Williams FW28

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
WebSlave sanoi:
Öh? Käsittääkseni moottoria (tai millä elektroniikkayksiköllä tuo hoidetaan) ei saa näpelöidä aika-ajon ja kisan välissä. Eli sen moottorin pitäisi sitten kestää nuo kierrokset kisamitan.
Ilmeisesti ainakin viime vuonna sai... Tai ainakin monasti tiimit ilmoittivat niin tehneensä kisan aikana... Muistaakseni.
Eli onko tuohon sääntöön tullut joku muutos vai?

Ja kuski varmaan saa säätää tosiaan...
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Jos Williamsista pitää jotain hyvää hakea niin ilmeisesti niillä on katteidensa alla aika tehokas kone. Testiajatkaan eivät ole olleet hullumpia. Suunta on ainakin oiea.

Olisiko Rosbergistä sellaisen tempuntekijäksi että voittaisi ensimmäisen kisansa F1 tasolla ? Onko tuohon kukaan vielä pystynnyt. ?
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
MaranelloRed sanoi:
Jos Williamsista pitää jotain hyvää hakea niin ilmeisesti niillä on katteidensa alla aika tehokas kone. Testiajatkaan eivät ole olleet hullumpia. Suunta on ainakin oiea.

Olisiko Rosbergistä sellaisen tempuntekijäksi että voittaisi ensimmäisen kisansa F1 tasolla ? Onko tuohon kukaan vielä pystynnyt. ?

On, Giuseppe Farina 1950 Silverstonessa...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mossi Superstar sanoi:
On, Giuseppe Farina 1950 Silverstonessa...
...no jos tuon tahtoo laskea niin sitten. Baghetti tuon kuitenkin teki ihan oikeasti 1961. Ensimmäisessä kilpailussaan palkintopallille ovat kivunneet lisäksi ainakin Jacques Villeneuve ja Mark Donohue.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Joni sanoi:
On muuten aika näppärän näköisen citykaaran pyöräyttäneet...

Näyttää nopealta. Toisin kuin ennen, nyt Williams on myös väritykseltään hmmm.. kauniimpi.
 
Viimeksi muokattu:

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
F1-testien kärki: Nico, Kimi, Heikki
Julkaistu 15.02.2006 20:10 (päivitetty 20:23)
Nico Rosberg, kuva: Mark Thompson

Suomalaiset sukujuuret omaavat kuljettajat valtasivat kolme kärkisijaa formula ykkösten testeissä Valencian radalla keskiviikkona.

Päivän parasta vauhtia piti Williamsin uudella FW28-autolla ajanut Nico Rosberg, jota ei edes ruokamyrkytys hidastanut. McLarenin kilpakuljettaja Kimi Räikkönen oli toiseksi nopein tallinsa uudella MP4-21-autolla. Huono uutinen oli se, että Räikkösen auton Mercedes-moottori petti, minkä takia Kimi sai ajettua vain 16 kierrosta.

Renault'n testikuljettaja Heikki Kovalainen vastasi päivän kolmanneksi vauhdikkaimmasta ajasta. Kovalainen jätti kierrosaikavertailussa taakseen tallinsa kilpakuljettajan Giancarlo Fisichellan.

- Päivä oli erittäin hyvä. Sain aamulla kasaan jo kilpailumatkan, ja iltapäivällä keskityin jarruihin. Keskityimme pitkiin ajorupeamiin, ja ajat olivat kilpailukykyisiä. Edistystä tapahtuu joka päivä, auto vaikuttaa luotettavalta, tyytyväinen Kovalainen jutteli.

Ferrari, Honda ja Toro Rosso testasivat keskiviikkona Bahrainissa. Päivän nopein oli Ferrarin vanhalla F2004-autolla Felipe Massa. Michael Schumacher testasi Ferrarin uutta 248-autoa, mutta sai mekaanisten ongelmien takia kokoon vain 37 kierrosta.

Valencian F1-testien nopeimmat kierrosajat:
(ajat epävirallisia)
1. Rosberg Williams 1.10,994 94 kierrosta
2. Räikkönen McLaren 1.11,199 16
3. Kovalainen Renault 1.11,362 115
4. Fisichella Renault 1.11,443 83
5. Klien Red Bull 1.11,544 63
6. Webber Williams 1.11,584 33
7. Montoya McLaren 1.12,462 85
8. Albers MF1 1.12,916 64
9. Coulthard Red Bull 1.13,585 14
10. Doornbos Red Bull 1.14,643 44
11. Mondini MF1 1.14,646 84
(MTV3)

Suomalaiset testeissä kärjessä. Eiköhän se Williams ole kärjessä niin kuiin aina ennenkin. Mikään ei ole muuttunut.
 

