WRC-kausi 2020

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2135
Haluaakohan siis että tallikaverit antais sijoituksia pois tarvittaessa heti alkukaudesta vai onko kyse ennemmin jostain auton kehitysosien saamisjärjestyksestä?
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
437
Haluaakohan siis että tallikaverit antais sijoituksia pois tarvittaessa heti alkukaudesta vai onko kyse ennemmin jostain auton kehitysosien saamisjärjestyksestä?
Voi haluta molempia, mutta jos kysymys on tuosta ensimmäisestä niin se voi olla Tommille liian iso pala purtavaksi entisenä huippukuskia.

Muutenkin tämä homma on mennyt kummalliseksi sekä rallissa että formuloissa kun nykyään vähän yhdessä sun toisessa tallissa aletaan jakamaan nokkimis järjestyksiä vaikka yhtään kisaa ei ole ajettu, pitkän kauden aikana voi kuitenkin sattua yhtä sun toista.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5622
https://www.rallit.fi/tommi-makisen-wrc-tiimin-ja-tahtikuljettaja-tanakin-valilla-yha-vaantoa/

Kovat väännöt päällä. Mäkinen varmasti tietää, ettei Tänakilla ole muita vaihtoehtoja kuin Toyota, eikä ole valmis suostumaan kaikkiin vaatimuksiin
Vaihtoehtojahan on ainakin kolme jossei useampikin. Toyotan tarjous on varmasti tällä hetkellä "paras", joten Mäkinen ei näe tarpeen lähteä korottamaan sitä, koska Ottiaisen on sen jälkeen tingittävä kaikista muista ehdoista saadakseen sopparin aikaan Fordin tai Hyundain kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Vaihtoehtojahan on ainakin kolme jossei useampikin. Toyotan tarjous on varmasti tällä hetkellä "paras", joten Mäkinen ei näe tarpeen lähteä korottamaan sitä, koska Ottiaisen on sen jälkeen tingittävä kaikista muista ehdoista saadakseen sopparin aikaan Fordin tai Hyundain kanssa.
Hyundai taisi jo Adamon suulla ilmoittaa olevansa kisasta ulkona? Ja M-Sportiltakin kuultiin jotain jonka voidaan tulkita tarkoittavan samaa. Tänakilla on nyt toki sarjan ehdottomana kärkinimenä pelin paikka, ja ihan vielä ei ole Monten ilmoittautumisaikaan päättymässä joten aikaa on kyllä. Mutta mitä pidemmälle tämä venyy, sen mielenkiintoisemmaksi tilanne käy. Jossain vaiheessa ylitetään sekin raja, että kuljettajamarkkinoilla alkaa tapahtua - oli Tänak tehnyt siirtonsa tai ei.

Ja jotenkin tässä Tänak vs. TGR väännössä on vaikea nähdä voittajaa; jos Tommin yli kävellään esim. ykköskuskikirjauksen osalta, se taatusti ei voi olla vaikuttamatta yhteistyöhön jatkossa. Ja toisaalta, jos Tänak ei koe saavansa työnantajan puolelta riittävää arvostusta, ei sekään liene maailman hedelmällisin tilanne.
 

