WRC-kausi 2020

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3535
Sijainti
JKL
Jos Tänak hyppää Fordille niin Tommi jää ilman sellaista ihan selkeää ykköskorin kuskia. Niitä on tasan kolme, Tänak, Ogier ja Neuville. Muut on jo selkeästi kakkoskorin miehiä tällä hetkellä. O. Solberg ja Rovis siihen koriin noussee joskus. Evans ja Greensmith tuskin koskaan ja Huttusellakin alkaa olla jo viimeiset ajat päästä siihen junaan. Eli jos Tänak lähtee niin Toyota on vähän pulassa.

Yksi tietty mieleen että jos Tänak lähtee niin Tommi nykäisisi Huihailta Loeb/Sordo kaksikon jakamaan yhden auton...
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7571
Ulkomaan foorumeilla myös huutelevat, että Ogier ei jaksaisi ajaa enää ensi kautta jos ei Citroenilla ole mahdollisuuksia ajaa voitosta. Itse en tähän usko.
Niin eiköhän Ogier vielä katso sen kortin, että kuinka ensi kaudeksi tulevat isommat päivitykset vaikuttavat auton suorituskykyyn. Ogier tietää ettei välttämättä tarvitse nopeinta autoa ajaakseen mestaruudesta.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Mitenkäs jos Sordo ja Rovanperä jakaa auton.
Ei sillä etteikö Rovanperä kykenisi ajamaan koko kauden, mutta olisi aika pienen riskin veto Tommilta.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1530
Sijainti
Porvoo
Jos Tänak menisi Ford/M-Sportille niin kyllähän sieltäkin sitten voisi vaikka Evans vaihtaa Toyotalle? Eri asia sitten, kuka olisi se Toyotan ykköskuski, Latvalako?
Itse näen puolestaan että juuri Suninen on se joka menisi Toyotalle, jos Tänäk menisi Fordille. Sunisella on myös Toyota kytköksiä koska eikös Suninen testannut Toyotaa silloin kun se oli vielä testivaiheessa.

Ei silti, validi kysymys. Kuka olisi ykkönen? Kovia ykköskuskeja on juuri nuo kolme Ogier, Neuville ja Tänäk. Ja kukaan niistä ei olisi vapaana. Toyotalla olisi sitten Suninen, Rovis ja Latvalako? Ei, liikaa suomalaisia. Mutta kuka muukaan sinne sopisi? Vauhdin puolesta Breen, Paddon, Evans ja Mikkelsen on juuri tätä B-categoriaa jossa hyvällä autolla voivat taistella palkintosijoista, mutta huonolla ovat sitten sijoilla 5-10. Hyvä kysymys että onko Sunisenkaan vauhti riittävää? Välillä väläyttää vauhtiaan, mutta toisinaan ei pääse mihinkään.

Silti uskon että tuolileikeissä kyydistä putoaa Mikkelsen ja Meeke. Meeken tilalle Rovis, Mikkelsenin tilalle Breen.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
En kyllä jaksa uskoa, että Tänak olisi Toyotalta lähdössä mihinkään. Kaksi viime kisaa on sujunut niin täydellisesti Toyotan ratissa, että ei tuossa tilanteessa ole helppoa loikata toiseen talliin. Edes rahan takia. M-Sport olisi Toyotan jälkeen se toiseksi todennäköisin vaihtoehto, mutta ei sieltä sellaista summaa pystytä pöytään lyömään, mihin Toyota ei pystyisi. Ja maailmanmestaruus näyttää jo tällä kaudella menevän Tänakille, niin miksipä vaihtaa valmista menestysreseptiä.
Tänakin lisäksi Rovanperä lienee Toyotan kuski ensi kaudella. Toyotan kolmanneksi kuljettajaksi on varmaan vielä montakin vaihtoehtoa. Luulen, että Tommi haluaisi Sunisen, mutta Jouhki varmaan bisnesmiehenä haluaa "hajauttaa" sijoituksensa ja pyrkii neuvottelemaan Sunisen mielummin M-Sportille, ettei kaikki suojatit ole ns. samassa korissa, Toyotalla. Kolmas Toyota menee todennäköisesti Latvalalle. Jos verrataan Meekeen, Latvalan kokemusta ja median edessä esiintymistä arvostetaan enemmän ja hän on myös japanin johtoportaan mieleen. Meeke on kuitenkin vähän outolintu Toyotalla, kun taas Jouhki on sellainen henkilö, jonka mielipiteillä on Tommillekin enemmän painoarvoa. Lisäksi J-M puhuu Tommin mieliksi myös sujuvaa suomea :D
Jos Latvala kuitenkin hyllytetään, Sordo voisi olla hänen korvaajansa, mikäli suostuu ajamaan täyden kauden. Jos kolmatta kuljettajaa ei tahdo löytyä, en pitäisi mahdottomana vaikka Tommi harkitsisi jopa Paddonia. Samaan tapaan hän palkkasi Meeken, joka oli ollut jo melko pitkään työttömänä, sivussa MM-ralleista.

