Williams-Cosworth sopimus julki

  • Viestiketjun aloittaja pmv
  • Aloituspäivämäärä

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
CaPtEeNi sanoi:
Maa sano että Buttonin kontraktissa olla semmone pykälä että Williamssilla pitää olla "tehaskonehet" eli käytössään paras moottori joltakin moottorin toimittajalta. Olettaen tietysti silloin joskus BMW:tä mutta ei siitä varmaan sopparissa mitään mainintaa ole.
Vaan eipä ole Buttonin sopimuksessa tällaista pykälää. Webberin sopimuksessa sen sijaan jonkinlainen moottoripykälä on, mutta mies jatkanee silti Williamsilla. (Tämä pieni yksityiskohta kuitenkin mahdollistaa spekuloinnin Webberin ja Fisicon vaihtamisesta päittäin.)
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Tosin Frank kiteytti sopimuksen siten, ettei mikään estä sopimuksen voimaantuloa.

Eihän se oikeasti näin ole. Lakimiehet ovat veivanneet tuohonkin sopimukseen kymmeniä sivuja kaiken maailman disclaimereita. Eli ehkäpä sieltä kaivamalla jotain voisi löytyä. Tosin en usko että Jenson tuohon lähtee - taisi tulla viimeksikin hiukkasen liika julkisuutta sopimuskuvioista.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
CaPtEeNi sanoi:
Thiessenhän sanoi, että olisivat voineet jatkaa yhteistyötä Williams-Bmw akselilla mutta silloin Frankin joukot olisivat menettäneet oikeuden Buttonin palvelukseen kun parhaat tai samanlaiset koneet ovat ensi kaudella Saub..BMW-tallilla.
Lähde?

Siksi siis BMW tai Toyota ei kelvannut, tai mikään muukaan.
Yhden kuljettajan vuoksi. Jenson Buttonin..
Hankala kuvitella, että yhden kuljettajan vuoksi tyydytään BMW-myllyjen sijasta Coswortheihin. Ero kun voi kumminkin olla useita kymmennyksiä kierroksella kun aivan huipulla ajetaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
gnz sanoi:
Hankala kuvitella, että yhden kuljettajan vuoksi tyydytään BMW-myllyjen sijasta Coswortheihin. Ero kun voi kumminkin olla useita kymmennyksiä kierroksella kun aivan huipulla ajetaan.
Ja Toyotan osalta taas meni siten, että Toyota ilmoitti Williamsin tiedustelleen heiltä moottoria ensi kaudeksi ja he kieltäytyivät.
"Toyota motorsport president John Howett ruled out his company supplying Williams, despite media speculation that a deal was close

"We are not planning to supply Williams next year," he told the Autosport-Atlas website.

"We have had some approach for the future but, whether we do it or not, we have to discuss and consider but for next year it is not possible.

"Toyota Racing hasn't had an approach from Williams, but Williams approached Toyota in Japan," he added.

"I don't know when that was but, from our point of view, it was very recently and it is far too late to even contemplate for next year."
Tuo on allaolevassa osoitteessa, mutta kuten tekstistä näkyy, luettavissa myös Autosport-Atlaksesta.
http://www.motoring.co.za/index.php?fArticleId=2621550&fSectionId=&fSetId=381
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
WebSlave sanoi:
Vaan eipä ole Buttonin sopimuksessa tällaista pykälää. Webberin sopimuksessa sen sijaan jonkinlainen moottoripykälä on, mutta mies jatkanee silti Williamsilla. (Tämä pieni yksityiskohta kuitenkin mahdollistaa spekuloinnin Webberin ja Fisicon vaihtamisesta päittäin.)
Juu, eihän Buttonilla sopimuksessa tuollaista pykälää ole. Ihan vaan luulin että olisi. Kun kuljettaja saavuttaa tietyn tason, tuollaiset pykälät yleensä soppariin rustataan...olin väärässä, ja eihän minulla tietty mitään lähdettä väittämälleni ole kun Autosportissa seisoo ihan päinvastaista! :cool:
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Markus Sytelä sanoi:
Williams on olut alamäessä jo jonkin aikaa, eikä nouse sieltä ihan pian, jos koskaan. Talli kärsii kuljettajapolitiikastaan aivan helvetisti. Frank voisi ottaa vaikka Pizzonian ja Rosbergin sinne ajamaan ensi kaudeksi, ja sitten luottaa, että mestaruus otetaan, jos auto on vaan tarpeeksi hyvä. Pah. Kyllä talli tarvitsee Räikkösen, Schumacherin tai Alonson riveihinsä, jos mielitään menestyä säännöllisesti niin hyvin, että pisteitä kertyisi eniten. Ja ketään noista kuskeista Williams ei tule ikinä saamaan, koska ostavat aina halpiskuskin. Button on ehkä paras vaihtoehto noiden jälkeen, mutta silti pelkkä seuraavaksi paras. Ja sekin on jatkuvista sopimussekoiluistaan huolimatta riittävän fiksu tajuamaan, ettei Williamsilla voiteta mestaruutta. Pari kisaa ehkä, mutta ilman bemaria ei enää sitäkään. Williams on aina periksiantaja ja vastaantulija joka rintamalla esim. McLareniin nähden. Neweyn aikoina veto vielä riitti, mutta nykyään teknologinen kilpailu on niin kovaa, ettei ole asiaa kärkitallien kelkkaan. Frank ja Patrick vaan parjaa kuskejaan, parjaisivat lompakkoaan, kaivaisivat kuvetta ja röyhkeästi vaan sopimus Räkän tai Alonson kanssa, niin ei tarvitse itkeä kun ohjaamossa on pelkurimainen taikinaperse, tyhmänrohkea apina, vaisu aussi tai PA-shit. Nyt ei ole enää edes vahvaa moottoritoimittajaa paikkailemassa tilannetta, on rupukuskit sekä rupumoottori luvassa. Kamalaa katseltavaa tulee ensi kausi olemaan. BMW:n parhaina hetkinä sentäs Montoyan ja Ralfinkin nopeus riitti voittoihin, ei tietenkään tarpeeksi usein.

