Ilmari sanoi:
Mitä sellaista sitten aikaisemmin on ollut mikä on nyt kadonnut? Käsittääkseni kustannusten nousemisen lisäksi ei ole tapahtunut mitään lajiin luonteeseen vaikuttavia muutoksia pitkään aikaan. Ei ainakaan mitään sellaista joka vaikuttaisi lajin seuraamiseen. Kustannukset kieltämättä ovat nousseet mutta niin on mielenkiinto kilpailujen järjestämiseenkin uusilla markkina-alueilla.
Se mikä on kadonnut on realistiset mahdollisuudet saada uusia talleja mukaan lajiin. Lajin seuraamisen kannalta muutoksia on siinä, että autojen määrä on tippunut 26 --> 20 tämä on tapahtunut 90-luvun aikana ja pääasiallisena syynä on kustannusten nousu. Mielenkiinto lajia kohtaan on kasvanut ja näin ollen kysymys ei voi olla siitä, etteikö rahoittajia löytyisi entiseen malliin. Rahoittajia on sinällään ehkä jopa enemmänkin, mutta ei kukaan ole valmis panostamaan niin paljon talliin, että se turvaisi tallin talouden ja tarjoaisi mahdollisuudet kehittää toimintaa huipputasolla. Muutamasta lisäpisteestä ehkä voi tapella.
Ilmari sanoi:
Moottoriasiakastallitko sinusta tekevät formula ykkösistä lajin jossa on hyvin vähän mitään sellaista mitä ei löytyisi jostain
muustakin autoluokasta? Näkemys on mielestäni omituinen koska tämäkään asia ei käsittääkseni ole juuri muuttunut. Näin on formula 1:ssä aina ollut.
Kysymys on siitä erosta joka muka on ykkösten ja muiden lajien välillä. Ykkösissä ei tosiasiassa ole autonsuunnittelu merkittävässä roolissa, kuten mielellään halutaan nähdä, sillä koskaan mukana ei ole kuin korkeintaan 4 tallia, jotka pystyvät viemään auton kehitystyön äärirajoille. Es. tiettyjen osien standartointi ei näin ollen tee lajista sellaista kuin muut lajit. Pääosa autoista käyttää jo nyt sellaista tekniikkaa, jota voitaisiin yleiseksi standardiksi ajatella. Ainoastaan pari huipputallia kerrallaan pystyy innovoimaan jotain ihan uutta.
Joku jaksaa edelleen riemuita Minardin pakoputkien kaltaisesta detaljista, mikä antanee viitteitä siitä mitä ajan takaa. On todella harvinaista, että joku muu kuin hetken paras tai toiseksi paras talli tekee jotain uutta. Tämän takia ei olisi mitenkään ongelmallista, että raameja tiukennettaisiin lisää ja tipautettaisiin ne pari huippua joissakin kustannuksia aiheuttavissa detaljeissa samalle tasolle kuin muut.
Ilmari sanoi:
Mikä on tekninen läpimurto? Ja näitä läpimurtojako sitten saadaan roppakaupalla enemmän jos leikataan rajusti kehityskustannuksia. Omituista logiikkaa.
Minä en todellakaan ole sitä mieltä, että ykkösissä pitäisi tehdä teknisiä läpimurtoja. Moni muu perustelee ykkösten asemaa sillä että se on huipputekninen autoluokka, jolloin rajoitukset tekniikan kehittämisen osalta viesivät lajilta huippustatuksen. Näin ei tapahtuisi, koska mitään huippu-urheilustatusta ei ole muualla kuin lajia seuraavien katsojien päässä, kysymys on myytistä.
Jos F1 olisi huipputekninen laji, silloin loogisesti voisi myös odottaa, että siellä tehdään sellaisia läpimurtoja joita jonkin ajan kuluttua voidaan jossain muodossa soveltaa jossain muualla. Ralli ja tietyt rata-autoluokat ovat kuitekin uusien sovellusten määrässä ykkösiä edellä ja edelle ajettiin viimeistään 90-luvun aikana.
Ilmari sanoi:
Puhuit tottumuksesta ja 90-luvun alusta. Vuonna -84 alkoi McLarenin pitkä 7 vuotta kestänyt voittoputki. Tuon jälkeen formuloiden suosio on mainitsemanasi ”ikävystyttävänä” ajanjaksona kasvanut räjähdysmäisesti.
En tarkoittanut ikävystyttävyyttä, vaan sitä että ykköset pyörii käytännössä muutaman huipputallin varassa. Jos näiden tallien taustalla olevat autonvalmistajat menettävät kiinnostuksensa korkeiden kustannusten takia ei ykköset voi yksinkertaisesti säilyä nykyisessä kalliissa muodossaan. Tästä es. Eccelstone käsittääkseni puhuu. F1 ei selviydy ilman autonvalmistajia ja autonvalmistajat eivät ole loputtomiin valmiita panostamaan lajiin, jossa voittaminen näyttää vaativan yhä vain suurempia panostuksia.
Aikaisemmin Toyotan budjetilla tai BAR:in takavuosien budjeteilla olisi varmasti ollut mahdolista tehdä näyttävääkin tulosta. Nyt 200 miljoonan budjetti saattaa tuottaa vain 20 pistettä. Ei varmasti kiinnosta olla mukana viittäkään vuotta samanlaisilla panostuksilla. Jokainen puolestaan tietää, että jos ei ole valmis panostamaan noin paljoa, ei minkäänlaista mahdollisuutta menestykseen ole. Es. Fordin puolella ollaan jo vedetty asian suhteen johtopäätökset. F1 projekti jatkuu, mutta enää ei tavoitella hyviä tuloksia, ollaan vain esillä. Kun 3 tallia käyttää ko. yhtiön koneita ollaan jo aika lähellä tilannetta, jossa puolet autoista käyttää yhtä ja samaa konetta. Ihan sama mitä muuta auto sisältää kulkemaan sitä ei saa.
En ole väittämässä että aikaisemmin oli paremmin tai että f1 olisi menettänyt asemansa maailman kiinnostavimpana kilpaluokkana. Minä vain yksinkertaisesti tuon esille se, että tällä tavalla tätä lajia ei yksinkertaisesti ole mahdollista pitää hengissä. Vielä 90-luvun alkupuolella vaikutti siltä, että uusia talleja tulisi koko ajan mukaan - nyt vaikuttaa vahvasti siltä, että mukaan tulee talleja parhaimmillaankin vain sitä kautta, että olemassa olevia talleja ostetaan. Jos autonvalmistajat vetäytyvät ei yksikään taho voi tulla niitä korvaamaan ja se on sitten ykkösten loppu. En usko että F1:set lakkaavat olemasta. Tuon jälkeen vain tehdään erittäin nopeassa tahdissa niitä muutoksia, jotka olisi pitänyt tehdä jo paljon aikaisemmin. Sattuu myös faneihin kipeämmin tuollainen lajin elvyttäminen ja herättää enemmän ajatuksia siitä, ettei ykköset ole enää se sama ykköset kuin aikaisemmin.