Meeke voi jäädä tämän kauden jälkeen työttömäksi, mutta M-Sport saattaisi olla vielä mahdollinen vaihtoehto. Brittitalli haluaisi palkata brittikuskin ja voittovauhtiin kykenevä kuljettaja olisi myös iso plussa. Autojen romuttaminen toki iso miinus.
Jos taas Latvala jää työttömäksi Toyotalta, en usko että kukaan muu talli on hänestä kiinnostunut. M-Sport ilmoitti näin jo pari vuotta sitten, enkä usko mielipiteen juuri muuttuneen. Citroenilla on jo kuljettajat ja Hyundai tarvitsee varmoja pisterohmuja. Toisaalta heillä on nyt vähän pulaa sopivista kuljettajista, joten Hyundai voisi olla ainakin teoriassa vielä mahdollinen Latvalalle.

Hyundailla jatkaa Neuville ja Loeb ja varmaan Breen on jo tehnyt vaikutuksen ja saa ensi kaudelle sopimuksen. Mikkelsen ei taida enää olla oikein Adamon suosiossa ja voi saada potkut tämän kauden jälkeen. Taitaa myös Paddonin välit Adamon kanssa olla huonolla tolalla. Täyden kauden ajaa ehkä Neuvillen lisäksi Breen, ja jaetussa kolmosautossa Loebin kanssa voisi jatkaa Sordo tai sitten jotain uutta väriä. Huttunen pari kisaa?, Mikkelsen pari kisaa?

M-Sportilla varmaan jatkaa sama kaksikko Suninen-Evans. Jos jompikumpi lähtee, tilalle ehkä Meeke. Lisäksi kolmosautoa valikoiduissa kisoissa ajaa Greensmith, Paddon tai joku muu?

Kun tarkemmin aloin miettiä, niin Paddon voisi oikeasti olla aika hyvä yllätysveto Tommilta. Vauhtia hänellä kuitenkin on aina ollut ja suhteellisen tasainen suoritustaso eri alustoillakin. Maaliintuloprosenttikin taitaa olla ihan kohtalainen, ainakin Latvalaan ja Meekeen verrattuna. Tuskin Paddon mihinkään voittovauhtiin enää pystyisi, mutta saattaisi hyvinkin ajella tasaisesti sijoilla 3-6 ja tuoda tärkeitä merkkimestaruuspisteitä. Ilmeisesti hänen omat Hyundai-kuviot Uudessa-Seelannissa ei ole enää este kilpailla muilla merkeillä.
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
M-Sportilla varmaan jatkaa sama kaksikko Suninen-Evans. Jos jompikumpi lähtee, tilalle ehkä Meeke. Lisäksi kolmosautoa valikoiduissa kisoissa ajaa Greensmith, Paddon tai joku muu?
Meeke ei mahdu M-Sportille kuin rahalla (Tänak/Ogier-kaltainen x-factor puuttuu, joka mahdollistaisi ajattamisen muuten kuin vähintään omakustannehintaan), ja epäilen ettei Kris Toyotalta työttömäksi jäädessään (?) tällaista budjettia saa kasaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Paddonin osalta haluan muistuttaa edelleen, että hän on vahvasti Hyundain mies. Juuri julkaisi ison sähköralliautoprojektin jota hänen tallinsa tulee kehittämään. Vaikka Jyskälää oli ajamassa M-Sportin vuokra-autolla, niin kyse oli kuitenkin yksittäisestä kisasta jolla oli tarkoitus antaa näyttöjä. Etenkin Toyotan suhteen luulisi Hyundai-kytkösten olevan niin vastustajan leirin touhua, ettei varmasti tehtaan palkkalistoille pääse. Lisäksi: miksi Tommi palkkaisi kuskia, joka ei ole toistaiseksi ajanut yhtään MM-rallia tänä vuonna?

