Menee kyllä tallipaikkaspekulaatiot nyt todella kutkuttavaksi, että pakko vähän pyöritellä tässä vaihtoehtoja;
Tänakin/Märtinin vitkuttelu taisi lopulta ollakin vain ajan pelaamista. Hyundai-sopimus oli jo aikaa sitten valmisteltu, mutta siitä ei voinut sanallakaan hiiskua. Siksi Tommin kanssa pelailtiin aikaa ja näyteltiin teatteriesitystä nimeltä kaks eestlast ja tommi koik yhdes koos , joka kertoo sopimusneuvotteluista Toyota-tallin kanssa. Tommia taidettiin vedättää ihan kunnolla, koska kommenteista päätellen hän oli melko vakuuttunut, että sopimus syntyy. Nyt perjantain Hyundai-huhun jälkeen Tommin naamasta näki, että tieto tuli ihan puskista. En tiedä sitten, haluttiinko tuolla vitkuttelulla rauhoittaa MM-taistelu.
Joka tapauksessa, jos/kun Tänak siirtyy Hyundaille, pakka sekoittuu mukavasti ensi kaudelle. Kaksi voittajatyyppiä samassa tallissa on vaikea yhdistelmä. Sekä Tänak, että Neuville ei kumpikaan halua missään tapauksessa jäädä minkäänlaiseen kakkoskuskin rooliin, auttamaan tallimääräysten avulla toista voittoon. Ei vaan sovi kummankaan persoonaan. Tänak on lähtökohtaisesti pykälän nopeampi kuin Neuville, mutta toisaalta Neuvillen pitkä kokemus Hyundailla kompensoi tätä pientä tasoeroa ehkä niin paljon, että Neuville on lopulta vahvempi. Hän on ollut tiimissä jo vuodesta 2014 lähtien ja tuntee Hyundain metkut tarkkaan. Itse asiassa koko auto on kehitetty Neuvillen mieltymysten mukaan. Uusilla kuskeilla on aina kestänyt aikansa sopeutua, ja varmasti se vie Tänakillakin aikaa. Ott on kyllä sellainen kuski, että hän taistelee kärkisijoista vaikka Fiat Unolla, mutta ei sentään Hyundailla. Ainakaan vielä kauden alussa.
Seuraava kysymys on, mitä tekee Ogier? Hän haluaa ajaa vain ja ainoastaan maailmanmestaruudesta ja turhautuminen Citroenin suorituskykyyn on paistanut miehen olemuksesta jo monta kuukautta. Olen aika varma, että Seb palauttaa kauden päätteeksi Shitroenin avaimet, koska tietää ettei talvitauon aikana millään löydy sellaisia lääkkeitä, joilla auto harppaisi sille tasolle, että sillä ajettaisiin tasaveroisesti maailmanmestaruudesta Toyotaa ja Hyundaita vastaan. Kysynnän ja tarjonnan laki kohtaa sopivasti, sillä Toyota on vailla tähtikuljettajaa ja Ogier vailla voittaja-autoa. Melkeinpä ihmettelen, jos ranskalaisen ajohaalarissa EI lue ensi kaudella kirjaimia GR. Rovanperä lienee Toyotan kuljettaja myös ja sitten se kolmas paikka on taas tätä samaa puntarointia Jari-Matti Meeken ja Kris Latvalan välillä. Nyt Kataloniassa Meeke taas näytti, kuinka hän vaan jotenkin kuuluu sinne metsään, eikä tielle. Hän on metsien mies. Have you ever seen the rain- biisin voisi vaihtaa vaikka On the road again- biisiin, jos se auttaisi. Melkeinpä luulen, että Tommi taipuu yleisen painostuksenkin vuoksi palkkaamaan mielummin Latvalan. Tuntuu, että Latvalalla on kansan tuki, japanin tuki, Jouhkin tuki. Meekellä taas ei oikein mitään.
M-Sportin suunnitelmat säilynee ennallaan, mutta sitten on vielä mielenkiintoista, mitä tapahtuu Citroenilla, jos Ogier lähtee. Lappi jää, mutta kuka tulisi Ogierin tilalle? Nyt olisi paikkoja tarjolla. Meeke ja Citroen ei toisilleen paljon soittele, paitsi korkeintaan vahingossa väärään numeroon. Vahvoilla voisi olla Östberg tai Mikkelsen ja miksei Latvalakin siinä tapauksessa, jos Toyotalta joutuu lähtemään.
Varmaan seuraavien viikkojen aikana paletti lähtee vauhdilla pyörimään ja sitten nähdään miten nämä palaset lopulta asettuvat. Jännää on.