Windows 8 käyttökokemuksia & tuhmia kysymyksiä

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Itse ostin juniorille jouluksi uuden läppärin. Seiskalla vielä löytyi kyllä koneita mutta rajatuksi meni vaihtoehdot. Omaan menin päivittämään kasin jokunen aika sitten. Ilman Pokki-aplikaatiota saattaisin formailla koko vehkeen ja asentaa seiskan takaisin...
Sama täällä. Pokki on se, jonka vuoksi ylipäätään siedän Windows Kasia tossa yhdessä läppärissä.
Metro-sovelluksista: Mikä helkkarin WINDOWS sellainen on, jossa ei ole IKKUNOINTIA? Eikös Windowsin koko idea ole se ikkunointi. Joo, ruudun saa jaettua epäsuhtaisesti kahteen osaa, mutta ei sillä mitään tee, ainakaan läppärissä. Kun ei siellä pienemmässä ruudun puoliskossa pysty tekemään mitään

Eipä onnistu enää niin että olisi videosoitin yhdessä ikkunassa, selain toisessa, IRC-kanavat kolmannessa, weppikameran näkymä neljännessä jne jne.

Siellä perinteisellä puolella se vielä onnistuu...mutta sinä hetkenä kun suurin osa ohjelmista on Metrolle tehtyjä, meillä on käsissämme Windows, jossa ei ole ikkunointia.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Sama täällä. Pokki on se, jonka vuoksi ylipäätään siedän Windows Kasia tossa yhdessä läppärissä.
Mä asensin Start8:n, maksaa muutaman Euron, mutta ei tuosta nyt köyhtymäänkän pääse, kuukauden saa testata ilmaiseksi. Tuota ennen kokeilin ilmaista Classic Shelliä, mutta jostain syystä en oikein digannut. Ovat kumpikin enemmän tai vähemmän 1:1 -kopoita Windows 7:n käynnistysvalikosta. Pokki (josta en ollut muuten koskaan edes kuullut) ei screenshottien perusteella imitoi mitään vaan on ihan oma juttunsa?

Metro-sovelluksista: Mikä helkkarin WINDOWS sellainen on, jossa ei ole IKKUNOINTIA? Eikös Windowsin koko idea ole se ikkunointi. Joo, ruudun saa jaettua epäsuhtaisesti kahteen osaa, mutta ei sillä mitään tee, ainakaan läppärissä. Kun ei siellä pienemmässä ruudun puoliskossa pysty tekemään mitään

Eipä onnistu enää niin että olisi videosoitin yhdessä ikkunassa, selain toisessa, IRC-kanavat kolmannessa, weppikameran näkymä neljännessä jne jne.

Siellä perinteisellä puolella se vielä onnistuu...mutta sinä hetkenä kun suurin osa ohjelmista on Metrolle tehtyjä, meillä on käsissämme Windows, jossa ei ole ikkunointia.
Metrolla ilman kosketusnäyttöä ei mun mielstä tee juuri mitään, paitti leikkii sen pari viikkoa ja sitten kyllästyy. Tabletissa tuo on varmasti ihan jees.

Metroidean takana piilee ilmeisesti Microsoftin tekemä huomio, että kehitys on kulkemassa pois pöytäkoneista kohti tabletteja. Tulevaisudessa kansa surffailee ja lukee mailinsa taulutietokoneilla ja pelaa pelinsä konsoleilla ja näiden ehdoilla sitten mennään. Tuskin ja toivottavasti se desktop sieltä kuitenkaan ihan äkkiä mihinkään häipyy.

Pikkusen kyllä hämmästyttää, että tunkivat Metron Windows Server 2012:kin :rolleyes:

Olisivat kuitenkin voineet tedä pehmeän laskun ja pistää metron Kasiin optionaaliseksi featureksi, tämä nykyinen korkeintaan Beta-versioksi luonnehdittava tekele herättää lähinnä säälinsekaisia tunteita sekä ennenkaikka aggressioita :dunno: Noh, saahan sen ohitettua, mutta aikalailla turha vempain se on ainakin mun koneellani.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
SSD levy hankittu vanhan hajonneen mekaanisen tilalle. Nyt on W8 kyllä niin nopsa, että ocksåt pois.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
8 vaikuttaa aika paskalta käyttikseltä.

