Voiko kustannuksia leikata F1:ssä?

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Bernie Ecclestone kantaa taas huolta kustannuksista. Kasvavat kustannukset ovat uhka lajin tulevaisuudelle.

F1-pomo Bernie Ecclestone on jälleen ilmaissut huolensa lajin vaatimien valtavien kustannusten johdosta. Asiasta kertoi Autosport-lehti.

Ecclestonen mielestä tallien tulisi välittömästi leikata kustannuksiaan. Hän pitää tätä lajin tulevaisuuden kannalta ensiarvoisen tärkeänä.

- Meidän täytyy leikata kuluja dramaattisesti. Tämä täytyy tehdä F1:n selviytymisen takia. Muuten F1:n huipulla olevat ihmiset saattavat sanoa kuluttaneensa rahaa tarpeeksi ja lähteä muualle, laukoi Ecclestone.

MTV3

Kustannusten leikkaaminen voi olla hieman vaikeaa, jos lajin olemukseen ei tehdä muutoksia. F1:iä pidetään autoilun kuninkuusluokkana, jossa esitellään alan innovaatiot. Myös suuri kaarrenopeus on luokan erityispiirteitä.

Jos kustannuksia rajoitetaan jolloin teknisillä rajoitteilla, lähestytään Cart-sarjan autonvalmistamista. Onko silti odotettavissa kustannusten rajoittumista?

Onko F1 tullut tiensä päähän, eli vapaa innovatiivinen suunnittelu ei ole enää mahdollista järkevällä tavalla?
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Semmoinen ei onnistuisi, että asetettaisiin yksinkertaisesti budjettikatto? Ja kunnon tarkentavat säännöt, ettei tuota voisi kiertää.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ainoa miten kustannuksia voisi leikata olisi yksi-tyyppi osat ja kalliiden materiaalien käytön kieltäminen. Ykstyyppi osilla voitaisiin karsia kehitettäviä osa-alueita autossa ja materiaalien kieltämisellä voitaisiin tehdä mm. moottoreista kestävämpiä.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
ml sanoi:
Kustannusten leikkaaminen voi olla hieman vaikeaa, jos lajin olemukseen ei tehdä muutoksia. F1:iä pidetään autoilun kuninkuusluokkana, jossa esitellään alan innovaatiot.
F1 on monin tavoin rajoitettua, joten en näe mitään syytä, miksi sitä ei voisi rajoittaa lisää. Itse suorastaan toivon, että laji kehittyisi urheilullisempaan suuntaan, mikä vaatisi kustannusten rajua karsimista. Nythän tilanne on sellainen, että samassa kilpailussa on useimmiten käynnissä kolme eri kilpailua. Yksi muutaman kärkiauton välillä, toinen keskikastin välillä ja kolmas häntäpään välillä. Poikkeuksia toki on, mutta lähtökohta urheilullisesti on niin epätasa-arvoinen, että mielestäni on aika turha puhua autourheilusta.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Re: Re: Voiko kustannuksia leikata F1:ssä?

Hurmurisija sanoi:
F1 on monin tavoin rajoitettua, joten en näe mitään syytä, miksi sitä ei voisi rajoittaa lisää. Itse suorastaan toivon, että laji kehittyisi urheilullisempaan suuntaan, mikä vaatisi kustannusten rajua karsimista. Nythän tilanne on sellainen, että samassa kilpailussa on useimmiten käynnissä kolme eri kilpailua. Yksi muutaman kärkiauton välillä, toinen keskikastin välillä ja kolmas häntäpään välillä. Poikkeuksia toki on, mutta lähtökohta urheilullisesti on niin epätasa-arvoinen, että mielestäni on aika turha puhua autourheilusta.
Kustannusten alentamisen yksi tavoite on madaltaa uusille talleille kynnystä tulla sarjaan ja luoda nykyisille pikkutaleille sellaiset olosuhteet että ne pysyvät sarjassa. Kulujen karsiminen ja tuon kynnyksen madaltaminen kulkevat tietysti pääsääntöisesti käsi kädessä, mutta eivät täysin. Jos karsitaan muita kustannuksia, eikä suoraan puututa autojen kehityskustannuksiin, helpotetaan pienten ja mahdollisten uusien tallien asemaa.

