WRC-kausi 2020

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Tässä Micke Suopuron pohdintaa vielä Latvalan näkökulmasta https://yle.fi/urheilu/3-11018809

Olisi mukava tietää, mikä sopparissa hiertää Tänakilla? Haluaako pitkää, ykköskuski-sopparia?
Asioita, joista Tänak ja Toyota neuvottelevat, on varmasti lukuisia. Tässä mahdollisuuksia

- palkka
- peruspalkan ja voittobonuksen suhde
- osittainen voittobonus jos auto hajoaa selvästä johtoasemasta (oma spekulaatio)
- ajamisen ulkopuolisen PR-työn yms määrä
- sopimuksen kesto
- tallin jatkosuunnitelmat
- mahdollinen hybridiauton kehitys vuodelle 2022
- Tänakin asema ykköskuskina tallissa, tallitoverit auttavat
- Tänakille taattu riittävä määrä testipäiviä vaikka sitten toisten kuskien testipäivien kustannuksella
- Tänakille uudet osat ensimmäisenä autoon
- Auton kehitystyöbudjetin varmistaminen
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Olisiko mahdollista, että Rovanperän sopimus takaa tasavertaisen aseman muiden kuskien kanssa ja Tänakki vaatii itselleen ykköskuskin statusta. Ajattelin, kun Jouhki tuntuu tietävän jotain. Olisko Tommi joutunut neuvottelemaan näistä myös Jouhkin kanssa, johon ei ole suostuneet.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Eri vuosien vertaaminen on rallin kaltaisessa lajissa hyvin hankalaa puuhaa mm. muuttuvien teknologioiden, tiimien vetäytymisten/sarjaan liittymisten vuoksi, WRC:n ja WRC2:n välinen kuilu lienee myös isompi kuin aiemmin. Voimasuhteet vaihtuu herkemmin kuin monessa muussa lajissa. Näistä asioista huolimatta tuskin lienee kuitenkan hirveän iso sattuma, että ensimmäinen useamman kilpailun sisältävä kausi on harvemmin pisteiden valossa mikään jättimenestys uusille WRC-kuljettajille. Kallenkin kohdalla laittaisin siis aikalailla jäitä stetsoniin.

Viime vuosien WRC-kuljettajien saldo ensimmäisellä kaudella ilman power stage pisteitä (Koska pistesysteemi uudistettiin vuodeksi 2017)
Tänak 2012: 48/13 = piste keskiarvo 3,69 (MM-pisteissä kahdeksas)
Neuville 2012: 50/13 = 3,85 (MM-pisteissä seitsemäs)
Mikkelsen 2013: 49/10 = 4,9 (MM-pisteissä kymmenes)
Paddon 2014: 19/6 = 3,17
Evans 2014: 76/13 = 5,85 (MM-pisteissä kahdeksas)
Meeke 2014: 87/13 = 6,69 (MM-Pisteissä seitsemäs)
Breen 2016: 36/6 = 6,0
Lappi 2017: 48/8 = 6,0
Suninen 2018: 52/11 = 4,73 (MM-pisteissä kahdestoista)
Østberg 2011: 88/12 = 7,73 (Madsilla oli kuitenkin jo itse kisoista kokemusta, vaikka aikasemmin hän antoi tasoitusta kalustonsa puolesta ajettuaan vanhentuneella yksityis-Subarulla) MM-pisteissä kuudes

Ogierin aloittaessa pistesysteemi oli erilainen, joten laitan pisteiden sijaan sijoitukset: 2, 5, 5, 6, 6, 7, 10, 17 ja 4 keskeytystä. MM-pisteissä sijalla kahdeksan, edellään sellainen suuruus kuin Matthew Wilson.
Latvalan sijoitukset 2007: 3, 4, 4, 5, 5, 7, 7, 8, 8, 9, 10, 12, 25 ja 3 keskeytystä. MM-pisteissä kahdeksas
Sordo 2006: 2, 2, 3, 3, 4, 5, 5, 6, 7, 7, 8, 16, 23 ja 3 keskeytystä. MM-pisteissä viides

Vuonna 2019 Toyotan tämän hetken kakkonen Kris Meeke on 12 kilpailun jälkeen 8,17 pisteen vauhdissa ja ilman powereita 6,75. Historiaa katsoen olisi aika kova veto Kallelta ajaa edes tuolla tasolla ensimmäisellä kaudella, ottaen huomioon miten kovatasoinen sarja nykyään on. Mutta kuten Neuvillen, Ogierin ja Tänakin saldot näyttävät niin se avauskauden saldo ei välttämättä indikoi loppu-uran kanssa lainkaan. Kuten edellisessä viestissä mainitaan niin niitä rajojakin pitää ennemmin tai myöhemmin hakea tai muuten ura jäänee tasolle Slowson Wilson.
Todella mielenkiintoinen tilasto :thumbup:. Ihan pieni korjaus tuohon, Meeken WRC-debyyttikausi oli jo Minin ratissa kaudella 2011, kuuden kisan piste keskiarvo ilman powereita 3,66 eli lähes täsmälleen sama kuin Tänakin debyyttikausi.