Terv. XP SP3 -mies.
 

DuckAvenger

Katollaan
Liittynyt
30.10.2008
Viestit
780
Minua miellyttää Win8 todella paljon. En siksi oikein ymmärrä tuota valitusta metrosta ja sen appseista

Metron appseja käytän sillon kun tiedän etten pitkään ole koneella...ikäänkuin ohimennen tarkistan uutiset. pelaa pikkupelejä, nopea reddit-tarkistus, sää, lähikaupan tarjoukset
Ja tietysti skypeä tulee käytettyä

Kun tietää, että istuu pitkään koneella, niin desktoppiin ja sieltä sitten ohjelmat käyntiin. (chrome, vlc ja mircci)
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Ei Windows 8 suinkaan paska käyttiks ole, mutta metro on mielestäni aikalailla turha kapistus ilman kosketusnäyttöä.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Ei Windows 8 suinkaan paska käyttiks ole, mutta metro on mielestäni aikalailla turha kapistus ilman kosketusnäyttöä.
Jup, Samat asiathan tuolla hoituu, mitä vanhemmallakin Windowsilla ja ehkä vähän enemmän ja jopa tietyissä rapauksissa nopeamminkin.

Itte olen pystynyt tuon Metron välttelemään aika kätevästi laittamalla desktopille kaikki tarvitsemat ikonini, kuten:
Computer
Network
Control Panel
Google Chrome
+ muut applikaatiot.

Vikkelä on, kuin sinappipersreikäkissa.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Jup, Samat asiathan tuolla hoituu, mitä vanhemmallakin Windowsilla ja ehkä vähän enemmän ja jopa tietyissä rapauksissa nopeamminkin.

Itte olen pystynyt tuon Metron välttelemään aika kätevästi laittamalla desktopille kaikki tarvitsemat ikonini, kuten:
Computer
Network
Control Panel
Google Chrome
+ muut applikaatiot.

Vikkelä on, kuin sinappipersreikäkissa.
Juu siis eihän sitä metroa ole pakko käyttää, mutta juuri siitä syystä sen olis mun mielestä voinnu aivan hyvin tehdä optionaaliseksi featureksi sen sijaan, että se pakkosyötetään kaikille.

Itse käyttis toimii mun mielestä varsin jouhevasti ja ongelmitta enkä näe varsinaisesti syytä miksi palaisin takaisin Windows Seiskaan, tosin on sanottava, että mitään kovin ihmeellistä pakkoa ei myöskään ole siirtyä Seiskasta Kasiin, tämän ovat kai Microsoftillakin oivaltaneet ja juuri siitä syystä myyvät kuun loppuun saakka 8-Upgradea pilkkahinnalla. Noh, ehkä juuri tuo mainittu "pilkkahinta" olisi se syy siirtyä Kasiin :frank:

Jos jollakulla on tarvetta Media Centerille, niin myös en saa tämän kuun loppuun saakka ilmaiseksi Windows Kasiin, sen jälkeen siitä tulee maksullinen. Löytyy tuolta.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Mulla on tossa omassa Win8-läppärissä "vanha kunnon Skype", mutta mutsin koneella kun laittelin sen Skypen asetuksia kuntoon, niin siellä on se "Metro-Skype".
Johtunee siitä, että omassa asensin Win8:n päivitysasennuksena seiskan päälle mutta siinä mutsin koneessa on jo uutena Win8.

Mistä mä löytäisin sen ihan oikeen Skypen siihen? Mistä tahansa yritänkin sitä hakea, se ohjaa Mikkisoftan sinne apps storeen josta ei saa tohon kuin sen Win8-version.

