Veronalennusten vaikutus...

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Tälläkin on usein kyseenalaisettu veronalennusten hyöty...

No luin tuossa ruokatunnilla viime la taloussanomia... (ei ollut muitakaan lehtiä vapaana, enkä tuota ollut lukenut)

Pääkirjoituksessa kerrottiin viime vuoden veronaennusten vaikutuksesta -> verotulot noussut (vai budjetoitua enemmän, ei muista) 4% ja ennen kaikkea ALV. tulot on noussut, kun elektroniikkaa osteaan....

Kyllä ne alennukset vaikutta... :D
Ett silleen!!!!!!!!

patriot

Foorumin senaattori
Joo eiköhän noita veroja taas lasketa tossa syksyn tupon yhteydessä, jolloin ensi vuonna meillä on taas tuloverotus hieman alhaisempaa. Verojen alennus on selvästikkin ollut hyvä talouspoliittinen toimi. Mutta odottelen edelleen hallituksen ratkaisua työnantajamaksujen alentamisen suhteen. Siitäkin pitäisi tulla pian päätöksiä.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Tää on tämä ianikuinen vääntö. Me, joilla on normaalit tulot, niin hyödymme veronalennuksista ja pystymme kuluttamaan enemmän.

Pienituloisilla tuo veronalennus on niin marginaallinen etteivät he hyödy siitä käytännössä mitään. Jos sillä saa vaikka muutaman maitolitran kuussa enemmän.

Kyllähän tuo kuitenkin aika reilulta tuntuu että kulutuksesta verotetaan.

Seuraavaksi voisi laskea vaikka elintarvikkeiden alvia.:thumbup:

patriot

Foorumin senaattori
Pienituloiset hyötyvät veronalennuksista kulman kautta. Rahaa ei jää välttämättä paljon sen enempää käteen, mutta kun hyvätuloiset kuluttaa niin kansantaloudessa raha kiertää ja se takaa kaikkea hyvää. Työpaikkoja ja valtion verotulotkin lisääntyy. Yhteisistä varoista kustannetaan sitten hyvinvointipalvelut, eikä näitä pienituloisellekkin tärkeitä palveluja näin tulla karsimaan.

Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Mulla jäi toi juttu kesken työasiotten takia ja ajatus karkas. Jatketaas:

Mun mielestä on vähän omituista että valtio tukee esim. taksikuskeja autoveroalennuksin ja puimureista yms. voidaan tehdä poistoja.

Sitten on edustajia, myyntipäälliköitä yms. jotka joutuvat työnsä puolesta ajaa mielettömän paljon. He eivät saa mitään veroetuja, vaikka on välttämättömyys että ajaa kelvollisella autolla ihan vaan jo ergonomian takia. Lisäksi on otettava turvallisuus huomioon, joten auton pitää olla aikasen uusi. Mielellään saa olla takuukin voimassa jos jää kuseen jonnekkin Ranuan ja Rovaniemen väliin.

Valtio repii täydet verot, ja vielä joutuu polttoaineesta maksamaan veroja melkoiset määrät vuositasolla.

Tätä mä vähän ihmettelen.

Archie

Well-known member
Ilmeisesti ruoka kallistuisi liikaa kuluttajille mikäli maataloutta ei tuettaisi. Taksiasia onkin sitten ihan mysteeri, siellähän ei juuri vapaata kilpailua sallita, joka itsessäänkin pitää yllä liian korkeita hintoja.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Jones sanoi:
Mulla jäi toi juttu kesken työasiotten takia ja ajatus karkas. Jatketaas:

Mun mielestä on vähän omituista että valtio tukee esim. taksikuskeja autoveroalennuksin ja puimureista yms. voidaan tehdä poistoja.

Sitten on edustajia, myyntipäälliköitä yms. jotka joutuvat työnsä puolesta ajaa mielettömän paljon. He eivät saa mitään veroetuja, vaikka on välttämättömyys että ajaa kelvollisella autolla ihan vaan jo ergonomian takia. Lisäksi on otettava turvallisuus huomioon, joten auton pitää olla aikasen uusi. Mielellään saa olla takuukin voimassa jos jää kuseen jonnekkin Ranuan ja Rovaniemen väliin.

