Viron MM-ralli 2025

simc

Well-known member
Liittynyt
28.6.2013
Viestit
237
Vielä 80-luvun alussa oli harvinaisempaa kiertää MM-sarjaa pienemmän luokan autolla, ja vielä paljon myöhemminkin epätavallista ajaa saman kauden aikana eri luokkien autoilla, ellei sitten saanut tehdassopimusta kesken kauden; pienempään luokkaan palaaminen on hyvin epätavallista
Ruotsin ja San Remon 1982 Audilla voittanut Stig Blomqvist ajoi RAC:ssa 2-vetoisella Talbotilla. Sopimusta/rahaa Audin kanssa ei ollut? Stigun sinikeltainen Audi poikkesi värityksen ja sponsorien osalta Mikkolan ja Moutonin autoista.

1970-luvun puolivälissä Hannu Mikkola ajoi Toyotalla ja Timo Mäkinen Fordilla/Fiatilla normaaleja soraralleja, mutta molemmat ajoivat myös Peugeotilla Afrikassa Safaria, Marokkoa ja Norsunluurannikkoa. Ilmeisesti osana tätä kuviota Peugeot lähetti heidät ja ranskalaisia Afrikan kävijöitä uudella pienellä Peugeot 104 -mallilla mm. Korsikan ralliin. Mikkola oli Korsikalla 1976 10., Mäkinen Portugalissa 7. Autosta tuli suosittu kisapeli Ranskassa.

Ari Vatanen ajoi Montessa 1979 uudella pienellä Ford Fiestalla, Mikkola ja Waldegård ajoivat Escorteilla. Lopputuloksissa Vatanen oli 10.

Markku Alen voitti 1975 heinäkuussa Portugalin Fiatilla, mutta ajoi seuraavan MM-rallinsa suurajoissa Datsunilla. Fiatilta ei tullut autoa. Vaikka tämä voi äkkiä kuulostaa pahalta, Alen paineli ihan kärjen tahtiin Mikkolan, Vatasen, Blomqvistin kanssa. Tallikaveri Timo Saloselle ralli oli ensimmäinen Datsunilla.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5851
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ruotsin ja San Remon 1982 Audilla voittanut Stig Blomqvist ajoi RAC:ssa 2-vetoisella Talbotilla. Sopimusta/rahaa Audin kanssa ei ollut? Stigun sinikeltainen Audi poikkesi värityksen ja sponsorien osalta Mikkolan ja Moutonin autoista.
Stigu ajoi 1982 ainoastaan Jyväskylässä tehtaan ilmoittamalla (ja tehtaan väreissä olevalla) Audilla. Muut Audi-kisat ajettiin Ruotsin maahantuojan ilmoittamana (alla kuva Hankiksen lähtäristä) juuri sillä sinikeltaisella autolla. Ja Englannin avointa sarjaa Blomqvist ajoi Talbotin tehtaan laskuun - RAC:n auto määräytyi varmaankin tuo sopimuksen perusteella.

1753077926608.png
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
898
Talbot Sunbeam Lotus ja Ford Escort olivat kärkiautoja vielä edeltävällä kaudella, mutta 1982 olivat auttamatta kärkeä perässä. Talbotilla otettiin valmistajien ja Fordilla kuljettajien mestaruus.

Siksi Blomqvistin sopimus kaudeksi 1982 Englannin avoimeen Talbotilla ei ollut loppuvuodesta 1981 mitenkään erikoinen valinta, vaikka eittämättä kaikki Torinon ulkopuolella alkoivat jo nähdä Audin ja nelivedon edut.

Markku Alen voitti 1975 heinäkuussa Portugalin Fiatilla, mutta ajoi seuraavan MM-rallinsa suurajoissa Datsunilla. Fiatilta ei tullut autoa. Vaikka tämä voi äkkiä kuulostaa pahalta, Alen paineli ihan kärjen tahtiin Mikkolan, Vatasen, Blomqvistin kanssa. Tallikaveri Timo Saloselle ralli oli ensimmäinen Datsunilla.
Mikkola ajoi Portugalissa toiseksi, muttei meinannut saada ajopaikkaa Jyväskylään. Lopulta Ove Anderssonilta saatiin Toyota lainaan ja Mikkola nappasi HM-Racingin ilmoittamalla autolla voiton.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
898
Ogier ajanut viisi rallia tällä kaudella, voittanut kolme, ajanut kahdesti toiseksi ja ladannut pöytään murhaavan 28,2 pistettä/ralli pistekeskiarvon. Miksi ihmeessä Toyota haluaisi heivata tällaisen miehen eläkkeelle?
Ja jos Toyota päättäisi laittaa Ogierin eläkkeelle, mutta Ogier ei haluaisi itse eläköityä, niin Toyotalle pahimmassa tapauksessa Ogier keräisi Hyundailla valikoiduista ralleista 28p per ralli.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10508
Sijainti
Helsinki
Ogier ajanut viisi rallia tällä kaudella, voittanut kolme, ajanut kahdesti toiseksi ja ladannut pöytään murhaavan 28,2 pistettä/ralli pistekeskiarvon. Miksi ihmeessä Toyota haluaisi heivata tällaisen miehen eläkkeelle?
Miten kaiken jo voittaneella voi olla vielä motivaatiota ajaa rallissa, uusia haasteita voi hakea historic-rallien puolelta JML:n tapaan, tai siirtyä ratakisoihin. Etunimikaima Loeb voitti on edelleen ainoa, joka on voittanut yhden kilpailun kolmessa eri FIA:n MM-sarjassa eli MM-rallissa, vakioautojen MM-sarjassa sekä MM-rallicrossissa. Vakioautoilla oli viimeksi MM-arvo 2017.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2217
Solbergin menestys olisi hyvä peruste Toyotalle heivata Ogier täyseläkkeelle.
Niin vai olisiko tässä tunnolliselle tallin miehelle hyvä syy jäädä eläkkeelle kun on löytynyt joku joka pystyy samanlaisiin tuloksiin hänen autollaan
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9465
Mieletön jätkä. En olis ikinä uskonut tällaiseen viikonloppuun. Joko voidaan vaihtaa termin oliverointi merkitys toiseksi? :D
Alkujaan tuo siis tarkoitti ulosajoa kisan ensimmäisessä mutkassa, ei yleisesti ulosajoa.

2022 Suomen MM-rallissa veteli ensimmäisellä metsäpätkällä pöpelikköön.
 

speedster?

Well-known member
Liittynyt
11.12.2007
Viestit
557
Miten kaiken jo voittaneella voi olla vielä motivaatiota ajaa rallissa, uusia haasteita voi hakea historic-rallien puolelta JML:n tapaan, tai siirtyä ratakisoihin. Etunimikaima Loeb voitti on edelleen ainoa, joka on voittanut yhden kilpailun kolmessa eri FIA:n MM-sarjassa eli MM-rallissa, vakioautojen MM-sarjassa sekä MM-rallicrossissa. Vakioautoilla oli viimeksi MM-arvo 2017.
Niinpä! Loebin motivaatio näyttää (siis näyttää) olevan kovempi kuin Rovanperällä. Se ihmetyttää ainakin minua.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2256
Alkujaan tuo siis tarkoitti ulosajoa kisan ensimmäisessä mutkassa, ei yleisesti ulosajoa.

2022 Suomen MM-rallissa veteli ensimmäisellä metsäpätkällä pöpelikköön.
Termi keksittiin tuosta ks. ulosajosta, mutta kyllä sille oli ulosajopohjaa jo olemassa. To deliver, to oliver.
 
Ylös