Verizon Indycar Series 2015

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
En oo koskaan oikein seurannut keskustelua noista formula-autojen kattamisesta, että mikä siinä on suurin syy miksei sitä ole tehty?
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
Melkoista kohellusta amerikkalaisten varikkokäynnit edelleen. Mitä se oliskaan, jos porukkaa ja renkaita olis suoralla yhtä paljon kuin ykkösissä.
 

Saunatakki

Walk a Crooked Mile
Liittynyt
3.8.2014
Viestit
2359
En muista milloin viimeksi olisin näin jännityksellä seurannut kilpailun viimeiset kierrokset.

Onnea Scott Dixon! :thumbup:
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Nyt varmaan Montoyaa vituttaa että ei ottanut edes pientä riskiä esim. Poconossa tai Mid-Ohiossa. Yksi sija lisää olisi riittänyt jossain.
8 kierrosta vähemmän Dixonin johdossa olisi riittänyt.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Ja muuten se mitä sanottiin kauden alussa, Sonoman kummalliset tuplapisteet ratkaisivat sitten taistelun.
Sama se oli kaikille toki.

Mutta pakkohan jatkossa on ovaalilla ajaa tää viimeinen kisa. Paljon hauskempaa se on viime kaudet ollut.
Tai sitten radalla jolla voi ohittaa muuten kuin että on 15 kierrosta uudemmat renkaat.
 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Mahtaakohan "Kimin ex-tallikaveri hävisi tittelin tasapistein" olla huomenna Iltapierussa?
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4601
Sijainti
Salo
Kumma kyllä, en osannut odottaa Dixonin vievän mestaruutta. Mutta onnea Dixonille :thumbup:
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9700
Sijainti
Helsinki
En ole vielä päätöskisaa kokonaisena nähnyt, mutta raportti on tästäkin rustattu. Tuplapisteet on aivan turha tapa ratkaista mestari.

Vauhtia, tunteita ja upeaa rinnakkain ajamista tarjonnut Indycar-kausi 2015 on paketoitu. Onnittelut Scott Dixonille hänen neljännen mestaruutensa kunniaksi. RIP Justin :(.
Heti, kun ensi kauden kalenteri julkaistaan, niin aletaan odottamaan ensi kevättä.
 
Viimeksi muokattu:

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Katsoin viime yönä ensimmäisen kokonaisen IndyCar-kisani varmaan kymmeneen vuoteen. Ennenkaikkea siksi että Viasat oli katsottavissa ilmaiseksi, toisekseen sen takia että kyseessä oli ensimmäinen kisa Justin Wilsonin kuoleman jälkeen (muistotilaisuus kiinnosti), kolmanneksi ilmeni että kausi päättyikin jo nyt. Pistetilanteesta ei ollut mitään tietoa ennen lähetystä.

Ensimmäisen 30-40 kierroksen jälkeen olin todella lähellä mennä nukkumaan, koska käytännössä mitään ei tapahtunut. Ensimmäisen turha-auton jälkeen alkoikin sitten tapahtua kun Montoya osui melko hölmöllä tavalla Poweriin ja aiheutti tämän pyörähtämisen. Myös Montoyan etusiipi vaihdettiin tilanteen jälkeen. Tämän jälkeen alkoi radallakin tapahtua kun kuljettajia oli eri taktiikoilla liikenteessä, toisten tehdessä varikkopysähdykset aina keltaisten aikana toisten jäädessä radalle tehden pysähdykset myöhemmin.

Pistetilanne alkoi mennä lopussa lähes elokuvamaiseksi taisteluksi, lähinnä Dixonin voitto näytti aika varmalta, sen verran rutinoitunut kaveri on kyseessä. Montoya sai sitten vähän kerrallaan apuja kun muut kolaroivat edessä, mutta Briscoen ohittamiseen ei lopulta ollut rahkeita. Tuli jo ennen viimeistä kierrosta mieleen F1 Brasiliassa 2008 jolloin Hamilton sai mestaruuden vähän kuin lahjaksi vaikka oli ajanut todella keskinkertaisen kisan. Montoyalta jäi kuitenkin se viimeinen apu saamatta ja jäi nuolemaan näppejään johdettuaan pisteissä koko kauden. Jos olisi voittanut mestaruuden, olisi edellisestä kulunut jo 16 vuotta mikä olisi ollut pisin aika kahden mestaruuden välillä samalla kuljettajalla.

