Visaliiga offseasonille

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nyt kun offseason lähestyy ja moottoriurheilupuolen veikkaukset vetelevät viimeisiään tuli mieleen idea, johon osallistuin sfnetin (usenet) puolella vuonna 2001. Kyseessä on eräänlainen visailuliiga.

Idea on tämä:

Halukkaat ilmoittautuvat (esim. minulle) ja sitoutuvat vetämään visan osana visaliigaa. Toivottavaa on, että samat henkilöt sitoutuisivat myös vastaamaan muiden visoihin, mutta se ei ole välttämätöntä.

Kaikki mukana olevat visat ovat samanmuotoisia, esim. 10 kysymystä, max 10 pistettä.

Kysymykset olisivat mahdollisuuksien mukaan selkeitä eikä oikeissa vastauksissa olisi hirvittävästi tulkinnanvaraa tai jarnattavaa. Protesteja tietenkin voi jälkikäteen käsitellä.

Päällekkäisyyksien välttämiseksi kukin visa olisi tietystä aihealueesta (ei siis yleistietovisoja visaliigaan). Minä (tai joku muu joka toimii koordinaattorina) huolehtii siitä, että jos jokin aihealue on jo varattu, toinen ei pidä visaa samasta aiheesta.

Visaliigaan vastaaminen on avointa kaikille, mutta visajärjestäjille voisi olla oma "sarjansa", koska hehän sen vaivan näkevät.

Visojen vaikeusaste olisi hyvä laatia niin, että kenellä tahansa olisi mahdollisuus poimia piste tai pari, mutta kiitettävään (9-10) vaaditaan jo vähän harrastuneisuutta ko. aiheesta. Näin saataisiin hajontaa eikä yhden osa-alueen hallitseminen ratkaisisi liikaa kokonaistulosta.

Halukkaiden vetäjien määrästä riippuen visoja voitaisiin aikataulullisesti porrastaa, jos on tarve. Tai vaikka tehdä niistä "osakilpailuja". Koordinaattori huolehtii lopullisesta aikataulutuksesta, kun tiedetään kuinka monesta visasta on kyse.

Visat olisivat totuttuun tapaan muistivisoja, eli ei googlausta tai lunttausta ja vastaukset tulisivat valkoisella.

---

Miltäs tällainen offseason-aktiviteetti kuulostaisi? Kommentteja ja sääntöehdotuksia vastaanotetaan.
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Saatko sä jotain provikoita Visalta vai eikö Master Card- tahi vaikkapa Amex-liiga olis ihan varteenotettava vaihtoehto?
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Kuulostaa hyvältä. Voisin kehitellä yhden visankin jos tarvitaan. :thumbup:
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18209
Hyvältä kuulostaa. Minusta tosin ei ole visojen tekijäksi.
 

teppoil

Moro vaan
Liittynyt
9.12.2008
Viestit
2589
Mukana ollaan, ja voisin mahdollisesti visankin tekaista.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Ei kuulosta hyvältä ja näyttää vielä pahemmalta eli voisin olla mukana.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Kiinnostusta löytyisi ja olen muutenkin tykännyt osallistua kaikenlaisiin visailuihin täällä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hyvä, kiinnostusta näyttää löytyvän. H-hetkeen on vielä aikaa, koska nämä tiukat MM-taistelut hoidetaan ensin pois päiväjärjestyksestä. Varsinainen visailu siis alkaa vasta vähintään viikko Abu Dhabin GP:n jälkeen.

Kiinnostusta voi edelleen ilmoitella tähän ketjuun ja halukkaat voivat jo halutessaan privata minulle mistä aihealueesta haluaisivat visansa pitää. Privata siksi, ettei muut visailijat pääse opiskelemaan aiheita etukäteen. Lupaan, etten minäkään niin tee. ;) Itse kysymykset sitten vasta juuri ennen itse visailua. Niitä saa toki jo alkaa miettiä.

Pidetään aihealueet kohtalaisen rajattuina päällekkäisyyksien estämiseksi. Voin laittaa malliksi sen 2001 pidetyn "visarykäisyn" aihealueet, jahka jaksan käydä poimimassa ne tuosta Googlen arkistoista.

Hion sääntöjä vielä, joten ehdotuksia edelleen vastaanotetaan, jos jotain tulee mieleen.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tässä aihealueet sfnetin ryhmässä sfnet.harrastus.visailu pidettyyn "visarykäisyyn". Osa porukasta oli trivian "puoliammattilaisia", joten visatkin olivat sen mukaan varsin vaikeita. Olihan kyse visailuun keskittyneestä ryhmästä. Täällä voinemme pitää riman ehkä hivenen matalammalla, ettei heti lannisteta ketään. Tätä listaa voi vapaasti käyttää inspiraationa sille millaisia visoja voisi olla mukana.

