Virgin VR-01

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Eivätpä näyttäneet päivitykset tuovan lisää vauhtia Virginiin. Di Grassi oli vanhalla autolla paljon lähempänä Glockia kuin kertaakaan tällä kaudella, ja Lotukset painuivat horisonttiin. Ja vanhaa autoa joutuu sentään ajattamaan raskaammalla bensakuormalla. Huomenna nähdään onko luotettavuus parantunut yhtään. Glockilla pitäisi sentään riittää bensa maaliin saakka ajamiseen.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Väitetään, ettei Branson ole alkuinvestointien jälkeen pumpannut rahaa talliin, vaan se joutuu selviämään oman varainhankintansa turvin.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Miten tällainen sprugutalli voi kerätä näin paljon huomiota tällä palstalla?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Miten tällainen sprugutalli voi kerätä näin paljon huomiota tällä palstalla?
Koska F1-Forum on kiinnostunut F1:stä (ja muusta moottoriurheilusta) sen kaikissa muodoissaan. Terävimmästä kärjestä surkeimpiin räpeltäjiin.
 

I'm Batman

MayorDutch
Liittynyt
24.5.2008
Viestit
309
Sijainti
Suomi
Pidän todennäköisempänä sitä että Hispania jatkaa ensi kaudella kuin Virgin. Tosin uskon että kumpikin tulee olemaan mukana, mutta jos jompikumpi pitäs valita niin Hispanian touhu vaikuttaa jopa uskottavammalta kuin Virginin. Ja uskon että Hispania tulee loppukaudesta jopa ohi jo Neitsyestä.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Virginin touhu on siinä mielessä ok-pohjalla, että niinkuin Bobakki jo sanoi, talli pyörii tälläkin hetkellä itse hankittujen sponsoreiden varoilla. Branson tai Virgin yhtiö ei tallille rahaa jakele. Virginillä (Manorilla) oli alunperin suunnitelmana toimia suunnitellun budjettikaton rajoissa.

Tallille pitäisi tulla Silverstoneen tähän mennessä suurin päivitys tämän vuoden autoon. Barcelonan päivitys oli lähinnä suurempi tankki ja pidempi akseliväli. Uuden bensatankin aiheuttama työ hidasti myös aika paljon pienillä resursseilla toimivan tallin kehitystyötä auton nopeuden kanssa. Auto oli myös alkujaan niin epäluotettava, että todellisia nopeutta parantavia päivityksiä on toistaiseksi tullut aika vähän.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Virginillä on kuitenkin nopeus parantunut verrattuna kauden alkuun, mutta voidaan sanoa että vertailuna Lotukseen tai Hispaniaan talli on suhteessa parantanut vähiten menoaan kauden edetessä. Lotuksella on tullut uudistuksia ja se on parantanut menoa kyllä, mutta Hispanian parannus on lähes melkein ihmeteko kun vertaa, että auto oli 11,5 sekuntia pahimmillaan hitaampi kuin muut tiimit Bahrainissa ja nyt vain 5 sekuntia enää kärkeä perässä. Lisäksi myös vertailuna näin off-topicina aika-ajon bensoilla Hispania olisi ollut nopeampi 7 kierroksen ajan täyteen tankattua Red Bullia ja kolme kierrosta senkin jälkeen olisi voinut pysyä vielä kannassa kiinni. Aloituskierros taisi olla Valenciassa täydellä tankilla noin 1.50 näillä huipputiimien autoilla joten eroa kyllä tulisi.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
V Lotuksella on tullut uudistuksia ja se on parantanut menoa kyllä, mutta Hispanian parannus on lähes melkein ihmeteko kun vertaa, että auto oli 11,5 sekuntia pahimmillaan hitaampi kuin muut tiimit Bahrainissa ja nyt vain 5 sekuntia enää kärkeä perässä.
Chandhokin Q1-aikaa Bahrainissa on turha käyttää mihinkään vertailuun. Mies hyppäsi lauantaina aika-ajoissa ensimmäistä kertaa Hispanian rattiin. Lisäksi se, että talli ei ollut testannut lainkaan meinasi myös sitä että autojen säädöt oli parissa ekassa kisassa vielä täysin poskellaan. Uusia osia ei ole Dallaraan juurikaan tullut.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Siinäpä se pieni ihme onkin, että miten hyvin Hispania on onnistunut parantamaan vauhtiaan niistä päivistä kun Bahrainissa ajettiin. Auto oli viritetty muuttumattomille säädöille eli niinsanotuille D-säädöille ja lisäksi autoa ei ollut lainkaan testattu. Autoon ei myöskään tällä välillä ole tullut juurikaan uusia osia ja sekin on ihme, että miten vähillä muutoksilla tiimi on saanut matkaansa kurottua umpeen suhteessa uusiin tiimeihin. Chandhokilla oli juuri tuo hitain aika kun ei ollut ajanut tätä ennen lainkaan eikä Sennalla myöskään mitenkään mairitteleva aika ollut.

