Verizon Indycar Series 2015

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14235
Viime kauden ohella ja aivan toissa kauden loppua huomioimatta itsekin tuli seurattua tätä ilon ja surun muovaamaa kautta alusta loppuun. Kilpailuissa oli yleensä hyvä tasapaino ja kilpailut vaihtelivat täystylsästä (IndyCarin mittapuulla.) aina kaikkein hienoimpiin kisoihin viihdearvoltaan. Fontanasta tuli mieleen kuin olisi vuoden 1991 Phoenixin f1-kilpailua katsonut kun seurasi yleistä tyhjyyttä.

Itse laji on kokemassa todella suurta renessanssia ja toivottavasti positiivinen kiertokulku jatkuisi. Kun tuossa tuli hieman kirjoitustauon aikana seurattua asioita ja muutamien käyttäjien uumoilua sarjan asioista niin itse asiassa aivan viime vuosina IndyCarissa on alkanut palkkataso nousta aivan pohjalukemista ja Champ Car/IRL-ajan pohjaluvuista jo hieman korkeammalle tasolle. Joskin vanhempiin IndyCar-aikoihin verrattuna ja puhumattakaan sitten CART-sarjan vuosien palkkatasoista ollaan vielä kaukana. Etenkin jälkimainitun huippuvuosilta sillä nykyinen palkkataso pyörii suurin piirtein keskitasoltaan 1980-luvun puolenvälin tasolla. Ja IndyCar oli silloin vielä aikamoista touhua ja tuolloin jopa edelleen perinteistä kun F1-autojen sanottiin muuttuneen liian hienoiksi tai nousseen juuri kivikaudelta nykyaikaan.:eek:

PS. Montoyan Juan Pablosta näyttäisi tulleen varsinainen tasapelien mestari. Viime kerralla 1999 voitettiin Dario Franchitti ja nyt hävittiin Scott Dixonille. Onnittelut Dixonille!
 

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
Kun lukee tämän tyypin postaushistorian, iskee päälle lievä hämmennys. Yhdeksästä viestistä tämä oli ainut järkeenkäypä, muiden ollessa lähinnä huumehöyryisen oloista, älykääpiön tasoista, itsetuhoista trollisontaa.

Hmm. Mitä se kertoo meistä IndyCar faneista..? :D

Päätöskisa ja koko kausi oli jälleen kerran hienoa viihdettä johon ei edes F1 pysty. Viitisentoista vuotta on Ameriikan formuloita tullut seurattua ja harvoin on voinut täystylsiksi kisoja sanoa. Tunnustaudun faniksi!

----------


Jossain välissä, kun ei ole parempaa tekemistä, kannattaa katsoa tämä pari päivää sitten järjestetty IndyCarin päätösjuhla: https://www.youtube.com/watch?v=_pIIx5QJt4k

Äänenlaatu tuntuu vähän kehnolta, mutta muilta osin (suurimmaksi osaksi) nautittava pätkä.
 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Mazda Road to Indy tulee päätöksensä tulevana viikonloppuna Laguna Secassa. Euroopan sarjojen jäädessä vähemmälle huomiolleni, Indy Lights on kuluneen kauden aikana noussut jopa eniten seuraamakseni feeder-sarjaksi, kisat useimmiten tullut katsottua, jos olen vapaana ollut. Ja ainakin joku kuski Lightseista nähdään ensi vuonna IndyCarissa, mestarille vähintään kolme kisaa, mukaanlukien Indy 500. Toki, saisi autoja enemmänkin olla kuin 12, Pro Mazdassa ja USF2000:ssa sentään on 18.

Lightseissa neljällä kuskilla mahdollisuus mestaruuteen: Jack Harvey (301p), Spencer Pigot (295), Ed Jones (283) ja RC Enerson (265). Kaksi kisaa jäljellä, 30p voitosta, lisäpiste paalusta, nopeimmasta kierroksesta ja eniten johdetuista kierroksista. 12. sijasta saa vielä 9 pts.

Brittikuski Harveylla on hyvä tausta Euroopan feeder-sarjoista. Formula BMW Europe ja Britannian F3-tittelit. GP3:ssa ajoi 2013, kaksi voittoa ja pisteissä viides. En tiedä loppuiko raha jatkaa Euroopassa, viime kaudeksi siirtyi Indy Lightsiin ja oli sarjan kakkonen. Nyt johtaa ennen päätösviikonloppua. Tasaisesti ollut kärkipäässä, kaksi voittoa ja kuusi kakkospaikkaa.

