Volkswagenin vetäytyminen MM-sarjasta [yhdistetty]

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17745
Sijainti
East of Eden
Toyotalla ajaa ensi vuonna Hänninen ja todennäköisesti Lappi vaikka Lapin sopimusta ei vielä ole virallistettu. Se johtunee kai Skodasta että Lapin soppari on vielä epävirallinen ja se voidaan virallistaa vasta kauden loputtua tai viimeistään ensi vuoden alussa.

Latvala vois mennä vaikka Voortille ja Ogier ehkä Tojotalle?

Joka tapauksessa toivon todella, että Hännisen kanssa Tojotalla ajaa myös Lappi, eikä Ogier syrjäytä Lappia missään tapauksessa vaan vois ajaa kolmatta autoa.

Lapissa on niin paljon potentiaalia, että nyt EP:n pitää päästä täysiverisen WRC:n rattiin.

Sunisen tilanne näyttää nyt hieman vaikeammalta.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Miksihän volkkari tekee r5 auton? Meinaan vaan kun tuolla tallataan Skodan varpaille.
Tietysti kun insinöörit ja fasiliteetit on valmiina niin miksei niillä jotain tekisi, jos palkka pitää kuitenkin maksaa.

Jäähän sinne Latvalalle testikuskin paikka, kun r5 projekti pääsee siihen vaiheeseen.
 

Captain Slow

Well-known member
Liittynyt
7.2.2013
Viestit
92
Toyotalla ajaa ensi vuonna Hänninen ja todennäköisesti Lappi vaikka Lapin sopimusta ei vielä ole virallistettu. Se johtunee kai Skodasta että Lapin soppari on vielä epävirallinen ja se voidaan virallistaa vasta kauden loputtua tai viimeistään ensi vuoden alussa.
Lappi tekee tässä IS:n jutussa täysin selväksi ettei ole sopimusta Toyotan, eikä kenenkään muunkaan kanssa. EP on kovin pessimistinen ensi kauden ajopaikan suhteen.


Lapin mukaan Volkswagenin vetäytymispäätös vaikuttaa negatiivisesti hänen omaan tilanteeseensa.

– Kun ajatellaan, että kolme maailman parhaisiin rallikuljettajiin kuuluvaa kaveria vapautuu toisesta tallista eikä paikkoja ole ensi vuonna enempää kuin tänä vuonna, niin eihän tämä minun osaltani hyvältä näytä, Lappi sanoi Ilta-Sanomille.

– Ei mulla riitä lihakset taistella heitä vastaan tallipaikoista. Kyllä se aika selvää silloin on, kuka menee edelle.

Lappi vakuuttaa, ettei hän ole vielä tehnyt sopimusta Toyotan kanssa.