M-Sportin kanssa taas sillat on tainneet jossain määrin polttaa niin Meeke, Breen, Latvala kuin Østbergkin.
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
766
Mikkelseniä näemmä monet pitävät melko varmana putoajana Hyundailta, mutta itse en olisi tuosta kovin varma. Ainakaan niin kauan kun Hyundain isot pamput ovat suostuvaisia nähdyn kaltaiseen isoon kuljettajarotaatioon. Mikkelsenin ongelmat asvaltilla ovat ilmiselviä, mutta kestopäällysteen ulkopuolella hän on kyennyt ottamaan top-kolmosen jälkeen tasaisimmin pisteitä alustoilla, jolla suurin osa kilpailuista jatkossakin ajetaan.

Kuten sanottua niin Hyundai on ainakin tähän mennessä osoittanut ettei heillä ole ongelmaa näiden osa-aikaisten ohjelmien kanssa ja tuhon voisi vielä Breenin ottaa viidenneksi kuljettajaksi muokkaamaan kokoonpanoa sopivammaksi tiettyihin kilpailuihin. Ei nuo Mikkelsenin ja Breenin näytöt taida ihan niin kovia olla, että ainoa maksukykyinen uhkaaja Toyota kiinnostuisi näistä kahdesta, joten heidän on varmaan yksinkertaisesti tyydyttävä siihen mitä Hyundai tarjoaa. Mikäli siis WRC-autoilu vielä kiinnostaa. Yksi vaihtoehto on toki viedä rahaa M-Sportille tai Citroenille, mutta tämä ei kyllä hirveän todennäköiseltä skenaariolta. Varsinkaan kokonaisesta kaudesta puhuttaessa.
 

hoogenband

Well-known member
Liittynyt
29.8.2014
Viestit
91
Musta tuntuu (toiveajattelua) että suninen liikkuu huihaille tai toyotalle. Tänäk jatkaa puuppolassa vuorenvarmasti ja Kalle ajaa siellä myös täyden kauden. Latvalalle en sois jatkoa, 2 vuotta putkeen alkukausi täysin vihkoon ja motivaation puute kauden 3 kilpailun jälkeen niin hohhoijaa. Parhaalla autolla pitäis ajaa mestaruudesta eikä varmistella tallipisteitä. Toivottavasti jotain tapahtuis tallipaikkojen suhteen
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
ihan höpöhöpö-jutuilta. Jos jotain, niin Ogier on sanansa mittainen mies ja olisin aika paljon valmis lyömään vetoa, että mestari ajaa vielä ensi kauden Citikalla kuten sopimuksessa lukee, ja vetäytyy sen jälkeen päätoimiseksi koti-isäksi.
Todellinen syy on se että Sähköautot tulee RALLIIN!:D:yuck:
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Mikkelseniä näemmä monet pitävät melko varmana putoajana Hyundailta, mutta itse en olisi tuosta kovin varma. Ainakaan niin kauan kun Hyundain isot pamput ovat suostuvaisia nähdyn kaltaiseen isoon kuljettajarotaatioon. Mikkelsenin ongelmat asvaltilla ovat ilmiselviä, mutta kestopäällysteen ulkopuolella hän on kyennyt ottamaan top-kolmosen jälkeen tasaisimmin pisteitä alustoilla, jolla suurin osa kilpailuista jatkossakin ajetaan.
Mikkelsenillä on ollut kumman kaksijakoisia kisoja. Esim Chilessä ja nyt Saksassa oli ns. yössä vailla mahdollisuuksia kärkiaikaan, auto ei vaan sovi hanskaan ja loputonta ajotyylin muuttamista. Sitten taas etenkin teknisissä sorakisoissa kulkee, samoin Jyskälässä kulki yllättävän hyvin. Ruotsissa yllättävän hidas, mutta tasaisella suorituksella nousi neljänneksi. Ehkä Mikkelsen pitäisi parittaa Loebin kanssa, antaa maestron hoitaa assukisat ja Chilen tyyppiset erikoisuudet?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ogier kävi lukemassa juttuja tällä foorumilla ja totesi että ei v-ttu, mä en halua olla tän porukan kanssa missään tekemisissä, lopetan heti :alppu:
Kohta joku delfi.ee:n päivystävä nettitoimittaja bongaa tämän jutun suomalaiselta rallifoorumilta => työntää postauksen laadukkaan journalismin nimissä google translatorin läpi eestiläissivustolle uutisena => joku referoi jutun aivan päin helvettiä ulkomaan foorumille => huomenna IL uutisoi miten Ogierin huhutaan suuttuneen suomalaisille rallifaneille.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Paddonin osalta haluan muistuttaa edelleen, että hän on vahvasti Hyundain mies. Juuri julkaisi ison sähköralliautoprojektin jota hänen tallinsa tulee kehittämään. Vaikka Jyskälää oli ajamassa M-Sportin vuokra-autolla, niin kyse oli kuitenkin yksittäisestä kisasta jolla oli tarkoitus antaa näyttöjä. Etenkin Toyotan suhteen luulisi Hyundai-kytkösten olevan niin vastustajan leirin touhua, ettei varmasti tehtaan palkkalistoille pääse. Lisäksi: miksi Tommi palkkaisi kuskia, joka ei ole toistaiseksi ajanut yhtään MM-rallia tänä vuonna?

