WRC-kausi 2020

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5625
Olisi aika herkullista seurata kuinka Tänak ja Neuville mahtuvat samaan tiimiin. Vieläpä Adamon alaisuudessa...
No onhan se nyt ainakin minulle itselleni selvää, että Thierry "Jari-Matti" Neuville jää siinä väännössä kakkoseksi. Jo Tänakin palkkaaminen itsessään on epäluottamuslause Neuvillea kohtaan. Hyundain missio on ollut voittaa mestaruus ja se on liian usein jäänyt kiinni myös tähtikuljettajan omista suorituksista. Eiköhän tässä käy vielä niin, että Toyota kaappaa Neuvillen muutaman kuukauden sisällä itselleen kaudeksi 2021. Muutenhan tuolla olisi turha käydä ajamassakaan, jos Neuville ja Tänak repisivät voittoja voittojen perään saman merkin autolla. Jos Ogier oikeasti lähtee eikä siirry Toyotalle, niin silloin em. kaksikolle ei ole haastajia tiedossa ennen kuin Kalle Rovanperä ehkä oppii sarjan metkut muutaman vuoden kuluessa.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ei nyt mennä asioiden edelle, mutta - eli mennään kuitenkin - jos Tänakin siirto Hyundaille todella realisoituu, niin jotain kysymyksiä on siinä vaiheessa esitettävä myös Mäkisen kyvyistä sitouttaa organisaation avainhenkilöitä. Näytöt tulosten valossa ovat kiistattomat, mutta ei sitä nyt ihan normaalin henkilöstörotaation piiriin myöskään voi laittaa, että Mäkisen alaisuudesta ovat kahden vuoden aikana vapaaehtoisesti poistuneet Lehtinen, Lappi ja Tänak.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Hemmetti, olin muutaman tunnin uutispimennossa ja täällä on lähtenyt silly season tosissaan käyntiin

Autosportin jutussahan jopa kerrotaan huhuista, että Ogier menisikin ensi vuodeksi Toyotalle ennen eläköitymistä :D
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ei nyt mennä asioiden edelle, mutta - eli mennään kuitenkin - jos Tänakin siirto Hyundaille todella realisoituu, niin jotain kysymyksiä on siinä vaiheessa esitettävä myös Mäkisen kyvyistä sitouttaa organisaation avainhenkilöitä. Näytöt tulosten valossa ovat kiistattomat, mutta ei sitä nyt ihan normaalin henkilöstörotaation piiriin myöskään voi laittaa, että Mäkisen alaisuudesta ovat kahden vuoden aikana vapaaehtoisesti poistuneet Lehtinen, Lappi ja Tänak.
Ja heidän lisäkseen iso joukko "apumeisseleitä", jotka syväkurkkujen mukaan ovat sydämmistyneet Mäkisen henkilöstöjohtamisen puutteisiin. Management by Perkele ei taida toimia vaan henkilöstöä pitäisi kohdella asiallisesti myös silloin kun hommat menee vihkoon. Toisaalta kilpa-auto mekaanikon hommia ei suuremmin taida Suomessa olla tarjolla TGR:n ulkopuolella etenkin kun esim. LMS on kaiketi ajanut toimintansa sillä sektorilla ihan minimiin.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Näittekö Mäkisen äsken YLEllä? Jumalauta, tuota kehonkieltä ei voi amatöörikään tulkita väärin. Tänak ajaa ensi vuonna Hyundailla.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2216
Aikaisemmin Mäkinen heitti vitsillä miten ottaisi mieluiten Tänak-Neuville-Ogier kolmikon. Nyt hänellä onkin joku "rallin kiinnostavuus ajaa tallin menestyksen edelle" filosofia, kun näyttää jäävän ilman "tähtikuskia". Myös ihmetytti tässä yhden tähtikuskin taktiikassa, että oliko Tänak jo viime kaudella selvä ykköstähti, jota muut vaan tukee, vai mistä se näitä juttuja kaivaa. :rolleyes:
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7571
^Kuulosti kyllä pahasti selittelyltä. Mäkisen työ ei ole miettiä mitään sarjan viihdearvoa, vaan hankkia mestaruuksia Toyotalle keinoja kaihtamatta. Jos alkaa noin pehmoilemaan niin jää äkkiä musta pekka käteen.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4354
Jotenkin oli fiilis ettei Tänak jatka Toyotalla kun julkistus venyi ja vanui, ensin piti tulla ennen Jyväkylää, sitten Jyväskylän jälkeen ja ja ja ja....

Lienekkö jatkuvat pienet tekniset ongelmat kääntäneet ajatukset muualle, yhdistettynä haluttomuuteen maksaa kunnon palkkio.