Metanolman

Well-known member
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
548
Sijainti
Lappeenranta
Williams-autoissa edistyksellinen vaihdelaatikko
08.03.2006 15:40

Williamsin F1-talli on vahvistanut, että sen FW28-autoissa on Bahrainin GP:stä lähtien käytössä uudenlainen vaihdelaatikko, jossa siirtyminen vaihteelta toiselle sujuu saumattomasti.

Veto on vaihtamisen yhteydessä poissa päältä vain minimaalisen pienen ajan. Williamsin ilmoituksen mukaan tällä saatetaan saavuttaa jopa 0,4 sekunnin hyöty kierrosajoissa vanhanmalliseen vaihdelaatikkoon verrattuna. Talvitesteissä juuri uuden vaihdelaatikon, joka on kehitetty yhteistyössä moottorintoimittaja Cosworthin kanssa, saaminen luotettavaksi oli Williamsin suurin urakka.

- Olemme tehneet talven aikana kovasti töitä vaihdelaatikkomme luotettavuuden eteen sekä työskennelleet myös Cosworthin kanssa uuden V8-moottorimme parissa, Williamsin tekninen johtaja Sam Michael sanoi.

MTV3
Kohta alkaa kaikki kehittämään samanlaista lootaa, jollei omista jo ko. kehitysasteista askia. Onhan siitä hyötyä ettei tule vaihtamisesta vetokatkosta, niinkuin Volkkarin DSG-laatikkokin antaa paremman kiihtyvyyden 0-100 kuin normi manuaalilaatikko.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Metanolman sanoi:
Kohta alkaa kaikki kehittämään samanlaista lootaa, jollei omista jo ko. kehitysasteista askia. Onhan siitä hyötyä ettei tule vaihtamisesta vetokatkosta, niinkuin Volkkarin DSG-laatikkokin antaa paremman kiihtyvyyden 0-100 kuin normi manuaalilaatikko.
Mitenkäs muistelisin että ykkösissä on joku minimiaika jonka vaihteenvaihdon pitää vähintään kestää? Ja onkohan Williams edes ensimmäinen asialla? Samanlaista laatikkoa on huhuiltu milloin minkäkin tiimin rakentavan, niiden perusteella mm. McLarenilla pitäisi ainakin olla käytössä vastaava. Ferrarista sitä huhuttiin jo vuosia sitten.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
J.Heldenview sanoi:
Mitenkäs muistelisin että ykkösissä on joku minimiaika jonka vaihteenvaihdon pitää vähintään kestää? Ja onkohan Williams edes ensimmäinen asialla? Samanlaista laatikkoa on huhuiltu milloin minkäkin tiimin rakentavan, niiden perusteella mm. McLarenilla pitäisi ainakin olla käytössä vastaava. Ferrarista sitä huhuttiin jo vuosia sitten.
Ei, vaan siihen oli maksimiaika, jotta vaihteiston yhteyteen ei voinut sijoittaa sutimisenestoa silloin kun se oli vielä kielletty. 200 ms muistaakseni. Jossain aiemmassa haastattelussa Williamsilta kerrottiin, että kaksi, mahdollisesti kolme tallia käyttäisi jo tuollaista vaihteistoa. Mainitut nimet olivat muistaakseni McLaren, Renault ja Honda, mutten muista varmaksi.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
J.Heldenview sanoi:
Mitenkäs muistelisin että ykkösissä on joku minimiaika jonka vaihteenvaihdon pitää vähintään kestää? Ja onkohan Williams edes ensimmäinen asialla? Samanlaista laatikkoa on huhuiltu milloin minkäkin tiimin rakentavan, niiden perusteella mm. McLarenilla pitäisi ainakin olla käytössä vastaava. Ferrarista sitä huhuttiin jo vuosia sitten.
Onhan niistä nopeista lootista puhuttu/huhuttu. Luulin, että Ferrari on
jo käyttänyt pitkään sitä, mutta eikös olekkaan.
Mutkista lähdettäessä sen sitten näkee kenellä kiihtyy nopeimmin. Nopea vaihtaminen on etu siinä.

Williamsilla kyll tehoa koneessakin kovasti, mutta miten vääntää ja muut ominaisudet.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
On siä kai sellanen minimi aikakin olemassa, että vaihteensiirron on tapahduttava... :D

Muistaakseni hondan samantapaisesta askistahan kiisteltiin pari vuotta sitten..
Ja silloin nimenomaan, ainakin jossain vaiheessa, keskustelun aiheena muistaakseni oli, että tapahtuuko sielä vaihteensiirto niin kuin manuaali askissa vai onko se jo automaatti. Eli katkeaako veto vaihteen vaihdon ajaksi...