– Ei ole ensi kaudesta nimiä papereissa mihinkään suuntaan. Kaikki on vielä auki.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Ja mikä idea tässä olisi VW:n osalta? Vaikea myydä volkkareita ralliautolla jos ralliauton nimi on joku muu. Taitaa tulla myös jotkut homologaatiosäännöt vastaan, joten myös tämä "vaihdetaan nimi Skodaksi" on aika skenaario. Se on sitten eri juttu, jos itse rallitiimin toiminta vaan siirrettäisiin ensin pienimuotoisemmin Skodalle ja sitten myöhemmin nousisivat WRC:hen.
Homo(logaatio)säännöt on nykyisellään aivan hanurista kun joka asiaan tarvitaan ns. virallinen autonvalmistaja. Pitäisi palata takaisin wanhoihin hyviin aikoihin, jolloin joku Haimakaisen paja saattoi innovoida omia ratkaisuitaan ilman että joka nippeli ja rööri piti hyväksyttää autotehtaalla. Volkkarin uudelleen brändäys ja homologaatioiden vapauttaminen mahdollistaisi paljon innovatiivisemmat ratkaisut kuin nykyinen systeemi. Volkkari ei tosin suoranaisesti hyötyisi siitä mitään, mutta toisaalta - mitä Renault hyötyy Formulapuolella siitä, että sen moottorit on uudelleen brändätty TAG Heuerin nimelle? Muutamia vuosia sitten myös BMW:n motteja ajatettiin Megatronin nimellä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Voisi näitä jaettuja juttuja hieman vaivautua referoimaankin. Siis: Volkkari todellakin vetäytyy WRC-sarjasta eikä talli jatka toisella nimellä eikä liisaa autojaan muille WRC-talleille. Ralliohjelman hedelmiä hyödynnetään jatkossa siten, että Polosta tehdään rataluokkiin sovitettu malli, jota myydään yksityistallien käyttöön. Rallipuolelle Polosta kehitetään pikkuautojen R5-luokkaan sopiva asiakasmalli.
Volkkarin moottoriurheilut hoidetaan ensi vuonna Beetle GRC:n ja Golf TCR:n voimin. 2018 vuodelle pitäisi tuieman uudesta Polosta R5, jota myydään halukkaille yksityistiimeille. Kysymys vain kuuluu, että mistä niitä yksityistiimejä, joilla olisi rahaa WRC-sarjan kiertämiseen, meinaavat loihtia. Nyt olisi FIA:n syytä istua alas ja lopettaa koko WRC ja keskittyä ajamaan Euroopassa.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Homo(logaatio)säännöt on nykyisellään aivan hanurista kun joka asiaan tarvitaan ns. virallinen autonvalmistaja. Pitäisi palata takaisin wanhoihin hyviin aikoihin, jolloin joku Haimakaisen paja saattoi innovoida omia ratkaisuitaan ilman että joka nippeli ja rööri piti hyväksyttää autotehtaalla. Volkkarin uudelleen brändäys ja homologaatioiden vapauttaminen mahdollistaisi paljon innovatiivisemmat ratkaisut kuin nykyinen systeemi. Volkkari ei tosin suoranaisesti hyötyisi siitä mitään, mutta toisaalta - mitä Renault hyötyy Formulapuolella siitä, että sen moottorit on uudelleen brändätty TAG Heuerin nimelle? Muutamia vuosia sitten myös BMW:n motteja ajatettiin Megatronin nimellä.
Megatron oli käytössä 1987-1988. Muutamia vuosia sitten :rolleyes:

Onhan siellä formuloissa ollut myös Mecachrome, Playlife ja Supertec Renaultin nimellisinä jatkajina vuosituhannen vaihteen molemmin puolin.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Eipä olisi uskonut Volkkarin vetäytyvän jo nyt, kun niin panostivat 2017 autoon, palkkasivat Grönholmin yms. Auto vaikutti nopealle. Taisivat vielä pari viikkoa sitten käydä testaamassa sitä Suomessa, oliko viimeinen 2017 testi. Näin jotain kuvia Suomesta syksyisissä maisemissa ja kuskina oli Latvala.

Täällä joku sen jo sanoi viime talvena, että mahtaako VW lähteä sarjasta, kun oli tämä skandaali ja oikeassa oli..ikävä kyllä.

Taas mennää pakittamalla. Tämä sarja soutaa ja huopaa. Kauhea imagotappio sarjalle, kun 4 mestaruutta voittanut nyt lähtee, ovet paukkuen. Toyotan mukaantulo on nyt kyllä aika mitäänsanomaton juttu.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7203
Alkaa tuntua et 2017 onkin sitten joku-muumaalainen maailmanmestari. Vai olisko sitten vaikka Lefevbre??
Tuskin ainakaan Lefevbrestä tulee mestaria ensi kaudella, vaan mestaruuden ratkaisevat todennäköisesti Meeke, Neuville, Paddon ja Ogier.

Meeken kohdalla mestaruus tosin edellyttää tiellä pysymistä ja Ogierin kohdalla mestaruus riippuu siitä saako hän sellaisen auton jolla pystyy taistelemaan mestaruudesta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ensi kaudesta näytti olevan tulossa todella mielenkiintoinen, mutta sitten lässähti, kun VW ilmoitti vetäytymisestään. Vai lässähtikö?

Itse ajattelin, että sääntömuutoksista huolimatta VW ja Ogier sarjaa kuitenkin hallitsisivat Volkkarin resurssien takia. Nyt näyttämö on täysin avoin ja tulevaisuus arvaamaton. Toki, yksi tehdastalli vähemmän ja kuskipaikkoja kolme vähemmän kuin odotettiin, mikä hankaloittaa esim. Lapin asemaa, mutta ainakin minun mielenkiintoni vain nousi sen takia, että VW vetäytyi. Nyt on todella luvassa jotain uutta.

Tietysti jokin talli voi nousta dominoimaan ensi kaudellakin, mutta toivottavasti ei.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Tuskin ainakaan Lefevbrestä tulee mestaria ensi kaudella, vaan mestaruuden ratkaisevat todennäköisesti Meeke, Neuville, Paddon ja Ogier.

