Virgin Racing kaudella 2011

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Lainataan tätä. Eli jos tuo CFD on huono silloin kun auton muodot monimutkaistuvat, niin pakko ihmetellä miksi tässä tallissa ylipäätään päädytään tälläiseen ratkaisuun, ettei tuulitunnelia käytettäisi oikeastaan lainkaan?
No CFD:hän on simulaatiota, eli matemaattisilla sekasikiöillä pyritään mallintamaan (tässä tapauksessa) ilman liikkeitä jonkin esineen ympärillä. Eli siis suomeksi CFD on aina approksimaatio, eikä koskaan täysin tarkka malli. Mitä monimutkaisempi mallinnettava esine on, sitä todennäköisemmin simulaatio ei enää tuota oikeita tuloksia. Garbage in, garbage out -sanonta pätee myös simulaatioihin.

Minustakin pelkkään CFD:hen turvautuminen kuulostaa vähän uppiniskaisuudelta, mutta Wirth vissiin kuitenkin uskoo menetelmänsä toimivuuteen. Raha siinä lienee silti päällimmäinen syy. Virginin budjetilla kunnollisen tuulitunneliohjelman pyörittäminen olisi aika mahdotonta. CFD:n käyttäminen on halvempaa, ja täten ainakin periaatteessa tarjoaa paremmat mahdollisuudet kehitystyön tekemiseen. Kaikki riippuu kuitenkin siitä, miten hyvin tietokonesimulaatio sitten lopulta vastaa tosielämää.
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Hyi kun on Midlandin oloinen viritys. En koskaan pitänyt ko. tallista
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Eli siis suomeksi CFD on aina approksimaatio, eikä koskaan täysin tarkka malli.
Sama pätee myös tuulitunneliin. Vaikka nykyisin käytetäänkin rullaavaa lattiaa ja renkaat ovat kumia, ei se testitilanne silti täysin vastaa todellista tilannetta. Autoilla ei (yleensä) ajeta tunnelissa, vaan vapaata ilmatilaa jatkuu reilusti joka suuntaan. Tunnelin luomia vääristymiä osataan toki kompensoida, mutta silti kyseessä on vain approksimaatio, ei koskaan täysin tarkka malli.

Yleisesti kai hyväksytään sellainen totuus, että CFD:n ongelmat eivät vaivaa tuulitunnelitestejä, eikä tuulitunnelin rajoitukset häiritse simulaatiota. Kumpaakin käyttäen siis päästään parhaaseen tulokseen. Tekniikka kuitenkin kehittyy ja se, mikä on oikea tai taloudellisesti kannattavin kombinaatio kulloisillakin testirajoitussäännöillä, ei liene ihan yksinkertainen yhtälö ratkaistavaksi.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Hauska (mutta ruma) yksityiskohta: nokkapalan kärjessä reiät à la Marussia B2


Ja vielä kerran pakoputkikuvatuksia:


Putkien päät siis kääntyvät ulospäin, eli starttimoottorin karan aukkoa ei käytetä diffuusorin "ahtamiseen" pakokaasuilla.
 

Quattra

Well-known member
Liittynyt
1.5.2007
Viestit
296
Hauska katsoa näitä uusia pakoputki villityksiä. Eikös jo 2009 tullut sääntö joka kieltää pakoputkien näkymisen katteiden ulkopuolelle? Omaan silmään monikin näistä uusista virityksistä ei täytä tuota kriteeriä. RedBullin pohjassa kulkevat pakoputket, tämä jne.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Glock on otsikoiden mukaan uhonnut pisteistä.
Tuli sellanen vaan mieleen, että mitäs tämä Glock uhos viime vuonna?:p
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Glock on otsikoiden mukaan uhonnut pisteistä.
Tuli sellanen vaan mieleen, että mitäs tämä Glock uhos viime vuonna?:p
Enpä ole huomannut moisia otsikoita. Aika villiltä kuulostais kyllä :p

http://www.f1fanatic.co.uk/2011/02/07/glock-wants-to-take-on-sauber-and-toro-rosso/
F1 Fanatic sanoi:
Timo Glock wants his new Virgin car to be quick enough to challenge midfield teams in 2011.