Valtio repii täydet verot, ja vielä joutuu polttoaineesta maksamaan veroja melkoiset määrät vuositasolla.

Tätä mä vähän ihmettelen.
Laittakaa seinään ruksi, ma oon Joneksen kanssa samaa mieltä veroasioista :eek!:

Hmm. mutta työhön liittyvät kuluthan on vähennyskelposia... Onkos kukaan koittanut vähentää noita.. Opettajathan esim. saa tietokoneista ALV:n takas....
Ett silleen!!!!!!!!!

Vesku

Maatalousneuvos
jaska sanoi:
Opettajathan esim. saa tietokoneista ALV:n takas....
Ett silleen!!!!!!!!!
Kerros Jaska (viisas mies kun olet!!) vähän tarkemmin, kuinka tuo menee käytännössä!? :doubtful: Eikä vain kateellisten puheissa!! Millä konstilla palkkatuloiset opettajat pääsevät ALV-verovelvollisiksi? Tekevätkö kk- vai vuosi-ilmoituksen?? Vai kenties lukukausi-ilmoituksen!? Miten tilittävät mahdollisesti saamansa ALVit (mistä tuolähteestä) tai saavat takasin ALVit?? Miten saavat Y-tunnuksen ja pääsevät tänne :
http://www.ytj.fi/sivu.asp?path=1;983 "listoille". KOkeilepas sieltä kuinka montaa palkkatuloista opettajaa löydät!

Opettajat saavat ymmärtääkseni tietyin edellytyksin vähentää koneen KOKO hinnan ( sis ALV) vuosipoistoina. Työhuoneesta niillä on kaavamaiset vähennykset tai sitten todellisten kulujen mukaan.

Jones: Et voi olla noin tyhmä ja tietämätön työmatkakuluista!??? Pääsääntöisesti joko työnantaja maksaa korvauksen ajetuista kilometreistä tai sitten selvitys verottajalle "omaa piikkiin" ajetuista työmatkoista! Toki sielä on yläraja ja omavastuuosuus ja osa korvataan vain yleisen kulkuneuvon mukaan, mutta väite, että " eivät saa mitään veroetuja" hieman epäilyttää! Tekeekö kaikki edustajat, myyntipäälliköt yms paljonkin muka noin!??? Itsekin??? Olen kuullut myös autoedusta, päivärahoista yms palkansaajan "eduista".... Kukahan niitä meille "landepaukuille" maksais??? :wink: No joo, jätetään se tukiaisvuodatus tällä kertaa pois! Väitätkö vielä, että omaan piikkiin joudut yöpymäänkin vierailla paikkakunnilla firman asioita hoitaessasi??? Kyllä se Sinunkin on aika panna pystyyn oma firma, niin veroetuja tulee ropisemalla! Pientä verokonsultaatiota voin edullisesti entisenä kunnanasiamiehenä tarjota! :ahem:
Viikon verovinkki: Kiinteistöveroa ei makseta hautausmaasta! Mökin nurkalle perustamaan kiireesti yksityistä hautuumaata...

Mutta tuo ruuan ALVin vähentäminen hyödyntäisi suhteessa eniten pienenmpituloisia. Ihmetellä pitää, miksi sitä ei lasketa! Kun vielä Suomessa se on Länsi-Euroopan korkeimpia.

Viimeksi muokattu:

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Vesku sanoi:
Kerros Jaska (viisas mies kun olet!!) vähän tarkemmin, kuinka tuo menee käytännössä!? :doubtful: Eikä vain kateellisten puheissa!! Millä konstilla palkkatuloiset opettajat pääsevät ALV-verovelvollisiksi? Tekevätkö kk- vai vuosi-ilmoituksen?? Vai kenties lukukausi-ilmoituksen!? Miten tilittävät mahdollisesti saamansa ALVit (mistä tuolähteestä) tai saavat takasin ALVit?? Miten saavat Y-tunnuksen ja pääsevät tänne :
http://www.ytj.fi/sivu.asp?path=1;983 "listoille". KOkeilepas sieltä kuinka montaa palkkatuloista opettajaa löydät!

