Virgin Racing kaudella 2011

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18475
http://adamcooperf1.com/2011/02/11/pat-symonds-back-in-f1-with-virgin/

FIA:n pannassa Renaultin crashgaten takia oleva Pat Symonds on palkattu Marussia Virginille konsultiksi. Tallin varsinaiseen toimintaan Symonds ei saa osallistua, ja siksi hän lieneekin "yksityinen neuvonantaja". Symonds ja Nick Wirth toimivat 90-luvun lopulla Benettonin teknisessä johdossa.
Hieno homma tuo Symondsin paluu, viime aikoina antoi sellaista vihiä että saattaisi olla palaamassa ja niin kävikin.
 

Quattra

Well-known member
Liittynyt
1.5.2007
Viestit
296
Omaan silmään näyttäisi että kyseiset reiät on vain teipattu umpeen.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Joo määki luulen että nuo reiät on teipattu umpeen.

Eikö ketään muuta häiritse reikien paska laatu? Meleko rypyläistä ja epätasaista duunia.. (näkyy paremmin esittelykuvasta)


PS: Laatu voi olla väärä sana mutta älkää tarttuko siihen.
 
Viimeksi muokattu:

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Joo määki luulen että nuo reiät on teipattu umpeen.

Eikö ketään muuta häiritse reikiä paska laatu? Meleko rypyläistä ja epätasaista duunia.. (näkyy paremmin esittelykuvasta)


PS: Laatu voi olla väärä sana mutta älkää tarttuko siihen.
Nyt en kyllä ymmärtänyt lausetta ?
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Eikö ketään muuta häiritse reikien paska laatu? Meleko rypyläistä ja epätasaista duunia.. (näkyy paremmin esittelykuvasta)


PS: Laatu voi olla väärä sana mutta älkää tarttuko siihen.
Minua ainakin häiritsee.
 

Rogue

Jää(telö)mies
Liittynyt
30.7.2009
Viestit
1203
Sijainti
Banned
Eikö ketään muuta häiritse reikien paska laatu? Meleko rypyläistä ja epätasaista duunia.. (näkyy paremmin esittelykuvasta)
Kyllähän nuo silmään pistää melko ikävästi.
Jotenkin "amatöörimeininki"-vaikutteista työnjälkeä, kertooko se sitten pääsponsorin autoista mitään, sitä en tiedä.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Virgin on ajellut Barcelonassa aika paljon tasaisen nopeuden suoratestiä. Autosportin mukaan tämä liittynee pyrkimyksiin saada selville se, miten hyvin tietokonesimulaatio vastaa aitoa ilman liikettä auton ympärillä. Ja tasaista nopeutta ajetaan nimenomaan siksi, että silloin ilman virtaama pysyy edes jossain määrin vakiona, ja saadaan enemmän käyttökelpoista dataa. Kiihtyvässä liikkeessä saadaan vain paljon dataa eri tilanteista.

Auton vauhti ei toistaiseksi ole ollut mitään päätä huimaavaa, mutta nähdäkseni talli on kuitenkin lähempänä kärkeä kuin viime vuonna. Tämän lisäksi auto on ollut aika paljon luotettavampi, joten eiköhän tästä ole tallille ihan positiivinen kausi tulossa.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18475
Ecclestone kritisoi omassa kirjassaan Virginin Sir Richard Bransonia sanomalla että, hänen mielestä Bransonin Virgin F1-projekti on ollut lähinnä lantinheittoa vailla kunnollisia suunnitelmia.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Ecclestone kritisoi omassa kirjassaan Virginin Sir Richard Bransonia sanomalla että, hänen mielestä Bransonin Virgin F1-projekti on ollut lähinnä lantinheittoa vailla kunnollisia suunnitelmia.
No sitähän se on ollutkin. Ei Bransonia näytä F1 juurikaan kiinnostavan. Marussian mukaantulo onkin siinä mielessä askel parempaan, mutta vielä toivoisi jonkun lajista oikeasti kiinnostuneen tahon ostavan Bransonin pois tallista ja lyövän lisää rahaa pöytään. Tunnettua nimeä lukuunottamatta Virginistä ei taida ole itse tallille juuri mitään iloa.
 

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1411
Sijainti
Home
No sitähän se on ollutkin. Ei Bransonia näytä F1 juurikaan kiinnostavan. Marussian mukaantulo onkin siinä mielessä askel parempaan, mutta vielä toivoisi jonkun lajista oikeasti kiinnostuneen tahon ostavan Bransonin pois tallista ja lyövän lisää rahaa pöytään. Tunnettua nimeä lukuunottamatta Virginistä ei taida ole itse tallille juuri mitään iloa.
Eihän miestä F1 hommat ole kiinostaneetkaan ja Marussian on vähän niin ja näin firma venäläisistä bisneksistä ei aina ota selkoa. Ihan kohtalainen talli Virgin on ja kyllä sieltä löytyy esim kokeneita miehiä insinööri osastoilta.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18475
Ihan kohtalainen talli Virgin on ja kyllä sieltä löytyy esim kokeneita miehiä insinööri osastoilta.
Varsinkin Benettonin ex-ukkoja löytyy runsaasti, esim Nick Wirth, Pat Symonds, Mark Herd ja Christian Silk. Nuiden lisäksi ainakin kokenut aerodynamiikka henkilö Ben Aganthangelou, tuli tiimiin joulun maissa joka viime kaudella työskenteli vielä Dallaran kautta Hispanialle.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Eihän miestä F1 hommat ole kiinostaneetkaan ja Marussian on vähän niin ja näin firma venäläisistä bisneksistä ei aina ota selkoa. Ihan kohtalainen talli Virgin on ja kyllä sieltä löytyy esim kokeneita miehiä insinööri osastoilta.
Joo Marussia on kyllä yks perhanan iso kysymysmerkki. Riittääkö pitkäjänteisyys ja rahat? Bransonille taas näyttää riittävän se, että hänen puulaakinsa nimeä kantavat autot osallistuvat kisoihin. Ei niillä tuloksilla nyt niin väliä. Kyllähän Bernie ihan aiheesta piikitteleekin. Virgin Group kun ei íhan mitään nappikauppaa pyöritä.

