Virgin Racing kaudella 2011

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Toisin on tietenkin Marussian kohdalla, jolla olikin paljon sanavaltaa Gravity-GENII:n kehityskuljettajan valintaan Marussia Virginille. :rolleyes:

Ja lähinnä tämä vain sivuaa tätä Virgin-keskustelua, mutta oliko Lotus Renault GP:llä jotain tarvetta vaihtaa kuljettajiaan? Eiköhän kuljettajavalinnat kuitenkin ole varsin mitätön osa tallin omistussuhtessa. Ja Baharhan sanoi, että hekin haluasivat pitää Petrovin. Sen lisäksi Lotus toi mukanaan tiimiin kaksi kuljettajaansa, Fauzyn ja Sennan.

Lotuksella näyttäisi siis olevan vähintäänkin yhtä paljon valtaa Lotus Renault'lla kuin Marussialla Virginillä. Molemmat myös vaihtoivat kilpailulisenssinsä sopimaan automerkkien kotimaata. Ja jos Lotus kykeni siihen omistamatta osakettaan ja Marussia joutui sellaisia ostamaan, niin eipähän jää epäselväksi kummalla on enemmän vaikutusvaltaa ja vähän paremmat neuvottelijat. :p
Testikuljettajat ovat nykyään kuin ei mitään. Molemmat kuljettajat ovat pr-miehiä. Sennalla koitetaan Renaultista tehdä Lotusta ja Fauzy on malesialaisen omistajan pakon sanelema juttu. Onko Marussialla edes intressejä valita omia kuljettajia? Hyvä johtaja/talli valitsee parhaan kuljettajan talliinsa. Tässä tapauksessa rahan/nopeuden suhteen. Hauskaa kun rupeat nyt itsekin myöntymään, että sponsorointi onkin hyvä juttu. Saa nähdä pärjääkö Lotus Vodafonelle. Banneri tuulettaa silloin chapmanin lakki päässä :D



OT: Ostan Willamsin osakkeita kun niitä saa joten rupeanko kutsumaan talliani yritykseni mukaan? :D NO joo, en ostaa, mutta samalla logiikalla kuin Carter ja Jellinek, niin aivan hyvin voisin.
 
Viimeksi muokattu:

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
itseasiassa mietin itse ihan samaa tänään. Ja olisi vielä suurempi syy kutsua omalla nimellä sitä tallia. Sentää omistaisi sitä jonku verran toisin ku tämä joku group lotus
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Aika selvästi jatkokehittelyä viimevuotisesta, joten mitä ilmeisimmin Wirth uskoo konseptiinsa kehnosta menestyksestä huolimatta.
No viime vuonna on opittu varmasti paljon ja nyt tiedetään, että mikä meni vikaan. Ei ole välttämättä huono auto.
 

Quattra

Well-known member
Liittynyt
1.5.2007
Viestit
296
Pakoputkia ei ainakaan näy, joten jonkin sortin viritys niiden osalta on olemassa. Muutenkin sen näköinen auto, että pysytty melko perusteissa. Toivottavasti olisi luotettavampi kuin viime vuonna. Luotettavuushan oli melkeimpä suurin syy heikkoon menestykseen. Nopeudeltaan oli kuitenkin loppukaudesta melkeimpä paras uusista talleista.

E:
Vertailua:
VR-01


MVR-02
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
No viime vuonna on opittu varmasti paljon ja nyt tiedetään, että mikä meni vikaan. Ei ole välttämättä huono auto.
Eiks viimevuonna ollut joku perustavanlaatuinen suunnitteluvika, tankin osalta? Nyt on varmaan auto valmiimpi paketti, vaikkei mihinkään ihmeisiin oliskaan potentiaalia.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
itseasiassa mietin itse ihan samaa tänään. Ja olisi vielä suurempi syy kutsua omalla nimellä sitä tallia. Sentää omistaisi sitä jonku verran toisin ku tämä joku group lotus
Nyt tarkkana!