Kokonaiskustannusten radikaali alentaminen tarkoittaisi puuttumista kehityskustannuksiin. Sitä on vaikea tehdä määrittelemättä suurinta osaa auton komponenteista vakio-osiksi. Jos näin menetellään, kehitys pysähtyy ja F1 putoaa lukuisten muiden kilpaluokkien joukkoon "tavalliseksi" sarjaksi.

F1 on nykyisellä konseptilla noussut muiden luokkien yläpuolelle nykyiseen asemaansa. Jos se sääntömuutoksilla muutetaan muiden luokkien kaltaiseksi, saatetaan tehdä dramaattinen virhe.
 
Viimeksi muokattu:

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Re: Re: Re: Voiko kustannuksia leikata F1:ssä?

Ilmari sanoi:
F1 on nykyisellä konseptilla noussut muiden luokkien yläpuolelle nykyiseen asemaansa.
Mikään ei ole kuitenkaan ikuista. Vaikka F1 kulkee hetkellä menestyksen huipulla, niin se ei takaa loistavaa tulevaisuutta. F1:sten muuttaminen vähemmän henkilökohtaiseksi draamaksi ja enemmän urheiluksi saattaisi lopulta olla pitkällä aikavälillä kestävin ratkaisu.
 

rob-ro

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
93
F1 on aina KÄSITTÄÄKSENI ollut laji, jossa pari kärki autoa hallitsee tapahtumia ja sen jälkeen tulevat muut.

takniikan rajoittaminen nykuiseen suuntaan, jossa määrätään auoton muoto, osat, kestävyys, toiminta, sijainti, jne...
"PAKOTTAA" kulujen kasvuun, kun siitä vähästä mitä säännöt sallivat ei enään saa HELPOSTI mitään nopeaa kasaan. vaan on "PAKKO" esim: aerodynamiikan osalta olla tuulitunnelissa SATOJA TUNTEJA SADASOSIEN PARANTAMISEN TAKIA.

MITEN HIOA JO LOPPUUN KEHITETYSTÄ

"TÄYDELLISESTÄ"

VIELLÄ NOPEAMPAA?

tekniset säännöt pitäisi MIELESTÄNI muuttaa sallivimmiksi teknisille innovaatioille.

EI RAJOITETA VAAN SALLITAAN.

pieni salliminen voi johtaa rajoituksia suurempiin säästöihin
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Re: Re: Re: Re: Voiko kustannuksia leikata F1:ssä?

Hurmurisija sanoi:
Mikään ei ole kuitenkaan ikuista. Vaikka F1 kulkee hetkellä menestyksen huipulla, niin se ei takaa loistavaa tulevaisuutta. F1:sten muuttaminen vähemmän henkilökohtaiseksi draamaksi ja enemmän urheiluksi saattaisi lopulta olla pitkällä aikavälillä kestävin ratkaisu.
Totta tietysti tämäkin. F1 on kuitenkin selkeästi erilainen kuin monet muut kilpasarjat. Tuntuu omituiselta ja nurinkuriselta että tulevaisuuden turvaamiseksi se pitäisi muuttaa samanlaiseksi kuin monet muut sellaiset sarjat jotka eivät suosiossa yllä lähellekkään F1:tä.
 