.
Kun mietitään olemassa olevia vaihtoehtoja, niin miksi Tommi ei voisi palkata Paddonia? Paddon on ollut yhden kauden sivussa, mutta vähän sama tilanne oli Meekelläkin, kun Tommi pestasi hänet. Meeke oli lisäksi monien silmissä jo menettänyt maineensa kuljettajana, Paddonin kohdalla ei mitään sen suurempaa moitittavaa ole.
Jos Toyotalla ajaa ensi vuonna Tänak ja Rovis, he ovat molemmat ehdottomasti nopeita voittajatyyppejä. Kallella nyt toki menee vielä opetteluun ja kokemuksen kartuttamiseen aikaa ja virheitäkin vielä tulee, mutta profiililtaan kumpikin edustaa osastoa eri nopee.
Tämän kaksikon lisäksi tarvitaan merkkimestaruuden kannalta ehdottomasti kolmanteen autoon tasaisen varma pisteidenkerääjä, jolla on myös kokemusta. Latvala/Meeke ei tähän rooliin sovi kumpikaan. Sordo olisi siihen tehtävään paras, mutta jos täysi kausi tuottaa hänelle tuskaa, niin mielestäni seuraava puhelu kannattaisi soittaa Paddonille. Vaikkei hän mikään huippuvarma maaliintulija olekaan, niin voittaa tässä tehtävässä Latvalan ja Meeken 6-0. Vauhti voisi riittää hyvinkin sijoille 3-6 vuoden tauonkin jälkeen. Lisäksi Paddon oli Tommin top5-listalla jo kaudelle 2017. Nuoret tulevaisuuden nimet olisi vähän riskiveto, varsinkin jos Kalle jo ajaa yhtä autoa.
Olen ymmärtänyt, että tuo vedenpitävä Paddonin Hyundai-merkkiuskollisuusliitto murrettiin jo siinä vaiheessa, kun Paddon teki M-Sportin kanssa sopimuksen Neste rallista. Eikös Hyundai NZ:n päästä jo runoiltu, että Paddon edustaa ralliurallaan kotimaataan merkistä riippumatta, eivätkä he halua sotkea Paddonin ralliuraa kotimaan Hyundai-bisneksiin. Ja kyllähän tuon M-Sport-keikan tavoitteena oli nimenomaan antaa näyttöjä tallipäälliköille, että ralliura taas jatkuisi jossakin tallissa. Adamon kanssa on välit jo tainnut tulehtua, ettei sinne ole enää asiaa niin kauan kuin Adamo on tallipäällikkönä.
Olisi Paddonilta aika hullua luopua koko ralliurastaan vain sen takia, että odottaa merkkiuskollisena loputtomasti soittoa Adamolta, josko heidän tiimiin vielä pääsisi takaisin.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Komppaan AnttiL:n aiempaa kirjoitusta, että Toyotan laskuun ajaminen ja Hyundain brändilähettiläänä toimiminen samanaikaisesti lienee yksinkertaisesti mahdotonta. Eli se on joko tai. Ja kun Paddon on sitonut oman toimeentulonsa (myös lähitulevaisuuden suhteen) vahvasti korealaismerkkiin, niin hyppäys Toyotan leiriin tuntuu entistä epätodennäköisemmältä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Paddon on ollut yhden kauden sivussa, mutta vähän sama tilanne oli Meekelläkin, kun Tommi pestasi hänet.
Lähempänä puolta kautta. Lisäksi Paddonin 2018 oli vain puolikas kausi, esimerkiksi Kataloniassa hän on ajanut viimeksi 2016.