Speaking at the launch of the MVR-02 Glock said: “We could be in a good shape for 2011, or in a better shape. ‘Good shape’ doesn’t mean scoring points, it means taking a step forward, closer to the midfield teams.

“An acceptable level would be very close to teams like Sauber, Toro Rosso, maybe Force India.”


He admitted that a difficult 2010 left him wondering whether he should continue driving for Virgin: “I had some thoughts about ‘bloody hell, what am I doing here?’

“Because you’re fighting the whole weekend and then you go into the race and after ten laps you get a radio call ‘Timo, you have to come back to the pits’. It was quite tough, quite hard.”

He stressed it’s important that the team hits the ground running when it starts testing the MVR-02 in Jerez next week:

“I just want to drive 800km a day and fall into bed and say ‘OK, I did enough today’, and it was not that the car broke down again.

“What we have to make sure is at the first test we have to hit the track and drive, drive, drive. See where the bad points are on the car to sort them out before the first race.

“Because if you come to the first race and you’ve got a light of problems then you can’t sort it out, you’re already in trouble, and you start on the back foot.”
Mielestäni Timo kyllä puhuu ihan asiaa. Keskikastin tiimien hätyyttelemisen täytyy olla yksi Virginin päätavoitteista. Onnistuuko se, onkin sitten asia erikseen.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
No katoppa. Kuulostaa aina vaan villimmältä.
Ja muistasin Glockin haaveilleen viime kaudellakin jotain ihan ihmeellistä. :D
Mutta totta kai viime kaudella vikaks jääneen tallin pitää asettaa tähtäin edes taisteluun edellä olevien kanssa. Otsikotkin on tietenkin hieman kärjistettyjä, ei siinä mitään. :)

Kuten edellisellä sivulla jo mainittiin. ;)
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kenties pirssissä kuitenkin vähän yritystäkin on...

Ja kenties jotain ihan omaakin..

...nimittäin toi kameratolppien asettelu edessä.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Jotenkin luulis että häiritsee pahasti tuo kameratolppien sijoittelu pohjan virtauksia?

Ainut missä on matala keula ja se on mun mielestä tässä vehkeessä suorastaan tyylikäs ratkaisu, vaikka ei kärry kyllä muuten vakuuta.
 

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
Jotenkin luulis että häiritsee pahasti tuo kameratolppien sijoittelu pohjan virtauksia?
Voi olla, tai sitten on päätelty että niistä on jotain hyötyä. En tosin kauheasti usko tuohon ideaan, eikös se ole vain parempi mitä "puhtaampana" ilma menee auton alle.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Voi olla, tai sitten on päätelty että niistä on jotain hyötyä. En tosin kauheasti usko tuohon ideaan, eikös se ole vain parempi mitä "puhtaampana" ilma menee auton alle.
Eihän nuo vielä välttämättä siitä kauheen epäpuhdasta tee. Onhan Mäkilläkin se hyllyviritys keulan alla ja hyvin toimi viime kaudellakin... En tiedä onko kameratolppien ja etusiiven välisestä pienestä raosta saavutettavissa sitten jotain myös... Periaatteessahan tämä väli tekee yhdistelmästä kait siiven tai jotain (siis downforcea tuottavan kapistuksen)...jota ei etusiiven keskellä saa olla... :cool:
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Erikoisen näköiset nuo sivuponttoonien ilmanottoaukot. Muuten näyttää aika samalta kuin viimevuotinen.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Aika samalta näyttää , kuin viimekaudella .... Odotin jotakin innovaatista , mutta petyin .
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ei se taida mennä putkeen Virgininkään uuden auton testailu heti alkuunsa?
Vasta yks kierros takana nääs. Onko tietoa mistä kiikastaa?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei se taida mennä putkeen Virgininkään uuden auton testailu heti alkuunsa?
Vasta yks kierros takana nääs. Onko tietoa mistä kiikastaa?
"Working on a couple of reliability issues at the moment. Hope to be out soon." (Tunti sitten)

Auton ensimmäinen testipäivä, joten shakedownia ja installaatiokierroksia se tullee muutenkin olemaan. Toimivuuden tarkistusta.
 
Ylös