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin
Olen samaa mieltä kuin tuolla aikasemmin, sallittaisiin erilaisempia ja omituisempia innovaatiota... silloin nähtäisiin paljon monipuolisuutta ja kilpailua koska joka auto voi olla eri radalla nopein. Ja siten tulisi luultavasti enemmän virheitä ja floppeja aerodynamiikan suhteen jolloin sama auto ei voittaisi peräkkäin montaa vuotta mestaruutta... Ja muutenkin, pikkutallit voisivat päästä helpommin huipulle tai ainakin tavallaan esim. jos vaikka Minardi kehittelesi uuden etupään systeemin joka on erittäin nopea ja minardi nousee keskikastiin tai vaikka vielä vähän ylemmäksi... mutta tuollakin on valitettavasti huonot sivuvaikutukset, esim. Ferrari voi kehittää heti seuraavaan kisaan vielä Minardin etupään versiosta paremman koska rahaa on niin rutosti... joten joku viisaampi voisi keksiä jonkun järkevän eston tai kiellon millä saataisiin tuotakin rajoitettua... tai yksi olisi että jotkin tv rahat tai semmoiset jaettaisiin järjestyksessä : viimeisellä sijalla tallipisteissä oleva saa esim. tv tuloista 35%, toisiksi viimeinen sitten 25%, 15%, jne. esimmäinen talli näin oten joutuisi (luultavasti) pienemmällä budjetilla tavallaan tekemään kehitysversion vanhasta koska uuden suunnitteluun ja tekemiseen ja uuden auton mahdolliseen floppaukseen ei olisi varaa, kun taas muilla talleilla olisi sitten varaa kehitellä omilla innovaatiolla viime vuoden mestari kiinni... no tämmöistä tällä kertaa :ahem:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Toki tiettyjä kiinteitä kustannuksia tulee leikata, mutta F1:sten luonteeseen kuuluu että kukin tiimi saa investoida niin paljon kuin haluaa.Toki pienemmälläkin panostuksella saa mukana roikkua mutta silloin ei sovi odottaa tuloksia.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Musta Pekka sanoi:
Olen samaa mieltä kuin tuolla aikasemmin, sallittaisiin erilaisempia ja omituisempia innovaatiota... silloin nähtäisiin paljon monipuolisuutta ja kilpailua koska joka auto voi olla eri radalla nopein. Ja siten tulisi luultavasti enemmän virheitä ja floppeja aerodynamiikan suhteen jolloin sama auto ei voittaisi peräkkäin montaa vuotta mestaruutta...


Ei toimi. Jos tiimeille sallitaan lisää vapauksia sääntöjen suhteen, rahaa käytettäisiin varmaankin suurinpiirtein yhtä paljon kuin nykyään, mutta se ensimmäinen kausi sääntöuudistuksen jälkeen tulisi luultavasti olemaan melko tylsä, koska luultavasti yksi tiimi löytäisi enemmän tai vähemmän muita paremman tavan ja sitten muut ryhtyisivät tätä apinoimaan. Eroja varmasti saataisiin, mutta ne voisivat olla vähän liiankin suuria katsojien mielestä, josta seuraisi tylsät kisat.

Seurauksena olisi sitten sääntöuudistuksia seuraavalla kaudella ihan sama tilanne kuin nykyään, suuret johtaa ja pienet vikisee.


Ja muutenkin, pikkutallit voisivat päästä helpommin huipulle tai ainakin tavallaan esim. jos vaikka Minardi kehittelesi uuden etupään systeemin joka on erittäin nopea ja minardi nousee keskikastiin tai vaikka vielä vähän ylemmäksi...


Älä unta näe.
Millä ihmeen resursseilla Minardi tuollaista tekisi. Eihän niillä ole edes omaa tuulitunnelia saati sitten viimeisen päälle CFD-rautaa kuten huipputalleilla. Henkilöresurssitkin ovat erittäin pienet.
Jos jotenkin ihmeen kaupalla Minardi onnistuisi jotain uutta kehittelemään niin se analysoitaisiin nopeasti ja pian siitä olisi muunnelmia joka ikisessä F1-autossa.


mutta tuollakin on valitettavasti huonot sivuvaikutukset, esim. Ferrari voi kehittää heti seuraavaan kisaan vielä Minardin etupään versiosta paremman koska rahaa on niin rutosti
Niinpä niin..

Se nyt vaan on niin, että suuret autovalmistajat ovat valinneet Formula-ykkösen hiekkalaatikokseen. Tekee FIA sitten mitä tahansa säännöille, niin tiimeillä on silti vuosittainen budjettinsa, joka ei häviä mihinkään.

Tietysti voidaan siirtyä yksityyppilaitteisiin, eli vaikkapa moottorit on jotain Cosworthin standarditavaraa johon sitten saa euroilla ostaa oman tarran päälle, mutta onko siinä sitten enää mitään mieltä.
 