Jännä kisa lopulta sinänsä hienolla radalla, joka kuitenkin normaalitilanteessa tuntuu vähän turhan mikkihiirimäiseltä näille autoille.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Juuh, Sonoma - vaikka muutaman haastavan mutkan sisältääkin - ei missään nimessä ole lähelläkään sarjan parhaita ratoja näillä autoilla, ja on suurta pölhöyttä että tuolla ajetaan kauden TUPLAPISTEPÄÄTÖSKISA. Viime vuodet tuottanut sarjan tylsimmät kisat Texasin kanssa.

Ei sillä, hyvä kausi jälleen kerran - jos ei oteta huomioon sitä kamalinta tragediaa. Itse en osaa edes olla Montoyan puolesta kovin pahoillani, koska tilanne oli sama kaikille, ja indycarin pistesysteemi on aina ollut semmoinen clusterfuck eikä niihin yksittäisiin pisteisiin oikein voi kiinnittää huomiota samoin kuin erityisesti pre-2010 formuloiden pistesysteemiin. Montoyan lähestymistapa kisaamiseen koko loppukauden oli harkiten puolustaa pistejohtoaan eikä ajaa luontonsa mukaisesti, ja sai ihan ansionsa mukaan kun tavara suli käsiin - nyt loppupeleissä "tuntuu" että loppukaudesta vahva Dixon ajoi yksinkertaisesti paremman kauden.

Indycar-ketjun aktivoitumisesta ja hyvistä jutuista myös kiitos kanssakirjoittelijoille.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Joo, ei kyllä tuplapisteet meikäläisen mieleen ole, ainakaan jos ei ole muita perusteita kuin päätöskisa. Edellisvuoden 500-mailin kisojen tuplapisteet oli mun mielestä OK, varsinkin kun se tasoitti ovaali/road course epätasapainoa.

Ja mitä Sonomaan päätöskisana tulee, niin jatkoa saattaa olla luvassa, kuitenkin vasta syyskuun puolella. Toivottavasti edes tuplapisteet joutaisi pois.

Kalenteria tässä nyt saa sitten odotella. Huomionarvoista myös, että Hondalla ei vieläkään ole sopimusta sarjan kanssa moottorien ja aerokittien toimittamisesta 2016. Positiivista kommenttia on kyllä ollut liikkeellä, ja ilmeisesti pyyntö saada tasoittaa aerokittien voimasuhteita Chevyn kanssa on se ongelmakohta (minkä lisäksi molemmat valmistajat saavat kehittää aerokittejä joka tapauksessa offseasonilla). Mutta en nuolaise ennen kuin tipahtaa, toivon Hondan jatkoa, mutta onko sarja tilanteessa, että kumarrus Hondalle on pyllistys Chevylle tai päinvaston?
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4601
Sijainti
Salo
Kokonaisuutena kaudesta jäi sekä positiivisia, että negatiivisia mielikuvia. Ensimmäinen on aerokitit. Tavallaan aerokiteissä on havaittavissa tietynlaista anarkismia, mutta toteutus käytännössä sitten on eri kun eivät tahdo pysyä kiinni autossa. Kalenteria ei oikein minkään väristen lasien läpi voinut kutsua hyvin suunnitelluksi. NOLAn monsuunikatastrofi, Fontanan tyhjät lehterit, peruuntunut Brasilian kisa...olihan siinä toki hyvinkin ajoitettuja kisoja kuten Long Beach.

Kaudesta jäi myös päällimmäisenä mieleen, kun pääsin todistamaan livenä kisaa Torontossa. Vaikka sade hieman latisti, kokonaisuutena onnistunut keikka. Ensi vuonna uudestaan? :rolleyes: katsotaan sitten talvella. Ei tosin Torontoon, potentiaalisia on pari muutakin.
 

