Williamsin tilanne jatkossa?

the flying finn

Well-known member
Liittynyt
28.7.1999
Viestit
944
Sijainti
The Bay
Pääsuunnitelija jättää Williamsin

Tuskin Williamsin tilanne tästä ainakaan paranee, kun pääsuunnitelija Jorg Zander jättää paikkansa, kertoo itv-f1.com
 

Enrique

Well-known member
Liittynyt
18.12.2002
Viestit
1913
Tuskin ainakaan ihan heti vaikuttaa mihinkään, mutta jossain välissä vaikutus saattaa näkyä ainakin hetkellisesti.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Kai se on Williamsillakin organisaatio kasattu niin että ei kaadu yhden inssin lähtöön vaikka olisikin pääsuunnittelija.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Melkein väittäisin, että "insinöörivetoisen" Williamsin organisaatio on se vähiten haavoittuva tällaisissa tilanteissa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ymmärsin uutisoinneista asian niin, että tais olla tiedossa tuo lähtö kans aika pitkään... Eli varmaan ei mahdotonta lovee tee...
Ja kuitenkin hyvissä väleissä lähti perhesyistä niin ei luulis olevan mikään katastrofi...

Toivotaan ainakin... Nicon puolesta.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Zep sanoi:
Melkein väittäisin, että "insinöörivetoisen" Williamsin organisaatio on se vähiten haavoittuva tällaisissa tilanteissa.
Itseasiassa väittäisin McLarenin olevan paremminkin "insinöörivetoinen" jossa massa insinöörejä suunnittelee, eli McLarenilla pitäisi vähiten näkyä tuo insinööri lähtö, Neweyhän sanoi McLarenin konseptin muuttuneen "matrix" maiseksi, jossa 40 insinööriä hoitaa yhden tähti-insinöörin työt heittämällä. Eiköhän McLarenillakin olisi ollut tiskissä semmoinen rahasumma jolla Newey olisi takuuvarmasti pysynyt, kuin myös Tombaz. Aika nopeasti kuitenkin McLarenin aerodynamiikka osasto vastasi FIA:n pyyntöön, eli ei siellä ihan tyhjää taida olla. Taitaa Ronin suurin pelko olla se että insinöörejä lähtee isoina joukkoina muuaalle. Katsotaan miten aika näyttää tilanteet McLarenille ja Williamsille.

Toisaalta F1Racing piti helmikuun puolenvälin "mittauksissa" Cosworthia tehokkaimpana, ja Hondakin suoraan tunnusti, että ovat korkeintaan kakkosia Cosworthin jälkeen. Ja Cossu kiertää korkeimmilla kierroksilla. Kun mitään päinvastaisiakaan puheita ei ole kuultu, niin voi aika turvallisesti todeta, että Cossu on tehoiltaan aivan kärkipäässä, ellei peräti tehokkain.
Taitaa nykyään Cossun jälkeen tehokkain olla mersu uudella kehitysversiolla. Luotettavuudessa ehkäpä paras tällä hetkellä on mersu tai renu.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
azai sanoi:
Taitaa nykyään Cossun jälkeen tehokkain olla mersu uudella kehitysversiolla. Luotettavuudessa ehkäpä paras tällä hetkellä on mersu tai renu.
Niin, Mersun nykyinen kone ja sekin ehkä. Nythän ei nähty kuin toisen moottorin suoritus kun Kimin kisa päättyi jo 4:een mutkaan. Ikuiseksi salaisuudeksi jää olisiko Kimin moottori kestänyt vai kuten viime kaudella :( Ja uuden luotettavuudesta ei ole kuin testikokemuksia...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
azai sanoi:
Itseasiassa väittäisin McLarenin olevan paremminkin "insinöörivetoinen" jossa massa insinöörejä suunnittelee, eli McLarenilla pitäisi vähiten näkyä tuo insinööri lähtö, Neweyhän sanoi McLarenin konseptin muuttuneen "matrix" maiseksi, jossa 40 insinööriä hoitaa yhden tähti-insinöörin työt heittämällä. Eiköhän McLarenillakin olisi ollut tiskissä semmoinen rahasumma jolla Newey olisi takuuvarmasti pysynyt, kuin myös Tombaz. Aika nopeasti kuitenkin McLarenin aerodynamiikka osasto vastasi FIA:n pyyntöön, eli ei siellä ihan tyhjää taida olla. Taitaa Ronin suurin pelko olla se että insinöörejä lähtee isoina joukkoina muuaalle. Katsotaan miten aika näyttää tilanteet McLarenille ja Williamsille.
No bemarillahan ne siipimuutokset tehtiin jo malesiassa kuulemma... joten ei taida ne mäkkärinkään muutokset niin kovin ihmeellisiä loppujen lopuksi olla..
Ja jos ongelmana oli vaan siipien taipuminen, niin eihän sen korjaamiseks tarvi kuin tehdä siipi jäykemmästä tavarasta...noin periaatteessa.