Quest

Active member
Liittynyt
22.2.2004
Viestit
34
Sijainti
Formulatieteiden tutkimuskeskus
gnz sanoi:
Tietysti voidaan siirtyä yksityyppilaitteisiin, eli vaikkapa moottorit on jotain Cosworthin standarditavaraa johon sitten saa euroilla ostaa oman tarran päälle, mutta onko siinä sitten enää mitään mieltä.
Formulathan menisivät sillä tavalla kovin yksitoikkoisiksi.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
gnz sanoi:
Tietysti voidaan siirtyä yksityyppilaitteisiin, eli vaikkapa moottorit on jotain Cosworthin standarditavaraa johon sitten saa euroilla ostaa oman tarran päälle, mutta onko siinä sitten enää mitään mieltä. [/B]
Niin saataisiin ehkä lopultakin selko kuskien välisestä paremmuudesta, sitähän täällä kai ajetaan takaa. Mutta sen jälkeen kun tuo asia olisi selvillä, ei sarjassa olisikaan enään mitään sellaista mitä ei löytyisi mistä tahansa muustakin kilpaluokasta.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Sarjassa on pian hyvin vähän mitään sellaista, mitä ei löytyisi jostakin muusta autoluokasta enemmän. Kustannukset ovat nousseet niin suuriksi, etteivät edes autotehtaat pysty kilpailemaan näissä olosuhteissa. Neljä huipputallia kehittää tosissaan kaikenlaista uutta ja lienee valmiita jatkamaan tätä sangen pitkään. Näiden lisäksi F1:ssä ei tultane näkemään pitkällä tähtäimellä muita kuin moottoriasikastalleja ja yksi ns. halpa moottorikonsepti parille heikommalle tallille. Jos tätä ei muka missään muualla voi nähdä niin aika yllättävää se on.

Tietysti myyttiä F1:n erinomaisuudesta on helppoa pitää yllä, kun sarja on kallein maailmassa. Teknisiä läpimurtoja ei lajin parissa ole tapahtunut pitkään aikaan. Edes turvallisuuden osalta ei olla menty eteenpäin - ainoat näkyvät muutokset ovat tulleet halvemmista formulasarjoista. Sen verran paljon löytyy myös niitä ihmisiä, jotka ovat tottuneet lajia seuraamaan, ettei hätäpäivää tällä hetkellä ole, vaikka käytännössä vain 4 tallia on noussut mestariksi sitten 90-luvun alun.

F1:set olisi pulassa, jos neljästä huipputallista kaksi vetäytyy tämän vuosikymmenen aikana sillä perusteella, että laji yksinkertaisesti on liian kallis. Fiat ja Daimler-Crysler tekevät tappiota. Renault puolestaan on jo näyttänyt, että he ovat valmiita vetäytymään mestaruuden jälkeen - ainoa mikä heidät sarjaan houkutteli oli mestaruuden voittaminen omalla autolla. Ferraria lukuunottamatta kaikki muut tallit olivat valmiita siirtymään merkittävästi rajoitetumpiin testimääriin ja alentamaan tätä kautta kustannuksiaan. Ferrarin osalta vastustus on sinällään loogista kun heillä on oma rata tehtaan vieressa ja testauskustannukset tätä kautta ovat luonnostaan paljon alhaisemmat.

