Viimeiset viisi osakilpailua

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Armando:

Se luotettavuus, jonka Ferrari on saavuttanut autoilleen (tai ainakin Schumin) on kyllä hatunnostonarvoinen suoritus.
Pitää kanssa muistaa että syy Schumacherin uskomattomiin voitto-, palkintopalli- ja pistesijoitustilastoihin on auton luotettavuudessa. Kellään muulla moninkertaisella mestarilla ei ole ollut niin luotettavaa autoa kuin schumilla...

Tässä hieman lukuja:
Michael Schumacher (1994, 1995, 2000, 2001, 2002)
Kisat : 189, Kesk.: 44, Kesk.%: 23,3

Juan Manuel Fangio (1951, 1954, 1955, 1956, 1957)
Kisat : 51, Kesk.: 14, Kesk.%: 27,5

Alain Prost (1985, 1986, 1989, 1993)
Kisat : 199, Kesk.: 58, Kesk.%: 29,1

Ayrton Senna (1988, 1990, 1991)
Kisat : 161, Kesk.: 54, Kesk.%: 33,5

Jim Clark (1963, 1965)
Kisat : 72, Kesk.: 25, Kesk.%: 34,7

Emerson Fittipaldi (1972, 1974)
Kisat : 144, Kesk.: 53, Kesk.%: 36,8

Jackie Stewart (1969, 1971, 1973)
Kisat : 99, Kesk.: 37, Kesk.%: 37,4

Mika Häkkinen (1998, 1999)
Kisat : 160, Kesk.: 63, Kesk.%: 39,4

Nelson Piquet (1981, 1983, 1987)
Kisat : 204, Kesk.: 83, Kesk.%: 40,7

Jack Brabham (1959, 1960, 1966)
Kisat : 126, Kesk.: 55, Kesk.%: 43,7

Graham Hill (1962, 1968)
Kisat : 176, Kesk.: 77, Kesk.%: 43,8

Alberto Ascari (1952, 1953)
Kisat : 32, Kesk.: 15, Kesk.%: 46,9

Niki Lauda (1975, 1977, 1984)
Kisat : 171, Kesk.: 88, Kesk.%: 51,5

Noihin lukuihin sisältyy myös ajovirheet, mutta ne varmaan menee aika tasan kaikilla, koska ei monia mestaruuksia jos todella kesketysherkkä kuljettaja...

Vertailun vuoksi vielä:
Keke Rosberg (1982)
Kisat : 176, Kesk.: 77, Kesk.%: 43,8

Kimi Räikkönen
Kisat : 44, Kesk.: 19, Kesk.%: 43,2

JJ Lehto
Kisat : 62, Kesk.: 42, Kesk.%: 67,7

Mika Salo
Kisat : 110, Kesk.: 46, Kesk.%: 41,8

Jos noita lukuja katselee niin voi vetää johtopäätöksen: mitä vähemmän kesketyksiä, sitä enemmän mestaruuksia. Kuinkahan monta mestaruutta Niki Laudalla olisi ollut, jos auto olisi ollut yhtä kestävä kuin Schumilla? Ainakin Lauda olis voittanut vuosina 1974 ja 1978, ehkä jopa vuonna 1982 wink
 

Pete1

New member
Liittynyt
14.4.2002
Viestit
1
Sijainti
Pori
Kyllähän se nimenomaan luotettavuus on tärkeimpiä tekijöitä kuljettajan & auton nopeuden kanssa. Prost nousi aikoinaan kärkeen voittotilastossa otettuaan "vasta" 27 tai 28GP voiton. Niihin aikoihin autot olivat vaikeampia ajaa ja epäluotettavia.

Schumin autojen luotettavuus on koko hänen urallaan ollut ylivoimaista, lukuunottamatta kausia 96&97. 98-kaudellahan Schumilla ei olisi ollut mitään asiaa jos Häkkisen auto olisi ollut yhtä luotettava kuin Ferrari.
 

Armando

Active member
Liittynyt
8.4.2000
Viestit
35
Originally posted by oldez:
QUOTE]Pitää kanssa muistaa että syy Schumacherin uskomattomiin voitto-, palkintopalli- ja pistesijoitustilastoihin on auton luotettavuudessa. Kellään muulla moninkertaisella mestarilla ei ole ollut niin luotettavaa autoa kuin schumilla...
...koska se on ollut tietoinen strategia alusta lähtien. Ainakin Ferrarilla. Rakennetaan lähes idioottivarma auto vaikka nopeuden kustannuksella ja viedään laadunvarmistus osien yms. suhteen huippuunsa niinkuin Ross Brawn jossain haastattelussa sanoi.
Tämä työ kantaa edelleen hedelmää. Mikäli Schumilla olisi edes kolmanneksi nopein auto käytössään pystyy hän henkilökohtaisilla taidoillaan plus Brawnin ja kumppaneiden kisastrategioilla olemaan podiumilla joka kisassa. Kun siihen lisätään muutama "pakollinen" voitto per kausi ollaan melko lähellä MM:ää. Onko tähän, siis kausi kauden jälkeen, pystynyt mikään muu talli?
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Eikös se vaan ollut niin että Lauda piti lomaa vielä kaudella 82 ja palasi joko seuraavalla tai sitä seuraavalla kaudella ympyröihin? No, mene ja tiedä.