Itse kyllä pidän edelleen yksilöitäkin tärkeinä vaikka nykysin tietokoneilla kaikki tehdäänkin niin ei ne tietokoneet silti varsinaisesti keksi mitään uutta ja nerokasta...siihen tarvitaan aina joku fiksu kaveri...
Mutta ehkä tuo ronin matrix meininki hoitaa ainakin tämän kauden vielä...kyllähän newey-tombaziz akseli kuitenkin jo vetänyt nykysen auton kehityssuunnitelman ääriviivat... Joten siitä sit vaan numeroita murskaamalla saadaan autoa kyllä kehitettyä. Ensi kaudella se sitten nähdään mikä on näiden kavereiden lähtemisen vaikutus lopulta...jos sellaista on nähtävissä..

Mutta fiksu kaveri on aina fiksu kaveri... 40 vähemmän luovaa numeronmurskaajaa eivät koskaan tule keksimään mitään todella mullistavaa ja radikaalia...
 

Tehomylly

Vihainen mies
Liittynyt
24.3.2002
Viestit
610
Sijainti
Tampere
Ghost_Glove sanoi:
Mutta ehkä tuo ronin matrix meininki hoitaa ainakin tämän kauden vielä...kyllähän newey-tombaziz akseli kuitenkin jo vetänyt nykysen auton kehityssuunnitelman ääriviivat...
Nykyisillä tarkasti rajatuilla säännöillä nimenomaan tuollainen numeroiden murskaamiseen perustuva hienosäätäminen on oikea tapa edetä. Jos säännöt olisivat vapaampia, niin silloin tarvittaisiin enemmän intuitiota ja luovuutta.

Nyt hiotaan tuulitunneleissa ja tietokoneilla tuhannesosia ajoista pois koska mitään radikaalia ei voi edes yrittää.
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
saattaapi olla että cossun ainoo keino saaha 20000 kiekkaa tai se että pysytään käressä on sitte se ett koneet kestää vaan yhen viikonlopun.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
CaPtEeNi sanoi:
saattaapi olla että cossun ainoo keino saaha 20000 kiekkaa tai se että pysytään käressä on sitte se ett koneet kestää vaan yhen viikonlopun.
Mä vähän luulen, että toi saattaa olla Cossun/Wiljamin ihan tietoisesti valitsema taktiikka. Sponssit on varsin vähissä tälle kaudelle, mutta auto ja kone vaikuttaa varsin nopeilta ja kuskikaksikkokin on meleko mielenkiintonen.

Nyt vedetään täysiä joka vitun sessio ja pyritään niin lähelle kärkeä ku vaan päästään ennen laitteiston laukeamista. Yhteistyökumppaneillehan voi aina yrittää selittää, että epäluotettavuus on kiinni vain niistä muutamasta miljuunasta lissää :tongue:
 
Viimeksi muokattu:

Tony Soprano

Well-known member
Liittynyt
7.9.2000
Viestit
77
Ghost_Glove sanoi:
No bemarillahan ne siipimuutokset tehtiin jo malesiassa kuulemma... joten ei taida ne mäkkärinkään muutokset niin kovin ihmeellisiä loppujen lopuksi olla..
Ja jos ongelmana oli vaan siipien taipuminen, niin eihän sen korjaamiseks tarvi kuin tehdä siipi jäykemmästä tavarasta...noin periaatteessa.
"Jäykempi tavara" saattaa itseasiassa olla kovinkin monimutkainen juttu. Kysymyksessähän on kimmomoduli joten sopivan materiaalin löytäminen saattaa tuottaa hankaluuksia. Eiköhän helpompi ratkaisu olisi sitoa siivet sopivasti yhteen, eli tehdä niistä sopivan jäykkä kotelo.

