JOC sanoi:
Ainakin hesarissa aihetta käsitelleessä jutussa oltiin sitä mieltä, että terassilla saa polttaa.
Se ois ihan hyvä. Mulle sinänsä on teoriassa ihan se ja sama saako raflojen terasseilla polttaa vai ei, mutta tollanen tulkinta mitä se ukko aamulla kertoi oli kyllä tämän älyttömyyden päälle melkonen järjen riemuvoitto. Muutenkin omituisia ohjeita antoi. Kertoi, että jos näkee jonkun polttavan ravintolassa tupakointikieltoalueella, oikea toimintamalli on soittaa välittömästi
poliisille. Poliisille? Haloo? Luulis että järkevämpää ois kertoa vaikkapa henkilökunnalle joka sitten huomauttais kyseistä henkilöä siitä että tupakointi on kielletty.
En ollut tietoinen (ennen tätä aamua) että kyseessä on rike, josta ilmoitetaan nimenomaan poliisille, joka sitten saapuu paikalle ja ilmoittaa edelleen sille instansille mistä tää haastateltu ukko oli. En oo 100varma, mutta se ukko saattoi olla tuotevalvontakeskuksesta. Jos ei sitten ollut joku terveysviranomainen. Mukamas kummiskin joku tupakkilain asiantuntija ja toimeenpanija.
Kattoko joku sen Penn&Teller-jakson jossa oli passiivisesta tupakoinnista? Siinähän leimattiin passiivisesta tupakoinnista sairastuminen ihan huuhaa-jutuksi. En ota kantaa niihin väittämiin mitä siinä oli, mutta joku ehkä vois?
Teollisuuden saasteet tappavat EU:n alueelle suurinpiirtein saman verran tai vähän enemmän ihmisiä kuin tupakointikin. (Lähteestä riippuen 350 000-800 000 kuolee Euroopassa teollisuuden päästöihin joka vuosi)
Tuossa ei siis ole mukana vielä liikenteen päästöjen aiheuttamat kuolemat, en pikaisella haulla löytänyt numeroarvoja liikenteen päästöjen uhreista.
Suurena erona vain se, että tupakointi tappaa pääasiassa tupakoitsijoita. Teollisuuden ja liikenteen saasteet tappavat valikoimatta. Kolmannes Euroopan lapsikuolemista on saasteiden aiheuttamia. Silti vain tästä tupakkipuolesta jaksetaan vaahdota samaan aikaan kuin itse saastutetaan autoilla ilmakehää ja aiheutetaan osaltaan sivullisten kuolemia.
Juu, enkä ole vaatimassa tupakkalakia nurin tai tupakalle synninpäästöä. Mutta sitä mieltä olen, että väärästä päästä on ihmisten "suojelu" tässä aloitettu. Kunpa tämäkin toimintatarmo mitä tupakinvastustamiseen on vuosien mittaan ollut, olisi käytetty muiden elinolojen parantamiseen. Tuskinpa tämä tupakkalaki tulee kuolleisuutta vähentämään edes tilastoissa havaittavasti. Aika näyttää mikä on totuus.