Itse uskon parhaiten MM-mahdollisuuksiin olevan yllättäen Montoyalla. Loppukauden kisoista kaikki pitäisi sopia hyvin Juanille (toisin kuin esim. Imola) ainakin viime ja edellisvuoden menestyksen perusteella. Kimi roikkuu loistavien ajolahjojensa takia pelissä mukana, ja voi taistella mestaruudesta, jos sade (tosin pieni tihkusade voisi tehdä poikaa, nimenomaan niin että ajetaan kuivankelin renkalilla) ja kylmä ilma välttävät radan. Tällin rengasetu kääntynee Ferrarin paljon testauksenkin jälkeen McLarenille/Williamsille. Jos Ralfilla lähtee kulkemaan, häntä on vaikea pysäyttää, mutta meno oli esim. Iso-Britanniassa aika vaivalloista (ei yksi ylim. stoppi voi seitsemää sijaa vaikuttaa tallikaverusten välillä).
Renault laittaa oman lusikkansa soppaan, ja saa kahden seuraavan kisan aikana edun ylim. testin ansiosta. Ja saa nähdä, josko olisi Michaelin ensimmäisen tilastokeskeytyyksen vuoro kahteen vuoteen?
 

molde

Well-known member
Liittynyt
9.11.2002
Viestit
303
Kyllä seuraava kisa Hockenheimissa alkaa jo olla elintärkeä Räikkösen MM-haaveiden kannalta. Ero Maikkeliin ei saa kasvaa enää yhtään. Pahin katastrofi olisi tietysti, jos Kimi keskeyttäisi ja Schumacher voittaisi, ja näin ero kasvaisikin yhtäkkiä seitsemästä pisteestä seitsemääntoista (17). Sitä ei ihan heti kiinni otettaisi, vaikka Schumacher kokisi sen ´pakollisen´ teknisen keskeytyksen vielä loppukauden aikana.

Täytyypä kyllä sanoa, että jos M Schumacher voittaa mestaruuden, ottaa se itseäni enemmän päähän kuin milloinkaan aikaisemmin. Pitkästä aikaa muillakin on mahdollisuudet MM-titteliin kuin Schumacherilla, joten tätä tilaisuutta ei saa mämmiä wink
 

Mie-

Well-known member
Liittynyt
16.7.2002
Viestit
652
Sijainti
Highland
Niinpä, mikäli Schumi saisi lisättyä piste-eroaan ensi kisassa niin pahalta alkaa näyttää. Kimin pitäisi ehdottomasti saada kavennettua tuota piste-eroa, nyt mielellään parilla pisteellä. Voitto loisi täysin uutta uskoa, mutta kuten tässäkin otsikossa on monta kertaa todettu niin Kimin tilanne MM-taistelussa on se kaikkein mutkikkain. Viime kisa näytti koko tilanteen; Kimi pystyy taistelemaan kisan voitoista, mutta lopulta McLaren on vasta se kolmanneksi nopein auto, ja sitten tulee jotain ihmeongelmia lopussa. Alkaa muodostua jo tavaksi, että TT ja JJ saa todeta kisan loppupuolella "...ja Kimiltä jälleen yllättävän kehno kierrosaika, jää Schumista/Montoyasta/jostakusta sekunnin..."

Vaan yksi kisa kaiken muuttaa voi. Ekan mutkan kolareita on nähty tänä vuonna yllättävän vähän, jos sitten Hockessa tapahtuisi jotain dramaattista jollekin mestarikandidaatille. Vaan jos keskeyttäjä olisi Kimi/Monty/Half niin mestaruustaistelu olisi heidän osalta siinä. Ja olen kyllä sitä mieltä, että mikäli Schumi voittaa ensi kisan, niin mestaruus alkaa lipua vääjäämättä sakemannille... kun tuo Ferrari ei tunnu Schumin alla keskeyttävän kertaakaan tekniseen vikaan, eikä voiton lipuessa yleensä jäädä kovin kauas kärjestä. Hocke näyttää kyllä suunnan mestaruustaistelulle, se on varmaa.
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
Toivon ja ennustan että saksan ja unkarin kisan jälkeen on 4 tai 5 varteen otettavaa kuskia maailman mestariksi!!! Schumi köröttelee ja vähän töpeksii, Kimi, half ja Montoya ajelevat tasaisesti kärki pisteille ja Rubensin onni/tahto vaihtuu/kasvaa eli hänestä tulee ferrarin tähti!!!?
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Tässä pisteet kuudesta edellisestä GP:stä.

kärkikuljettajat:
JPM 50
RS 33
MS 33
RB 23
KR 22
DC 18

kärkitallit:
Williams 83
Ferrari 56
McLaren 40

Ainoa kärkikuljettaja, jolle ei viime aikoina ole tullut isoja pistemenetyksiä on Montoya, joka on Monacosta lähtien päässyt jokaisella kerralla podiumille ja viisi kertaa kuudesta vähintään toiseksi. Jos JPM:n menestysputki jatkuu samanlaisena kauden loppuun asti, kolumbialaisen mestaruutta juhlittaneen jo Indianapoliksessa. Toisaalta MS johtaa yhä sarjaa ja jos JPM sattuu esim. keskeyttämään Unkarissa MS:n sijoittuessa hyville pisteille, tilanne on ihan toinen.

Kimin puolesta täytynee edelleen toivoa, että MS ja JPM eliminoivat toisensa vähintään yhdessä tulevista osakilpailuista. wink
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Sun of the pits:
Vaikea on kuvitella ainakaan Ralfin auttavan Montoyaa mestaruuteen veljeään vastaan.
Niin, johan tallimääräykset tämän kieltävät wink

Mutta kyllä pakostakin herkuttelee tilanteella jossa viimeisessä kisassa järjestys on Montoya-Ralf-Michael... ja veli vie Michaelilta ratkaisevan pisteet :D AH!

(Toki parasta olisi jos Kimi veisi mestaruuden, mutta ei tuolla autolla...)
 
Ylös