franz galle

Well-known member
Liittynyt
22.4.2008
Viestit
237
Muutenkin tämä homma on mennyt kummalliseksi sekä rallissa että formuloissa kun nykyään vähän yhdessä sun toisessa tallissa aletaan jakamaan nokkimis järjestyksiä vaikka yhtään kisaa ei ole ajettu
Jos nimimerkkisi 88 on syntymävuotesi, voin sanoa, että noita kritisoimisiasi asioita tapahtui jo paljon ennen syntymääsi.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5622
Hyundai taisi jo Adamon suulla ilmoittaa olevansa kisasta ulkona? Ja M-Sportiltakin kuultiin jotain jonka voidaan tulkita tarkoittavan samaa. Tänakilla on nyt toki sarjan ehdottomana kärkinimenä pelin paikka, ja ihan vielä ei ole Monten ilmoittautumisaikaan päättymässä joten aikaa on kyllä. Mutta mitä pidemmälle tämä venyy, sen mielenkiintoisemmaksi tilanne käy. Jossain vaiheessa ylitetään sekin raja, että kuljettajamarkkinoilla alkaa tapahtua - oli Tänak tehnyt siirtonsa tai ei.
Ihan sama mitä siellä on sanottu, kun Ford ja Hyundai eivät paikkojaan vahvista ennen kuin Tänakin sopimuskuviot ovat selvillä. Se, ettei aktiivisia neuvotteluita enää käydä, tarkoittaa vain Tänakin jo puristaneen pienemmät kuiviin ja keskittyvän Toyotaan, koska sieltä on mahdollista saada enemmän. Se on sanomattakin selvää, että jos Toyotan sopimustarjouksessa joku hankaa pahasti vastakarvaan, niin eihän WRC:stä poistu vaan menee sitten toiseen talliin.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ihan sama mitä siellä on sanottu, kun Ford ja Hyundai eivät paikkojaan vahvista ennen kuin Tänakin sopimuskuviot ovat selvillä. Se, ettei aktiivisia neuvotteluita enää käydä, tarkoittaa vain Tänakin jo puristaneen pienemmät kuiviin ja keskittyvän Toyotaan, koska sieltä on mahdollista saada enemmän. Se on sanomattakin selvää, että jos Toyotan sopimustarjouksessa joku hankaa pahasti vastakarvaan, niin eihän WRC:stä poistu vaan menee sitten toiseen talliin.
M-Sportin osalta kenties, mutta Hyundain uskoisin tekevän omat ratkaisunsa, Tänakista viis. Ja toki, ei Tänak vasten tahtoaan WRC:stä työttömäksi jää, se on selvä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5622
M-Sportin osalta kenties, mutta Hyundain uskoisin tekevän omat ratkaisunsa, Tänakista viis. Ja toki, ei Tänak vasten tahtoaan WRC:stä työttömäksi jää, se on selvä.
No tuo Hyundai-tulkintakin vaikuttaa mutu-tiedolta. Itse näin vain sellaisen kommentin Tänakin puolelta, että heillä oli neuvottelut ja että "eivät taida enää olla kavereita". Tuo voi olla sarkasmiakin, vaikea sanoa kun lukee vain irrallisen kommentin nettilehdestä. Samalle päivälle päivätyt Adamon kommentit eivät kuulostaneet ollenkaan ärtyneiltä vaan päin vastoin hän oli esittänyt Tänakille kutsun tulla kahville, kun muuten hän ei uskonut Tänakia näkevänsä Hyundain pilttuussa.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
No tuo Hyundai-tulkintakin vaikuttaa mutu-tiedolta. Itse näin vain sellaisen kommentin Tänakin puolelta, että heillä oli neuvottelut ja että "eivät taida enää olla kavereita". Tuo voi olla sarkasmiakin, vaikea sanoa kun lukee vain irrallisen kommentin nettilehdestä. Samalle päivälle päivätyt Adamon kommentit eivät kuulostaneet ollenkaan ärtyneiltä vaan päin vastoin hän oli esittänyt Tänakille kutsun tulla kahville, kun muuten hän ei uskonut Tänakia näkevänsä Hyundain pilttuussa.
Tarkoitinkin lähinnä sitä, että siinä missä M-Sport on valmis pitkittämään omia ratkaisujaan vaikka Monten lähtörampille Tänakin takia, niin Hyundai tehnee omat siirtonsa jonkun muun deadlinen, kuin Tänakin määrittelemän, puitteissa.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1004
Sääntöuudistuksia
Menee jo melko tolkuttomiksi nuo keskeytyspenaltit, jos keskeyttää pitkän päivän ensimmäisellä. Muutenkin pitäisi mielestäni rangaista keskeytyksestä eikä niinkään missattujen pätkien määrästä. Eli esimerkiksi 30 min + 1 min/10 km tai 2 min/pätkä.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Menee jo melko tolkuttomiksi nuo keskeytyspenaltit, jos keskeyttää pitkän päivän ensimmäisellä. Muutenkin pitäisi mielestäni rangaista keskeytyksestä eikä niinkään missattujen pätkien määrästä. Eli esimerkiksi 30 min + 1 min/10 km tai 2 min/pätkä.
Sitten taas toisaalta on mielestäni ihan perusteltua rangaista ensisijaisesti siitä ajamatta jääneestä ek-määrästä. Ei sillä että vastustaisin tällaista keskeytyksestä annettavaa "kertarangaistusta" sinänsä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Tällä kaudella on ollut jotain ralleja, joissa Rally2-säännöllä on päästy vielä MM-pisteille. Periaatteessa sen pitäisi olla vaan mahdollisuus jatkaa testaamista, näkyvyyttä, yleisön viihdyttämistä ja power stage -pisteitä varten.