Amerikkalaiskuski Pigot on viime vuoden Pro Mazda -mestari. Neljä voittoa, mutta tasaisuudessa ei ole ollut Harveyn veroinen.

Dubaita edustava Britannian kaksoiskansalainen Jones on mestarikanditaateista aiemmilta meriiteiltään vähäisin, European F3 Open -mestari 2013. Viime vuonna FIA:n Euro F3:ssa 13:s, tosin vajaa kausi, kaksi podiumia ja useimmiten top 10. Aloitti tulokauskauden Lightseissa vahvasti, voitot kolmesta ensimmäisestä kisasta mutta ei voittoja sen jälkeen.

18-vuotias jenkki Enerson vaikuttaisi hienolta prospektilta. Viime vuoden USF2000-kakkonen ja nousi Lightseihin ohi Pro Mazdan, ja mestarikanditaatti heti tulokaskaudellaan.Viimeisenä kisaviikonloppuna Mid-Ohiossa otti ensimmäisen Lights-voittonsa.

Hatunnoston ansaitsee myös Sean Rayhall. Vajaasta kaudesta johtuen vasta 12:s, mutta ottanut kaksi voittoa.

Pro Mazdaa johtaa viimevuotinen Koiranen GP:n GP3-kuski Santiago Urrutia. Kiinnittiköhän kukaan kaverin otteisiin huomiota, GP3:n 23. sija ei oikein vakuuta. Eikä neljännet sijat European F3 Openista tai Formula Abarthista niin suuria meriittejä ole.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4466
Sijainti
Salo
Indy Lights on itselläkin ollut pitkään siellä feeder-sarjojen kärjessä. Myös livenä mielenkiintoinen seurattava, niin nopeudeltaan kuin ääniltään.

Sellainen triviatieto muuten että vääntöä tuossa AER:n neloskoneessa on enemmän kuin Hondan tai Chevrolet'n IndyCar myllyissä. IndyCar-koneissa kun rajoitin on 12,000 rpm , tuosta voi päätellä että turbo on pieni ja toimii maltillisilla paineilla.

Lightsien koneet oli muistaakseni rajoitettu 8500 tai 9000 rpm joten ahdin on jos ei ihan ämpäriluokkaa (vrt. RX Supercar) niin kuitenkin kohtuullisen järeä ja isommilla ahtopaineilla toimiva.

Ja sen pystyi Torontossa kuulemaankin. DW12-autot eivät juurikaan pauku mutkissa ja BOV:n vinkaisuakaan ei oikein pakoäänen seasta erota. Lightsit taas räpättävät joka mutkassa, myös silloin kun ei ajeta kisavauhtia.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8840
Sijainti
Helsinki
Chaves, Hildebrand, Karam, Hawksworth. Siinä muutamat viime vuosien nimekkäät nousija Indycar-sarjaan. Historia tuntee vielä kuuluisimmat kuskit, kuten Tracy, Kanaan, Da Matta, Servia, Dixon, Townsend Bell, Beekhuis, Vautier, Newgarden. Indy Lights toimii hyvänä ponnahduslautana.

Hinchcliffe sijoittui pisteissä vuonna 2010 toiseksi Jean-Karl Vernayn jälkeen.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Spencer Pigot nousi Indy Lightsin mestaruuteen Laguna Secan päätösviikonloppuna. Erinomainen viikonloppu Pigotilta, kaksi voittoa. Tuo olisi joka tapauksessa riittänyt mestaruuteen, mutta lisäksi sarjaa johtanut Jack Harvey ajoi vaisun viikonlopun ja jäi pisteissä kakkoseksi edelliskauden tapaan.

Pigot sai sitten stipendin Indy 500:aa ja kahta muuta kisaa varten. Pigotin talli Juncos Racing suunnittelee IndyCariin nousemista, olisikohan kuitenkaan edes vajaa kausi ensi vuonna mahdollinen, saatikka tulokastalli paras mahdollinen tulokaskuskille?

Muista kuskeista, saa nähdä olisiko Harveynkin näytöt tarpeeksi IndyCariin noustakseen. Sellainen tunne olisi, että Ed Jones (sarjan 3.) ja Max Chilton (5.) jatkaisivat Carlinilla, kenties odottaen Carlinin nousua IndyCariin. Sarjan nelonen RC Enerson aikoo jatkaa Lightsissa eikä edes hamua IndyCariin vielä.

Pro Mazdassa Santiago Urrutia varmisti mestaruuden ja stipendin Lightsiin. Urrutian GP3-rekordi ei mua kyllä oikein vakuuta, suorastaan yllättyisin jos Lightsissa suurta menestystä tulisi, sarjassa mukana kuskeja, joilla parempi rekordi Euroopan feeder-sarjoista.

