Joppe_001
Well-known member
No CFD:hän on simulaatiota, eli matemaattisilla sekasikiöillä pyritään mallintamaan (tässä tapauksessa) ilman liikkeitä jonkin esineen ympärillä. Eli siis suomeksi CFD on aina approksimaatio, eikä koskaan täysin tarkka malli. Mitä monimutkaisempi mallinnettava esine on, sitä todennäköisemmin simulaatio ei enää tuota oikeita tuloksia. Garbage in, garbage out -sanonta pätee myös simulaatioihin.Lainataan tätä. Eli jos tuo CFD on huono silloin kun auton muodot monimutkaistuvat, niin pakko ihmetellä miksi tässä tallissa ylipäätään päädytään tälläiseen ratkaisuun, ettei tuulitunnelia käytettäisi oikeastaan lainkaan?
Minustakin pelkkään CFD:hen turvautuminen kuulostaa vähän uppiniskaisuudelta, mutta Wirth vissiin kuitenkin uskoo menetelmänsä toimivuuteen. Raha siinä lienee silti päällimmäinen syy. Virginin budjetilla kunnollisen tuulitunneliohjelman pyörittäminen olisi aika mahdotonta. CFD:n käyttäminen on halvempaa, ja täten ainakin periaatteessa tarjoaa paremmat mahdollisuudet kehitystyön tekemiseen. Kaikki riippuu kuitenkin siitä, miten hyvin tietokonesimulaatio sitten lopulta vastaa tosielämää.