Becs Williams puhui yhden pätkän yhteydessä muuten vähän siihen sävyyn että ennen Kataloniaa saataisiin jotain tallipaikkauutisia.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Becs Williams puhui yhden pätkän yhteydessä muuten vähän siihen sävyyn että ennen Kataloniaa saataisiin jotain tallipaikkauutisia.
Mulle tuli Tommin sinänsä jonninjoutavasta "uskon, että saadaan ymmärrystä asioihin hyvin nopeasti rallin jälkeen" heitosta mieleen, että Tänakin jatkosoppari julkistetaan tyyliin ensi viikolla.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5622
Mulle tuli Tommin sinänsä jonninjoutavasta "uskon, että saadaan ymmärrystä asioihin hyvin nopeasti rallin jälkeen" heitosta mieleen, että Tänakin jatkosoppari julkistetaan tyyliin ensi viikolla.
Minusta se kuulosti siltä, että siellä on puolin ja toisin oltu odottavalla kannalla, että jos se mestaruus oikeasti tulee talliin, niin sitten on varaa joustaa sopimuksen yksityiskohdissa vielä hieman lisää. On kai sillä rallissakin merkittävää pr-arvoa, jos tallin autolla mestaruuteen ajanut kuljettaja jatkaa ajamista hallitsevana maailmanmestarinakin. Ei se varmaa ole vieläkään mutta varmaan jo vähän pääsisi kyyneliä, jos se nyt karkaisi käsistä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
https://sport.delfi.ee/news/auto/wrc/makinen-loodan-tanakuga-lepingu-solmida-kohe-parast-walesi-rallit?id=87668701

Mäkinen jutteli Viron Iltalehdelle Delfi.ee:lle. Kuulemma sopimus odottaa Tänakin allekirjoitusta. Jyskälän jälkeen näytti jo selvemmältä, mutta Turkin jälkeen tuli lisää ristiriitaa. Kehuu myös Rovanperää ja Meekeä, ja mainitsee Meeken kehittymisestä sordomaiseksi kakkoskuskiksi. Kysyttäessä että onko kokoonpano ensi vuonna Tänak-Meeke-Rovanperä, vastaa Mäkinen, että se olisi unelma.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
https://sport.delfi.ee/news/auto/wrc/makinen-loodan-tanakuga-lepingu-solmida-kohe-parast-walesi-rallit?id=87668701

Mäkinen jutteli Viron Iltalehdelle Delfi.ee:lle. Kuulemma sopimus odottaa Tänakin allekirjoitusta. Jyskälän jälkeen näytti jo selvemmältä, mutta Turkin jälkeen tuli lisää ristiriitaa. Kehuu myös Rovanperää ja Meekeä, ja mainitsee Meeken kehittymisestä sordomaiseksi kakkoskuskiksi. Kysyttäessä että onko kokoonpano ensi vuonna Tänak-Meeke-Rovanperä, vastaa Mäkinen, että se olisi unelma.
Pienellä varauksella suhtauduttava, koska Tommi (case Sordo vielä tuoreessa muistissa), mutta ans kattoo...
 

petttu

Well-known member
Liittynyt
11.1.2018
Viestit
113
Tuli mieleen tuosta Tommin kakkoskuski kommentista, että olisiko Tänak saamassa sen ykköskuskin statuksen paperiin ja nyt Tommilla etsinnässä se hyvä kakkoskuski? Vai olisko siinä Latvalalle vähän vinkkiä, mitä hänen pitäisi tehdä? Kuitenkin vielä kaksi kisaa sitten oli sitä URPO 2019 hattua sovitelemassa.
Tällä kaudella kuitekin Meekellä on tainnut olla enemmän omasta virheestä johtuvia ulosajoja (ja pari kertaa podium sijalta), mutta myös Latvalalta näitä löytyy. Latvalata löytyy myös Tojotan hajoamisia alta (Meksiko (4 sijalta laturi, viimesellä päkällä jäähdytin), Chile (3 sijalta, sanoi toki, että oli oma vika, mutta iskari hajosi ajolinjalla olleeseen kiveen, fiftyfifty), Portugal (2 sijalta, iskari rikki ja rally2, Tänakilla sama juttu, mutta pääsi jatkamaan), Italia (kusi toki itse ajonsa ensin, mutta lopulta ilmankin sitä ohjaustehostin olisi hajonnut, sama vika Tänakilla). Meekellä ei taida vielä olla kertaakaan hajonnut tojotan huonoutta auto alta (mieleen tuli vain Meksiko (missä kuminpuhkemaisen jälkeen oli ongelmia), sekä Korsika (ajoi auton leveäksi hajotti takavanteen ja iskarin) joista molemmista voidaan syytä vierittää ainakin osittain Meekeen päin. JOS siis ei lasketa rengarikkoja mukaan (ja niitä auton sammumisia neulansilmämutkissa), niitä taitaa olla eniten Meekellä tästä kolmikosta.
Mutta onneksi ei tarvitse olla itse päättämästä kumpiko, vai eikö kumpikaan, jatka tallissa. Toisaalta tojota menettäny todella paljon pisteitä auton vikoihin ja kuskien ulosajoihin, mutta niin on hyundaikin, ei oikein kummallakaan lähestymis tavalla ole (katsojien onneksi) tullut sitä haluttua lopputulosta. Eli puhtaalla vauhdilla ilman varmisteluja tai hitaammalla vauhdilla ongelmia vältellen (usean eri kuskin toimesta).
 
Ylös