Se on selvää, että kustannukset on saatava huomattavasti alhaisemmiksi. Eri asia sitten on millä tavalla tämän pitäisi tapahtua. Testimäärien rajoittaminen ja siirtyminen yhden rengasvalmistajan monopoliin sekä standardoidut aerodynaamiset ratkaisut sekä tarkemmat määräykset es.siitä, miten paljon tilaa sponsoreille autoissa on oltava mukaanlukien vielä moottorien kestävyydelle asetettavat suuremmat vaatimukset, näyttävät olevan FIA:n nykyinen suuntaus. Se miten paljon ratkaisut vaikuttavat ilmenee seuraavien 3 vuoden aikana.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Originally posted by AMS82 Sarjassa on pian hyvin vähän mitään sellaista, mitä ei löytyisi jostakin muusta autoluokasta enemmän. Kustannukset ovat nousseet niin suuriksi, etteivät edes autotehtaat pysty kilpailemaan näissä olosuhteissa. Neljä huipputallia kehittää tosissaan kaikenlaista uutta ja lienee valmiita jatkamaan tätä sangen pitkään. Näiden lisäksi F1:ssä ei tultane näkemään pitkällä tähtäimellä muita kuin moottoriasikastalleja ja yksi ns. halpa moottorikonsepti parille heikommalle tallille. Jos tätä ei muka missään muualla voi nähdä niin aika yllättävää se on.
Mitä sellaista sitten aikaisemmin on ollut mikä on nyt kadonnut? Käsittääkseni kustannusten nousemisen lisäksi ei ole tapahtunut mitään lajiin luonteeseen vaikuttavia muutoksia pitkään aikaan. Ei ainakaan mitään sellaista joka vaikuttaisi lajin seuraamiseen. Kustannukset kieltämättä ovat nousseet mutta niin on mielenkiinto kilpailujen järjestämiseenkin uusilla markkina-alueilla.

Moottoriasiakastallitko sinusta tekevät formula ykkösistä lajin jossa on hyvin vähän mitään sellaista mitä ei löytyisi jostain muustakin autoluokasta? Näkemys on mielestäni omituinen koska tämäkään asia ei käsittääkseni ole juuri muuttunut. Näin on formula 1:ssä aina ollut.

Originally posted by AMS82 Tietysti myyttiä F1:n erinomaisuudesta on helppoa pitää yllä, kun sarja on kallein maailmassa. Teknisiä läpimurtoja ei lajin parissa ole tapahtunut pitkään aikaan. Edes turvallisuuden osalta ei olla menty eteenpäin - ainoat näkyvät muutokset ovat tulleet halvemmista formulasarjoista. Sen verran paljon löytyy myös niitä ihmisiä, jotka ovat tottuneet lajia seuraamaan, ettei hätäpäivää tällä hetkellä ole, vaikka käytännössä vain 4 tallia on noussut mestariksi sitten 90-luvun alun.
Mikä on tekninen läpimurto? Ja näitä läpimurtojako sitten saadaan roppakaupalla enemmän jos leikataan rajusti kehityskustannuksia. Omituista logiikkaa.

Puhuit tottumuksesta ja 90-luvun alusta. Vuonna -84 alkoi McLarenin pitkä 7 vuotta kestänyt voittoputki. Tuon jälkeen formuloiden suosio on mainitsemanasi ”ikävystyttävänä” ajanjaksona kasvanut räjähdysmäisesti.

Originally posted by AMS82 F1:set olisi pulassa, jos neljästä huipputallista kaksi vetäytyy tämän vuosikymmenen aikana sillä perusteella, että laji yksinkertaisesti on liian kallis. Fiat ja Daimler-Crysler tekevät tappiota. Renault puolestaan on jo näyttänyt, että he ovat valmiita vetäytymään mestaruuden jälkeen - ainoa mikä heidät sarjaan houkutteli oli mestaruuden voittaminen omalla autolla. Ferraria lukuunottamatta kaikki muut tallit olivat valmiita siirtymään merkittävästi rajoitetumpiin testimääriin ja alentamaan tätä kautta kustannuksiaan. Ferrarin osalta vastustus on sinällään loogista kun heillä on oma rata tehtaan vieressa ja testauskustannukset tätä kautta ovat luonnostaan paljon alhaisemmat.

Se on selvää, että kustannukset on saatava huomattavasti alhaisemmiksi. Eri asia sitten on millä tavalla tämän pitäisi tapahtua. Testimäärien rajoittaminen ja siirtyminen yhden rengasvalmistajan monopoliin sekä standardoidut aerodynaamiset ratkaisut sekä tarkemmat määräykset es.siitä, miten paljon tilaa sponsoreille autoissa on oltava mukaanlukien vielä moottorien kestävyydelle asetettavat suuremmat vaatimukset, näyttävät olevan FIA:n nykyinen suuntaus. Se miten paljon ratkaisut vaikuttavat ilmenee seuraavien 3 vuoden aikana.
Näihin näkemyksiin on helppo yhtyä. Kustannusten jatkuva kasvaminen on saatava kuriin.
 