Mun mielestä Tommin ei kannattaisi kohdistaa huomioita nykykuskeihin lainkaan (Ogier, Neuville) vaan keskittyä tulevaisuuden tähtiin (Kalle).
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Lienekkö jatkuvat pienet tekniset ongelmat kääntäneet ajatukset muualle, yhdistettynä haluttomuuteen maksaa kunnon palkkio.

Mun mielestä Tommin ei kannattaisi kohdistaa huomioita nykykuskeihin lainkaan (Ogier, Neuville) vaan keskittyä tulevaisuuden tähtiin (Kalle).
Pitäisin erikoisena, jos se on ollut raha, jolla Hyundai on onnistunut Tänakin riveihinsä houkuttelemaan. Tommilla ja Toyotalla on kuitenkin sellainen pinkka käytettävissä, ettei sillä tarvitse pöydästä poistua, jos jompi kumpi osapuoli ei sitä erikseen halua. Ja tuskin se Tänakin huhuttu vaatimus virallisesta ykköskuskin asemasta on myöskään ollut tässä mikään deal breaker. Siellä on kuitenkin Neuville samassa tiimissä, joka nyt ei lähtökohtaisesti (eikä varmaan sopimuksellisestikaan) ole kenenkään kakkoskuski.

Mitä Toyotan kauteen 2020 tulee, niin enpä tiedä... Meeke-Latvala-Rovanperä on kiistatta potentiaalinen, mutta myös äärimmäisen riskialtis kokoonpano. Tulisiko jompi kumpi ns. veteraaneista kuitenkin korvata Mikkelsenillä? Toisaalta, kyllähän wanha kansakin sen jo tiesi, että high risk - high reward.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Pitäisin erikoisena, jos se on ollut raha, jolla Hyundai on onnistunut Tänakin riveihinsä houkuttelemaan. Tommilla ja Toyotalla on kuitenkin sellainen pinkka käytettävissä, ettei sillä tarvitse pöydästä poistua, jos jompi kumpi osapuoli ei sitä erikseen halua. Ja tuskin se Tänakin huhuttu vaatimus virallisesta ykköskuskin asemasta on myöskään ollut tässä mikään deal breaker. Siellä on kuitenkin Neuville samassa tiimissä, joka nyt ei lähtökohtaisesti (eikä varmaan sopimuksellisestikaan) ole kenenkään kakkoskuski.

Mitä Toyotan kauteen 2020 tulee, niin enpä tiedä... Meeke-Latvala-Rovanperä on kiistatta potentiaalinen, mutta myös äärimmäisen riskialtis kokoonpano. Tulisiko jompi kumpi ns. veteraaneista kuitenkin korvata Mikkelsenillä? Toisaalta, kyllähän wanha kansakin sen jo tiesi, että high risk - high reward.
Huihai on ollut kuitenkin varsin luotettava teknisesti. Toisin kuin Tommin karvanoppa-Corolla. Tanakka varmaan laskee paljon näiden "viiden sentin vikojen" päälle. Ja olisko neuvotteluprosessissa muutoinkin alkanut tunnelmat käymään liiankin kiihkeiksi? Toisaalta Neville on saanut omat mahdollisuutensa mutta ei ole kyennyt tuomaan tallille (tai itselleen) mestaruutta siispä Andiamo/Korean pää katsoo että nyt on aika vaihtaa johtohevonen.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Menee kyllä tallipaikkaspekulaatiot nyt todella kutkuttavaksi, että pakko vähän pyöritellä tässä vaihtoehtoja;

Tänakin/Märtinin vitkuttelu taisi lopulta ollakin vain ajan pelaamista. Hyundai-sopimus oli jo aikaa sitten valmisteltu, mutta siitä ei voinut sanallakaan hiiskua. Siksi Tommin kanssa pelailtiin aikaa ja näyteltiin teatteriesitystä nimeltä kaks eestlast ja tommi koik yhdes koos , joka kertoo sopimusneuvotteluista Toyota-tallin kanssa. Tommia taidettiin vedättää ihan kunnolla, koska kommenteista päätellen hän oli melko vakuuttunut, että sopimus syntyy. Nyt perjantain Hyundai-huhun jälkeen Tommin naamasta näki, että tieto tuli ihan puskista. En tiedä sitten, haluttiinko tuolla vitkuttelulla rauhoittaa MM-taistelu.