Tämän kaksikon lisäksi tarvitaan merkkimestaruuden kannalta ehdottomasti kolmanteen autoon tasaisen varma pisteidenkerääjä, jolla on myös kokemusta. Latvala/Meeke ei tähän rooliin sovi kumpikaan. Sordo olisi siihen tehtävään paras, mutta jos täysi kausi tuottaa hänelle tuskaa, niin mielestäni seuraava puhelu kannattaisi soittaa Paddonille. Vaikkei hän mikään huippuvarma maaliintulija olekaan, niin voittaa tässä tehtävässä Latvalan ja Meeken 6-0. Vauhti voisi riittää hyvinkin sijoille 3-6 vuoden tauonkin jälkeen.
Paddonilta itseltään jos kysytään, niin hän aikoo olla vielä joskus maailmanmestari. Toisaalta pienenä rasitteena on sivusladimainen ajotyyli ja huono vauhti asvaltilla. Ja kyllä niitä kolarointeja hänen urallaankin on ollut, ihan yhtä paljon kuin vaikka Latvalalla nykyautojen aikana.

Olen ymmärtänyt, että tuo vedenpitävä Paddonin Hyundai-merkkiuskollisuusliitto murrettiin jo siinä vaiheessa, kun Paddon teki M-Sportin kanssa sopimuksen Neste rallista. Eikös Hyundai NZ:n päästä jo runoiltu, että Paddon edustaa ralliurallaan kotimaataan merkistä riippumatta, eivätkä he halua sotkea Paddonin ralliuraa kotimaan Hyundai-bisneksiin. Ja kyllähän tuon M-Sport-keikan tavoitteena oli nimenomaan antaa näyttöjä tallipäälliköille, että ralliura taas jatkuisi jossakin tallissa.
Minusta nuo korupuheet Hyundai NZ:n suunnasta oli kohdistettu siihen, että Paddon ajaa yksittäisen kilpailun M-Sportilla, joka ei ole edes virallinen tehdastalli, tarkoituksenaan vakuuttaa Hyundain pomot uudelleen. Täysammattilaisuus Toyotalla olisi jo ihan eri juttu, etenkin kun Toyota on tällä hetkellä ylivoimaisesti Uuden-Seelannin myydyin automerkki (lähde)
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
766
Mikkelsenillä on ollut kumman kaksijakoisia kisoja. Esim Chilessä ja nyt Saksassa oli ns. yössä vailla mahdollisuuksia kärkiaikaan, auto ei vaan sovi hanskaan ja loputonta ajotyylin muuttamista. Sitten taas etenkin teknisissä sorakisoissa kulkee, samoin Jyskälässä kulki yllättävän hyvin. Ruotsissa yllättävän hidas, mutta tasaisella suorituksella nousi neljänneksi. Ehkä Mikkelsen pitäisi parittaa Loebin kanssa, antaa maestron hoitaa assukisat ja Chilen tyyppiset erikoisuudet?
Tuo tason heittely on kyllä ihan totta ja välillä se vaihtelee varsin radikaalisti ihan yksittäisen rallinkin sisällä. Esimerkiksi Sardiniassa 2019 sairas hyökkäys yhtäkkiä sunnuntaina Evansia vastaan tai viime vuonna Wales, jossa perjantai ja sunnuntai oli todella heikkoa vauhtia, mutta lauantaina olikin sitten koko porukan nopein. Muttamutta, tuossa pistetaulukossa sijoilla 4-10 olevilla on kaikilla omat heikkoutensa + vielä vuonna mukana olleilla Madsilla, Paddonilla ja Breenilläkin. Joillain näistä ei periaatteessa ole minkään varsinaisen alustan/olosuhteen kanssa ongelmia vaan virheherkkyyttä tapahtuu vähän kaikenlaisissa paikoissa (Meeke ja Latvala), ja joillain on ongelmaa asvaltin kanssa (Mikkelsen, Mads, Paddon) tai sitten nopeat kilpailut (Sordo). Sunisessa on varsin lupaava aihio monipuoliseksi kuljettajaksi, mutta toki pitää olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan, jotta tuon pääsee täysin valjastamaan hyötykäyttöön.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Paddon ajaa Walesin Fiesta R5:lla ja Australian Fiesta WRC:llä!

EDIT: Menipä väärään ketjuun, 2019 juttuja nämä tietysti
 
Viimeksi muokattu:
Ylös