1 Imperium Romanum (Rooman valtakunta)
2 Toinen maailmansota
3 Jalkapallo
4 Unohdetut julkkikset
5 Kunnallisheraldiikka
6 Scifi ja fantasia
7 Kiertoradalla (miehitetyt avaruuslennot)
8 Syntymävuodet
9 Kaurismäkivisa
10 Roolinimet
11 Urheilu
12 Suomen taide
13 Koirarodut
14 Mikä kirja alkaa näin?
15 Maantiedevisa
16 Roolipelit
17 Batman
18 Arto Paasilinna
19 Seuraa johtajaa (kuka peri saman pestin/roolin/aviopuolison jne.)
20 Filosofia
21 Lastenkirjallisuus
22 Sikaillaan! (aiheena siis sika)
23 Olympiaurheilijoita
24 Jääkiekko
 
Viimeksi muokattu:

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

Tässä aihealueet sfnetin ryhmässä sfnet.harrastus.visailu pidettyyn "visarykäisyyn". Osa porukasta oli trivian "puoliammattilaisia", joten visatkin olivat sen mukaan varsin vaikeita. Olihan kyse visailuun keskittyneestä ryhmästä. Täällä voinemme pitää riman ehkä hivenen matalammalla, ettei heti lannisteta ketään. Tätä listaa voi vapaasti käyttää inspiraationa sille millaisia visoja voisi olla mukana.

1 Imperium Romanum (Rooman valtakunta)
2 Toinen maailmansota
3 Jalkapallo
4 Unohdetut julkkikset
5 Kunnallisheraldiikka
6 Scifi ja fantasia
7 Kiertoradalla (miehitetyt avaruuslennot)
8 Syntymävuodet
9 Kaurismäkivisa
10 Roolinimet
11 Urheilu
12 Suomen taide
13 Koirarodut
14 Mikä kirja alkaa näin?
15 Maantiedevisa
16 Roolipelit
17 Batman
18 Arto Paasilinna
19 Seuraa johtajaa (kuka peri saman pestin/roolin/aviopuolison jne.)
20 Filosofia
21 Lastenkirjallisuus
22 Sikaillaan! (aiheena siis sika)
23 Olympiaurheilijoita
24 Jääkiekko
Aika mielenkiintoiset, monipuoliset ja ehkä jopa osin vaikeatkin aihealueet tuossa. Jos noilla mennään, niin tarjoudun alustavasti jääkiekko-osion vetäjäksi.
 

Nick

sadasseitsemäs
Liittynyt
30.6.2004
Viestit
2047
Sijainti
Tampere
Aika mielenkiintoiset, monipuoliset ja ehkä jopa osin vaikeatkin aihealueet tuossa. Jos noilla mennään, niin tarjoudun alustavasti jääkiekko-osion vetäjäksi.
Ei kai sitä ole pakko noista valita. Luultavasti kaikki (visan järjestäjät) saavat valita minkä tahansa aihealueen.
 

teppoil

Moro vaan
Liittynyt
9.12.2008
Viestit
2589
Ei kai sitä ole pakko noista valita. Luultavasti kaikki (visan järjestäjät) saavat valita minkä tahansa aihealueen.
Niin. Luulisin ainakin, että Fykkösistä pidetään oma visa, ollaanhan kuitenkin F1-forumilla..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Aika mielenkiintoiset, monipuoliset ja ehkä jopa osin vaikeatkin aihealueet tuossa. Jos noilla mennään, niin tarjoudun alustavasti jääkiekko-osion vetäjäksi.
Nuo ovat vain mallina miten erilaisista asioista voi visailla. Saa siis käyttää inspiraationa omalle visalle, mutta mitenkään noihin ei tarvitse rajoittua. Parempi vain jos keksii jonkin omaperäisen aiheen/visaidean, kunhan se ei ole ylivaikea. Kuten ylempänä mainitsen, niin valittu visa-aihe kannattaa privata minulle. Jääkiekko toki aiheena on niin laaja, ettei siihen oikein voi etukäteen valmistautua, mutta johinkin aihepiireihin saattaa voida.
Pitäisköhän tässä jotain visailun osakilpaa ruveta värkkäilemään jo
Visoja kannattaa jo valmistella. Sovitaan vaikka niin, että halukkailla on ensi viikon perjantaihin (13.11. klo 23.59) asti aikaa privata minulle visansa aihepiiri (ei siis itse visaa kuitenkaan). Teen sitten viikonloppuna porrastetun aikataulutuksen, ettei kaikki tule yhtenä ryöppynä. Viikolla 47 (16.11. ->) sitten aloitettaisiin itse visailu.

Ja vielä muistutukseksi: 10 kysymystä, joista saa kaikki oikein vastattuna 10 pistettä. Tarvittaessa pisteytyksessä voi turvautua puolikkaisiin ja neljäsosiin.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niin se aika rientää. Nyt on jo perjantai ja viimeinen ilmoittautumispäivä. Eli halukkaat visanpitäjät pikaisesti vahvistamaan visa-aihetta privana minulle.

Aikataulutuksesta sen verran, että arvelin 3 päivää riittävän vastaus-ajaksi. Täällä on tupattu harrastamaan varsin tiivistahtisia visoja. Niinpä ajattelin, että osakisat tulisivat maanantaisin ja torstaisin. Visan pitäjä voi sitten mielellään parin päivän sisään pisteyttää vastaukset. Toki tulenpalavaa kiirettä ei ole niin kauan kuin visaliiga on käynnissä.

Mutta hipi hipi ilmoittautumaan ja visaa vääntämään. Jo tulleilla ennakkoilmoittautumisilla ei kummoistakaan liigaa vielä saada aikaiseksi.
 

azly

Well-known member
Liittynyt
21.1.2009
Viestit
1443
Meikäläinen voisi ilmoittautua yhden osakilpailun järjestäjäksi. Aihepiiri voisi olla filosofia. Tai vaihtoehtoisesti Idol/Idols-kilpailut. Koordinaattori saa oikeastaan valita puolestani.
 
Ylös