Joka tapauksessa, jos/kun Tänak siirtyy Hyundaille, pakka sekoittuu mukavasti ensi kaudelle. Kaksi voittajatyyppiä samassa tallissa on vaikea yhdistelmä. Sekä Tänak, että Neuville ei kumpikaan halua missään tapauksessa jäädä minkäänlaiseen kakkoskuskin rooliin, auttamaan tallimääräysten avulla toista voittoon. Ei vaan sovi kummankaan persoonaan. Tänak on lähtökohtaisesti pykälän nopeampi kuin Neuville, mutta toisaalta Neuvillen pitkä kokemus Hyundailla kompensoi tätä pientä tasoeroa ehkä niin paljon, että Neuville on lopulta vahvempi. Hän on ollut tiimissä jo vuodesta 2014 lähtien ja tuntee Hyundain metkut tarkkaan. Itse asiassa koko auto on kehitetty Neuvillen mieltymysten mukaan. Uusilla kuskeilla on aina kestänyt aikansa sopeutua, ja varmasti se vie Tänakillakin aikaa. Ott on kyllä sellainen kuski, että hän taistelee kärkisijoista vaikka Fiat Unolla, mutta ei sentään Hyundailla. Ainakaan vielä kauden alussa.

Seuraava kysymys on, mitä tekee Ogier? Hän haluaa ajaa vain ja ainoastaan maailmanmestaruudesta ja turhautuminen Citroenin suorituskykyyn on paistanut miehen olemuksesta jo monta kuukautta. Olen aika varma, että Seb palauttaa kauden päätteeksi Shitroenin avaimet, koska tietää ettei talvitauon aikana millään löydy sellaisia lääkkeitä, joilla auto harppaisi sille tasolle, että sillä ajettaisiin tasaveroisesti maailmanmestaruudesta Toyotaa ja Hyundaita vastaan. Kysynnän ja tarjonnan laki kohtaa sopivasti, sillä Toyota on vailla tähtikuljettajaa ja Ogier vailla voittaja-autoa. Melkeinpä ihmettelen, jos ranskalaisen ajohaalarissa EI lue ensi kaudella kirjaimia GR. Rovanperä lienee Toyotan kuljettaja myös ja sitten se kolmas paikka on taas tätä samaa puntarointia Jari-Matti Meeken ja Kris Latvalan välillä. Nyt Kataloniassa Meeke taas näytti, kuinka hän vaan jotenkin kuuluu sinne metsään, eikä tielle. Hän on metsien mies. Have you ever seen the rain- biisin voisi vaihtaa vaikka On the road again- biisiin, jos se auttaisi. Melkeinpä luulen, että Tommi taipuu yleisen painostuksenkin vuoksi palkkaamaan mielummin Latvalan. Tuntuu, että Latvalalla on kansan tuki, japanin tuki, Jouhkin tuki. Meekellä taas ei oikein mitään.

M-Sportin suunnitelmat säilynee ennallaan, mutta sitten on vielä mielenkiintoista, mitä tapahtuu Citroenilla, jos Ogier lähtee. Lappi jää, mutta kuka tulisi Ogierin tilalle? Nyt olisi paikkoja tarjolla. Meeke ja Citroen ei toisilleen paljon soittele, paitsi korkeintaan vahingossa väärään numeroon. Vahvoilla voisi olla Östberg tai Mikkelsen ja miksei Latvalakin siinä tapauksessa, jos Toyotalta joutuu lähtemään.

Varmaan seuraavien viikkojen aikana paletti lähtee vauhdilla pyörimään ja sitten nähdään miten nämä palaset lopulta asettuvat. Jännää on.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Jos Citikka on mukana, ajaa Ogier siellä. Heillä on voimassa oleva sopimus ensi kaudesta, eikä sellaisesta itsensä ulosostaminen ole käytännössä millään tavoin realisistista.

Ja siihen en myöskään jaksa uskoa, että Seb II jatkaisi ensi kauden jälkeen. Ei Citikalla eikä missään muuallakaan. Niin selvästi mestari on tuonut useaan otteeseen esiin, että ensi kausi on viimeinen, ettei sellaisella "vedättäminen" oikein sovi hänen profiiliin.

Ogier voi olla Citikalla oikein hyvissäkin asemissa mitä tulee ensi kauden mestaruustaisteluun. Tänak ja Neuville ajavat väkisin toisiltaan pisteitä pois (jos siis OT nyt Hyundain mies on), ja Toyota voi kärsiä akuutista johtajuusvajeesta varsinkin alkukaudesta.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5625
Jos Citikka on mukana, ajaa Ogier siellä. Heillä on voimassa oleva sopimus ensi kaudesta, eikä sellaisesta itsensä ulosostaminen ole käytännössä millään tavoin realisistista.
No tästä olen kyllä eri mieltä siinä suhteessa, että Citikka on autona edelleen paska ja jos talli ei pärjää MM-taistossa edes Ogierin kanssa, niin ei sillä ole mitään mahdollisuuksia ilmankaan. Se ei siis menetä sinällään mitään siinä, että päästää Ogierin menemään kuin että ajattaisi henkisesti varjojen mailla vaeltavaa Ogieria, joka ajaa enää koska talli pakotti ja koska siitä saa ison läjän rahaa. Periaatteessahan talli säästää pääsemällä eroon Ogierista (koska mestaruutta ei kuitenkaan tule) ja ehkä jopa tienaamalla sakkomaksuja siinä ohessa. Jos ajatellaan Citikan olevan muutenkin matkalla ulos sarjasta, niin tallilla on hyvin vähän insentiiviä alkaa vaikeaksi Ogierin kanssa yhden vuoden päällisiä.

