Verizon Indycar Series 2016

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26892
Tuo on kyllä tuplakisan arvoinen katurata. Pystyy ohittamaankin.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
Kiinnostuksen tasoa voi verrata siihen, jos Suomessa pubissa näkyisi golfia. Jotakuta voisi ehkä hieman kiinnostaakin, mutta todella harva jos kukaan todella ymmärtäisi lajista.
Jatkan aiheesta. Sunnuntai-iltana oli pubissa luonnollisestikin vähemmän porukkaa, joten helppo oli pyytää tarjoilijaa näyttämään IndyCaria.

Toisella ruudulla tuli samaan aikaan dartsia, joka tuntui kiinnostavan enemmän pubissa olijoita. Siitä mukava tilanne, että dartsissa oli ääni päällä, joten tiesi mitä siellä tapahtuu IndyCaria katsoessa.

Eräs vanhempi herrasmies luuli meikäläistä jo amerikkalaiseksi, kun kerroin kyseessä olevan amerikkalainen sarja. Tosin kun kerroin olevani Suomesta, tuli jonkun verran keskustelua suomalaiskuskeista. Tämä kuusissakymmenissä oleva mies muisti myös Keke Rosbergin, niin kuskina kuin myös tallinomistajana.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18509
Pensken kuski Will Power haluaa IndyCareihin samaisen Virtuaali Turva-Auto systeemin mitä käytetään Formula 1 sarjassa.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9809
Sijainti
Helsinki
Vaikka kolme kisaa on jäänyt katsomatta, niin upeaa kilvanajoa on nähty. Pagenaud on tasaisuudellaan vahva mestarisuosikki.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
Pensken kuski Will Power haluaa IndyCareihin samaisen Virtuaali Turva-Auto systeemin mitä käytetään Formula 1 sarjassa.
En ole puolesta enkä vastaan, paremminkin päinvastoin.

En tiedä toimisiko tuo ovaaleilla. Kenties varikko pitäisi silti sulkea keltaisten tullessa, ettei varikolle kisata.

Road courseilla tuo toki toimisi, eikä varikkoa tarvitsisi sulkea.

Mutta kyllähän nuo caution-säännöt kivasti sekoittavat pakkaa. Joku pysähtyy aikaisin keltaisten takia, toinen putoaa häntäpäähän keltaisten aikana pysähtyessä ja kolmas ei pysähdy rataposition takia ja toivoo lisää keltaisia säästyäkseen yhdeltä stopilta. 16 kisaa, joten kyllä takaiskuista pystyy toipumaan ja niitä muillekin sattuu.

Toki; keltaiset ruokkivat keltaisia. VSC:n avulla nähtäisiin vähemmän uusintastarttien kolareita.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
En ole puolesta enkä vastaan, paremminkin päinvastoin.

En tiedä toimisiko tuo ovaaleilla. Kenties varikko pitäisi silti sulkea keltaisten tullessa, ettei varikolle kisata.

Road courseilla tuo toki toimisi, eikä varikkoa tarvitsisi sulkea.

Mutta kyllähän nuo caution-säännöt kivasti sekoittavat pakkaa. Joku pysähtyy aikaisin keltaisten takia, toinen putoaa häntäpäähän keltaisten aikana pysähtyessä ja kolmas ei pysähdy rataposition takia ja toivoo lisää keltaisia säästyäkseen yhdeltä stopilta. 16 kisaa, joten kyllä takaiskuista pystyy toipumaan ja niitä muillekin sattuu.

