Webberin ja Fisichellan kolari

Bobakki

@f1hog
Sijainti
En oo mistään kotosin
gnz sanoi:
Tämän pitäisi kumminkin olla kilpa-autoilua. Riskinotto, jopa oman turvallisuuden uhalla, kuuluu asiaan. Niin, eihän sitä tiedä vaikka vastapeluri tekee odottamattoman liikkeen, autot törmäävät, rengas irtoaa, rengasvaijerit irtoaa, osuma päähän ja seurauksena kuolema (älkää nyt alkako jarnaamaan siitä, että voiko rengas tappaa kuskin. Kyseessä esimerkki).
Ei kai tässä nyt missään vaiheessa ole ollut kyse siitä, että ovatko F1-kuljettajat valmiit ottamaan riskejä vai ei. Kommenttini koski sitä, mitä kuljettaja saa ja mitä ei saa tehdä rangaistuksetta - niin kauan kun renkaita ei millään peitetä, ei toisen renkaasta lentoon lähtöä juuri voi estää kuin kuljettajat itse ajotyylillään. Tuossa tilanteessahan ei vaaraa juuri ollut kun jarrutuksen jälkeen vauhti oli hiljainen, mutta noin yleisemmällä tasolla se on varsinkin kovemmissa vauhdeissa erittäin epäterveellistä.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Häkä [CO] sanoi:
Aika selvästi Fisichellan vika. Webber meni ulkokautta ja jätti kyllä tilaakin mutta kun kaveri tulee renkaat lukossa sivuluisussa kylkeen niin siihen on aika hankala mitenkään varautua. Turha tästä on rangaistuksia jaella.
Näin....eipä tuohon ole paljon lisättävää.

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Jep, Fisicoa ehkä pitäisi syyttää jos jotakuta. Webberillähän (Nick?) oli aiemmin samanlainen tilanne samassa mutkassa Ralfin kanssa, silloin kaikki oli ok, mutta nyt tuli Fisico pikkasen liian lujaa. Ei ollu kaukana etteikö siitä olisi selvitty, mutta pahimmoilleen renkaat otti yhteen.

Mielestäni aika hyvä kisatilanne, 10 vuotta sitten nuo oli arkipäivää..

gnz

Well-known member
Sijainti
espoo
Oberfeldwebel sanoi:

Mielestäni aika hyvä kisatilanne, 10 vuotta sitten nuo oli arkipäivää..
Arkipäiväähän ne on nykyäänkin. Tuolla on vain vähän eri luokan kuljettajia, niitä joita sopii rangaista, ja niitä joita ei :)

Heh, Schumi ei tosiaan saanut edes rangaistusta, vaikka teko oli selkeästi tahallinen, toisin kuin Fisikellan tapauksessa.

mn97

Banned
Vosivat ajaa sitä kilpaa vaikka panssarivaunuilla niin ei ainakaan kukaan kuole sinne. Se, että arvostaisin f1 kuljettajia tämän jälkeen onkin jo sitten ihan toinen juttu.

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Kyllä alko saatananmoinen itku ja hammasten kiristys kun pari kaveria klikkasi toisensa ulos F1-kisassa, syyllisiä etsitään kissojen ja koirien kanssa! F1-KISASSA!!! Voi V:..ttu! Sama homma Kimin rengasrikosta; voi, voi kun se nyt ajeli kanttareiden yli. Ei olisi saanut! Haistakoon P tälläiset nyhveröt! Ottakaa silmä käteen ja katsokaa uudestaan, siellä ajoi joka jätkä kanttareiden yli.
Täällä nyt on spekuloitu jonkun verran sitä että jos tuomaristo tekee jotain päätöksiä niin se koskis Fisicoa. Jä ei tämä meidän spekulointi ihan turhaa ole ollut, Fisico sai varoituksen. Itse toki en olisi edes tuollaista miehelle antanut, mutta spekulointi olikin tuomaristosta ja siitä, mitä he päättävät.