Sekin on huonoa pr:ää, jos Ogier ensi kauden aikana tekee meeket ja haukkuu moninkertaisen mestarin auktoriteetilla Citroënia paskaksi jokaisen heikon kisan jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
No tästä olen kyllä eri mieltä siinä suhteessa, että Citikka on autona edelleen paska ja jos talli ei pärjää MM-taistossa edes Ogierin kanssa, niin ei sillä ole mitään mahdollisuuksia ilmankaan. Se ei siis menetä sinällään mitään siinä, että päästää Ogierin menemään kuin että ajattaisi henkisesti varjojen mailla vaeltavaa Ogieria, joka ajaa enää koska talli pakotti ja koska siitä saa ison läjän rahaa. Periaatteessahan talli säästää pääsemällä eroon Ogierista (koska mestaruutta ei kuitenkaan tule) ja ehkä jopa tienaamalla sakkomaksuja siinä ohessa.
"Ei pärjää MM-taistossa" on aika jyrkästi sanottu. Jos tehostin olisi pysynyt perjantaina kasassa niin MM-taistelu olisi edelleen auki. Päästämällä - jota siis ei missään nimessä tulessa sopimuksellisista syistä tapahtumaan - Ogierin pois Citroen menettäisi oikeastaan sen viimeisenkin syyn olla MM-sarjassa. Ogierin nimi ja markkina-arvo yhdistettynä mestaruusmahdollisuuteen ovat varmaan aika painavia syitä olla ylipäänsä mukana. Ogier on ennen kaikkea ammattilainen, eikä takuulla tule pilaamaan mainettaan ajamalla uransa viimeistä kautta mitenkään muuten kuin 150% asialleen omistautuneena.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
"Ei pärjää MM-taistossa" on aika jyrkästi sanottu. Jos tehostin olisi pysynyt perjantaina kasassa niin MM-taistelu olisi edelleen auki. Päästämällä - jota siis ei missään nimessä tulessa sopimuksellisista syistä tapahtumaan - Ogierin pois Citroen menettäisi oikeastaan sen viimeisenkin syyn olla MM-sarjassa. Ogierin nimi ja markkina-arvo yhdistettynä mestaruusmahdollisuuteen ovat varmaan aika painavia syitä olla ylipäänsä mukana. Ogier on ennen kaikkea ammattilainen, eikä takuulla tule pilaamaan mainettaan ajamalla uransa viimeistä kautta mitenkään muuten kuin 150% asialleen omistautuneena.
Juuri näin. Ogier on ammattilainen eikä lähde palkan maksajaa haukkumaan julkisesti.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2216
Yariksesta kopioidulla aerolla Ogier voi ihan hyvin voittaa Citroenilla 2020 mestaruuden. :thumbup:
 

eikka91

Well-known member
Liittynyt
5.10.2016
Viestit
73
Sijainti
KS
Kisan loputtua maalissa Tänak kyllä osoitti Toyotan keulamerkkiä siihen malliin että "onse hyvä auto". Tuli väkisinkin mieleen että miksi jättäisi voittavan tallin
 

toozi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
383
Taitaa olla vaan Märtinin liikkelaskema huhu toi Hyundai soppari, tarkoituksena vaan saada puristettua lisää liksaa Toyotalta. Toki siellä varmaan on oikeasti neuvoteltukin. No ehkä Tommi korottaa hieman tarjousta ja saa nimen paperiin.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5625
Taitaa olla vaan Märtinin liikkelaskema huhu toi Hyundai soppari, tarkoituksena vaan saada puristettua lisää liksaa Toyotalta. Toki siellä varmaan on oikeasti neuvoteltukin. No ehkä Tommi korottaa hieman tarjousta ja saa nimen paperiin.
Sehän olisi ihan tajuttoman tyhmää kertoa tehneensä jo sopimuksen, jos tarkoitus on kiristää vastapuolelta parempia ehtoja. Sopimuksesta kun ei tarvitse neuvotella ollenkaan, jos on jo allekirjoittanut jonkin muun tahon kanssa.
 
Ylös