Kuitenkin kun vertaa tätä kehitystä vanhoihin peränpitäjätiimeihin Simtekiin, Pacificiin jne... niin vaikka nekin paransivat vauhtiaan omilla kausillaan niin ei se ihan noin monta sekuntia kutistuisi, jos se olisi yhä täysin sama mitä tuolloinkin oli. Tosin joillakin radoilla uudet tiimit ovat lähempänä kaikkiaan muita tiimejä joten ratojen erilaisuudella voi myös olla sanansa sanottavana asiasta. Ihme on juuri siinä, että yleensä tuollaiset tiimit joilla ei kehitystä ole tapahtunut niin polkisi vain paikoillaan tai aikaparannukset olisivat minimaaliset ja Hispania on silti jostakin sitä vauhtia löytänyt.

Lotuksella on vauhti myös parantunut ja myöskin Virginillä, mutta ei ihan niin paljoa kuitenkaan. Virgin on jopa vaarassa jäädä tätä menoa viimeiseksi häntäpään tiimiksi kun se ei ole saanut eroa kurottua umpeen ja Hispania on kuronut eroa senkin edestä kiinni.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
No jos nyt yleensä tarkastellaan uusien tallien kehitystä, niin onhan Lotus ainoa joka on selvästi pystynyt autoaan viemään eteenpäin. Tallilla on resursseja sekä muualta palkattua osaavaa henkilökuntaa. Virginillä ongelmia tuottaa rajallinen budjetti ja isomman bensatankin aiheuttama viivästys auton muussa kehityksessä. Pieniä uudistuksia on tietty sielläkin saatu tuotua autoon, mutta Lotuksen vauhdista talli on pudonnut aika pahasti. Silverstoneen on tulossa ensimmäinen suurempi aeropäivitys Barcelonan hainevän ja suuremman tankin jälkeen.

Hispanian "kehittymisestä" olen edelleen vähän eri mieltä. Okei talli on kyllä saanut taakseen lisää tukijoita, ja tulevaisuus sentään näyttää jossain määrin turvatulta. Mutta jollen ole ihan tynnyrissä elellyt, niin auto on edelleen sama mikä se oli Bahrainissakin. Säädöt on kuitenkin saatu kohdalleen, ja jollain radoilla auto on näyttänyt toimivan paremmin kuin jollain muilla. Kisavauhdissa kuitenkin molemmat Virginit ovat yleensä olleet vahvempia, Lotuksista puhumattakaan.

Hispanian liikkeistä on mielestäni tullut aika vähän mitään tietoa. Tiedä sitten johtuuko siitä että mitään ei tapahdu? Tuulitunnelia piti saada vuokralle ja jostain jotain tehdastilaa laitteistoakin olisi hyvä olla. Ihan jo ensi kautta ajatellen. Sitten kun tallilla on fasiliteetit edes samassa kunnossa kuin Virginillä, niin voidaan katsella sitä kehittymistä uudemman kerran.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Hispanian "kehittymisestä" olen edelleen vähän eri mieltä. Okei talli on kyllä saanut taakseen lisää tukijoita, ja tulevaisuus sentään näyttää jossain määrin turvatulta. Mutta jollen ole ihan tynnyrissä elellyt, niin auto on edelleen sama mikä se oli Bahrainissakin. Säädöt on kuitenkin saatu kohdalleen, ja jollain radoilla auto on näyttänyt toimivan paremmin kuin jollain muilla. Kisavauhdissa kuitenkin molemmat Virginit ovat yleensä olleet vahvempia, Lotuksista puhumattakaan.
Samaa mieltä.
Tosin itse uskon että Hispanian "kehittyminen" viime aikoina on tarkoittanut sitä että kun ovat saaneet lastentaudit autosta pois ja keskittyneet ees hieman säätöihin, on tuloskin heti parempaa.
(vaikkei varsinaisesti mitään ole uutta edes)
Hispaniahan kuitenkin lähti ihan nollista ekaan kisaan, puhumattakaan siitä että auto on suht susi syntyessäänkin ollut...