Xra

Jossain tuolla
Ei tuohon yhteenottoon voi mielestäni yhtä syyllistä osoittaa. Fisi jarrutti liian myöhään ja Webber pyrki hieman liian optimistisesti ohittamaan ulkokautta. Ulkopuolella oleva on aina vähän heikoilla...

Oman näkemykseni mukaan MW:n olisi kannattanut antaa Fisin "hoidella" itsensä mutkasta ulos ja noukkia päänahka samaan tapaan kuin Kimi teki Massan kanssa.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Xra sanoi:
Ei tuohon yhteenottoon voi mielestäni yhtä syyllistä osoittaa. Fisi jarrutti liian myöhään ja Webber pyrki hieman liian optimistisesti ohittamaan ulkokautta. Ulkopuolella oleva on aina vähän heikoilla...

Oman näkemykseni mukaan MW:n olisi kannattanut antaa Fisin "hoidella" itsensä mutkasta ulos ja noukkia päänahka samaan tapaan kuin Kimi teki Massan kanssa.
Syyllinen oli Fisi. Toki ulkokautta saa ohittaa, jos jättää sisäpuolelle tilaa, kuten Webber teki. Eikä Webber voinut tietää tuossa, että Fisi mogaa ja näin jättää ohitus Fisicon erheen varaa.

Ambomaan Mambo

Well-known member
Xra sanoi:
Eikös tuo ainakin minun muistikuvieni mukaan mennyt niin että Webber ohitti Fisin jo aikaisemmin, ja Fisi yritti tuossa paikata tuota tilannetta ohitusyrityksellään. Eli ohittaja oli Fisi eikä Webber. Korjatkaapa jos olen väärässä mutta mielestäni näin kävi.

hannu^

Well-known member
Sijainti
Joensuu
Fisicon vikahan se oli, ilman virhettä olisi nytkin pisteitä enemmän taskussa. Mutta sattuuhan noita. Varoitus meni ihan oikeaan osoitteeseen jos semmoinen sitten pakko oli antaa.

Bobakki

@f1hog
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ambomaan Mambo sanoi:
Eikös tuo ainakin minun muistikuvieni mukaan mennyt niin että Webber ohitti Fisin jo aikaisemmin, ja Fisi yritti tuossa paikata tuota tilannetta ohitusyrityksellään. Eli ohittaja oli Fisi eikä Webber. Korjatkaapa jos olen väärässä mutta mielestäni näin kävi.
Taidat olla oikeassa. Fisin oman näkemyksen mukaan hän oli jo ohi, mutta taisi olla aika yksin tämän katsantakannan kanssa.

Tolerantti

Well-known member
Ambomaan Mambo sanoi:
Näin se minustakin meni. Webberin ohitusta ei vain näytetty, mutta kuva tuli takaisin ennenkuin autot olivat kolarimutkassa. Näytettiin etäältä kuvanneesta kamerasta hyvin utuista kuvaa häivähdys, mutta olin huomaavani, että Webber oli Fisicon edellä.

Siankarlo yritti sitten epätoivoisesti kuitata ohitusta mutkassa. Näin ollen minusta kolari oli yksin Fisicon vika; hän jarrutti aivan liian myöhään ja työnsi nokan likaiseen sisäkaarteeseen. Tuolla suorituksella hän olisi käynyt ulkona, vaikka olisi ollut tilanteessa aivan yksin. Webber jätti kyllä riittävästi tilaa. Siten Fisi on varoituksensa ansainnut.