Ogierista puheen ollen, jokaisen aloittelevan rallikuskin pitäisi katsoa Ogierin suoritus 2009 Kyproksella jos haluaa todistusaineistoa huimankin kehityksen mahdollisuuteen lyhyessä ajassa. Tuo kisa oli Ogierilta todella surkuhupainen ajovirheiden kavalkadi aina nuotituksesta rallin viimeiseen mutkaan asti, jossa Ogier kruunasi homman ajamalla ulos, samalla häviten kovan kaksinkamppailun Matthew Wilsonia vastaan :D. Olihan Ogier toki jo ehtinyt hieman väläyttämään vauhtia ennen tuota kisaa, mutta aikamoinen fakiiri olisi saanut olla jos tämän suorituksen nähtyään olisi veikannut miehen olevan kymmenen vuoden päästä kuusinkertainen maailmanmestari.
https://www.youtube.com/watch?v=VawC1BWsQQE

Enpä olisi Tänakistakaan kyllä villeimmissä kuvitelmissakaan uskonut vielä neljä vuotta sitten, että mies on nyt tilanteessa jossa tallipeleissä muut joutuvat odottamaan mitä Tänak tekee. Mutta kaikki on näköjään mahdollista.

Laskin huvin vuoksi Ogierin, Sordon, Loebin ja Latvalan debyyttikausien piste keskiarvot modernille pistelaskujärjestelmälle.

Sordo 7,62
Loeb 7,33
Latvala 5,12
Ogier 5,08

Sordon debyyttikausi oli kyllä melko varma ja vakuuttava kun ottaa huomioon, että samoin kun Ogierilla ja Loebillä, miehellä oli ainoastaan kausi junnu-WRC:tä alla MM-sarjan kisoista. Toki sarjan taso oli 2006 melkoista kuraa ja pidän Loebin keskiarvoa vuodelta 2002 huomattavasti kovempana suorituksena.

Bonuksena vielä Colin McRaen suoritus debyyttikaudelta 1992 moderneilla pisteillä, 8,4. Kova suoritus kun ottaa huomioon, että mies ei juuri turhia varmistellut.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Erittäin mielenkiintoinen tilasto, kuten Yön polkijan vastaava myös. McRaen 1992 ei mielestäni ole tosin ihan appelsiini vs. appelsiini näihin muihin herroihin verrattuna, sillä Colin ajoi (tai Subaru ajoi) aika valikoidusti vain viisi kisaa: Ruotsi, Akropolis, U-Seelanti, Suomi, RAC.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Erittäin mielenkiintoinen tilasto, kuten Yön polkijan vastaava myös. McRaen 1992 ei mielestäni ole tosin ihan appelsiini vs. appelsiini näihin muihin herroihin verrattuna, sillä Colin ajoi (tai Subaru ajoi) aika valikoidusti vain viisi kisaa: Ruotsi, Akropolis, U-Seelanti, Suomi, RAC.
Joo ei ole aivan samalla tavalla vertailukelpoinen kieltämättä. Löysin Henkka Toivosen neljän kisan kauden vuosimallia 1980 Colinille hyväksi vertailukohdaksi. Henkkakaan ei turhemmin varmistellut ja ikääkin oli vuonna 1980 täsmälleen saman verran kuin Colinilla 1992, 24 vuotta. Henkka peittoaa Colinin niukasti 8,75 keskiarvolla. :cool:
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Olisiko mahdollista, että Rovanperän sopimus takaa tasavertaisen aseman muiden kuskien kanssa ja Tänakki vaatii itselleen ykköskuskin statusta. Ajattelin, kun Jouhki tuntuu tietävän jotain. Olisko Tommi joutunut neuvottelemaan näistä myös Jouhkin kanssa, johon ei ole suostuneet.
Vaikea kuvitella, että keltanokka voisi mitään vaatia
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Vaikea kuvitella, että keltanokka voisi mitään vaatia
Toisaalta, Rovanperän perässä on voinut olla useampikin tiimi. Tätä juuri ajattelin syyksi, miksi olisi voinut vaatia tasaveroista autoa. Tämä vain oma spekulaatio.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3535
Sijainti
JKL
Tuskin Kalle ensivuodeksi mitään tasavertaista kohtelua on vailla mutta sitä seuraavalle jo todennäköisemmin. Ja jos Tänak vaatii ykköskuskin statusta koko sopimuksen ajalle niin sitten onkin jo mietittävää. Edelleen tulee mieleen se Grönholmin kommentti kun kysyttiin tuosta ykköskuskin asemasta. Sanoi ettei sellaista halua koska ethän silloin voi tietää oletko oikeast paras. Sitten kun ajat samanlaisella kalustolla ja samoilla mahdollisuuksilla kun tallikaveri ja olet nopein, niin sitten tiedät olevasi paras...
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5625
On siinä jokin muukin virrannut, kun on päättänyt kirjoittaa Meeken ja Latvalan olevan sellainen kombo, joka taistelee "jokaisen osakilpailun voitosta" ensi kaudella, kun heillä on tältä vuodelta toistaiseksi yhteensä kolme palkintosijaa kahdesta eri kisasta.
 

