX

Well-known member
Liittynyt
28.10.2017
Viestit
985
Sijainti
Manselainen syrjäisellä etelärannikolla
Mennyt ihan ohi ainakin itseltäni, mutta kaikessa hiljaisuudessa Otavamedia on näemmä ilmoittanut myyvänsä Vauhdin Maailman liiketoiminnan RRV Motorsport Oy:lle. Viimeinen Otavamedian julkaisema VM ilmestyy 9.12.

https://journalisti.fi/uutiset/2024/11/otavamedia-irtisanoo-nelja-vene-lehden-ilmestyminen-paattyy/

Osaako joku valaista, mikä on RRV Motorsport Oy? Nopean verkkohaun perusteella yhtiö on perustettu tänä syksynä. Onko tämä kauppa VM:n tulevaisuudelle hyvä vai huono asia? Lehtihän täyttää ensi vuonna jo varsin kunnioitettavat 60 vuotta.
Kauhajoellea vaikuttaa päättäjät yhtiössä.

https://b2b.profinder.fi/haku/rrv-motorsport-oy/34793846
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Jaa'a, veikkaan, että lehti vaihtuu nettilehdeksi vähän ajan päästä.
Onhan se tuokin haikeaa: meille tuli kotiin VM sanomalehti 60- luvulla. Taisi lehti tulla siihen saakka, kun -80 lähdin opiskelemaan.
Kun palkkasivat tappajaveneilijän, peruin tilauksen joka tuli sitten omaan talouteen. Jotenkin vitutti JJ:n munattomuus.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Vesa Koivunen tuli päävetäjäksi vuosi sitten Jarmo Vainion tilalle, samalla myös Joni Vainio poistui, enää ei ole JJ:n auto testaus/kolumni osiota. Kolumnisteina toimivat ainakin Nita Korhonen, Aki Ajo, Kari Melart, Marko Mäkinen, ja Finnish Racing Championshin tiedottaja Juho Koski. Avustajiin kuuluvat myös Petteri Ala-Kivimäki, Jari Korhonen, Jussi Jäkälä ja Lauri Hollo. Meidän talouteen VM on ilmestynyt vuoden 1994 lopulta saakka.
 

Ferraro

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
152
Optimistisesti haluan ajatella, että VM:n myynti voisi olla lehdelle tässä tapauksessa hyväkin asia. Ainakin siihen perustuen, että liiketoiminnan on ostanut ilmeisesti moottoriurheiluhenkinen taho, eikä esim. toinen lehtitalo. Jälkimmäisessä tapauksessa olisi varmaankin ollut suhteellisen korkea riski siihen, että VM olisi "sulautettu" jonkin yleisemmän autolehden osaksi, eli käytännössä lakkautettu. Toivottavasti uusien omistajien tarkoituksena on pitää huoli siitä, että maamme ylivoimaisesti pitkäikäisin moottoriurheilulehti ilmestyy jatkossakin.

En puhu asiantuntemuksella, mutta kyllähän aika monen perinteisenkin aikakauslehden toiminta tuntuu olevan enemmän tai vähemmän liipaisimella. Kotimaiselle, (lähes) kuukausittain ilmestyvälle moottoriurheilun erikoislehdelle on varmasti ollut kannattavampiakin aikoja, erityisesti 90- ja 2000-vuosikymmenillä suomalaismenestyksen kulta-aikana. Tietysti myös mediatarjonnan suhteen eletään täysin erilaisia aikoja. Nykyisen informaatiotulvan aikana lienee utopiaa kuvitella, että entisenkaltaisilla mainioilla taustoittavilla kisaraporteilla saisi ihmisten keskittymiskykyä enää osakseen. Itse kaipaisin pitkiä kisaraportteja takaisin, mutta tiedostan kyllä että niiden tekeminen tuskin olisi myynnillisesti perusteltua.

Mielestäni VM oli kerrassaan loistava lehti etenkin Peter Geitelin pitkällä päätoimittajakaudella. Kattavia F1- ja WRC-raportteja oli mukava lukea vaikka tapahtumat olisikin jo nähnyt televisiosta. Muitakin lajeja käsiteltiin monipuolisesti niin kotimaasta kuin maailmalta, vaikka F1 ja ralli ovatkin olleet ns. päätuotteita jo pitkään. Parhaimmillaan VM taisi ilmestyä yli 100-sivuisena jopa 14 kertaa vuodessa, nykyisin vuosikertaan sisältyy 11 numeroa ja nekin ovat viime aikoina olleet ohenemaan päin. Viimeisimmässä numerossa näyttää olleen vain 76 sivua. Itse artikkelit ovat kuitenkin mielestäni edelleen suureksi osaksi kiinnostavia, ja kyllä tähän maahan ihan jo perinteenkin velvoittamana kuuluisi yksi kokonaisvaltainen moottoriurheilulehti mahtua. Tuli omaa tilausta juuri pari viikkoa sitten jatkettua 15 kuukaudella hintaan 84€, mitä pidän vielä nykyisen hintakehityksen aikana kohtalaisena vastineena rahoille. Olettaen tietysti, ettei lehden ilmestymisväli nykyisestä enää ainakaan harvenisi.

VM täyttää tosiaan peräti 60 vuotta vain parin kuukauden kuluttua. Monenlaista aikakautta on tuolle ajalle mahtunut, kilpailevia lehtiäkin on perustettu ja lakkautettu, mutta VM on sitkeästi vuosikymmenestä toiseen jatkanut suomalaisen moottoriurheilun kulttuuriperinnön luomista painetussa muodossa. Itseltäni löytyy hyllystä nykyisin lähes kaikki numerot vuodesta 1968 tähän päivään. Niitä lukemalla on varsin mukava aistia eri aikakausien tunnelmaa niin moottoriurheilun osalta kuin yleisemminkin. Kovasti kyllä toivon, että tämä kulttuuriperintö ei yhteen otavamediaan loppuisi, vaan että VM ilmestyisi kaikesta huolimatta painettuna lehtenä myös tästä eteenpäin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Optimistisesti haluan ajatella, että VM:n myynti voisi olla lehdelle tässä tapauksessa hyväkin asia. Ainakin siihen perustuen, että liiketoiminnan on ostanut ilmeisesti moottoriurheiluhenkinen taho, eikä esim. toinen lehtitalo. Jälkimmäisessä tapauksessa olisi varmaankin ollut suhteellisen korkea riski siihen, että VM olisi "sulautettu" jonkin yleisemmän autolehden osaksi, eli käytännössä lakkautettu. Toivottavasti uusien omistajien tarkoituksena on pitää huoli siitä, että maamme ylivoimaisesti pitkäikäisin moottoriurheilulehti ilmestyy jatkossakin.

En puhu asiantuntemuksella, mutta kyllähän aika monen perinteisenkin aikakauslehden toiminta tuntuu olevan enemmän tai vähemmän liipaisimella. Kotimaiselle, (lähes) kuukausittain ilmestyvälle moottoriurheilun erikoislehdelle on varmasti ollut kannattavampiakin aikoja, erityisesti 90- ja 2000-vuosikymmenillä suomalaismenestyksen kulta-aikana. Tietysti myös mediatarjonnan suhteen eletään täysin erilaisia aikoja. Nykyisen informaatiotulvan aikana lienee utopiaa kuvitella, että entisenkaltaisilla mainioilla taustoittavilla kisaraporteilla saisi ihmisten keskittymiskykyä enää osakseen. Itse kaipaisin pitkiä kisaraportteja takaisin, mutta tiedostan kyllä että niiden tekeminen tuskin olisi myynnillisesti perusteltua.

Mielestäni VM oli kerrassaan loistava lehti etenkin Peter Geitelin pitkällä päätoimittajakaudella. Kattavia F1- ja WRC-raportteja oli mukava lukea vaikka tapahtumat olisikin jo nähnyt televisiosta. Muitakin lajeja käsiteltiin monipuolisesti niin kotimaasta kuin maailmalta, vaikka F1 ja ralli ovatkin olleet ns. päätuotteita jo pitkään. Parhaimmillaan VM taisi ilmestyä yli 100-sivuisena jopa 14 kertaa vuodessa, nykyisin vuosikertaan sisältyy 11 numeroa ja nekin ovat viime aikoina olleet ohenemaan päin. Viimeisimmässä numerossa näyttää olleen vain 76 sivua. Itse artikkelit ovat kuitenkin mielestäni edelleen suureksi osaksi kiinnostavia, ja kyllä tähän maahan ihan jo perinteenkin velvoittamana kuuluisi yksi kokonaisvaltainen moottoriurheilulehti mahtua. Tuli omaa tilausta juuri pari viikkoa sitten jatkettua 15 kuukaudella hintaan 84€, mitä pidän vielä nykyisen hintakehityksen aikana kohtalaisena vastineena rahoille. Olettaen tietysti, ettei lehden ilmestymisväli nykyisestä enää ainakaan harvenisi.