Ongelmana on nyt se, että tosta Win8:n Skype-versiosta en löydä sellasta asetusta, että soittoääni, kun joku soittaa, tulis koneen kauttimista ja muut äänet Bluetooth-kuulokkeista. Siinä mutsin koneessa soittoääni tulee aina Bluetoothin kautta ja ne kun ei aina ole päässä, niin ei kuule että joku soittaa jos ei ole kone näkösällä.

Sellasta valintaa ei uudessa Skypessä ole lainkaan, tai en ainakaan löydä. On vain kaks valintaa: Mikrofoni ja kauttimet. Vanhassa on lisäksi valinta: "Soittoääni" josta sen saa tulemaan kauttimien kautta.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Mä asensin Start8:n, maksaa muutaman Euron, mutta ei tuosta nyt köyhtymäänkän pääse, kuukauden saa testata ilmaiseksi. Tuota ennen kokeilin ilmaista Classic Shelliä, mutta jostain syystä en oikein digannut. Ovat kumpikin enemmän tai vähemmän 1:1 -kopoita Windows 7:n käynnistysvalikosta. Pokki (josta en ollut muuten koskaan edes kuullut) ei screenshottien perusteella imitoi mitään vaan on ihan oma juttunsa?
.

Kiitos tästä!
Mulla on nyt sitten kokeilussa tuo Classic Shell. Vaikuttaa oikein hyvältä ja uskon että äiteemuori tulee olemaan ilahtunut, kun menen ens viikolla laittamaan tuon hänen koneeseensa.

Voisitko pikaisesti referoida Start8:nja Classic shellin eroja? Kun jos Start8 on tarpeeksi hyvä, niin mikä ettei senkin voisi ostaa.
 
Viimeksi muokattu:

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Mulla on tossa omassa Win8-läppärissä "vanha kunnon Skype", mutta mutsin koneella kun laittelin sen Skypen asetuksia kuntoon, niin siellä on se "Metro-Skype".
Johtunee siitä, että omassa asensin Win8:n päivitysasennuksena seiskan päälle mutta siinä mutsin koneessa on jo uutena Win8.

Mistä mä löytäisin sen ihan oikeen Skypen siihen? Mistä tahansa yritänkin sitä hakea, se ohjaa Mikkisoftan sinne apps storeen josta ei saa tohon kuin sen Win8-version.

Ongelmana on nyt se, että tosta Win8:n Skype-versiosta en löydä sellasta asetusta, että soittoääni, kun joku soittaa, tulis koneen kauttimista ja muut äänet Bluetooth-kuulokkeista. Siinä mutsin koneessa soittoääni tulee aina Bluetoothin kautta ja ne kun ei aina ole päässä, niin ei kuule että joku soittaa jos ei ole kone näkösällä.

Sellasta valintaa ei uudessa Skypessä ole lainkaan, tai en ainakaan löydä. On vain kaks valintaa: Mikrofoni ja kauttimet. Vanhassa on lisäksi valinta: "Soittoääni" josta sen saa tulemaan kauttimien kautta.
Itse itselleni vastaten: Tulee asentaa Skypen *työpöytäversio* että saa sen vanhan kunnn Skypen käyttöön :)

Kannattaa aina whinettää täällä, niin samantien keksii sen ratkaisun itsekin :)
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Mulla on tossa omassa Win8-läppärissä "vanha kunnon Skype", mutta mutsin koneella kun laittelin sen Skypen asetuksia kuntoon, niin siellä on se "Metro-Skype".
Johtunee siitä, että omassa asensin Win8:n päivitysasennuksena seiskan päälle mutta siinä mutsin koneessa on jo uutena Win8.

Mistä mä löytäisin sen ihan oikeen Skypen siihen? Mistä tahansa yritänkin sitä hakea, se ohjaa Mikkisoftan sinne apps storeen josta ei saa tohon kuin sen Win8-version.

Ongelmana on nyt se, että tosta Win8:n Skype-versiosta en löydä sellasta asetusta, että soittoääni, kun joku soittaa, tulis koneen kauttimista ja muut äänet Bluetooth-kuulokkeista. Siinä mutsin koneessa soittoääni tulee aina Bluetoothin kautta ja ne kun ei aina ole päässä, niin ei kuule että joku soittaa jos ei ole kone näkösällä.

