Charlie
Elämän jakojäännös
Heitin VIA:n setin sisään, mutta enpä vieläkään näe isoa kovalevyä Windowsissa. Siltä emon CD:ltä löytynyt DMAtool näyttää kyllä levyn, ja UDMA on sille enabloitu, mutta eipä auta...
Jos siinä on VIA:n piirisarja, niin toimii!Charlie sanoi:Tuollako toimii vaikka mulla olisi mikä emolevy? En ole vieläkään ihan varma mallista. Kai se on se Apollo Pro 133A...
Ei muutosta. Vaatiiko tuo UDMA erilaisen IDE-kaapelin? Ja voiko UDMA toimia samassa väylässä DMA:n kanssa? En tiedä UDMA/DMA:sta mitään, mutta ei anneta sen häiritä.OoPee sanoi:Kokeiles piruuttas nykiä dvd- ja cd-asemat veke (siis fyysisesti) ja boottaa sen jälkeen. Onko muutosta?
Vaatii kylä toimiakseen UDMA-moodissa, mutta vaikka se levy toimisi vain PIO-moodissa, pitäisi sen silti olla oikean kokoinen. Jos laitehallinta kuitenkin näyttää, että sun levys on UDMA-moodissa, niin silloin sulla on oikea kaapeli. Eri asia on sitten se, että onko kaapeli muuten viallinen. Eihän tommonen kaapeli paljoa maksa, joten kokeilla ainakin vois.Charlie sanoi:Vaatiiko tuo UDMA erilaisen IDE-kaapelin?
Voi! UDMA eli Ultra DMA on vain yksi DMA-moodeista.Ja voiko UDMA toimia samassa väylässä DMA:n kanssa? En tiedä UDMA/DMA:sta mitään, mutta ei anneta sen häiritä.
Kaikkien levyjen jumpperiasetukset ovat siis kunnossa? Myös tuon vanhan? Jumpperi siis tosiaankin asennossa master eikä esim. cabel select?Mulla kokoonpano on siis seuraava:
Primary master: Seagate 16 GB
Primary slave: Samsung 120 GB
Secondary master: HP cd-writer
Secondary slave: tavallinen lukeva CD-asema
Vanhojahan noi kieltämättä ovat ja on todennäköistä, että ongelman ydin löytyy juuri tuosta emosta. Biosin olet todennäköisesti jo päivittänyt uusimpaan mahdolliseen versioon?Kaikki muut (myös emo) paitsi Samsung ovat vuodelta 2000.
Niinkuin jo aiemmin sanoin, tsekkaa noita kuvia ja tätä linkkiä .Charlie sanoi:Enhän mä sitä BIOSia ole vieläkään päivittänyt, koska en ihan varma siitä emosta ole. Kai se pitää vaan päivittää tuurilla. Levyjen jumpperit ovat ihan oikein, ei mitään cable selectejä.
En ole vielä ehtinyt tehdä asialle mitään, kun on ollut tässä tätä muuta puuhaa...