Opettajat saavat ymmärtääkseni tietyin edellytyksin vähentää koneen KOKO hinnan ( sis ALV) vuosipoistoina. Työhuoneesta niillä on kaavamaiset vähennykset tai sitten todellisten kulujen mukaan.
Ok sori oon väärässä. Käsitykseni on vain ollut, että seuraavan vuoden verotuksessa saa tuon ALV:n verran takas.

Mutta tärkein pointti oli kuitenkin, että tietokoneesta saa vähennystä...
Ett silleen!!!!!!!!!

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
jaska sanoi:
Laittakaa seinään ruksi, ma oon Joneksen kanssa samaa mieltä veroasioista :eek!:

Hmm. mutta työhön liittyvät kuluthan on vähennyskelposia... Onkos kukaan koittanut vähentää noita.. Opettajathan esim. saa tietokoneista ALV:n takas....
Ett silleen!!!!!!!!!
X:eek!:

Joo, olin tuossa 8 vuotta veronoikaisulautakunnassakin, ja täytyy myöntää, kyllä kaikenlaisia vähennyksiä menee läpi.

Itseltä meni viime vuonna työhuonevähennys, elatusmaksuvähennys, vaatevähennys (jouduin ostamaan kasoittain uusia kledjuja kun duuni muuttui, ennen pysty olemaan duunissa verkkareissa tai shortsheissa;) ), sen lisäksi hyväksyttiin kirjoituspöydän yms. kalusteiden vähennys.

Tänä vuonna pistin vielä Hesarin verotukseen (pitää seurata kilpailijoiden ja muiden ilmoittelua), varastotilasta kanssa tein vähennyksen.

Katotaas meneekö läpi.:doubtful:

Tose

Kääntyy oikealle
Sijainti
The City
OECD varoittaa Suomea veroalesta
Teollisuusmaiden järjestö varoittaa Suomea uusista veron- kevennyksistä

Suomea OECD varoittelee uusista veronkevennyksistä.
"Mahdollisuudet uusiin veronkevennyksiin ovat vähäiset. Ne edellyttäisivät, että hallitus ja kunnat hillitsisivät menojaan merkittävästi", järjestön katsauksessa lukee.
Järjestön mukaan nykyhallituksen tekemät veronkevennykset ovat kyllä pitäneet yllä kotimaista kysyntää kuten tavoite on ollut, mutta "viime kädessä ne hankaloittavat selviämistä väestön vanhenemisesta ja sen mukanaan tuomista maksuista".
Hallitus tavoittelee verojen alennuksella myös uusia työpaikkoja. Siihen eivät veronalennukset OECD:n mukaan riitä. Tarvittaisiin muitakin uudistuksia, mutta mitä, sitä järjestö ei kerro.
OECD:n mukaan Suomen valtiolla ei ylipäänsä ole tarvetta kiihdyttää talouskasvua ammentamalla rahaa kassastaan. Järjestö katsoo, että Suomen talous kukoistaa maailmantalouden vetoavun varassa.
Osuuspankkikeskuksen pääekonomisti Timo Lindholm on veroista täysin eri linjoilla kuin OECD.
"Valtion verotulojen kasvu on jatkunut veronkevennyksistä huolimatta", hän huomauttaa.
Lindholmin mukaan hallituksen olisi syytä alentaa veroja jopa aiempaa reippaammin.
"Siihen on kyllä varaa. Kun verotus on kireää, ei kotimaista kysyntää saada nousuun."
Myös vanhenevasta väestöstä johtuvaa maksutaakkaa Lindholm hillitsisi toisin keinoin.
"Tärkeintä on saada mahdollisimman paljon työpaikkoja, jotta syntyy myös verotuloja."

HS tänään
Täytyy pitää veroalet kurissaa tai ottaa ohraleipä. Eilisessä Iltalehdessä kerrottiin jo joidenkin kansanedustajien haluavan viinaveroron nostoa. Sopisi varmasti hyvin tämän hallituksen "kokeilevaan" tyyliin.

