Viron MM-ralli 2025

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5852
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ruotsin ja San Remon 1982 Audilla voittanut Stig Blomqvist ajoi RAC:ssa 2-vetoisella Talbotilla. Sopimusta/rahaa Audin kanssa ei ollut? Stigun sinikeltainen Audi poikkesi värityksen ja sponsorien osalta Mikkolan ja Moutonin autoista.
Stigu ajoi 1982 ainoastaan Jyväskylässä tehtaan ilmoittamalla (ja tehtaan väreissä olevalla) Audilla. Muut Audi-kisat ajettiin Ruotsin maahantuojan ilmoittamana (alla kuva Hankiksen lähtäristä) juuri sillä sinikeltaisella autolla. Ja Englannin avointa sarjaa Blomqvist ajoi Talbotin tehtaan laskuun - RAC:n auto määräytyi varmaankin tuo sopimuksen perusteella.

1753077926608.png
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
898
Talbot Sunbeam Lotus ja Ford Escort olivat kärkiautoja vielä edeltävällä kaudella, mutta 1982 olivat auttamatta kärkeä perässä. Talbotilla otettiin valmistajien ja Fordilla kuljettajien mestaruus.

Siksi Blomqvistin sopimus kaudeksi 1982 Englannin avoimeen Talbotilla ei ollut loppuvuodesta 1981 mitenkään erikoinen valinta, vaikka eittämättä kaikki Torinon ulkopuolella alkoivat jo nähdä Audin ja nelivedon edut.

Markku Alen voitti 1975 heinäkuussa Portugalin Fiatilla, mutta ajoi seuraavan MM-rallinsa suurajoissa Datsunilla. Fiatilta ei tullut autoa. Vaikka tämä voi äkkiä kuulostaa pahalta, Alen paineli ihan kärjen tahtiin Mikkolan, Vatasen, Blomqvistin kanssa. Tallikaveri Timo Saloselle ralli oli ensimmäinen Datsunilla.
Mikkola ajoi Portugalissa toiseksi, muttei meinannut saada ajopaikkaa Jyväskylään. Lopulta Ove Anderssonilta saatiin Toyota lainaan ja Mikkola nappasi HM-Racingin ilmoittamalla autolla voiton.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
898
Ogier ajanut viisi rallia tällä kaudella, voittanut kolme, ajanut kahdesti toiseksi ja ladannut pöytään murhaavan 28,2 pistettä/ralli pistekeskiarvon. Miksi ihmeessä Toyota haluaisi heivata tällaisen miehen eläkkeelle?
Ja jos Toyota päättäisi laittaa Ogierin eläkkeelle, mutta Ogier ei haluaisi itse eläköityä, niin Toyotalle pahimmassa tapauksessa Ogier keräisi Hyundailla valikoiduista ralleista 28p per ralli.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10510
Sijainti
Helsinki
Ogier ajanut viisi rallia tällä kaudella, voittanut kolme, ajanut kahdesti toiseksi ja ladannut pöytään murhaavan 28,2 pistettä/ralli pistekeskiarvon. Miksi ihmeessä Toyota haluaisi heivata tällaisen miehen eläkkeelle?
Miten kaiken jo voittaneella voi olla vielä motivaatiota ajaa rallissa, uusia haasteita voi hakea historic-rallien puolelta JML:n tapaan, tai siirtyä ratakisoihin. Etunimikaima Loeb on edelleen ainoa, joka on voittanut yhden kilpailun kolmessa eri FIA:n MM-sarjassa eli MM-rallissa, vakioautojen MM-sarjassa sekä MM-rallicrossissa. Vakioautoilla oli viimeksi MM-arvo 2017.
 
Viimeksi muokattu:

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2217
Solbergin menestys olisi hyvä peruste Toyotalle heivata Ogier täyseläkkeelle.
Niin vai olisiko tässä tunnolliselle tallin miehelle hyvä syy jäädä eläkkeelle kun on löytynyt joku joka pystyy samanlaisiin tuloksiin hänen autollaan
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9465
Mieletön jätkä. En olis ikinä uskonut tällaiseen viikonloppuun. Joko voidaan vaihtaa termin oliverointi merkitys toiseksi? :D
Alkujaan tuo siis tarkoitti ulosajoa kisan ensimmäisessä mutkassa, ei yleisesti ulosajoa.

2022 Suomen MM-rallissa veteli ensimmäisellä metsäpätkällä pöpelikköön.
 

speedster?

Well-known member
Liittynyt
11.12.2007
Viestit
558
Miten kaiken jo voittaneella voi olla vielä motivaatiota ajaa rallissa, uusia haasteita voi hakea historic-rallien puolelta JML:n tapaan, tai siirtyä ratakisoihin. Etunimikaima Loeb voitti on edelleen ainoa, joka on voittanut yhden kilpailun kolmessa eri FIA:n MM-sarjassa eli MM-rallissa, vakioautojen MM-sarjassa sekä MM-rallicrossissa. Vakioautoilla oli viimeksi MM-arvo 2017.
Niinpä! Loebin motivaatio näyttää (siis näyttää) olevan kovempi kuin Rovanperällä. Se ihmetyttää ainakin minua.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2257
Alkujaan tuo siis tarkoitti ulosajoa kisan ensimmäisessä mutkassa, ei yleisesti ulosajoa.

