Williams FW28

Razah

kekkeruusi
Liittynyt
1.10.2000
Viestit
266
Sijainti
Espoo
Dodiin, h-hetkeen 15 minuuttia. Eli 14:30 GMT pitäisi olla tuo julkistustilaisuus. Värityskin varmaan muuttuu aika reilusti kun Biimeri hyppäsi kelkasta. Saa nähdä onko disaini Williamsin perinteiseen tyyliin vähän kolho ja laatikkomainen, vai sukeltaako lakanan alta esiin pitkästä aikaa jotain räväkän radikaalia.

Ajattelin pykätä ihan oman topikin tälle, vaikka tuolla Williamsin tilanne jatkossa? -topikissa olikin jo jotain puhetta. Onpahan loogisesti sentään nimetty sitten..

www.williamsf1.com <- Launch Site
 

Razah

kekkeruusi
Liittynyt
1.10.2000
Viestit
266
Sijainti
Espoo
Heh, Rosbergilla ei ole lippua haalareissa, muilta kyllä löytyy. Itävalta, Australia, Intia.. kai se sitten on se Euroopan kansalainen. :wink:
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Ambomaan Mambo sanoi:
Missä on Battery-logot?

Missä on kaikki takapään härpäkkeet.. :confused:

Onkohan noita ilmavirtauksia mietitty loppuun asti? Vielä kun saisi kuvia takaosastakin.

- edit -

Kyllä niitä näyttäisikin olevan, mut aika vähän ponttoonien sivussa ja päällä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mickey sanoi:
Missä on kaikki takapään härpäkkeet.. :confused:

Onkohan noita ilmavirtauksia mietitty loppuun asti? Vielä kun saisi kuvia takaosastakin.

- edit -

Kyllä niitä näyttäisikin olevan, mut aika vähän ponttoonien sivussa ja päällä.
Tommosta kertovat aiheesta nettisivuillaan:
With a reduction in power (as the engine has dropped from a 3.0l v10 to a 2.4l v8), a higher aerodynamic efficiency is required. This is the main reason for the FW28 rear wing design and the disappearance of less efficient components such as rear light wings and secondary roll hoop wings.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
J.Heldenview sanoi:
Kölitön tämäkin.
Eli siis kaksoisköli, jolle on nyt keksitty uusi trendikäs nimitys. Vai miten vielä viime vuonna kaksoiskölisestä mp4-20:stä tulikin Filisettin mielestä kölitön...
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Mut siis tuo on kyllä kaunis Formula. Mielestäni hienoin tähän mennessä esitellyistä. Ponttoonit ovat kutistettu sekoitus mp4-20:stä ja Minardia -jolla oli viimeisessä mallissaan jo varsin trendikkäät kavennukset alaosassa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
formulastara sanoi:
Eli siis kaksoisköli, jolle on nyt keksitty uusi trendikäs nimitys. Vai miten vielä viime vuonna kaksoiskölisestä mp4-20:stä tulikin Filisettin mielestä kölitön...
Filisettistä en tiedä, mutta kyllä alatukivarsien kiinnityspisteissä on mielestäni selvä ero "kaksoiskölin" ja "kölittömän" välillä.
 

Metanolman

Well-known member
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
548
Sijainti
Lappeenranta
On kyllä perinteisen F1:n näköinen eikä mikään härpäke-teline. Hillitty Williams tyyli. Vauhti on sitteen taas toinen juttu.

Yleisesti autoista: Vielä kun laskisivat sännöissä etusiipiä alemmas niin autot olisivat paremman näköisiä, nyt siivenraunat ovat eturenkaan puolivälissä. No mutta eipä säännöillä näyttävyyttä haetakkaan...
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Bobakki sanoi:
Filisettistä en tiedä, mutta kyllä alatukivarsien kiinnityspisteissä on mielestäni selvä ero "kaksoiskölin" ja "kölittömän" välillä.
Olisiko antaa esimerkkiä? Vaikka mp4-20, jota on pidetty vielä Filisettin kommenttiin asti kaksoiskölisenä, niin miten se eroaa itsestään?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
formulastara sanoi:
Olisiko antaa esimerkkiä? Vaikka mp4-20, jota on pidetty vielä Filisettin kommenttiin asti kaksoiskölisenä, niin miten se eroaa itsestään?
Unohda se MP4-20 ja Filisetti nyt, tarkoitin, että tuossa on kuitenkin erotettavissa kaksi suuntausta. Kaksoiskölissä alimpien tukivarsien kiinnityspisteet eivät ole rungon alaosassa, vaan siitä on erotettavissa "jatkeet", johon tukivarret kiinnittyvät. Tämän takia osa talleista joutui tuolloin jäykistämään ratkaisua laittamalla ylimääräisen tuen pisteiden välille. "Kölittömässä" versiossa tukivarret taas kiinnittyvät rungon alaosaan, eikä ylimääräistä jäykistystä tarvita.

MP4-21:ssä samoin kuin tuossa Williamsissa on keulan alapuolelle tehty ilmanohjain, joka toimii samaan tyyliin kuin kaksoiskölin omaavissa autoissa, eli muodostaa venturi-tunnelintapaisen. Ero on kuitenkin siinä, että tuohon ohjaimeen ei kiinnity tukivarsia vaan ne ovat sen yläpuolella, eikä sen jäykkyyteen tarvitse näin kiinnittää ylimääräistä huomiota.
 
Ylös