:jaska: :jaska: :jaska:

En usko, että se loppujen lopuksi Frankin vika on. Se nyt vaan oon niin, että isot autotehtaat jyräävät rahallaan haluamansa. BMW haluaa kokonaisvaltaisen aseman ykkösissä, jota se ei Williamsin leivissä saanut. Nyt se "osti" Sauberin ulos sarjasta ja sai haluamansa.
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
Toyotan asiakasmoottorisopimushan on noita $10M sopimuksia, eli ei se Williams mitään ilmaiseksi saa.

Mitä tulee tuohon rahan käyttöön, niin täysin väärää puuta taas haukutaan. Frank Williams myi (muistaakseni viime kaudella) mm. oman yksityislentokoneensa, jotta tallille saatiin uusi tuulitunneli. Niitä rahoja ei lainattu pankista tai revitty työntekijöiden selästä...

Kuljettajarintamalla Webberiä pidettiin ainakin ennen Williamsille tuloa todella lupaavana kuljettajana, Heidfeld taasen saattoi olla ja varmasti olikin pakkovalinta. Kuitenkin parempi kuin joku kokematon rookie. Ei se hyvä kuljettajakaan mikään itseisarvo ole, kuten esimerkiksi kaudella 2003 nähtiin ja varmaan tällä kaudella tullaan niinikään näkemään. Parempi satsata ne rahat autoon ja ottaa se 80-90% kuljettaja jos tallimestaruutta havitellaan.

Minusta ei kannata myöskään Cosworthia haukkua, ennen kuin todellinen suorituskyky on selvillä. Voi olla hyvin mahdollista, että ainakin ensimmäisellä V8-kaudella Cosworth pärjää autotehtaiden moottoreille hyvin tai jopa pesee ne mennen tullen.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Williams vaihtaa myös pääsuunnittelijaa. Gavin Fisherin sopimusta ei jatketa, eikä ihme. Mahtaa Patrick Headia ketuttaa kun väheksyi nykyisin Barilla vaikuttavaa Geoff Willista.

Sportti.com:

Williams-talli on ilmoittanut, ettei se aikoo jatkaa pääsuunnittelijansa Gavin Fisherin sopimusta. Fisher ehti työskennellä Williamsilla vuodesta 1989 alkaen ja pääsuunnittelijaksi hän pääsi tallissa 1997. 1990-luvun alkupuolella Williamsilla saavutettiin valtavasti menestystä, mutta Fisherin ollessa pääsuunnittelijana talli ei juhlinut mestaruutta kertaakaan.

Uudeksi pääsuunnittelijakseen Williams on palkannut Jörg Zanderin. Aiemmin Zander on työskennellyt Formula ykkösissä BAR:lla ja Toyotalla. Pääsuunnittelijana hän pääsee toimimaan nyt ensimmäistä kertaa
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Iacchus sanoi:
Toyotan asiakasmoottorisopimushan on noita $10M sopimuksia, eli ei se Williams mitään ilmaiseksi saa.
Tähän liittyi muistaakseni sellainenkin spekulaatio, että Williamsin koneet olisi brändätty Lexuksiksi ja olisivat sitä myöten olleet ilmaisia. Kuulostaa kyllä aavistuksen omituiselta skenaariolta.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Bobakki sanoi:
Tähän liittyi muistaakseni sellainenkin spekulaatio, että Williamsin koneet olisi brändätty Lexuksiksi ja olisivat sitä myöten olleet ilmaisia. Kuulostaa kyllä aavistuksen omituiselta skenaariolta.
Niin kuulostaa. Antaa nyt huonommalle tiimille ilmaiseksi luksusbrändi ryvettymään.
 