VR

Syytön ja sillä sipuli
Sijainti
U15
Mä vähän luulen, ettei sitä kukaan pystynyt ennustamaan, miten porukan ostokäyttäytyminen muuttuu alkoholin veromuutosten jälkeen. Mulle kyllä passaisi se, että viinan veroa nostettaisiin ja viinien laskettaisiin.

Archie

Well-known member
VR sanoi:
Mä vähän luulen, ettei sitä kukaan pystynyt ennustamaan, miten porukan ostokäyttäytyminen muuttuu alkoholin veromuutosten jälkeen. Mulle kyllä passaisi se, että viinan veroa nostettaisiin ja viinien laskettaisiin.
Kyllä sitä aika hyvin osattiin ennakoida, tosin kulutuksen nousu oli ennakoitua suurempaa. Viinojen myynti on kasvanut 40 prossaa.. Onhan se hienoa nyt, mutta jossakin vaiheessa iskee päälle se lasku, joka tulee lisääntyneestä kulutuksesta. Sitten itketään, kun sosiaali- ja terveystoimen resurssit eivät riitä - vaikka syynä on pelkästään lisääntynyt juopottelu ja sen sivuvaikutukset.

VR

Syytön ja sillä sipuli
Sijainti
U15
Juu, tarkoitin juuri sitä kasvun suuruutta.

Archie

Well-known member
Väkevän viinan hinta voi nousta syksyllä, kirjoittaa Aamulehti. Miltei puolet sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenistä on sitä mieltä, että maaliskuussa tehty veronalennus oli virhe ja että viinan verotusta pitäisi kiristää.

Sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtajan Valto Kosken mukaan alkoholiverotusta pitäisi tarkistaa kesän jälkeen.

Veron alennuksen jälkeen mm. rattijuoppojen määrä on kasvanut ja päihtyneitä on rahdattu poliisin toimesta putkaan ennätyksellisen paljon. Puheenjohtaja Kosken mukaan päätöksiä ei voida kuitenkaan tehdä vielä muutaman kuukauden kokemusten perusteella.
(MTV3)
Katsotaan oppivatko suomalaiset rajoittamaan kulutusta vai pitääkö se tehdä valtiovallan toimesta..

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Edelleenkin Viro on lähellä ja veronalennusten peruminen lisäisi tuontia sieltä. Silloin viinaa haettaisiin kerralla tolkuttomasti ja pimeä kauppa käynnistyisi. Suomi kuten tavallista vitkasteli alkoholin hinnan laskussa, mikäli sitä olisi alennettu asteittain vähän kerrallaan, nykyisen kaltainen alkuinnostus olisi huomattavati pienempää. Haittavaikutusten määrää olisi vähentänyt viinien veron totetunutta suurempi alentaminen. Kuitenkin veronalennuksessissa tärkeintä oli valtion tulojen maksimointi, ei muut syyt. Tiedossa oli, että alkuinnostus jatkuu muutaman kuukauden sen jälkeen tilanne tasoittuu.

sooda

Alan Parsa
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Virolainen talousasiantuntija, titteli ja nimi meni ohi, sanoo että Viro luopuu tasaverosta kun talouden nousu hiipuu ja hidastuu. Suomessa taas ollaan siirtymässä, ainakin suomalaisten talousasiantuntijoitten mukaan, tasaveroon muutaman vuoden sisällä. Aika erikoista.

DFiaA

I told you so
Eikös joku virolainen ministeri juuri suunnitellut virosta veroparatiisia?

sooda

Alan Parsa
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Ai että tuntuu kivalta Kataisen kiukuttelu nykyhallituksen veronalennuksista. Hallituksen ei olisi saanut laskea enempää kuin kokoomus lupasi. Kokoomuksesta on tullut kehityksen jarru!!!!!

Archie

Well-known member
En kyllä usko, että suomi siirtyy tasaveroon muutaman vuoden sisällä. On se niin iso muutos, että pelkkä valmistautuminen vie vuosia.