Sellasta valintaa ei uudessa Skypessä ole lainkaan, tai en ainakaan löydä. On vain kaks valintaa: Mikrofoni ja kauttimet. Vanhassa on lisäksi valinta: "Soittoääni" josta sen saa tulemaan kauttimien kautta.
Tuolta löytyy vanhoja versioita.

http://filehippo.com/
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Vaimo vaihtoi eilen huushollimme tietsikan, tässä on Windows8 ja nippanappa löydän jotain nettisivuja. Vaikuttaa hankalakäyttöiseltä, kaikenlaista kikkailua.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Kiitos tästä!
Mulla on nyt sitten kokeilussa tuo Classic Shell. Vaikuttaa oikein hyvältä ja uskon että äiteemuori tulee olemaan ilahtunut, kun menen ens viikolla laittamaan tuon hänen koneeseensa.

Voisitko pikaisesti referoida Start8:nja Classic shellin eroja? Kun jos Start8 on tarpeeksi hyvä, niin mikä ettei senkin voisi ostaa.
Ei ne erot välttämättä hirveän suuria ollut, mutta Start8 on ehkä vielä astetta tarkempi kopio alkuperisestä Windows käynnistysvalikosta ja lisäksi on vielä pikkusen nätimpi (saat myös näppärästi sen alkuperäisen Windows logolla varustetun pallukan sinne vasempaan alakulmaan Classic Shellin värillisen simpukankuoren sijaan. Voi se ehkä CS:lläkin onnistua, mutta joutuisi varmaan etsimään itte kuvat ja säätämään). Suurin syy miksi ryhdyin etsimään muita vaihtoehtoja oli se, että ainakin mun Classic Shellistä puuttui "Logoff" siitä valikosta, joka aukeaa painamalla Shutdown nappulan oikealla puolella olevaa oikealla näyttävää nuolisymboolia. Eli siis täältä näin:

Periaatteessa no problem, koska Classic Shell on käyttäjän muokattavissa (mikä on toki positiivinen asia) ja näinollen pitäisi teoriassa olla mahdollista lisätä se puuttuva logoff tuohon em. valikkoon. Yritin (ja mielestäni vieläpä täysin oikein), mutta ei vaan suostunut toimimaan vaikka kuinka yritin, kyisenen valikko oli ja pysyi muuttumattomana. Kokeeksi lisäilin paikoita muualle valikkoa ja se kyllä onnistui eli periaatteessa toimii, käytännössä kuitenkaan ei täydellisesti, ainakaan mun koneellani. Logoffin toki löysin muualta, mutta halusin sen nimenomaan tuonne alkuperäiseen paikkaan ja sen puute häiritsi, joten kokeilin muita vaihtoehtoja ja päädyin Start8:iin, joka toimi laakista jotakuinkin niin kuin halusinkin. Testiajan loputtua päätin uhrata ne vajaat 5 dollaria, jonka tuo maksaa. Suosittelen toki kuitenkin kaikkia kokeilemaan ensin ilmaista Classic Shelliä (on vielä open source), ehkä mä vaan en sittenkään osanut, tai ehkä mun koneessa on joku ylimääräinen hilavitkutin joka aiheutti sen "ongelman" tai ehkäpä Classic Shellistä on jo tullut uudempi versio, joka toimii paremmin tai ehkä sitä logoffia ei tuolla edes kaipaa. Jos Classic Shelliin on tyytyväinen, niin turha kai sitten edes niitä viittä taalaa on mihinkään uhrata.

Uusia käynnistysvalikkoja on viime viikkoina/kuukausina ilmestynyt kuin sieniä sateella, joten voi toki olla, että jo tällä hetkellä on olemassa vieläkin parempi viritelmä.

Sinäsä tietysti hauska ajatusleikki, että mulle Windows 8 oli ilmainen, mutta sen sijaan toimivasta käynnistysvalikosta maksoin 5 dollaria :eek:
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Ylös