Noh, kiva katsoa miten Hispanialla edetään, Willisin kanssa olen kyllä samaa mieltä että testikielto on yks typerimpiä päätöksiä FIA:n suunnalta,
olihan testaamisia jo 90-luvullakin älyttömiä määriä eikä kustannukset sillonkaan käsistä karannu...
Vaihtoehtona sallia jatkossa kenties testaaminen, mutta kustannuksien hillitsemiseksi olisi tiimit aina samalla radalla testaamassa jolloin ratamaksut yms. pienenisi?
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Virginin viimeisimmät aerodynamiikkapäivitykset näyttivät toimivan Silverstonessa mainiosti. Saksan osakilpailun ennakkotiedotteessaan Virgin ilmoittaa tuovansa lisää aerodynamiikkapäivityksia Hockenheimiin ja jatkavansa autonsa kehittämistä kauden loppuun saakka.

John Booth, Team Principal

"It’s hard to believe it but this weekend marks the start of part two of our debut season. However, it is reassuring to be entering into that phase with the knowledge that we have a stronger car, which we intend to keep improving all the way to the end of the season."

Nick Wirth, Technical Director

"The successful delivery of the step in performance that we demonstrated in Silverstone has lifted everyone involved with Virgin Racing. Since then, the aero group has been working hard on developing the car, so we'll be adding a host of new aero parts to both of the cars again as we deploy yet more of our digitally-developed downforce."

Lotus on puolestaan jo ilmoittanut lopettaneensa tämän kauden autonsa kehittämisen, joten Virginin jatkuva kehitysinto tuonee loppukaudella lisää mielenkiintoa taisteluun "uusien tallien mestaruudesta". :)
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Joka lehdistötiedotteessaan Wirth kyllä muistaa huudella tietokoneistaan. Mutta hyvä kuitenkin että tallissa sentään tapahtuu jotain, toisin kuin Hispaanialla. Tiedä vaan sitten että olisiko jo parempi valmistautua ensi kauteen puhtaalta pöydältä, vai kehittää tämän kauden autoa loppuun saakka. Valmistajien kymmenennen sijan tuomat miljoonat varmasti vaan maistuisivat Virginillekin. Silverstonessa Glock pääsi jo lähelle Lotuksia. Ehkäpä loppukaudesta järjestys vaihtuu.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
http://www.gpupdate.net/en/f1-news/241280/virgin-we-are-in-f1-for-long-haul/

John Booth vakuuttaa tallin jatkavan ensi vuonnakin. Minä ainakin toivon tälle poppoolle pelkkää hyvää. Mun mielestä on virkistävää nähdä vaihteeksi kokonaan uusia talleja Ykkösissä. Ei ole ostettu vanhaa tallia ja nimetty sitä uudestaan, tai värvätty paljon henkilökuntaa kilpailijoilta. Budjetti on pieni, eikä Wirth Researchin osaaminen ole toistaiseksi niin kauheasti vakuuttanut. Toivottavasti saavat kuitenkin ensi kauden auton paljon lähemmäksi keskikastin talleja. Eteenpäin on pakko mennä tai jossain vaiheessa rahahanat sulkeutuvat. Toivottavaa olisi myös että nykyinen kuljettajakaksikko jatkaisi. Glock on ollut varsinkin aika-ajoissa suht hyvä, mutta yllättäen kisoissa on usein nähty Di Grassin parantavan selvästi vauhtiaan.
 
Ylös