Ratkaisu tuhoaa tietysti alkuperäisen tarkoituksen, mutta sitähän FIA ja muut tallit haluavatkin. Täysin oikeutetusti, sanoisin.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Otto Hokkanen sanoi:
Nyt vedetään täysiä joka vitun sessio ja pyritään niin lähelle kärkeä ku vaan päästään ennen laitteiston laukeamista. Yhteistyökumppaneillehan voi aina yrittää selittää, että epäluotettavuus on kiinni vain niistä muutamasta miljuunasta lissää :tongue:
Ja varsinkin alkukaudesta jos rahat ei riitä kilpavarustelussa muiden perässä pysymiseen enää loppukautta kohti.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tony Soprano sanoi:
"Jäykempi tavara" saattaa itseasiassa olla kovinkin monimutkainen juttu. Kysymyksessähän on kimmomoduli joten sopivan materiaalin löytäminen saattaa tuottaa hankaluuksia. Eiköhän helpompi ratkaisu olisi sitoa siivet sopivasti yhteen, eli tehdä niistä sopivan jäykkä kotelo.

Ratkaisu tuhoaa tietysti alkuperäisen tarkoituksen, mutta sitähän FIA ja muut tallit haluavatkin. Täysin oikeutetusti, sanoisin.
En tokikaan tarkoittanut, että pitäisi jotain uutta materiaalia kehittää..
Siivethän ovat komposiittiä joten paksuudella, kuitupitoisuudella, kuitusuunnalla ja kuitu-matriisi materiaalivalinnoilla on vaikutukset suuret siiven ominaisuuksiin...
Ja komposiitin kimmomoduuli, kuten muutkin moduulit, riippuvat kovastikin kuormitussuunnasta. Komposiitti kun on anisotrooppista matskua.

Ja sikäli, että jos siipi olis tarkotuksella tehty taipuvaksi niin se on voitu toteuttaa vaikkapa siten, että vain siiven yläosa (ylimmän profiilin jättöreuna) taipuu niin ei liene vaikee paikka "korjata"... Näistähän taidettiin puhua viime vuonna...
 

maradona

Resistive User
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
4616
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
F1 Racingissa oli kiintoisa juttu, jossa ehdoteltiin Nicon siirtyvän mahdollisesti McLarenille, kun Räikkösen siirto Ferrarille on ilmeisesti todella lähellä. Williamsillahan on varmasti edelleen hiukan tiukkaa rahapuolella, ja Nicosta voitaisiin hyvin saada vaikka tuplasti sen verran kuin Buttonista viime vuonna.

Joku aika sitten F1 Racing kirjoitti yhdessä jutussaan: "Ron pelaa niin hyvillä korteilla että hänen ei tarvitse huijata." Alan uskoa siihen.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Williams on nopeampi kuin Mclaren. Nico lähtöruutu 22, Montoya 9, kisassa Nico 7th ja Montoya olisi ollut 8th. Kylmää faktaa. Että kyllä siellä hyvin kulkee. Kohta pitäis alkaa näkyä myös pisteissä.
 
Viimeksi muokattu:

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
mn97 sanoi:
Williams on nopeampi kuin Mclaren. Nico lähtöruutu 23, Montoya 9, kisassa Nico 7th ja Montoya olisi ollut 8th. Kylmää faktaa. Että kyllä siellä hyvin kulkee. Kohta pitäis alkaa näkyä myös pisteissä.
Kotteron pitäisi kestää maaliin astikin ;)
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
the flying finn sanoi:
Tuskin Williamsin tilanne tästä ainakaan paranee, kun pääsuunnitelija Jorg Zander jättää paikkansa, kertoo itv-f1.com

No niino, eihän se siellä kauaa ehtiny vaikuttaa. Tuli syyskuussa 2005 sisään ja maaliskuussa 2006 lähti ulos. Siis puolivuotta, joten tästä tapauksesta ei mielestäni pitäisi sen suurempaa numeroa tehdä.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Williams ei todellakaan tule pärjäämään McLarenille. Kauden päättyessä McLaren on korkeammalla pisteissä. Tämä on muutes fakta!
 
Ylös