Toki; keltaiset ruokkivat keltaisia. VSC:n avulla nähtäisiin vähemmän uusintastarttien kolareita.
Jos tuo VSC tehdään järkevästi siihen asti että pitlane on auki vielä kierroksen keltaisten aikana kaikille niin ok, mutta sen jälkeen autot kasaan ja uusintalähtöön.
Silloin pakka sekottuisi vähemmän, mutta saadaan actionia radalle kuitenkin.
Tämä siis road-courseilla.
Ovaaleilla aina FCC, koska vaarat siellä isommat. Tosin pyörähtymisistä voisi katsoa sen 5sek jos pääsee takaisin että ei turhaan heitetä niitä keltaisia jos auto ei kuitenkaan ole vaarallisessa paikassa (esim alapientareella)
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9367
Katu- ja moottoriradoilla tuo toimisi, ovaaleilla ei. Itse olen lähinnä sillä linjalla niin ykkösissä kuin muissakin luokissa missä VSC on käytössä, että silloin kun ongelma voidaan poistaa noin minuutissa, se käyttöön, muutoin tavallinen turva-auto radalle.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
Katu- ja moottoriradoilla tuo toimisi, ovaaleilla ei. Itse olen lähinnä sillä linjalla niin ykkösissä kuin muissakin luokissa missä VSC on käytössä, että silloin kun ongelma voidaan poistaa noin minuutissa, se käyttöön, muutoin tavallinen turva-auto radalle.
Tuossakin on se, että miksi sitä oikeaa turva-autoa tarvitsisi. Oikeastaan turva-autoa ei tarvitse muulloin, kuin jos ajolinjalla on siivottavaa, jolloin letka pitää saada kasaan. Jos keltaisten aiheuttaja on turva-alueella, slow zone riittää. Melkeinpä sanoisin, että useimmiten tietyt mutkat kattava slow zone riittäisi. Ehkä reiluuden vuoksi koko radan slow zone niin kauan, että kaikilla mahfollisuus pysähtyä sen aikana. Sitten jos esim. sade on tehnyt koko radan vaaralliseksi, koko radan slow zone olisi tarpeen. Ja fyysinen turva-auto vain jos letka pitää saada kasaan.

Noin siis reiluuden kannalta. Tosin jos kisaa halutaan tasoittaa, niin silloin turva-autoa aina mahdollisuuden tullen radalle. Varikon auki pitäminen olisi reilumpaa, mutta jos pakkaa halutaan sekoittaa, niin suljettakoon sitten. Jokainen tietää pelin hengen, joten fine meikäläiselle, vaikkakin autourheilusta pokerin suuntaan meneekin. 16 kisaa kuitenkin, joten monta mahdollisuutta onnistua ja muilla epäonnistua. Tosin edelleen sanon, että keltaiset ruokkii keltaisia. Caution heti uusintalähdön jälkeen on aina turhauttavaa ja suorastaan noloa.
 

Saunatakki

Walk a Crooked Mile
Liittynyt
3.8.2014
Viestit
2389
Onneksein unohdin viime yönä virittäytyä taajuuksille kun kisaamaan ei vesisateen takia Teksasissa päästy. Kisa siirtyi tälle päivälle.

Sarjan Facebook-seinältä:

Persistent wet track conditions have led to postponement of the Firestone 600 at Texas Motor Speedway until 2:15 p.m. ET Sunday. The 248-lap race will air live on NBCSN and the Advance Auto Parts INDYCAR Radio Network.
Eli meidän aikaamme kymmenen jälkeen (?) illalla on luvassa kisailua. Carlos Muñoz lähtee piikkipaikalta.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26892
Vai oisko se jo yhdeksän jälkeen, kun tuossa puhutaan ET ajasta. En lukitse vastaustani.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4656
Sijainti
Salo
Onneksein unohdin viime yönä virittäytyä taajuuksille kun kisaamaan ei vesisateen takia Teksasissa päästy. Kisa siirtyi tälle päivälle.
Jopas. Lauantaina lupasin naisystävälleni, etten turhaan herää ja möykkää aamuyöstä vaan suosiolla katselen kisan uusintana. Tuloksen näkemistä vältellen, ei tosin ole Suomessa vaikeaa, ellei joku ex-F1 kolaroi rankemman päälle. Joskus suhteellisen hyvä näinkin.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2219
Kisa jatkuu kierrokselta 72 elokuun 27. Tässä on hyvä aikaa vetää preracea siihen asti. Toki välissä ajetaan viisi oskilpailua. :D