Muistaisin kyllä, että joskus puhuttiin jostain muustakin minimi ajasta ferrarin yhteydessä sillain, että niiden boksi oli nopeampi kuin mitä sai olla ja sen takia ferrari olisi nimen omaan hidastanut boksiaan ja siinä ohessa toteuttanut jonkin sortin sutimisen eston.... :doubtful: Mut en kyl tarkemmin muista...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ghost_Glove sanoi:
Muistaisin kyllä, että joskus puhuttiin jostain muustakin minimi ajasta ferrarin yhteydessä sillain, että niiden boksi oli nopeampi kuin mitä sai olla ja sen takia ferrari olisi nimen omaan hidastanut boksiaan ja siinä ohessa toteuttanut jonkin sortin sutimisen eston.... :doubtful: Mut en kyl tarkemmin muista...
Maikkarin asiantuntijat muistaakseni lahjakkaasti sekoitti tuon asian niin, että käsitti maksimin tarkoittavan minimiä ja ehti sillä sitten spekuloimaan taas. Tuo juttu, mistä Ferraria syytettiin taas taisi mennä niin, että olisivat tosiaan tehneet huippunopean laatikon ja sitten käyttäneet loppuajan sutimisenestolle. Joka tapauksessa esimerkiksi tuo Williamsin systeemi on FIA:n puolesta jo hyväksytty, mikä olisi kovin kummastuttavaa jos joku minimiaika olisi keksitty.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Bobakki sanoi:
Maikkarin asiantuntijat muistaakseni lahjakkaasti sekoitti tuon asian niin, että käsitti maksimin tarkoittavan minimiä ja ehti sillä sitten spekuloimaan taas. Tuo juttu, mistä Ferraria syytettiin taas taisi mennä niin, että olisivat tosiaan tehneet huippunopean laatikon ja sitten käyttäneet loppuajan sutimisenestolle. Joka tapauksessa esimerkiksi tuo Williamsin systeemi on FIA:n puolesta jo hyväksytty, mikä olisi kovin kummastuttavaa jos joku minimiaika olisi keksitty.
Juu näin voi hyvin olla... :D

No siis se, että williamsin uus loota on hyväksytty ei kyllä poista mahdollisuutta minimiajalle... Jos sellainen on niin se ei sit varmaan oo enempää kuin williamsin lootan kuluttama aika... :wink:

Mutta tuo sanomani automaattisuuden ja manuaalin raja tietääkseni on säännöissä. Se, että kuinka se määritellään, että vaihtamisen yhteydessä varmasti vetokin katkee niin on sit ihan eri asia... :tongue:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Foorumin uutisissa oli tällänen:
"Auton aerodynaamiset uudistukset koskevat uuden muodon saavia sivuponttooneja sekä "savupiippujen", joiden kautta moottorin pakokaasut nykyään ohjataan, muotoilua. Talli ei tarkemmin kertonut teknisistä uudistuksista, mutta sen mukaan monia osia on uusittu."

Eli siis mitkä??
Kyllä noi on mun mielestä ihan pakoputket jotka tuola törröttävät...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ghost_Glove sanoi:
Foorumin uutisissa oli tällänen:
"Auton aerodynaamiset uudistukset koskevat uuden muodon saavia sivuponttooneja sekä "savupiippujen", joiden kautta moottorin pakokaasut nykyään ohjataan, muotoilua. Talli ei tarkemmin kertonut teknisistä uudistuksista, mutta sen mukaan monia osia on uusittu."

Eli siis mitkä??
Kyllä noi on mun mielestä ihan pakoputket jotka tuola törröttävät...
Jees. Se pakokaasuosuus on joku oma aivopieruni, kyse on siis noista jäähdytyshormeista. Tuossa vielä alkuperäinen.
As such, the team has developed aero upgrades for the cars’ sidepods, as well as for the chimney winglets.
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Niin, pitäähän ne jäähdytysilmatkin saada tehokkaasti poistettua zyylareitten takaa. Eli siihen käytetään savupiippua (ainakin ferrari on käyttänyt samaa piippua pakoputken kanssa) tai sitten kidusten (heikentää aerodynamiikkaa) kautta.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Auton aerodynaamiset uudistukset koskevat uuden muodon saavia sivuponttooneja sekä "savupiippujen", joiden kautta jäähsytysilmaa poistetaan, muotoilua.
...Jäähdytysilmaa varmaan pitäisi lukeman :wink:

Tuli muuten kysymys mieleen että mistä jäähdytysilma poistuu nykydisaineissa jos savupiiput ovat ummessa, niinkuin ne joskus ovat?

Moe Tsyz.. sanoi:
(ainakin ferrari on käyttänyt samaa piippua pakoputken kanssa)
Tämä ei oikein auennut, onko Ferrari siis käyttänyt samaa piippua paokaasujen ja jäähdytysilman poistoon?
 
Ylös