Meeken kohdalla mestaruus tosin edellyttää tiellä pysymistä ja Ogierin kohdalla mestaruus riippuu siitä saako hän sellaisen auton jolla pystyy taistelemaan mestaruudesta.
Meeke voi olla kova. Käsittääkseni Neuvilellakin on paljon potentiaalia??
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Miksihän volkkari tekee r5 auton? Meinaan vaan kun tuolla tallataan Skodan varpaille.
Tietysti kun insinöörit ja fasiliteetit on valmiina niin miksei niillä jotain tekisi, jos palkka pitää kuitenkin maksaa.

Jäähän sinne Latvalalle testikuskin paikka, kun r5 projekti pääsee siihen vaiheeseen.
Eikö näitä myydä tarpeeksi, jotta niillä voi tehdä rahaa? Joten eihän siinä sitten konsernin sisäinen kilpailu niin haittaa.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Homo(logaatio)säännöt on nykyisellään aivan hanurista kun joka asiaan tarvitaan ns. virallinen autonvalmistaja. Pitäisi palata takaisin wanhoihin hyviin aikoihin, jolloin joku Haimakaisen paja saattoi innovoida omia ratkaisuitaan ilman että joka nippeli ja rööri piti hyväksyttää autotehtaalla. Volkkarin uudelleen brändäys ja homologaatioiden vapauttaminen mahdollistaisi paljon innovatiivisemmat ratkaisut kuin nykyinen systeemi. Volkkari ei tosin suoranaisesti hyötyisi siitä mitään, mutta toisaalta - mitä Renault hyötyy Formulapuolella siitä, että sen moottorit on uudelleen brändätty TAG Heuerin nimelle? Muutamia vuosia sitten myös BMW:n motteja ajatettiin Megatronin nimellä.
Hyötyy siten että TAG Heuer todennäköisesti maksaa uudelleen brändäyksestä ja tilanne olisi eri, jos samaan aikaan samaa moottoria ei olisi Renaultina saati tehdastiiminä ruudukossa.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Taas mennää pakittamalla. Tämä sarja soutaa ja huopaa. Kauhea imagotappio sarjalle, kun 4 mestaruutta voittanut nyt lähtee, ovet paukkuen. Toyotan mukaantulo on nyt kyllä aika mitäänsanomaton juttu.
Kannattaa ottaa huomioon että varsinaisesti syyn lähtö ei ole sarjan tilanne, vaan se päästöskandaali. Joten sarjan tilasta tämä ei nyt kerro juuri mitään. Vähän samoin kuin Audin lähdössä WEC:stä (plus siinä päällä se, että diesel meni konsernin silmissä pois muodista hyvin äkkiä plus järjetön konsernin sisäinen kilpailu toisen merkin kanssa, mutta kuitenkin edellinen pääsyy on sarjan ulkopuolella). Tietty voisi spekuloida olisiko VW:n ollut yhtä helppo lähteä, jos eivät olisi olleet näin dominoivia tai jos olisivat vielä ilman mestaruutta.
 
Viimeksi muokattu:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7519
Ensi kaudesta näytti olevan tulossa todella mielenkiintoinen, mutta sitten lässähti, kun VW ilmoitti vetäytymisestään. Vai lässähtikö?

Itse ajattelin, että sääntömuutoksista huolimatta VW ja Ogier sarjaa kuitenkin hallitsisivat Volkkarin resurssien takia. Nyt näyttämö on täysin avoin ja tulevaisuus arvaamaton. Toki, yksi tehdastalli vähemmän ja kuskipaikkoja kolme vähemmän kuin odotettiin, mikä hankaloittaa esim. Lapin asemaa, mutta ainakin minun mielenkiintoni vain nousi sen takia, että VW vetäytyi. Nyt on todella luvassa jotain uutta.

Tietysti jokin talli voi nousta dominoimaan ensi kaudellakin, mutta toivottavasti ei.
Komp. Kun nykyisissä tiimeissä on kaikissa nopeita kuskeja ja autot vaikuttavat onnistuneilta, niin ensi kaudesta tulee Volkkarista huolimatta mielenkiintoisin pitkään aikaan.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3264
Sijainti
JKL
Komp. Kun nykyisissä tiimeissä on kaikissa nopeita kuskeja ja autot vaikuttavat onnistuneilta, niin ensi kaudesta tulee Volkkarista huolimatta mielenkiintoisin pitkään aikaan.
Sanoisin ennemmin että tästä Volkkarin jutusta johtuen ensikausi on mielenkiintoisempi kuin aikoihin... VW ajoi kuitenkin ekana testiä jo vuosi sitten kun muut ovat saaneet autot ja testiohjelmat käyntiin vasta loppukevään ja kesän aikana, eli kaikki ovat nyt suunnilleen samassa aikataulussa ensivuoden autojen kanssa. Kenelläkään ei ole suurta etumatkaa muihin nähden. Ehkä tästä vielä ihan hyvä tulee...
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Ensi kaudesta näytti olevan tulossa todella mielenkiintoinen, mutta sitten lässähti, kun VW ilmoitti vetäytymisestään. Vai lässähtikö?

