En kyllä jaksa uskoa, että Tänak olisi Toyotalta lähdössä mihinkään. Kaksi viime kisaa on sujunut niin täydellisesti Toyotan ratissa, että ei tuossa tilanteessa ole helppoa loikata toiseen talliin. Edes rahan takia. M-Sport olisi Toyotan jälkeen se toiseksi todennäköisin vaihtoehto, mutta ei sieltä sellaista summaa pystytä pöytään lyömään, mihin Toyota ei pystyisi. Ja maailmanmestaruus näyttää jo tällä kaudella menevän Tänakille, niin miksipä vaihtaa valmista menestysreseptiä.
Tänakin lisäksi Rovanperä lienee Toyotan kuski ensi kaudella. Toyotan kolmanneksi kuljettajaksi on varmaan vielä montakin vaihtoehtoa. Luulen, että Tommi haluaisi Sunisen, mutta Jouhki varmaan bisnesmiehenä haluaa "hajauttaa" sijoituksensa ja pyrkii neuvottelemaan Sunisen mielummin M-Sportille, ettei kaikki suojatit ole ns. samassa korissa, Toyotalla. Kolmas Toyota menee todennäköisesti Latvalalle. Jos verrataan Meekeen, Latvalan kokemusta ja median edessä esiintymistä arvostetaan enemmän ja hän on myös japanin johtoportaan mieleen. Meeke on kuitenkin vähän outolintu Toyotalla, kun taas Jouhki on sellainen henkilö, jonka mielipiteillä on Tommillekin enemmän painoarvoa. Lisäksi J-M puhuu Tommin mieliksi myös sujuvaa suomea
Jos Latvala kuitenkin hyllytetään, Sordo voisi olla hänen korvaajansa, mikäli suostuu ajamaan täyden kauden. Jos kolmatta kuljettajaa ei tahdo löytyä, en pitäisi mahdottomana vaikka Tommi harkitsisi jopa Paddonia. Samaan tapaan hän palkkasi Meeken, joka oli ollut jo melko pitkään työttömänä, sivussa MM-ralleista.
Meeke voi jäädä tämän kauden jälkeen työttömäksi, mutta M-Sport saattaisi olla vielä mahdollinen vaihtoehto. Brittitalli haluaisi palkata brittikuskin ja voittovauhtiin kykenevä kuljettaja olisi myös iso plussa. Autojen romuttaminen toki iso miinus.
Jos taas Latvala jää työttömäksi Toyotalta, en usko että kukaan muu talli on hänestä kiinnostunut. M-Sport ilmoitti näin jo pari vuotta sitten, enkä usko mielipiteen juuri muuttuneen. Citroenilla on jo kuljettajat ja Hyundai tarvitsee varmoja pisterohmuja. Toisaalta heillä on nyt vähän pulaa sopivista kuljettajista, joten Hyundai voisi olla ainakin teoriassa vielä mahdollinen Latvalalle.
Hyundailla jatkaa Neuville ja Loeb ja varmaan Breen on jo tehnyt vaikutuksen ja saa ensi kaudelle sopimuksen. Mikkelsen ei taida enää olla oikein Adamon suosiossa ja voi saada potkut tämän kauden jälkeen. Taitaa myös Paddonin välit Adamon kanssa olla huonolla tolalla. Täyden kauden ajaa ehkä Neuvillen lisäksi Breen, ja jaetussa kolmosautossa Loebin kanssa voisi jatkaa Sordo tai sitten jotain uutta väriä. Huttunen pari kisaa?, Mikkelsen pari kisaa?
M-Sportilla varmaan jatkaa sama kaksikko Suninen-Evans. Jos jompikumpi lähtee, tilalle ehkä Meeke. Lisäksi kolmosautoa valikoiduissa kisoissa ajaa Greensmith, Paddon tai joku muu?
Kun tarkemmin aloin miettiä, niin Paddon voisi oikeasti olla aika hyvä yllätysveto Tommilta. Vauhtia hänellä kuitenkin on aina ollut ja suhteellisen tasainen suoritustaso eri alustoillakin. Maaliintuloprosenttikin taitaa olla ihan kohtalainen, ainakin Latvalaan ja Meekeen verrattuna. Tuskin Paddon mihinkään voittovauhtiin enää pystyisi, mutta saattaisi hyvinkin ajella tasaisesti sijoilla 3-6 ja tuoda tärkeitä merkkimestaruuspisteitä. Ilmeisesti hänen omat Hyundai-kuviot Uudessa-Seelannissa ei ole enää este kilpailla muilla merkeillä.