Koskapa Lotus-nimeä koskeva kiistely ja mielipiteenvaihto on muuttunut hankalaksi seurata kahteen säikeeseen jakautuessaan, on tämä jatkossa se paikka, jossa kiistaa käydään. Lotus Renault -ja Team Lotus -kausiotsikkoihin tästä eteenpäin siis mielellään vain nimenomaan tallien suorituksia koskeva keskustelu. Nimikiistaa koskevat avaukset ko. otsikoissa päätyvät jatkossa bittihelvettiin.
Lotus-nimikiista siis käydään nyk. täällä.
Myönnän itsekin syyllistyneeni joskus tuon asian puimiseen väärissä toikeissa, mutta olen päättänyt olla nyt ottamatta kantaa enää asiaan ennen oikeudenpäätöstä. Tässä kuitenkin Virginin uusi logo uuden osaomistaja-pääsponsorin mukaan:
 

C?NSCRIPT

Member
Liittynyt
12.3.2010
Viestit
23
Sijainti
Där
Näyttäis olevan "vähän sinne päin" mallia. Edestä päin tuo nokka näyttää vähän paksulta, ja muihin nähden matalalla. Etusiipi mielestäni aika komia. Nuo ilmanotto röörit on isot, vaikkeivat samanlailla sijoitetukkaan kuin mäkissä. Mitäköhän tuolla sitten haetaan... Sivulta katsottuna jotenkin yksinkertainen, ehkä näissä tietokone kuvissa vähän pelkistettykkin. Vanhan näköinen kuitenkin. Ylhäältä päin auto sitten näyttääkin ihan sudelta. Jostain syystä ei näytä kovinkaan hyvältä sieltä päin, keula ei olekkaan kovin leveä vaan pikemminkin kapea... Kummallista. Mutta ehkä tuossa on jotain ideaa, ei kuitenkaan mikään repäisevä ilmestys. Todennäköisesti jää Lotuksesta jälkeen, mutta jos on nopeampi miltä näyttää, niin voi haastaa kyllä Toro Rossoakin. Glock kuitenkin hyvä kuljettaja, ja auto varmasti luotu juuri sellaiseksi kuin Glock on toivonut. Voi pärjätäkkin, 107% sääntö ei varmaankaan ongelmana.

E. Jaa oli tullut viimekautisestakin kuva. No siihen nähden tämä vaikuttaisi olevan ihan kohtuullisen hyvä tekele, ei mitenkään repäisevä.
 
Viimeksi muokattu:

Quattra

Well-known member
Liittynyt
1.5.2007
Viestit
296
Virginin autoissa on jo edellis kaudella näkynyt nuo vetarit olevan melkosen vinossa joka suhteessa. Ylhäältä näkee että vetarit ovat selkeästi vinossa. Samoin takaapäin viime vuonna vetarit oli samanlaiset kuin uuden Williamssin. En usko, että tässäkään on tapahtunut muutosta. Tiedä sitten mikä tälläiseen suunnittelufilosofiaan on syynä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Siisti auto (linjoiltaan siis), mutta ei sykähdytä... Ei menesty.


Eikös tuo etulattian tukeminen nokan alle tuolla "jousella" ole kiellettyä tällä kaudella?
 

Quattra

Well-known member
Liittynyt
1.5.2007
Viestit
296
Eipä tuosta taida nähdä onko kyseessä jousi vai ihan tukirakenne. Mutta joo, eivät saa käyttää jousia tms.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Muniinpuhaltelun makua. Näyttää hyvin samalta kuin VR-01, ja jotenkin odotin vähän rohkeampaa muotoilua. Vaikuttaisi siltä, että on lähdetty varman päälle jatkokehittelemään viimevuotista mallia, eikä puhtaalta pöydältä niinkuin Lotus teki. Nyt tekee jo mieli sanoa: näyttää hitaalta.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Racecar Engineering -lehden juttu autosta.

Viimevuotisia vaihteisto- ja hydrauliikkaongelmia on ratkottu wirthimäisesti CFD:llä. Vaihteistoöljyjen ja hydraulinesteiden simulaatioissa on murskattu lukuja enämpi kuin Wirthin ensimmäisen "kokonaan digitaalisen" auton (Acura LMP vuonna 2008) koko aero-ohjelmassa yhteensä.

Auton kehutaan olevan sääntömuutoksista huolimatta aerodynaamisesti tehokkaampi (noste/ilmanvastus?) kuin edeltäjänsä ja kaiken kaikkiaan laadukkaampaa työtä.

Wirth kertoo tiimin tutkineen Renault'n tapaan eteen sijoitettuja pakoputkia, mutta McLarenin tapaan hylänneen ratkaisun. Kokeiluissa mentiin kuitenkin niin pitkälle, että Glock ajoi etuputkiversiota simulaattorissa.



Suoraan takaa kuvattuna putket näyttävät varsin erilaisilta kuin viistosta. Taitavat puhaltaa osittain starttimoottorin reiästä diffuusorin keskikanavaan...
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
http://www.yallaf1.com/2011/02/07/first-picture-marussia-virgin-racing-mvr-02/

Nick Wirthin mukaan suunnittelussa on lähdetty viime vuoden auton vikojen sekä heikkouksien korjaamisesta. Tässä on sinänsä ihan ideaakin, koska näin auto saataisiin peruskonseptiltaan toimivaksi. Tuttu konsepti myös helpottaa päivitysten tekemistä ja auton käytöksen ymmärtämistä.

Mekaanisella puolella paranneltua hydrauliikkaa ja vaihdelaatikkoa on testattu ensimmäisen kerran jo Abu Dhabissa viime syksynä, joten luotettavuuden voisi olettaa olevan kunnossa.

Wirth Research tuplasi tässä talven aikana tietokonejärjestelmiensä laskutehon, mutta sen mukanaan tuomat edut eivät vielä nyt julkaistussa autossa näy. Näin ollen voisi olettaa, että auton kehitystahti on paljon kovempi kuin viime vuonna. Ja kuvista katsellessa on sen syytä ollakin. Sen verran yksinkertaisen oloinen MVR-02 vielä on. Toisaalta yksinkertaisten muotojen takana voi olla sellainen syy, että CFD:n tarkkuus kärsii auton muotojen monimutkaistuessa, ja kun tuloksia ei käydä tarkistamassa tuulitunnelissa, niin on pakko pelata varman päälle.
 

C?NSCRIPT

Member
Liittynyt
12.3.2010
Viestit
23
Sijainti
Där
Sen verran yksinkertaisen oloinen MVR-02 vielä on. Toisaalta yksinkertaisten muotojen takana voi olla sellainen syy, että CFD:n tarkkuus kärsii auton muotojen monimutkaistuessa, ja kun tuloksia ei käydä tarkistamassa tuulitunnelissa, niin on pakko pelata varman päälle.
Lainataan tätä. Eli jos tuo CFD on huono silloin kun auton muodot monimutkaistuvat, niin pakko ihmetellä miksi tässä tallissa ylipäätään päädytään tälläiseen ratkaisuun, ettei tuulitunnelia käytettäisi oikeastaan lainkaan? Eiköhän Marussialta löydy kylliksi valuuttaa että jostain päästään sellaista käyttämään? Saisivat autonsa kulkemaan pikkasen paremmin, joka taas toisi näkyvyyttä jne jne jne. Vai sotiiko tuulitunneli jotenkin täydellisesti tämän tallin ideologiaa vastaan? Jaa-a, kummalliselta vaikuttaa, kun en ole tähän Virginiin pahemmin tutustunut.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Hyvä että keskittyvät enemmän sisuskaluihin. Monikakkupäältäkaunis -autojakin on nähty jotka on siis olleet paskoja. Helpompi lienee päivittää ulkokuorta kuin sisustaa, joten oikeisiin paikkoihin ovat keskittyneet. Minä toki mitään tiiä mut kuitenni...
 
Ylös