Viimeksi muokattu:

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Ilmari sanoi:

Mitä sellaista sitten aikaisemmin on ollut mikä on nyt kadonnut? Käsittääkseni kustannusten nousemisen lisäksi ei ole tapahtunut mitään lajiin luonteeseen vaikuttavia muutoksia pitkään aikaan. Ei ainakaan mitään sellaista joka vaikuttaisi lajin seuraamiseen. Kustannukset kieltämättä ovat nousseet mutta niin on mielenkiinto kilpailujen järjestämiseenkin uusilla markkina-alueilla.
Se mikä on kadonnut on realistiset mahdollisuudet saada uusia talleja mukaan lajiin. Lajin seuraamisen kannalta muutoksia on siinä, että autojen määrä on tippunut 26 --> 20 tämä on tapahtunut 90-luvun aikana ja pääasiallisena syynä on kustannusten nousu. Mielenkiinto lajia kohtaan on kasvanut ja näin ollen kysymys ei voi olla siitä, etteikö rahoittajia löytyisi entiseen malliin. Rahoittajia on sinällään ehkä jopa enemmänkin, mutta ei kukaan ole valmis panostamaan niin paljon talliin, että se turvaisi tallin talouden ja tarjoaisi mahdollisuudet kehittää toimintaa huipputasolla. Muutamasta lisäpisteestä ehkä voi tapella.


Ilmari sanoi:

Moottoriasiakastallitko sinusta tekevät formula ykkösistä lajin jossa on hyvin vähän mitään sellaista mitä ei löytyisi jostain
muustakin autoluokasta? Näkemys on mielestäni omituinen koska tämäkään asia ei käsittääkseni ole juuri muuttunut. Näin on formula 1:ssä aina ollut.
Kysymys on siitä erosta joka muka on ykkösten ja muiden lajien välillä. Ykkösissä ei tosiasiassa ole autonsuunnittelu merkittävässä roolissa, kuten mielellään halutaan nähdä, sillä koskaan mukana ei ole kuin korkeintaan 4 tallia, jotka pystyvät viemään auton kehitystyön äärirajoille. Es. tiettyjen osien standartointi ei näin ollen tee lajista sellaista kuin muut lajit. Pääosa autoista käyttää jo nyt sellaista tekniikkaa, jota voitaisiin yleiseksi standardiksi ajatella. Ainoastaan pari huipputallia kerrallaan pystyy innovoimaan jotain ihan uutta.

Joku jaksaa edelleen riemuita Minardin pakoputkien kaltaisesta detaljista, mikä antanee viitteitä siitä mitä ajan takaa. On todella harvinaista, että joku muu kuin hetken paras tai toiseksi paras talli tekee jotain uutta. Tämän takia ei olisi mitenkään ongelmallista, että raameja tiukennettaisiin lisää ja tipautettaisiin ne pari huippua joissakin kustannuksia aiheuttavissa detaljeissa samalle tasolle kuin muut.


Ilmari sanoi:

Mikä on tekninen läpimurto? Ja näitä läpimurtojako sitten saadaan roppakaupalla enemmän jos leikataan rajusti kehityskustannuksia. Omituista logiikkaa.
Minä en todellakaan ole sitä mieltä, että ykkösissä pitäisi tehdä teknisiä läpimurtoja. Moni muu perustelee ykkösten asemaa sillä että se on huipputekninen autoluokka, jolloin rajoitukset tekniikan kehittämisen osalta viesivät lajilta huippustatuksen. Näin ei tapahtuisi, koska mitään huippu-urheilustatusta ei ole muualla kuin lajia seuraavien katsojien päässä, kysymys on myytistä.