Itse ajattelin, että sääntömuutoksista huolimatta VW ja Ogier sarjaa kuitenkin hallitsisivat Volkkarin resurssien takia. Nyt näyttämö on täysin avoin ja tulevaisuus arvaamaton. Toki, yksi tehdastalli vähemmän ja kuskipaikkoja kolme vähemmän kuin odotettiin, mikä hankaloittaa esim. Lapin asemaa, mutta ainakin minun mielenkiintoni vain nousi sen takia, että VW vetäytyi. Nyt on todella luvassa jotain uutta.

Tietysti jokin talli voi nousta dominoimaan ensi kaudellakin, mutta toivottavasti ei.
Joo onhan toi Volkkarin lopettamispäätös aika pettymys!

Ens kaudella on siis Citroen,Ford(?),Hyundai ja Toyota??
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7519
Sanoisin ennemmin että tästä Volkkarin jutusta johtuen ensikausi on mielenkiintoisempi kuin aikoihin... VW ajoi kuitenkin ekana testiä jo vuosi sitten kun muut ovat saaneet autot ja testiohjelmat käyntiin vasta loppukevään ja kesän aikana, eli kaikki ovat nyt suunnilleen samassa aikataulussa ensivuoden autojen kanssa. Kenelläkään ei ole suurta etumatkaa muihin nähden. Ehkä tästä vielä ihan hyvä tulee...
Joo totta. Nyt Ogierkin joutuu vähän epämukavuusalueelle uuteen talliin ja autoon. Yhden huhun mukaan Citroen olisi jo napannut Sebin.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3264
Sijainti
JKL
Yhden huhun mukaan Citroen olisi jo napannut Sebin.
Aikalailla ovet paukkuen sieltä aikanaan lähti joten mulle ehkä pieni ylläri jos sinne menee... Toki mahdollista. Toivotaan että tämä juttu ei vie Lapin mahdollisuuksia kunnon näytönpaikkaan.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Joo totta. Nyt Ogierkin joutuu vähän epämukavuusalueelle uuteen talliin ja autoon. Yhden huhun mukaan Citroen olisi jo napannut Sebin.
Jos totta puhutaan niin sitikalla on aika kevyt talli. Ogier, tai Mikkelsen olisi hyvä lisä.
Jotenkin tuntuu tämän kauden jälkeen, että Latvalaa arvostetaan vähän liikaa verrattuna Mikkelseniin. Näin ainakin mediassa.

R5 autojen tarjonta alkaa kohta olemaan sen verran runsasta, että hintojen luulisi tippuvan. Kysyntä tuskin lisääntyy merkittävästi nyky hinnoilla.
Kaippa tuokin on Volkkarilla laskettu?
 

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
Ensi kaudesta näytti olevan tulossa todella mielenkiintoinen, mutta sitten lässähti, kun VW ilmoitti vetäytymisestään. Vai lässähtikö?

Nyt on todella luvassa jotain uutta.

Tietysti jokin talli voi nousta dominoimaan ensi kaudellakin, mutta toivottavasti ei.
Citroen on vahva ehdokas dominoimaan sarjaa uudestaan täydellä panostuksellaan. Meeke ei vaan ole täydellinen robotti, kuten Ogier, vaan tekee virheitä ja samalla jännittävän Mm-sarjan loppuun asti. Kamalinta, mitä voisi käydä olisi Ogierin meno Citikalle. Silloin taistelu katoaisi kokonaan, kun Meekeltä vietäisiin oma talli ja itsetunto.

Ajopaikkoja pitäisi edelleen riittää, jos tämän kauden autoista kaavailtu väliluokka WRC2:n ja pääluokan väliin tapahtuu. Kärkeen näillä autoilla ei ole asiaa, mutta kai niilä näyttöjä voisi antaa.
 
Ylös