2022 Suomen MM-rallissa veteli ensimmäisellä metsäpätkällä pöpelikköön.
Termi keksittiin tuosta ks. ulosajosta, mutta kyllä sille oli ulosajopohjaa jo olemassa. To deliver, to oliver.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1823
Nyt kun näyttää siltä, että Oliver jää ilman Rally 1n penkkiä jyskälään, niin Mitäköhän mahtaa pyöriä mielessä tällähetkellä esim Katsutalla ja Pajarilla. Se tunne kun tiedät, että juuri nyt sä et ansaitsisi ajaa ja tiedät että kaikki sun ympärillä myös tietää sen mutta silti kukaan ei sitä sano ääneen ja kaikki sun ympärillä vaan yrittävät miellyttää sua. Nyt jos olis yhtään ilkeämpi toimittaja, niin se kysyis että "miksi juuri sinä ansaitsit ajaa rally ykkösellä jyskälässä ja Oliver ei". Mut joo, tämä on tätä kilpaurheilua. Ja siinä täytyy mennä kyynerpäät edellä, muuten sut syödään.....
 

speedster?

Well-known member
Liittynyt
11.12.2007
Viestit
558
Nyt kun näyttää siltä, että Oliver jää ilman Rally 1n penkkiä jyskälään, niin Mitäköhän mahtaa pyöriä mielessä tällähetkellä esim Katsutalla ja Pajarilla. Se tunne kun tiedät, että juuri nyt sä et ansaitsisi ajaa ja tiedät että kaikki sun ympärillä myös tietää sen mutta silti kukaan ei sitä sano ääneen ja kaikki sun ympärillä vaan yrittävät miellyttää sua. Nyt jos olis yhtään ilkeämpi toimittaja, niin se kysyis että "miksi juuri sinä ansaitsit ajaa rally ykkösellä jyskälässä ja Oliver ei". Mut joo, tämä on tätä kilpaurheilua. Ja siinä täytyy mennä kyynerpäät edellä, muuten sut syödään.....
Minkä kuvan se antaisi tallista jos tehtyjä sopimuksia ei kunnioitettaisi?

Solbergin temppu oli kyllä hieno, mutta ei talli voi joka kisan jälkeen heittää heikoimmin suoriutuneen sopimusta silppuriin. Kuka haluaisi ajaa sillä tavoin johdetussa tallissa?
 

Keijo

Well-known member
Liittynyt
17.3.2001
Viestit
127
Nyt kun näyttää siltä, että Oliver jää ilman Rally 1n penkkiä jyskälään, niin Mitäköhän mahtaa pyöriä mielessä tällähetkellä esim Katsutalla ja Pajarilla. Se tunne kun tiedät, että juuri nyt sä et ansaitsisi ajaa ja tiedät että kaikki sun ympärillä myös tietää sen mutta silti kukaan ei sitä sano ääneen ja kaikki sun ympärillä vaan yrittävät miellyttää sua. Nyt jos olis yhtään ilkeämpi toimittaja, niin se kysyis että "miksi juuri sinä ansaitsit ajaa rally ykkösellä jyskälässä ja Oliver ei". Mut joo, tämä on tätä kilpaurheilua. Ja siinä täytyy mennä kyynerpäät edellä, muuten sut syödään.....
Onhan tämä aika skitso tilanne kaikkien kannalta. Täytyy kuitenkin ymmärtää, että Toyotalle on tärkeää ottaa myös se Rally2-mestaruus ja sitä ei kukaan muu Toyotan kuskeista pysty tuomaan kuin Oliver. Hän saa varmasti tällä kaudella vielä yksittäisiä Rally1-kisoja, näin uskon. Ensi kaudella onkin sitten jo täysi kausi Rally1-autossa.

Mitä tulee Katsutaan ja Pajariin, niin mielestäni heillä on nyt tämä kausi aikaa osoittaa kuuluvansa Rally1 -tasolle. Takan touhuja on jo ihan liikaa katsottu sen takia, että sattuu olemaan japanilainen.

Samin kommentit ennen kisaa olivat sellaisia, että nyt ajetaan kovaa, eikä jarrutella ja kisan aikana jutut taas sellaisia, että täällä ollaan kokemusta hakemassa ja voisin ajaa kovempaa jos haluaisin. No prkl mikset sit aja kun jäät samanikäiselle junnulle 1-2sec per km!

Samin pitäisi nyt katsoa peiliin ja kysyä itseltään (ja taustajoukoiltaan), oletko täysiverinen Rally1 -kisakuski tyyliin Kalle ja Oliver jne. Vai pitäisikö mennä vielä 1-2 kaudeksi ajamaan Rally2 -luokkaan. Ei sekään huono vaihtoehto olisi, kuten olemme nähneet esim. Oliverin kohdalla.

Janne Ferm taisi todeta hyvin, että jos opettelet ajamaan 80% vauhtia, niin et ikinä opi ajamaan 100% vauhtia...
 
  • Like
Reaktiot: jjx
Ylös