Jos F1 olisi huipputekninen laji, silloin loogisesti voisi myös odottaa, että siellä tehdään sellaisia läpimurtoja joita jonkin ajan kuluttua voidaan jossain muodossa soveltaa jossain muualla. Ralli ja tietyt rata-autoluokat ovat kuitekin uusien sovellusten määrässä ykkösiä edellä ja edelle ajettiin viimeistään 90-luvun aikana.


Ilmari sanoi:

Puhuit tottumuksesta ja 90-luvun alusta. Vuonna -84 alkoi McLarenin pitkä 7 vuotta kestänyt voittoputki. Tuon jälkeen formuloiden suosio on mainitsemanasi ”ikävystyttävänä” ajanjaksona kasvanut räjähdysmäisesti.
En tarkoittanut ikävystyttävyyttä, vaan sitä että ykköset pyörii käytännössä muutaman huipputallin varassa. Jos näiden tallien taustalla olevat autonvalmistajat menettävät kiinnostuksensa korkeiden kustannusten takia ei ykköset voi yksinkertaisesti säilyä nykyisessä kalliissa muodossaan. Tästä es. Eccelstone käsittääkseni puhuu. F1 ei selviydy ilman autonvalmistajia ja autonvalmistajat eivät ole loputtomiin valmiita panostamaan lajiin, jossa voittaminen näyttää vaativan yhä vain suurempia panostuksia.

Aikaisemmin Toyotan budjetilla tai BAR:in takavuosien budjeteilla olisi varmasti ollut mahdolista tehdä näyttävääkin tulosta. Nyt 200 miljoonan budjetti saattaa tuottaa vain 20 pistettä. Ei varmasti kiinnosta olla mukana viittäkään vuotta samanlaisilla panostuksilla. Jokainen puolestaan tietää, että jos ei ole valmis panostamaan noin paljoa, ei minkäänlaista mahdollisuutta menestykseen ole. Es. Fordin puolella ollaan jo vedetty asian suhteen johtopäätökset. F1 projekti jatkuu, mutta enää ei tavoitella hyviä tuloksia, ollaan vain esillä. Kun 3 tallia käyttää ko. yhtiön koneita ollaan jo aika lähellä tilannetta, jossa puolet autoista käyttää yhtä ja samaa konetta. Ihan sama mitä muuta auto sisältää kulkemaan sitä ei saa.

En ole väittämässä että aikaisemmin oli paremmin tai että f1 olisi menettänyt asemansa maailman kiinnostavimpana kilpaluokkana. Minä vain yksinkertaisesti tuon esille se, että tällä tavalla tätä lajia ei yksinkertaisesti ole mahdollista pitää hengissä. Vielä 90-luvun alkupuolella vaikutti siltä, että uusia talleja tulisi koko ajan mukaan - nyt vaikuttaa vahvasti siltä, että mukaan tulee talleja parhaimmillaankin vain sitä kautta, että olemassa olevia talleja ostetaan. Jos autonvalmistajat vetäytyvät ei yksikään taho voi tulla niitä korvaamaan ja se on sitten ykkösten loppu. En usko että F1:set lakkaavat olemasta. Tuon jälkeen vain tehdään erittäin nopeassa tahdissa niitä muutoksia, jotka olisi pitänyt tehdä jo paljon aikaisemmin. Sattuu myös faneihin kipeämmin tuollainen lajin elvyttäminen ja herättää enemmän ajatuksia siitä, ettei ykköset ole enää se sama ykköset kuin aikaisemmin.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
AMS82 sanoi:
Se mikä on kadonnut on realistiset mahdollisuudet saada uusia talleja mukaan lajiin. Lajin seuraamisen kannalta muutoksia on siinä, että autojen määrä on tippunut 26 --> 20 tämä on tapahtunut 90-luvun aikana ja pääasiallisena syynä on kustannusten nousu…..
Tämä pitää varmasti paikkansa. Edellisessä postauksessa käyttämäsi ilmaisu antoi kuitenkin ymmärtää että olisi tapahtunut vielä huomattavasti dramaattisempiakin muutoksia.

Kynnyskysymys on nimenomaan pienten tallien pitäminen sarjassa ja kynnyksen laskeminen niin että sarjaan saataisiin jopa uusiakin talleja.