Partsi

Kuollut apina
Liittynyt
2.3.2005
Viestit
2114
Sijainti
Kaatopaikka
Aikaisemmin suhtauiduin Williamsin Cosworth sopimukseen aika nuivasti, mutta toisaalta...
Aikaisemmin Cosworth harmitteli ja toivoi lisää tiimejä F-ykkösistä mukaan kun Jordan (Toyota)ja Red Bull (ferrari (2006)) ei ole mukana, mutta nythän tilanne on kokonaan toinen.
Cosworth on tilanteessa josta se ei olisi aikaisemmin voimut edes hurjimmissa unelmissakaan haaveilla, sillä on sopimus yhden Formula ykkösten huipputallin kanssa (vaikkakin Williamsilla on ollutkin ongelmia)
En ihmettelisi jos Cosworth ei olisi ensi kaudella kiinnostunut moottorien toimittamisesta Minardille, jotta se voisi keskittyä paremmin Williamsiin.
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
Partsi sanoi:
En ihmettelisi jos Cosworth ei olisi ensi kaudella kiinnostunut moottorien toimittamisesta Minardille, jotta se voisi keskittyä paremmin Williamsiin.
Ja mikäs olisi parempi tilanne Cosworthille, sille kukaan ei huomaa puuttuuko Minardin moottorista parikymmentä hevosvoimaa :)

No vitsit sikseen. Voi olla, että Williams olisi saamassa ne Lexus-moottorit ilmaiseksi, mikä on sinänsä ihan positiivinen asia. Ainakin, jos Jensoni ei menekään sinne ja/tai eivät saa uusia sponsoreita.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Partsi sanoi:
En ihmettelisi jos Cosworth ei olisi ensi kaudella kiinnostunut moottorien toimittamisesta Minardille, jotta se voisi keskittyä paremmin Williamsiin.
No tuskin niiden hirveästi tarvitsee Minardilla päätään vaivata muutenkaan kun talli ajaa ensi kaudella V10-koneilla, joissa on kierrosrajoittimet.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Bobakki sanoi:
No tuskin niiden hirveästi tarvitsee Minardilla päätään vaivata muutenkaan kun talli ajaa ensi kaudella V10-koneilla, joissa on kierrosrajoittimet.
Joo ei tarvii paljon päätä vaivata, ajaa trukilla varaston perukoille ja hakee Minardille muutaman vanhan moottorin.
 

Partsi

Kuollut apina
Liittynyt
2.3.2005
Viestit
2114
Sijainti
Kaatopaikka
Ajaakos Minardi sitten ensi kaudella rajoitetuilla V10 koneilla, eikös tämä ollut hätävara vaihtoehtona jos jokin talli ei löydä V8 moottoritoimittajaa, taisi olla vielä silloin kun Cosworthin ostajasta/F1 jatkosta ei ollut varmuutta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Partsi sanoi:
Ajaakos Minardi sitten ensi kaudella rajoitetuilla V10 koneilla, eikös tämä ollut hätävara vaihtoehtona jos jokin talli ei löydä V8 moottoritoimittajaa, taisi olla vielä silloin kun Cosworthin ostajasta/F1 jatkosta ei ollut varmuutta.
Sopimus on tehty ja nimenomaan V10-koneista. On ollut tiedossa jo alkukesästä. Foorumin uutinen: http://www.f1-forum.fi/uutiset/?n=2005-5/5648

Kyse ei ollut mistään hätävarasta vaan pikkutalleja varten kehitetystä mahdollisuudesta saada jokseenkin kilpailukykyiset koneet halvemmalla - selväähän on, että noista kertyy vähemmän kuluja kun ei aivan rajoille asti viedä ja kehitystyöhön ei ole tarvetta panostaa.
 
Viimeksi muokattu:

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Sitten vain odottaaman missä vaiheessa kautta Stoddart alkaa vaatimaan kierrosrajoittimen nostamista 200rpm ylemmäksi :p
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Minardin tapauksessahan tuossa oli kyse myös siitä, että uuden auton kehitystyö on syönyt parin kauden varat, eikä siitä saataisi millään valmiiksi V8:lle sopivaa versiota ensi kaudeksi. Näin ainakin jos uskoo PS:n puheita.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Otto Hokkanen sanoi:
Minardin tapauksessahan tuossa oli kyse myös siitä, että uuden auton kehitystyö on syönyt parin kauden varat, eikä siitä saataisi millään valmiiksi V8:lle sopivaa versiota ensi kaudeksi. Näin ainakin jos uskoo PS:n puheita.
Olisi satsannut V8-sopivan auton suunnitteluun niin olisi voinut ajella kituuttanut sillä sitten seuraavat viisi vuotta...
 
Ylös