USF2000:ssa Nico Jamin dominoi kautta. Nyt menee jo hieman bandwagon--meiningiksi, mutta veikkaan hänelle Pro Mazdan mestaruutta ensi vuonna. Tämän vuoden 10 voittoa 16 kisasta on niin erinomainen saavutus, että kyseessä täytyy olla erinomainen prospekti. Toki, sarjan viimevuotinen mestari Florian Latorre oli Pro Mazdassa vasta 8:s, mutta viime vuoden USF2000-kakkonen RC Enerson oli vielä niukasti mestarikanditaatti Lightsissa ennen päätösviikonloppua. Enersonin kauden perusteella uskon, että USF2000:n huiput pystyvät menestymään isommissakin luokissa. Ja Urrutian mestaruuden takia en Pro Mazdaa niin kavatasoisena pidä, varmasti hyvä tulokaskuski voi voittaa mestaruuden.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
PWC:n julkaistua kisakalenterinsa, muutama IndyCar-kisa myös selvisi.

Barber on viikko Long Beachin jälkeen, siitä jää sitten kaksi tyhjää viikonloppua ennen Indyn GP:tä. Mid-Ohio on heinäkuun viimeisenä viikonloppuna, PWC päättää viikonloppunsa jo lauantaina, joten olisiko IndyCarillakin lauantaikisa? PWC on Sonomassa 18.9., veikkaanpa, että kyseessä IndyCarin päätösviikonloppu.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4466
Sijainti
Salo
Eli kalenteri näyttää nykytiedolla seuraavalta

Maaliskuu: St. Pete
Huhtikuu: Long Beach, Barber
Toukokuu: Indy GP, Indy 500
Kesäkuu: Detroit 2x, Road America
Heinäkuu: Toronto 2x, Mid-Ohio
Elokuu: ?
Syyskuu: Boston, Sonoma

Vapaita slotteja on ainakin elokuussa ja heinäkuun ensimmäisellä viikolla. Sekä ennen St. Petersburgin avausta talvikaudella. Fontana on todennäköisesti jäämässä pois, samoin Pocono. Milwaukee on 50/50, Iowa mahtuisi vielä heinäkuulle tai elokuulle, talvikaudella ei ilmaston vuoksi voi niin pohjoisessa ajaakaan.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Eli kalenteri näyttää nykytiedolla seuraavalta

Maaliskuu: St. Pete
Huhtikuu: Long Beach, Barber
Toukokuu: Indy GP, Indy 500
Kesäkuu: Detroit 2x, Road America
Heinäkuu: Toronto 2x, Mid-Ohio
Elokuu: ?
Syyskuu: Boston, Sonoma

Vapaita slotteja on ainakin elokuussa ja heinäkuun ensimmäisellä viikolla. Sekä ennen St. Petersburgin avausta talvikaudella. Fontana on todennäköisesti jäämässä pois, samoin Pocono. Milwaukee on 50/50, Iowa mahtuisi vielä heinäkuulle tai elokuulle, talvikaudella ei ilmaston vuoksi voi niin pohjoisessa ajaakaan.
Kuullostaa loistavalta näin ovaalifanina.

Jos kalenterissa on vähemmän kuin 5 ovaalia jää varmaan kausi katsomatta paria kisaa lukuunottamatta (ovaalit+long beach ja RA)
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Itse olen vielä hieman pessimistinen ovalikisojen määrän suhteen. Indyssä tietty ajetaan, ja Texas ja Iowa vaikuttaisivat varmoilta. Fontana on varmasti mennyt, Phoenix tosin tulee suurella todennäköisyydellä mukaan. Sitten Milwaukee ja Pocono. Milwaukeen kisalta puuttuu promoottori, yhtenä vaihtoehtona olisi yhteispromoaminen Road American kanssa, kuten oli tehty Champ Car -aikoina. Ja Poconosta vaikea sanoa. Katsojamäärät jäivät hieman edellisvuoden alle. Ja vaikuttaako tämän vuoden traaginen kisa IndyCarin tulevaisuuteen Poconossa; vaikka Poconoa ei profiilinsa takia tarvitse pudottaa kuten Las Vegasia, niin onko tämän vuoden tapahtumien jälkeen toivoa suuremmista katsojamääristä ensi vuonna?
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4466
Sijainti
Salo
Phoenixia on aina silloin tällöin väläytetty yhtenä vaihtoehtona. Phoenixille paras ajankohta taasen olisi talvikaudella tai päätöskisana, käytännössähän siellä on ikuinen kesä. NASCAR-kisatkin ajetaan maaliskuussa ja marraskuun puolivälissä.