franz galle

Well-known member
Liittynyt
22.4.2008
Viestit
237
Unohtanut olin jo tuonkin hevonpaskanjauhajan olemassaolon. MTV 3:n henki ja ruumis.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Onkohan oikeasti sellainen skenaario mahdollista, että Tommi vetäsi herneen sieraimeen ja antaa "potkut" Meekelle? Mihin Meeke menisi, koska parhaat jakkarat M-Sportia lukuunottamatta on varattu. Kuka ajaisi Toyotalla ykköskuljettajana, siinäpä se. Heitin jossain kohdin Mikkelsenin. Olisiko siitä nousijaksi?
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
On siinä jokin muukin virrannut, kun on päättänyt kirjoittaa Meeken ja Latvalan olevan sellainen kombo, joka taistelee "jokaisen osakilpailun voitosta" ensi kaudella, kun heillä on tältä vuodelta toistaiseksi yhteensä kolme palkintosijaa kahdesta eri kisasta.
Missä niin luki? Siellähän sanottiin kolmikko.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Onkohan oikeasti sellainen skenaario mahdollista, että Tommi vetäsi herneen sieraimeen ja antaa "potkut" Meekelle? Mihin Meeke menisi, koska parhaat jakkarat M-Sportia lukuunottamatta on varattu. Kuka ajaisi Toyotalla ykköskuljettajana, siinäpä se. Heitin jossain kohdin Mikkelsenin. Olisiko siitä nousijaksi?
Tarkoititko Meekellä Tänakia?
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2135
Tarkoititko Meekellä Tänakia?
Eiköhän.

Siinähän olisikin mielenkiintoiset ajat Toyotalla jos ajettais vaikka Meeke-Latvala/joku muu-Rovanperä kokoonpanolla. Tallimestaruutta tuskin tulisi.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Eiköhän.

Siinähän olisikin mielenkiintoiset ajat Toyotalla jos ajettais vaikka Meeke-Latvala/joku muu-Rovanperä kokoonpanolla. Tallimestaruutta tuskin tulisi.
Toisaalta eikös Latvala ajanut ekan Toyota kauden hyvin kun sai olla kokenein ja nopein Toyota-kuski.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2135
Toisaalta eikös Latvala ajanut ekan Toyota kauden hyvin kun sai olla kokenein ja nopein Toyota-kuski.
No juu ja toki jos Toyota on vaikka täysin ylivoimainen auto ensi kaudella, niin kyllähän sieltä mestaruus voi tulla.

Tämän varmaan moni lukenut, mutta linkataan nyt kuitenkin:

mtvuutiset.fi sanoi:
Toyotan WRC-tiimiltä odotettavissa uutisia, jos vanhat merkit pitävät paikkansa

........Vuosi 2016: .......... Toyota Gazoo Racing tiedotti tiistaina 18.10.2016, että Hänninen ajaa Toyotan WRC-autolla täyden kauden vuonna 2017. Kyseessä oli tallin ensimmäinen virallinen kuljettajasopimus.

Vuosi 2017: ..........Toyotalta tuli tiedote keskiviikkona 18.10.2017, että virolaistähti Ott Tänak korvaa Hännisen seuraavalla kaudella. Tänak teki tiimin kanssa kahden vuoden sopimuksen.

Vuosi 2018: ........ Lokakuussa oli jälleen kerran Toyota-tiedotteen aika: talli kertoi keskiviikkona 17.10.2018, että Kris Meeke siirtyy Citroenille lähtevän Lapin tilalle...

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/toyotan-wrc-tiimilta-odotettavissa-uutisia-jos-vanhat-merkit-pitavat-paikkansa/7590348#gs.awl19m
 
Ylös