Harmillisin tämä tilanne kuitenkin Manorille ja Wirth Researchille, joita saattaisi tuo urheilullinenkin menestys kiinnostaa. Tallissa on osaavaa väkeä, joka ei kuitenkaan resurssien puutteessa pääse näyttämään täyttä osaamistaan.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
http://www.yallaf1.com/2011/02/24/virgin-working-hard-to-close-gap-on-lotus/

Auton peräpään aerodynamiikassa on ongelmia. Ongelman selvittäminen saattaa olla yksi syy siihen, miksi Virgin ajoi niin paljon tasaisen nopeuden suoratestiä Barcelonassa. Glock myös myöntää, että ovat tällä hetkellä sekunnin verran Lotusta perässä. Voiko tästä sitten vetää johtopäätöksen (=verrata Massan testien nopeimpaan aikaan), että Lotus on kolme, ja Virgin 4 sekkaa kärkeä perässä? Ei vaikuta kauhean lupaavalta, mutta on tuo auto sentään ollut kohtalaisen luotettava. Lisää vauhtia kuitenkin tarvitaan.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Viime vuonna Virginin aerodynamiikkapäivitykset näyttivät enimmäkseen toimivan toivotulla tavalla, kun onnistuivat kirimään kauden puolivälin jälkeen Lotuksen etumatkan kiinni. Sitten loppukaudella Virgin vielä toi päivitysosia autonsa aerodynamiikan parantamiseksi kun Lotus oli jo siirtynyt kehittämään seuraavan vuoden autoa, mutta nämä kauden lopulla lisätyt päivitykset eivät kuitenkaan nostaneet Virginin vauhtia Lotusta paremmaksi, vaikka Virginillä selvästi sitä odotettiin.

Ja nyt ei uusi takasiipi tunnu toimivan odotusten mukaisesti. Glockin selostuksesta syntyy viime kauden loppupuolen tapaan sellainen vaikutelma, ettei CFD ole vieläkään yhtä luotettava auton suunnitteluväline kuin tuulitunneli.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Viime vuonna Virginin aerodynamiikkapäivitykset näyttivät enimmäkseen toimivan toivotulla tavalla
Niin sitten kun niitä päivityksiä lopulta saatiin. Silverstoneen asti koko alkukausi meni bensatankkisotkua sekä järkyttävän huonoa luotettavuutta korjaillessa. Testien perusteella ei vaikuttaisi olevan samanlaisia murheita, joten ehkäpä siellä tapahtuu vähän parempaa kehitystä kauden aikana.

Ja nyt ei uusi takasiipi tunnu toimivan odotusten mukaisesti. Glockin selostuksesta syntyy viime kauden loppupuolen tapaan sellainen vaikutelma, ettei CFD ole vieläkään yhtä luotettava auton suunnitteluväline kuin tuulitunneli.
Tietenkään pelkkä CFD ei (koskaan) ole yhtä hyvä ratkaisu kuin auton käyttäminen tuulitunnelissa, mutta minkäs teet kun rahat on tiukassa. Uskoisin, tai oikeestaan haluaisin uskoa, että virheistä opitaan ja tällaiset vastoinkäymiset auttavat tiimiä myös ymmärtämään käyttämäänsä työkalua paremmin. Vaikka tallilla on jo yksi kausi takana, niin näkisin tämänkin vuoden olevan vielä jossain määrin opettelua. Katsotaan mitä kausi tuo tullessaan. Auton julkistuksessa Wirth lupasi ensimmäiset päivitykset vasta Euroopan kauden alkuun, mutta tämä ongelma saattaa vaatia akuutimpaa hoitoa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
No CFD:hän on simulaatiota, eli matemaattisilla sekasikiöillä pyritään mallintamaan (tässä tapauksessa) ilman liikkeitä jonkin esineen ympärillä. Eli siis suomeksi CFD on aina approksimaatio, eikä koskaan täysin tarkka malli. Mitä monimutkaisempi mallinnettava esine on, sitä todennäköisemmin simulaatio ei enää tuota oikeita tuloksia. Garbage in, garbage out -sanonta pätee myös simulaatioihin.
Jep. Turbulenssi on ilman monimutkaista pyörteilyä, eikä sitä ole mahdollista ratkaista tarkasti, ainakaan F1-auton ympärillä. Kyse on tosiaan vain mallinnuksesta, vähän niinkuin sääennusteiden tapauksessa. Ja ne ennusteethan tuppaa helposti menemään pieleen haastavissa tapauksissa.
 
Ylös