Jostain luin senkin, että kalenterisuunnittelussa yksi perusprinsiippi on, että tv-lähetysaika on optimoitu Yhdysvaltojen itärannikon katsojille.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Phoenixia on aina silloin tällöin väläytetty yhtenä vaihtoehtona. Phoenixille paras ajankohta taasen olisi talvikaudella tai päätöskisana, käytännössähän siellä on ikuinen kesä. NASCAR-kisatkin ajetaan maaliskuussa ja marraskuun puolivälissä.

Jostain luin senkin, että kalenterisuunnittelussa yksi perusprinsiippi on, että tv-lähetysaika on optimoitu Yhdysvaltojen itärannikon katsojille.
Monessa paikassa sanotaan, että Phoenix olisi 2.4. lauantai-iltakisa. Tuleeko sitten liian pian (3vk) NASCARin jälkeen ja kärsiikö katsojaluvut on sitten yksi huolenaihe.

Itärannikkoa pitää miettiä jo siitäkin syystä, että iltakisa länsirannikolla menisi yli puolenyön, kun taas länsirannikon kannalta vain 500 ja Mid-Ohio alkoivat ennen puoltapäivää. Fontanan jatko ilmeisesti kaatui siihen, että vaatimuksena oli päätöskisa illalla. Tämä ei ollut näkyvyyden kannalta ihanteellista, vuosi sitten kisa päättyi noin klo. 1, ja vaikka lauantai olikin (meille suomalaisille tämä on tavallista sunnuntaisin), niin katsojia oli vain 280k. Toiseksi viimeinen kisa Sonomassa iltapäivällä sai silloin enemmän katsojia, 377k. Tuossa on jo tarpeeksi todistetta, että myöhäisillan kisa ei lauantainakaan toimi.

Tänä vuonna Fontanan ollessa lauantai-iltapäiväkisa, TV-katsojia oli 512k, kun taas päätöskisa Sonomassa sai 841k katsojaa. Sonoman ajankohtaa myöhäisiltapäivässä pidettiinkin ihanteellisena päätöskisalle, joten sekin saattoi olla syynä sarja haluun päättää kausi Sonomassa jatkossakin.

Noista luvuista kävi myös ilmi merkittavä katsojalukujen nousu päättyneellä kaudella, etenkin kaapelissa NBCSN:llä. Kenties NBC:n hankittua NASCARin oikeudet kauden jälkipuoliskolle toi NBCSN:lle niin paljon tilaajia autourheilun ystävistä; juurikin Fontana aloitti sarjan vahvat katsojaluvut kaapelissa. Eikä edes Mid-Ohion päätyminen CNBC:lle haitannut, jälkilähetys NBCSN:llä NASCARin jälkeen sai toiseksi suurimman katsojamäärän kaapelissa tänä vuonna. Ja Sonoman päätöskisaa saattoi auttaa Sprint Cup -kisan puuttuminen kyseisenä viikonloppuna.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4466
Sijainti
Salo
Miten niin tuhnulta?
Olen välttänyt tähän toickiin kirjoittamista, koska jotenkin kaikki ennen kalenterin julkaisua tuntuu nollapostailulta. Mutta tuo tuhnu särähti minullakin korvaan. Toki hevosvoimavertailuissa DW12 jää jälkeen 99/00 taitteen Reynardeista (1000 Esson Baarin hevosta) ja ChampCarin joutsenlauluaikojen Panoz DP01:sistä (sarja ilmoitti rajaavansa tehot 750 hp tienoille).

Mutta taas IRL-aikojen ja 2008-2011 koneisiin Hondan ja Chevyn koneet kestävät vertailun. Toki superovaaleilla teho on kuristettu 550 hp tienoille, mutta moottori/katuradoilla teho on noin 600-675 hp välillä mihin sitten push-to-pass tuo sen oman noin 50 hp lisäyksensä.

Siten, että kaasun sai lyödä lattiiaan aika huoletta mutkien ulostulossa.
Minulla oli Civicissä vielä heinäkuuhun asti ensiasennusrenkaat alla, jotka oli paistettu vuonna 2004. Kehä I:sen Tampereentien rampissa harva se aamu mentiin kylki edellä ja sateella tuntui usein valoristeys+vasemmalle kääntyminen yhdistelmissä että tasauspyörästön lukko olisi poikaa.

Sitten ostin uudet kesärenkaat, eikä menty kylki edellä rampissa, eikä etupyörät lyö tyhjää sateella paitsi ns. kytkinpommilla.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös