No emmä nyt sitä Osmoa kovin älykkääksi tyypiksi viitsisi leimata. Mies on kuitenkin puhunut perinteisen savupiipputeollisuuden turhuudesta suomalaisessa yhteiskunnassa. Se on kuulemma tiensä päässä eikä edes teknologisesti kovin korkeatasoista. Menisi sanomaan sen Outkokummun, Rautaruukin, StoraEnson, M-Realin jne. insinööreille ja kertoisi itse miten terästä tai paperia voisi tehdä kehittyneemmällä teknologialla. Minä en sitä tiedä, vaikka insinööri olenkin. Mitä olen seurannut vierestä, niin näitä perustuotteita tehdään hyvinkin korkean teknologian menetelmillä.
Osmo vastustaa myös ymmärrykseni mukaan jyrkästi kaikkien terveydenhuoltopalvelujen yksityistämistä. Siitä ei edes saa keskustella tahi tehdä tutkimusta josko joku osa-alue voisi toimia potilaan ja yhteiskunnan kannalta tehokkaammin/paremmin yksityisen pyörittämänä. Sitten Osmo on sitä mieltä, että ihmisten ei tarvisi tehdä niin paljon töitä, vaan voisi käyttää aikaa elämiseen. Mutta elämisessä ei saisi tapahtua aineellista kuluttamista. Kannattaisikohan tilastotieteilijän(vai mikä se Osmon ammatti nyt siviilissä onkaan?), mennä kertomaan jollekkin pienyrittäjälle, että lopeta nyt nuo hommat hyvän sään aikana, ennnen kuin tulee hiki ja mene kotia istumaan ja lukemaan kirjaston kirjaa. Voisivat olla eri mieltä. Luulen että moni reaalimaailmassa oleva yrittäjä tajuaa sen, että jos tahtia hiljennetään edes vähäsen, seuraa siitä konkurssi. Sen jälkeen on sitä aikaa. Sekä yrittäjillä, että heidän aikaisemmin työllistämillä ihmisillä. Ei nämä pienet firmat niin tajuttomilla katteilla pelaa, pyörittävät kuitenkin isoa osaa kansantaloudesta.
Ylipäätänsä vihreiden ajatuksenjuoksu on vähintäänkin ihmeellistä. Jos joku insinööri/tiedemies porukka kehittäisi sellaisen myllyn, joka tuottaisi energiaa ilmaiseksi ilman saasteita, niin vihreät vastustaisivat sitä. Niitten mielestä sellainen mylly vain edesauttaisi kuluttamisen ilmapiiriä. Se kuluttaminen on kuitenkin nykyaikaista yhteiskuntaa pyörittävä voima. Kuluttamisesta tulevalla rahalla maksestaan sitten vammaisten palvelut, lasten terveydenhuolto, julkinen liikenne, kansallispuistojen ylläpito ja moni muu kiva juttu. Sanoisivat nyt suoraan, että ihmisten olisi syytä palata Rousseau-tyyppisesti takaisin luontoon ja unohtaa kaikkinainen sivistys. Luulisi että moinen ajatus karkottaisi äänestäjiä, että tokkopa ne nyt totta rupeavat puhumaan.
Vihreiden naisten ajatuksenjuoksu on luonnollisesti vieläkin kummallisempaa. Siihen liittyy luonnollisesti miehisen ylivallan vastustaminen. Päätetään hyökätä ns. miehisiä linnakkeita vastaan, kuten suurteollisuutta. Siellähän miehet on päättävissä asemissa. Tämä suurteollisuus muuten vastaa valtaosasta maamme BKT:stä. Ei vihreän naisen tarkoitus ole suojella luontoa, kun hän vastustaa ydinvoimaa. Tarkoitus on estää suurteollisuuden kehittyminen nimenomaa Suomessa. Näin miehillä on vähemmän instansseja missä heillä on vaikutusvaltaa. En ole feminsimiin juurikaan perehtynyt, mutta sen olen ymmärtänyt, että nainen hävittäjälentäjänä tai suuryrityksen johtajana ei ole feministin mieleen. Kun ammatit ovat kovasti miehisiä, ei niissä ole mitään ihailtavaa, päinvastoin.