Olga
.
Löytyihän ne lanketit. *huoh*
4. Teetkö keikka- tai muuta liikkuvaa työtä?Teetkö töitä free lancerina? Tai oletko esim. muusikko, edustaja, korjausmies, asentaja, nuohooja? Vai teetkö erilaisia keikkatöitä, ja työpaikkasi vaihtelee usein?
Onko sinulla tietty paikka, josta haet työmääräykset tai työvälineet, esim. auton? Jos on, voit vähentää matkakulut kodin ja tuon paikan väliltä. Kulut voit vähentää halvimman kulkuneuvon mukaan joko julkisen liikenteen tai oman auton mukaan.
Katso kulujen vähentäminen kohdasta
1. Käytätkö julkista liikennettä? tai
3. Käytätkö omaa autoa?
Jos menet kotoa suoraan vaihtuviin työkohteisiin, voit vähentää kulut käyttämäsi kulkuneuvon mukaan tulonhankkimiskuluina siltä osin, kuin ne ylittävät viran puolesta tehtävän tulonhankkimisvähennyksen 620 euroa. Matkakulujen ylärajaa ei sovelleta tulonhankkimiskuluille.
Huom! Rakennus-, maanrakennus- ja metsäalaa koskevat eri säännöt.
Lue lisää: Verohallinnon yhtenäistämisohjeet vuodelta 2012 toimitettavaa verotusta varten kohdasta 2.10.4.2.
5. Onko kotisi toisella paikkakunnalla ja työsi toisella paikkakunnalla?
Jos kotisi on eri paikkakunnalla, kuin missä työskentelet ja yövyt työpäivinä, matkakulujesi vähentämiseen vaikuttaa työsi vakituisuus sekä perheesi.
Matkakulujen vähentämisen perusteet ovat erilaiset perheellisellä ja perheettömällä. Perhesuhteet on määritelty verotusta varten laissa. Verotuksesssa sinut katsotaan perheelliseksi, jos sinulla on aviopuoliso tai avopuoliso jonka kanssa sinulla on tai on ollut yhteinen lapsi. Muussa tapauksessa sinut katsotaan verotuksessa perheettömäksi.
Jossakin lippusessa oli eritelty vielä nuo omat ja vieraat autot. Pittee soittoo, ja kysyä mitä laitetaan. Eka verotusvuosi työsuhdeautolla, niin en tiedä noita proseduureja.Onko työsuhdeauto oma auto? Ei sitä kait tartte verottajalle kertoa tai mistä minä tiedän.
Sama, paitti että jokin laskuissani mätti koska tuli hieman reilut 100 euroa mätkykkiä.14 euroa palautusta. Olisi ollut yli 2000 euroa palautusta, mutta otin maksimi kotitalousvähennykset muutosverokortilla taskuun jo viime vuonna. Ei tarvitse odottaa vuotta rahojensa perään.
Mistä vihkosesta tuollaisen löysit? Minulle tulleessa ohjeessa tuollaista ei ole.Luin siitä vihkosesta että työajoista, vaikka on työsuhdeauto, voi ilmoitella työajot veroilmoitukseen. Ymmärinköhän oikein?
Minulla oli Kuollut Linja jo 7.5. Verkossa ilmoitin ja havaitsin, että paperi- ja verkkoversiot poikkeavat jonkin verran toisistaan noin ulkonäöllisesti. Kun olin laskeskellut lukuja valmiiksi paperille/lehdenkulmaan, piti asia lähes pohtia uudestaan kun täytteli verkkoversiota.Tehty. Pikkuisen piti töpeksiä tuon kotitalousvähennyksen kanssa, kun ensin täyttelin tulostettavan version ja sitten hokasin, että tokihan senkin voi tehdä verkossa. Olin sitäpaitsi harrastanut kaikenlaista alustavaa suunnittelulaskentaa palautuskuoreen, joten ei siinä olisi mitään kehdannut postittaakaan. Hölmö olen.
Pitäisiköhän täytellä noi työmatkakulut pikkuhiljaa.Vituiks meni koko vapaussota: mätkyjä reilu tonni.
Matkakuluilla tarkistunee reiluhkosti alaspäin. Sentäs.
Eikun olikin ATK:n sivuilla.Mistä vihkosesta tuollaisen löysit? Minulle tulleessa ohjeessa tuollaista ei ole.
Ei olisi tarvinnut noin tarkkaan kertoa.Eikun olikin ATK:n sivuilla.
http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Usein_kysyttya/Kodin_ja_tyopaikan_valiset_matkakulut__u(16978)Ei olisi tarvinnut noin tarkkaan kertoa.
Eikun olikin ATK:n sivuilla.
Minulle tuosta ATK:sta tulee päähän sanat "automaattinen tietojenkäsittely" ja ... :wink:Ei olisi tarvinnut noin tarkkaan kertoa.
... Auto- ja Työntekijäalan Kuljetusliitto?Minulle tuosta ATK:sta tulee päähän sanat "automaattinen tietojenkäsittely" ja ... :wink:
Asunnon ja työpaikan väliset kulut voit toki vähentää. Siis jos menet "toimistolle" etkä vaihtuviin kohteisiin.Soitin verotädille ja kysyin noista matkakuluista. Ei kuulu ilmoittaa, jos työnantaja maksaa kulut.