AMS82 sanoi:
Kysymys on siitä erosta joka muka on ykkösten ja muiden lajien välillä. Ykkösissä ei tosiasiassa ole autonsuunnittelu merkittävässä roolissa, kuten mielellään halutaan nähdä, sillä koskaan mukana ei ole kuin korkeintaan 4 tallia, jotka pystyvät viemään auton kehitystyön äärirajoille…
Jos verrataan F1 auton tekniikkaa muihin sarjoihin, voidaan todeta autojen olevan teknisiltä ratkaisuiltaan aivan eri maailmasta kuin mikään muu kilpa-auto. On tietysti aivan luonnollista että ne tallit joilla on enemmän rahaa käytettävissään, kehittävät tuotteitaan enemmän. Tämä ei poista sitä tosiasiaa että F1 autot edustavat kilpa-autoilun maailmassa aivan ehdotonta teknistä kärkeä jonka lähelle ei pääse yksikään toinen kilpa-autoluokka. Tämän asian kiistäminen on pään hakkaamista tiiliseinään. Sitäkin voi tietysti halutessaan harrastaa jos siitä nauttii.

AMS82 sanoi:
Minä en todellakaan ole sitä mieltä, että ykkösissä pitäisi tehdä teknisiä läpimurtoja. Moni muu perustelee ykkösten asemaa sillä että se on huipputekninen autoluokka, jolloin rajoitukset tekniikan kehittämisen osalta viesivät lajilta huippustatuksen. Näin ei tapahtuisi, koska mitään huippu-urheilustatusta ei ole muualla kuin lajia seuraavien katsojien päässä, kysymys on myytistä.

Jos F1 olisi huipputekninen laji, silloin loogisesti voisi myös odottaa, että siellä tehdään sellaisia läpimurtoja joita jonkin ajan kuluttua voidaan jossain muodossa soveltaa jossain muualla. Ralli ja tietyt rata-autoluokat ovat kuitekin uusien sovellusten määrässä ykkösiä edellä ja edelle ajettiin viimeistään 90-luvun aikana.
Tässäkin piilee totuuden siemen, mutta siihen on olemassa selvät syyt. F1 on kehittynyt niin pitkin harppauksin että autoissa käytettävät tekniset ratkaisut ovat etääntyneet tuotantoautoista liian kauas. Lähinnä tämä tulee esille käytettävissä materiaaleissa, jotka ovat niin harvinaisia ja kalliita ettei niitä voida koskaan käyttää tuotantoautoissa. Toinen ongelma on ollut kestävyys, ongelma jota FIA nyt osaltaan pyrki parantamaan uudella moottorisäännöllä. F1 autot alkoivat olla huippukalliista ja -teknisistä osista koottuja kertakäyttötuotteita.

AMS82 sanoi:
En tarkoittanut ikävystyttävyyttä, vaan sitä että ykköset pyörii käytännössä muutaman huipputallin varassa …….

En ole väittämässä että aikaisemmin oli paremmin tai että f1 olisi menettänyt asemansa maailman kiinnostavimpana kilpaluokkana. Minä vain yksinkertaisesti tuon esille se, että tällä tavalla tätä lajia ei yksinkertaisesti ole mahdollista pitää hengissä….
Ykköset ovat aina pyörineet muutamien huipputallien varassa. Tällä sapluunalla se kuitenkin on noussut nykyiseen asemaansa. Se että jotkut tallit eivät menesty huippukovilla budjeteilla aiheuttaa varmasti pitkässä juoksussa joidenkin autonvalmistajien vetäytymisen sarjasta.

Siitä olen kuitenkin täysin samaa mieltä että kustannukset on jollain tavalla saatava kuriin jotta saataisiin nykyisten autonvalmistajien kiinnostus lajiin säilymään ja mukaan vieläpä uusiakin. Kysymys on siitä kuinka tämä tehdään muuttamatta lajin luonnetta liikaa tai sitten toisaalta tappamatta autonvalmistajien kiinnostusta lajiin liian dramaattisilla sääntömuutoksilla.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös