WRC-kausi 2018

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Tai Qatar VW. Neymarin kauppa ennätyshinnalla PSG:hen ainakin tarkoittaa, ettei siellä ole urheilun rahahanoja katkaistu. Mikähän Al-Attiyahin projektin tila on?
Toiveissa olisi kovasti, että tuo Qatarin ajattama VW -hanke toteutuisi ja tiimi tulisi mukaan 2018 sekoittamaan osaltaan pakkaa ja tuomaan kuskeille enemmän ajopaikkoja. Ogierille ajopaikka Red Bullin sponssaamana jos ei Ford ura jatku, toiseen joku ja Al-Attiyah toki kolmatta kun tuo pätäkät ja ykköskuskin kohtelu..
Toyota kun aloittaisi myös R5 -autojen kanssa wrc2:ssa, niin tilanne alkaisi näyttämään hyvältä, olisi kuskeille hommia ja jaappanilaistenkaa ei tarvisi kilpailjan autolla ajella.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16067
Sijainti
Tampereen lenkki
Kyllähän tässä edelleen vähiin käy Ogierin vaihtoehdot...

Hyundai - tallipaikat jo täynnä, epätodennäköistä että Paddon tai Sordo saisi kenkää
Citroen - tallipaikat jo täynnä, sillat poltettu ja varmuuden vuoksi peloteltu Loebilla, auto ei ole voittaja-ainesta
Toyota - tallin kulttuuriin ei sopisi Ogierin kaltainen egoilija ja Tänakin on huhuiltu tulevan mukaan
M-Sport ilman Fordin tukea - tarvittaisiin iso sponsori, Wilsonin säästöpossu on jo rikottu tätä kautta varten, ensi kausi ei enää onnistu samalla budjetilla
M-Sport Fordin tuella - onko tapahtumassa? Ainakin Ford Performance twiittailee ralliautojen kuvia ahkerasti, mutta...
Polo jollain sponsorilla - Varmaan aika paljon säätämistä vaatisi saada Polo luokiteltua ja talli pistettyä pystyyn. Ja jos tämän rahoitus onnistuu niin miksei sitten se joku sponsori tukisi Ogieria/M-Sporttia?

Ja kuten aiemmin spekuloin niin olishan se hienoa jos joku Polon toisi viivalle ihan jo sen takia että pääsisi vähän katsomaan miten sillä pärjää muita autoja vastaan ja myös se, että tulisi enemmän WRC-autoja ja tallipaikkoja.

EDIT: Toki myös eläköityminen rallista vaihtoehtona, aavikkokisoihin, rallicrossiin...tai F1:een?
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16067
Sijainti
Tampereen lenkki
http://www.fia.com/news/wrc-tneuville-confidence-obviously-high

Q:
Next year of course, it’s such an important year. This is silly season right now, we’re speculating where drivers are going to go. Do you see yourself driving full time in WRC next year?
Teemu Suninen:
I hope I can get something to drive, some good car to drive. Because then I can improve my driving and try to take one step up.

Q:
Are any teams talking to you about next year?
TS:
I haven’t heard anything.
:frown:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Sunisen osalta pätee vanha viisaus: Rahalla saa ja hevosella pääsee. Jos tukijoukoilta löytyy paalua, niin kyllähän Wilsonin autovuokraamosta jotain löytyy. Ehkä Tomminkin varastosta voisi löytyä 2017 mallinen Toi-ota alle ensi kaudeksi.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5718
Kyllähän tässä edelleen vähiin käy Ogierin vaihtoehdot...

Citroen - tallipaikat jo täynnä, sillat poltettu ja varmuuden vuoksi peloteltu Loebilla, auto ei ole voittaja-ainesta
M-Sport ilman Fordin tukea - tarvittaisiin iso sponsori, Wilsonin säästöpossu on jo rikottu tätä kautta varten, ensi kausi ei enää onnistu samalla budjetilla
Polo jollain sponsorilla - Varmaan aika paljon säätämistä vaatisi saada Polo luokiteltua ja talli pistettyä pystyyn. Ja jos tämän rahoitus onnistuu niin miksei sitten se joku sponsori tukisi Ogieria/M-Sporttia?
Mulle on jutuista jäänyt sellainen käsitys, että öljysheikkien suunnitelmat Volkkarin ajattamisesta ovat vahvasti kietoutuneet sen ympärille, että myös Ogier saadaan sinne ajamaan. Ei yhtä ilman toista. Citikalta Ogierin lienee mahdollista saada takuut siitä, ettei Loebia ajateta täysipäiväisesti seuraavaan kahteen vuoteen -> se ongelma on järjestetty pois tieltä. Enkä nyt olisi varma, että Loebiakaan kiinnostaisi kohdata ns. täysikasvuinen Ogier. Nyt kun alkaa pahasti näyttää siltä, ettei Ogier pysy Fordilla Neuvillen eikä oikein edes tallikaverinsa vauhdissa, niin hän halunnee sieltä pois ihan minne tahansa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16067
Sijainti
Tampereen lenkki
Wilson sanoi vissiin radiossa ettei vieläkään ole tiedossa resursseja Ogierin pitämiseen ensi kaudeksi.

Oliskohan jopa mahdollista ottaen huomioon Meeken eilinen esitys, että Citroenilla ajaisi ensi kaudella kaksikko Ogier-Mikkelsen? Jos Tänak lähtee Toyotalle niin M-Sportille taitaisi tulla rahastuskausi Evansin ja Camillin kanssa. Suninen kolmanneksi jos rahahommat järjestyy?
 
Viimeksi muokattu:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Oliskohan jopa mahdollista ottaen huomioon Meeken eilinen esitys, että Citroenilla ajaisi ensi kaudella kaksikko Ogier-Mikkelsen? Jos Tänak lähtee Toyotalle niin M-Sportille taitaisi tulla rahastuskausi Evansin ja Camillin kanssa. Suninen kolmanneksi jos rahahommat järjestyy?
Ihmettelen suuresti, jos Mikkelsen ei saa paikkaa. Ja Ogierista nyt ei tarvi edes keskustella, jos vain haluaa talliin palata.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16067
Sijainti
Tampereen lenkki
Mikkelsen lehdistötilaisuudessa Saksan rallin jälkeen

http://www.fia.com/news/wrc-tanak-it-never-over-it-over

Q:
This was an important result for Citroën but also for you. You said that Germany was your final event for Citroën. Do you have an update on whether you will appear in one of the remaining events this season?
AM:
I hope to do all the events. The important thing for me now is to find a place where we can fight for the championship next year. If this is for Citroën or not, I don’t know. But I have done three rallies with them and I enjoyed them. So let’s see if there are some more.
Ja kuulemma tv-toimittajat yhdistivät Mikkelsenin Citroenin lisäksi Hyundaihin...

Ja Ogier sanoo puolestaan:

Q:
You said that you wanted to have your future decided before the end of September. We have a little season break now so what will be happening in the next six weeks for you?
SO:
I am sure we will know much more in Spain. It would be great for M-Sport to get the full support again. What the team has achieved so far this year is amazing. It has a good lead in the Manufacturers’ Championship as a private team. It would be good to see their efforts rewarded.

Q:
So if the team got the manufacturer funding you would stay?
SO:
Yes, I always mentioned it. It is never easy to switch teams every year. I needed some time this year to get used to the team and the car. This always takes some time. If I could continue and build on what we did this year, I am sure we would be strong. But I also think that we would need a little bit more support to be where I want to be.
ja Wilson:

Q:
Success in the WRC, but also success in the WRC 2 with Eric Camilli taking a win as well, so this has been good for the brand?
MW:
Eric had a great rally and he is really showing the promise that we all know he has got. He is really a solid professional driver. This win will further lift his confidence so hopefully Eric can go on to better things as well.

Q:
What will be going on during the upcoming six week break to keep that fantastic line-up of drivers that you have?
MW:
The results tell you that we have a great driver line-up. I would really love to retain all the guys. Whether this is achievable, I genuinely don’t know. If it was all in my power, that is what I would definitely like to be doing.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16067
Sijainti
Tampereen lenkki
https://www.youtube.com/watch?v=rN-cpM89rHI

Spekulointi jatkuu, jopa Colin Clark alkaa menettää uskonsa Meeken jatkoon Citroenilla. Spekuloi myös että olisiko Hänninen kuitenkin hyvä kolmoskuski Toyotalle ensi kaudeksikin, nyt kun varmuutta pisteiden keräämiseen alkaa löytyä.

Mietin itse sitä, että jos M-Sport sattuisi jatkamaan nykyisillä kuskeilla tai muuten Tänakin siirtyminen Toyotalle peruuntuisi, olisiko Mäkiselle liian riskaabelia ottaa Suninen Hännisen tilalle kun sitten tallissa olisi kaksi melko kokematonta kuskia Latvalan tukena. Olisiko silloin vaikka Mikkelsen varmempi kakkos/kolmoskuski?

http://www.vf.se/rally/tidemands-manager-pratar-med-wrc-team/

Tässä puolestaan manageri-Veibyn mietteitä Tidemandin suhteen. WRC-paikat ovat vähän kiven alla tällä hetkellä ja Tidemand on tallipomojen listoilla vasta Ogierin, Tänakin ja Mikkelsenin jälkeen. Pitää M-Sporttia mahdollisena, mutta ei halua Tidemandia maksukuskiksi ja muistuttaa että Mikkelsen kieltäytyi viime talvena DMackin Fordin paikasta. Sanoo myös että Toyota on kiinnostunut enemmän Tänakista ja Mikkelsenistä kuin Tidemandista. Tidemandilla olisi Skodallekin vielä optio, mutta toki se on vain plan b.

Maksukuskeista puheenollen, Motorsportforumilla tiesivät sanoa että Camilli on ihan M-Sportin palkollinen, ja eipä siinä autossa tosiaan mitään sponssitarroja ole...eli jos Camilli on ollut koko ajan Wilsonin "sijoitus tulevaisuuteen", onko Camilli sitten Wilsonin ensisijainen kuski mahdollisesti vapautuvaan WRC-auton penkkiin, ennen Sunista?
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Mietin itse sitä, että jos M-Sport sattuisi jatkamaan nykyisillä kuskeilla tai muuten Tänakin siirtyminen Toyotalle peruuntuisi, olisiko Mäkiselle liian riskaabelia ottaa Suninen Hännisen tilalle kun sitten tallissa olisi kaksi melko kokematonta kuskia Latvalan tukena. Olisiko silloin vaikka Mikkelsen varmempi kakkos/kolmoskuski?
Joo meneehän Mikkelsen vielä selvästi Sunisen edelle. Näillä näytöillä Toyota on ensi kaudella mestarikandidaatti ja tarvitsee parhaat saatavilla olevat kuskit keräämään tallipisteitä. Lappi-Suninen on mielestäni vielä koko sarjaa ajatellen liian kokematon kaksikko.
 

jokamies

Well-known member
Liittynyt
5.8.2014
Viestit
795
Mietin itse sitä, että jos M-Sport sattuisi jatkamaan nykyisillä kuskeilla tai muuten Tänakin siirtyminen Toyotalle peruuntuisi, olisiko Mäkiselle liian riskaabelia ottaa Suninen Hännisen tilalle kun sitten tallissa olisi kaksi melko kokematonta kuskia Latvalan tukena. Olisiko silloin vaikka Mikkelsen varmempi kakkos/kolmoskuski?


Tässä puolestaan manageri-Veibyn mietteitä Tidemandin suhteen. WRC-paikat ovat vähän kiven alla tällä hetkellä ja Tidemand on tallipomojen listoilla vasta Ogierin, Tänakin ja Mikkelsenin jälkeen. Pitää M-Sporttia mahdollisena, mutta ei halua Tidemandia maksukuskiksi ja muistuttaa että Mikkelsen kieltäytyi viime talvena DMackin Fordin paikasta. Sanoo myös että Toyota on kiinnostunut enemmän Tänakista ja Mikkelsenistä kuin Tidemandista. Tidemandilla olisi Skodallekin vielä optio, mutta toki se on vain plan b.
Kyllä Mikkelsen olisi Sunista parempi vaihtoehto Toyotalle ensi kaudeksi. Mikkelsenillä on kokemusta niin monta vuotta enemmän kuin Sunisella että ihan tiimipisteitä ajatellen on tässä vaiheessa viisaampaa ottaa Mikkelsen kuin Suninen. Sunisen pitäisi saada yhdeksi kaudeksi sellainen paikka WRC-autolla että kauheita paineita tiimipisteiden osalta ei olisi, eli lienee DMack paras vaihtoehto näin ajatellen?

Tidemandille ei taida aueta ensi kaudeksi paikkaa ainakaan koko kaudeksi WRC-auton rattiin. Olisko sitten samanlainen kuvio Tidemandille hyvä ensi kaudeksi kuin Sunisella on tänä vuonna, eli vaihto M-Sportille ja siellä suurin osa kaudesta R5-autolla ja sitten muutama valittu kisa (Ruotsi, Suomi?) WRC-autolla?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Nähdäkseni Wilsonin ja Detroitin pääkonttuurin välisistä neuvotteluista ja niiden lopputulemasta riippuu varsin pitkälle miten tallipaikat jaetaan ensi kaudeksi - vai tuleeko edes mitään uusjakoa. Jos Wilson saa Fordin tulemaan mukaan täydellä panostuksella, niin mitään uusjakoa tuskin tapahtuu vaan mennään ihan nykyisellä miehityksellä. Fordilla ei olisi mitään tarvetta vaihtaa erinomaisia tuloksia takonutta kuskikolmikkoaan. Hyundailla voisi olla, mutta toisaalta eipä noita selviä upgreidauksia Paddonin ja Sordon tasoon ole välttämättä saatavilla - Mikkelsen kun taitaa olla jo Citruunan mies.
Citruunalla voi ruletti pyörähtää s.e. Meeke saa katsella itselleen muuta tekemistä ja ykköskuskin viitta asetellaan kuningas Sebastianin harteille ja Mikkelsenille ja Lefebvrelle on tällöin varattuna sekundantin roolit.
Yksi jokerikortti on sitten Oestberg. Jatkaisiko Jipocarin leivissä vai löytyisikö tilaa esim. Toyotalta - jos Hännisen näytöt katsotaan riittämättömiksi.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16067
Sijainti
Tampereen lenkki
Kyllä Mikkelsen olisi Sunista parempi vaihtoehto Toyotalle ensi kaudeksi. Mikkelsenillä on kokemusta niin monta vuotta enemmän kuin Sunisella että ihan tiimipisteitä ajatellen on tässä vaiheessa viisaampaa ottaa Mikkelsen kuin Suninen. Sunisen pitäisi saada yhdeksi kaudeksi sellainen paikka WRC-autolla että kauheita paineita tiimipisteiden osalta ei olisi, eli lienee DMack paras vaihtoehto näin ajatellen?
Kyllähän se Evanskin on ajanut tällä kaudella tallipisteitä M-Sportille (tosin aika harvoin ollut parempi kuin Tänak tai Ogier), että sinänsä paineetonta "kakkostallipaikkaa" ei ole enää olemassakaan.
Tidemandille ei taida aueta ensi kaudeksi paikkaa ainakaan koko kaudeksi WRC-auton rattiin. Olisko sitten samanlainen kuvio Tidemandille hyvä ensi kaudeksi kuin Sunisella on tänä vuonna, eli vaihto M-Sportille ja siellä suurin osa kaudesta R5-autolla ja sitten muutama valittu kisa (Ruotsi, Suomi?) WRC-autolla?
Voisi olla, mutta managerinsa sanoi tuossa haastattelussa ettei halua Tidemandia maksukuskiksi kuten Suninen tällä kaudella.
Nähdäkseni Wilsonin ja Detroitin pääkonttuurin välisistä neuvotteluista ja niiden lopputulemasta riippuu varsin pitkälle miten tallipaikat jaetaan ensi kaudeksi - vai tuleeko edes mitään uusjakoa. Jos Wilson saa Fordin tulemaan mukaan täydellä panostuksella, niin mitään uusjakoa tuskin tapahtuu vaan mennään ihan nykyisellä miehityksellä. Fordilla ei olisi mitään tarvetta vaihtaa erinomaisia tuloksia takonutta kuskikolmikkoaan.
Ogierin päätöstähän kaikki taitaa odottaa ja Ogier odottaa Fordin päätöstä. Wilsonhan on kyllä sanonut että mieluiten pitäisi nykyiset kuskit edelleen.
Hyundailla voisi olla, mutta toisaalta eipä noita selviä upgreidauksia Paddonin ja Sordon tasoon ole välttämättä saatavilla - Mikkelsen kun taitaa olla jo Citruunan mies.
Mikkelsen ei taida olla tällä hetkellä minkään tallin mies sinänsä, mutta varmasti haluttu mies moneen talliin. Veikkaisin että mieluummin ajaisi Hyundailla tai Toyotalla kuin Citroenilla. M-Sportille kaiketi ei halua... Se on kyllä totta, että vaikka Hyundain kuskeilla on sopimukset ensi kaudeksi, niin ehkä Paddon tai Sordo pistetään syrjään koska nykymiehistöllä ei näytä olevan mahdollisuuksia voittaa merkkimestaruutta.
Citruunalla voi ruletti pyörähtää s.e. Meeke saa katsella itselleen muuta tekemistä ja ykköskuskin viitta asetellaan kuningas Sebastianin harteille ja Mikkelsenille ja Lefebvrelle on tällöin varattuna sekundantin roolit.
Saksan otteiden jälkeen pitäisin hyvinkin mahdollisena, että Meekelle näytetään ovea kesken sopimuskauden, tai ettei miestä enää hirveästi itsekään kiinnosta olla noin myrkytetyssä ilmapiirissä, mutta en usko hetkeäkään Loebin koko kautta kestävään paluuseen. Ja jos joku Citroenilla varmasti ajaa ensi kaudella, se on Craig Breen. Kyllähän Citroen tarvitsee vahvan ykköskuskin, mutta onko se sitten Ogier, Mikkelsen, vai joku muu?
Yksi jokerikortti on sitten Oestberg. Jatkaisiko Jipocarin leivissä vai löytyisikö tilaa esim. Toyotalta - jos Hännisen näytöt katsotaan riittämättömiksi.
Minä en jaksa uskoa että Østberg ajaisi enää tehdastiimissä kun toisaalta tuntuu olevan tyytyväinen omaan tiimiinsä ja toisaalta ei ole ajamalla pärjännyt vaikkapa Suniselle. No, ehkä M-Sportille saatetaan tarvita kuskia jolla on vahvat sponsorit...
 