VM täyttää tosiaan peräti 60 vuotta vain parin kuukauden kuluttua. Monenlaista aikakautta on tuolle ajalle mahtunut, kilpailevia lehtiäkin on perustettu ja lakkautettu, mutta VM on sitkeästi vuosikymmenestä toiseen jatkanut suomalaisen moottoriurheilun kulttuuriperinnön luomista painetussa muodossa. Itseltäni löytyy hyllystä nykyisin lähes kaikki numerot vuodesta 1968 tähän päivään. Niitä lukemalla on varsin mukava aistia eri aikakausien tunnelmaa niin moottoriurheilun osalta kuin yleisemminkin. Kovasti kyllä toivon, että tämä kulttuuriperintö ei yhteen otavamediaan loppuisi, vaan että VM ilmestyisi kaikesta huolimatta painettuna lehtenä myös tästä eteenpäin.
Hieno juttu. Siis nimenomaan sellaisena kuin miten siis asioista kirjoitit. Ai jo parin kuukauden kuluttua? Jotenkin itselläni aina muistoissa tuntuu kuin VM olisi alkanut ilmestyä vasta loppuvuodesta 1965 eikä jo alkuvuodesta. Ehkä se kuitenkin on se, että mikäli ei jo ihan aivan ensimmäisissä mahdollisissa lehdissä F1:stä mainittu niin loppuvuoteen 1965 mennessä viimeistään F1:stä oli jo alkanut juttuja tulla vaikkakin aluksi tosiaan äärimmäisen harvoin.

Avausvuonna varmasti suurin 'Suomi-juttu' oli kun alkujaan kilpailevassa lehdessä eli Tekniikan Maailma-lehdessä sen päätoimittaja Mauri Salo oli mennyt tai päässyt ajamaan Monzassa F1:stä koemielessä. Vaikkakin tuokin oli mielestäni kilpailevan lehden 'toisintojuttu' mitä aina välillä ilmestyi sieltä otettuna Vauhdin Maailman sivuilla ja sama oli oli toisin päin, että VM:n juttuja pääsi Tekniikan Maailman F1-puolelle.

Voimakkaimmillaan ja huonoimmillaan sitten muuten ajatellen VM tuntui eräässä vaiheessa kuin käytännössä ainoalta tärkeältä koko F1:n taustoittajalta ja kertojalta välillä koko muuhun Suomeen nähden vaikkakin silloin tällöin myös varauksella Tekniikan Maailmassakin tosiaan F1-puolen juttuja oli. Toki lähinnä vain siis kun elettiin sitä murrosvaihetta tai nk. Huonoja Vuosia alkujaan 1970-luvulta osin puhuen.

Tuntui välillä siltä, että VM saattoi kaikkein äärimmillään olla se ainoa lehti missä kotimaisesti puhuen edes vähän laajemmin ja isommin kerrottiin etenkin Mikko Kozarowitzkyn ajokuulumiset maailmalta tai edes Euroopan radoilta puhuen. Kun sentään Leo 'Leksa' Kinnusesta ja varsinkin viimeistään Keke Rosbergin jutuista kuuli jo muutakin kautta. Kinnusen aikaan oli vähän häntä ennenkin niin Uutta Maailmaa kuin vaikka Seura-lehden Parkkosen 'Heksaa' kertomassa moottoriurheilukuulumisia vähän tarkemmin kuin mitä siihen mennessä oli ollut. Sanomalehtiä voisi toki syyttää vaikka mistä, mutta niihin verrattuna VM kuitenkin oli moottoriurheilun erikoislehti ja välillä vuosikerroista riippuen myös siis ikään kuin vuosikertakirja/kirjasarja mallia Ruutulippu.

Ennen suomalaista suurempaa F1-menestystä myös suomalaisen rallipuolen juttuja kirjoitettiin kun niissäkin suomalaista menestystä oli runsaammin.
 
Viimeksi muokattu:

Ferraro

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
152
Ai jo parin kuukauden kuluttua? Jotenkin itselläni aina muistoissa tuntuu kuin VM olisi alkanut ilmestyä vasta loppuvuodesta 1965 eikä jo alkuvuodesta.
Ihan ulkomuistista heitin, mutta mielestäni ensimmäisessä vuosikerrassa olisi ollut 10 numeroa, ja ensimmäinen numero olisi käsitellyt mm. Monte Carlon rallia 1965. Pienellä varauksella tämä, sillä omaan kokoelmaani ei ole toistaiseksi päätynyt vuotta 1967 vanhempia lehtiä. Muistelen kuitenkin lehden aloittaneen alkuvuodesta 1965.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9716
Sijainti
Helsinki
Vesa Koivunen tuli päävetäjäksi vuosi sitten Jarmo Vainion tilalle, samalla myös Joni Vainio poistui, enää ei ole JJ:n auto testaus/kolumni osiota. Kolumnisteina toimivat ainakin Nita Korhonen, Aki Ajo, Kari Melart, Marko Mäkinen, ja Finnish Racing Championshin tiedottaja Juho Koski. Avustajiin kuuluvat myös Petteri Ala-Kivimäki, Jari Korhonen, Jussi Jäkälä ja Lauri Hollo. Meidän talouteen VM on ilmestynyt vuoden 1994 lopulta saakka.
Onko ko. sama kaveri, joka kirjoittaa UrheiluUutiset-sivustolle artikkeleita?
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Toissa päivänä ilmestyi uusin VM, siinä oli jatkosta tietoa.
121656438_360343388545798_7702321768483391376_n (2).jpg
 
Ylös