Jalperi

Well-known member
Liittynyt
10.1.2007
Viestit
334
Montoya on sitten kokenu mestaruuden voittamisen sekä häviämisen tiukimmalla mahdollisella erolla. Kaikenlisäks niin, että 1999 voitti mestaruuden lähtiessään taka-ajoasemasta vikaan kisaan ja 2015 hävis mestaruuden lähtiessään pistekärjestä.

1999:
Montoya 212
Franchitti 212

2015
Dixon 556
Montoya 556
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Mulle tuli totaalisena yllätyksenä, että Dixon ei ole kertaakaan vuoden 2006 jälkeen sijoittunut loppupisteissä neljättä sijaa huonommaksi. Kertoo karua kieltään mun laji-aktiviteetista.
 

Saunatakki

Walk a Crooked Mile
Liittynyt
3.8.2014
Viestit
2359
Mulle tuli totaalisena yllätyksenä, että Dixon ei ole kertaakaan vuoden 2006 jälkeen sijoittunut loppupisteissä neljättä sijaa huonommaksi. Kertoo karua kieltään mun laji-aktiviteetista.
Ja jos tarkastelun aloittaa vuodesta 2007 niin mies on ollut kolmen parhaan joukossa joka kausi. Sellainenkin pisti silmään, että Hélio Castroneves jäi ilman voittoa tällä kaudella. Kolmen parhaan joukossa sentään oli viidesti. Edellinen voitoton vuosi oli 2011 ja sitä edellinen 1999, jolloin hän vielä ajoi CART -sarjassa.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9700
Sijainti
Helsinki
Raportti kauden finaalista.

Vain yhden kilpailun tähden

Tämän kauden Indycar-sarjan päätöskisa ajettiin paikallista aikaa sunnuntaina Kalifornian Sonomassa.

Kilpailu oli mielenkiintoinen ja loistava tapa kunnioittaa viikko sitten menehtynyttä Justin Wilsonia. Paalupaikalta lähti Will Power, mutta parhaan lähdön sai Ganassi-tallin Scott Dixon, joka nousi neljä sijaa. Ensimmäisten varikkopysähdysten aikana Simon Pagenaud esti Josef Newgardenin lähön varikolta.
Luca Filippin mateli radalla kierroksella 33, jolloin turva-auto tuli radalle. Tämän aikana autot rullasivat varikolle, joista nopeimman pysähdyksen teki Dixon. Pysähdyksen pituus oli 7,3 sekuntia.

Turva-auto vieraili uudestaan radalla, kun Will Power pyörähti. Sebastien Bourdais kolaroi Graham Rahalin kanssa päättäen hänen mestaruushaaveensa. Newgardenin auto syttyi varikolla tuleen, onneksi tuli sammutettiin nopeasti ja Josef pääsi takaisin radalle. Kierroksella 63 James Jakes ajaa ulos jarrujen petttämisen seurauksena.

Ruutulipulle tultiin Dixonin johdolla, Ryan Hunter-Reay on toinen ja maailman nopein diabeetikko Charlie Kimball on kolmas. Juan Pablo Montoya sijoittui kuudenneksi, jolloin hän ja Dixon päätyivät pisteissä tasalukemiin. Dixon saa mestaruudetn voittojen määrällä, hän voitti kauden aikana kolmesti, kun Montoya voitti kaksi kilpailua. Onnea Scott Dixonille hänen neljännen Indycar-mestaruutensa johdosta.

Jälleen huomattiin tuplapisteiden toimimattomuus autourheilussa. Mestaruus pitää ratkaista pitkän kauden, eikä yhden kilpailun perusteeella. Aivan aiheesta Montoya kritisoi tätä tapaa ratkaista mestaruus.
Toivottavasti ensi vuonna ei jenkkien ykkösratasarjassa käytetä tätä järjestelmää. Formula ykköset käyttivät tätä onneksi vain kerran.
http://urheilunortti.omablogi.fi/2015/08/31/vain-yhden-kilpailun-tahden/
 

Akit

Banned
Liittynyt
1.9.2015
Viestit
9
Päätöskisa ja koko kausi oli jälleen kerran hienoa viihdettä johon ei edes F1 pysty. Viitisentoista vuotta on Ameriikan formuloita tullut seurattua ja harvoin on voinut täystylsiksi kisoja sanoa. Tunnustaudun faniksi!
 
Ylös