Pahalta näytti se eilinen kolari. Newgardenilta meni solisluu poikki ja ranteessa pieni murtuma. Voisi sanoa, että vähällä selvittiin. Edelleen nämä muutamat ovaaliradat tuntuu ihan järjettömiltä.
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9367
Elokuun 27. on lauantai, joten todennäköisemmin kyse on taas iltakisasta, jolloin lämpötilat ovat viileämpiä.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Pahalta näytti se eilinen kolari. Newgardenilta meni solisluu poikki ja ranteessa pieni murtuma. Voisi sanoa, että vähällä selvittiin. Edelleen nämä muutamat ovaaliradat tuntuu ihan järjettömiltä.
Pahalta näytti juu, kuitenkin cockpit edellä valliin toisen auton säestämänä ei ole se optimaalitilanne ollenkaan.
Ovaalit nyt vain kuuluvat perinteeseen. Ei Teksasissa olla nähty isompia mällejä sen jälkeen kun Bräck ja Scheckter törmäsivät 2003(?).
Nytkin oli järkyttävän epäonninen tilanne missä toisen auton pidon katoaminen tarkoitti toisen auton tuhoa.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4656
Sijainti
Salo
Elokuun 27. on lauantai, joten todennäköisemmin kyse on taas iltakisasta, jolloin lämpötilat ovat viileämpiä.
Eipä ne lämpötilat illalla keskipäivän lämpötiloihin verrattuna ole kuin kolme-viisi astetta viileämmät, ja iltaisin ilmankosteus nousee. Vasta aamuyön tunteina on oikeasti "viileää". Kaupunkialueella myös lämpösaareke auttaa pitämään lämmöt korkealla iltaisinkin.


Fort Worth, ennuste 16.6.2016
Fort Worth, toteutuneet lämpötilat elokuussa 2015
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
IndyCar-tallille ja kuskeille tuli myös menestystä Le Mansissa. Ganassi tosiaankin ajatti Fordeja ja Sebastien Bourdais oli GTE-Pron voittaneessa Fordissa kuskina, vaikkei IndyCarissa Ganassia edustakaan. Scott Dixon nähtiin myös podiumilla GTE-Pron kolmanneksi tulleessa Fordissa.

Indy 500:n one-off -kuski Townsend Bell ajoi GTE-Amin voittanutta Scuderia Corsan Ferraria. Neljäs aktiivinen IndyCar-kuski Le Mansissa oli Mikhail Aleshin SMP Racingille, tosin Aleshinin ajama SMP:n LMP2 ei päässyt luokkapodiumille sisarauton seuraksi.

Ja myös LMP1:n kärjessä nähtiin USA:n avopyöräsarjoista kokemusta, koska voittaja-Porschen Neel Jani ajoi yhden kauden Champ Carissa.

Toivoa sopii, että myös ensi vuonna IndyCar-kuskit pääsevät Le Mansiin. F1:n tyylistä tahallista päällekäisyyttä tuskin lienee pelätä; kaikki riippuu, miten kalenteri muotoutuu. Le Mansin viikonloppu kyllä tuntuisi oikealta paikalta väliviikolle, kun viisi edellistä viikkoa on kisattu tai valmistauduttu 500:aan. Tosin tällä vuosikymmenellä on IndyCarilla ollut Le Mans -viikonloppuna kisa viime vuonna ja vuosina 2011-13. Ehkä Ganassin mukanaolo Le Mansissa saa kuitenkin sarjan välttämään kisoja sille viikonlopulle jatkossa.

Ja nyt kun Ganassi on mukana, niin olisihan se hienoa (olipa realistista tai ei), että BMW tulisi Le Mansiin. Näin nähtäisiin kenties toinen IndyCar talli ja sen kuskeja/kuski, kun RLL ajattaa Bemareita IMSA:n GTLM-luokassa.
 
Ylös