Viimeksi muokattu:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Alkaa jo vähän tuntua, että jos Ford olisi oikeasti tulossa isosti tehdastiiminä takaisin, niin siitä olisi jo ilmoitettu? Eivätkä nuo Wilsonin kommentitkaan kovin rohkaisevilta ole kuulostaneet.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16067
Sijainti
Tampereen lenkki
Alkaa jo vähän tuntua, että jos Ford olisi oikeasti tulossa isosti tehdastiiminä takaisin, niin siitä olisi jo ilmoitettu? Eivätkä nuo Wilsonin kommentitkaan kovin rohkaisevilta ole kuulostaneet.
No, minä jaksan odotella vielä Kataloniaan saakka, niillä main luulisi kuskiruletin pysähtyneen. Toisaalta Ford Performance on twiitannut ahkerasti ralliautojen kuvia, mutta mikäs siinä ottaessa markkinointihyödyt kun M-Sport tekee työt ja kantaa rahallisen vastuun.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
No, minä jaksan odotella vielä Kataloniaan saakka, niillä main luulisi kuskiruletin pysähtyneen. Toisaalta Ford Performance on twiitannut ahkerasti ralliautojen kuvia, mutta mikäs siinä ottaessa markkinointihyödyt kun M-Sport tekee työt ja kantaa rahallisen vastuun.
Fordin kohdalla ongelma taitaa olla siinä, että Borehamissa ei ole enää päätäntävaltaa yhtään mistään. Kaikki vähänkin merkittävämmät strategiset päätökset tehdään Detroitissa, ja heidän näkövinkkelistään MM-rallilla ei ole yhtään mitään markitystä. Likimain kaikki paukut pistetään NASCARiin ja GT-kapinoihin. Ja toisaalta sen kyllä ymmärtää. Onhan Danica Patrickilla suurempi markkina-arvo kuin Ogierilla, Titanakilla ja Evansilla yhteensä.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Turkin otto sarjaan... joo-o.

Islamilaisfasistinen hallitus/maa pitäisi eristää kaikesta eikä tarjota sille tähän malliin mainetta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16067
Sijainti
Tampereen lenkki
Ylös