Törni

Well-known member
Tolerantti sanoi:
Tuolla suorituksella hän olisi käynyt ulkona, vaikka olisi ollut tilanteessa aivan yksin. Webber jätti kyllä riittävästi tilaa. Siten Fisi on varoituksensa ansainnut.
Samaa mieltä. Siankallo valitti ettei Webber jättänyt yhtään tilaa virheille. Hyvänen aika, eikö se nyt riitä että jättää tilaa autolle. Jos vastustajan virheillekin pitää mutkissa antaa tilaa, menee homma melkoiseksi pelleilyksi.

aku313

Active member
Juu Fisihän se tuli takaa ja yritti kuitata takasaisin Webberin edelle menettäen ajokkinsa hallinnan, eli jos haluaa niin pieniä pyyhkeitä vois Fisille heittää, mutta ei isoja missään nimessä. Webber antoi musta ensiluokkaisesti tilaa eikä syyllistynyt kiilaammiseen. Fisillä oli tarpeeksi tilaa ottaa mutka normaalisti.
Webberin osoittaamaa tilan antoa sois näkevänsä enemmänkin.

Ajolinjan peittäminen on OK mutta kiilaaminen ei, koska eihän sitä pääse koskaan ohi jos kiilaaminen sallitaan. Kun nykymalliin "peittäminen" tehdään vastustajan liikkeiden mukaan puolella kertaa liike myöhästyy ja itseasiassa peittämisen sijaan syyllistytään jonkin asteiseen kiilaamiseen. Sääli kun tuollainen kiilaaminen on yleistynyt tuon ajolinjan peitämisen sijaan.

formulastara

Well-known member
Sijainti
hki finland
Törni sanoi:
Samaa mieltä. Siankallo valitti ettei Webber jättänyt yhtään tilaa virheille. Hyvänen aika, eikö se nyt riitä että jättää tilaa autolle. Jos vastustajan virheillekin pitää mutkissa antaa tilaa, menee homma melkoiseksi pelleilyksi.
Kyllä, naulan kantaan. Eikö se Fisikellan taulapää itse jo tajua kuinka naurettavalta tuo kuulostaa: "Ei tilaa virheille" ZIISUS mikä tolvana. Mun mielestä sille ois pitänyt antaa ajokieltoa.:mad_old:

DFiaA

I told you so
formulastara sanoi:
Kyllä, naulan kantaan. Eikö se Fisikellan taulapää itse jo tajua kuinka naurettavalta tuo kuulostaa: "Ei tilaa virheille" ZIISUS mikä tolvana. Mun mielestä sille ois pitänyt antaa ajokieltoa.:mad_old:
Ai jaa? Eli kisaaminen pitäis kieltää?

Fisichellalla meni jarrutus pitkäks. Aika hölmöä Webberiltä kääntää sen eteen ei voi muuta sanoa. Webber ei ikinä ole vakuuttanut minua kisaajana. Huonot linjavalinnat eikä osaa ohittaa vaikka ohituspaikkaa oikein tarjottiin. Ei ihme että Webberin paras sijoitus on viides.

DFiaA

I told you so
Ehkä Webber ei puskukuskina tiedä mitä pidon menetys on?

Zep

Well-known member
Sijainti
Veteli
:D Täällähän on hauskoja kommentteja..!

Eiköhän kisan molemmat "tilanteet" tuossa viimeisessä mutkassa johtunut siitä, että kukaan ei arvannut sisälinjan olevan NOIN likainen, plus sitten vielä kuluneet renkaat.

Jos syyllinen halutaan nimetä, niin ehdottamasti Fisichella, mutta tervettä kisaahan tuo oli.

Valde

Well-known member
Jos oikein muistan, niin Webber jätti Fisille melkein kahden auton kokoisen ajolinjan. Fisin piikkiin menee ja selvästi. Mutta yhtälailla olisi Ralf Schumacheria voinut rankaista samanlaisesta hasardiohituksesta. Sillä kertaa Webber ehti väistää.

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Sijainti
Kauhajoki
Kyllähän se Fisicon vika oli, mutta täytyy sanoa, että on LIEVÄSTI kyseenalaista antaa tuosta tilanteesta varoitus, kun ottaa huomioon Schumacherin edesottamukset Melbournessa, eikä Kerppenin suurvisiiriä ojennettu tilanteesta mitenkään... :doubtful:

EDIT: Tuomariston osalta.

Viimeksi muokattu: