WRC-kausi 2020

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Juuri nyt (sisältää olettamuksen, että Toyotat tulevat Saksassa maaliin tämän hetkisessä järjestyksessä) en välttämättä haluaisi olla Tommin housuissa, mikäli tilanne on se, että Tänakilla ja Rovanperällä on nimet alla ensi kautta koskevissa soppareissa. Meeke vai Latvala... kas siinä pulma.
 

maumau74

Well-known member
Liittynyt
13.2.2018
Viestit
168
Sijainti
Naantali
Juuri nyt (sisältää olettamuksen, että Toyotat tulevat Saksassa maaliin tämän hetkisessä järjestyksessä) en välttämättä haluaisi olla Tommin housuissa, mikäli tilanne on se, että Tänakilla ja Rovanperällä on nimet alla ensi kautta koskevissa soppareissa. Meeke vai Latvala... kas siinä pulma.
Toiveajatteluna olisi sellainen skenaario, että Kalle saisi ajaa Takan kanssa ns. satelliittitallissa vuoden ilman tallipiste paineita ja siitä sitten kaudeksi 2021 tehdastiimiin ja Oliwer solberg satelliitti talliin kuskiksi ( vaatii tietysti menestystä R5 autolla ensivuoden mm-sarjassa.). siinä taitaa olla kaksi suurinta tulevaisuuden lupausta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Minusta taas Kallen ei tarvitse enää mihinkään satelliittitalliin mennä opettelemaan, vaan ihan tehdastallin kolmosauto parin kokeneemman kuskin kanssa olisi jo oikea paikka. Enkä usko että tuollaisia satelliittitalleja noin vaan rahoitetaan. Katsutan tapauksessa sellainen tietysti järjestyy.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Aivan turha Kallen mihinkään satelliittitalleihin (jos sellaisia nyt ylipäänsä on edes tarjolla, pl. Katsuta) on lähteä harjoittelemaan. Ihan rohkeasti vaan kolmosautoon ja kiertämään täyttä sarjaa. Kokemus kisoista on tänä päivänä niin ensiarvoisen tärkeää, että mitään vajaita ohjelmia on myöskään ihan turha enää harkita.
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
766
Tänak on voittanut tällä kaudella joka kolmannen erikoiskokeen, mikä on kaksi kertaa enemmän kuin MM-sarjan kakkonen Neuville. Rallin johdossa Tänak on pysynyt 98 ek:n ajan mikä on siis enemmän kuin kaikkien muiden kuljettajien saldo yhdessä. MM-pisteitä on kymmenen kilpailun jälkeen 30 enemmän kuin mitä hän keräsi viime kaudella 13 rallissa. Mikäli nimiä jatkosopimuksesta ei syyskuun aikana ala löytymään niin Tänakilla on joko kaikkien aikojen pokeri tai sitten Toyotan pomot pitävät häntä totaalisena tollona.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Tänak on voittanut tällä kaudella joka kolmannen erikoiskokeen, mikä on kaksi kertaa enemmän kuin MM-sarjan kakkonen Neuville. Rallin johdossa Tänak on pysynyt 98 ek:n ajan mikä on siis enemmän kuin kaikkien muiden kuljettajien saldo yhdessä. MM-pisteitä on kymmenen kilpailun jälkeen 30 enemmän kuin mitä hän keräsi viime kaudella 13 rallissa. Mikäli nimiä jatkosopimuksesta ei syyskuun aikana ala löytymään niin Tänakilla on joko kaikkien aikojen pokeri tai sitten Toyotan pomot pitävät häntä totaalisena tollona.
Yksi kiistelyn aihe voi olla hinta. Tommy Hill on tarkan markan mies ja Tänak (ja managerinsa Märtin) tietää millaisen liksan he haluavat. Jos Toitsu olisi Saksassakin sortunut johonkin pikku vikaan (joku liitin löysällä tai jumittava ohjaustehostin) tai iskari taas vaihteeksi korkannut, niin Tommylla olisi ollut entistä vaikeampi työ vakuuttaa että Toyota on se oikea vaihtoehto.

Tänak olisi halunnut sinetöidyn sopimuksen jo ennen NORFia mutta Tommyn suunnitelmiin se ei sopinut. Tiedä sitten kuinka pitkälle näitä sopimuskuvioita halutaan tallin puolesta venyttää. Ilmeisesti Tänakin sopimus on kuitenkin se tulppa, joka pistää rattaat liikkeelle muidenkin kuskien osalta.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5083
Sijainti
Parc Fermé
Jos nyt oikein retsostellaan (nainneilla) niin aika usein sopimusneuvottelijat karille vievä tekijä on hinta :rolleyes:

En nyt ainakaan hetimmiten muista et jonkun sopimusneuvottelut olisi kariutuneet siihen et "no hinta oli ok/enemmän mitä ite pyysin, mut luontaisedut aivan paskat".

Tänakin uskon jatkuvan Toyotalla, mut vähän ihmettelen et miten TGR:n teamissa on kokoajan jotain viiden markan vikoja (nytkin jos jarruongelma(t) olisi vieneet kisan voiton niin kirottaisiin taas...). Huomattavasti useammin on ongelmia ollut Toyotalla vs. muut teameihin.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2216
Kannattaisi Tänakin kysellä Citikkaa jos haluaa luotettavan auton. Taisivat taas olla ainoa talli ilman teknisiä ongelmia. Montessa Lapilta hajosi moottori ja useassa kisassa on Ogierin auton sammutin tyhjentynyt kesken EK:n. Kilpailukyky onkin sitten toinen juttu. :rolleyes:
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Mitähän Al-Qassimi ja Abu Dhabi aikoo tehdä ensi vuonna? Heillähän oli tarkoitus palata rallin pariin vuonna 2019. Hiertäisikö sponsorisopimus Red Bullin kanss Citroenilla, tarvitaanko siellä edes lisärahaa enää? Menisikö sponssirahat M-Sportille, jotta talliin saataisiin kunnon ykköskuski?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Mitähän Al-Qassimi ja Abu Dhabi aikoo tehdä ensi vuonna? Heillähän oli tarkoitus palata rallin pariin vuonna 2019. Hiertäisikö sponsorisopimus Red Bullin kanss Citroenilla, tarvitaanko siellä edes lisärahaa enää? Menisikö sponssirahat M-Sportille, jotta talliin saataisiin kunnon ykköskuski?
Aivan, eikös Al-Qassimi/Abu Dhabi julkaisseet jonkin videon Citikka-diilin päätyttyä että "see you in 2020"? Tasapuolisuuden kannalta, toivottavasti kanavoisivat rahansa nimenomaan M-Sportille - siellä sille olisi varmastikin eniten käyttöä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Noihin hiekkakeisareiden rahoihin liittyen kas kun Kuwait (Q8) on malttanut pysyä pois ralliympyröistä jo useamman vuosikymmenen. Takavuosina kun olivat Fordin pääasiallinen sponssi ja kukaan ei vielä ollut kuullutkaan al Qassimistta tai al Attiyahista ja heidän rahoistaan. Oman taitaa olla pykäkää köyhempi jengi et sieltä ei pelimerkkejä löydy kuin pieneen tarraan puskurin sisäpinnalla....
 

simc

Well-known member
Liittynyt
28.6.2013
Viestit
219
Mitähän Al-Qassimi ja Abu Dhabi aikoo tehdä ensi vuonna? Heillähän oli tarkoitus palata rallin pariin vuonna 2019. Hiertäisikö sponsorisopimus Red Bullin kanss Citroenilla, tarvitaanko siellä edes lisärahaa enää? Menisikö sponssirahat M-Sportille, jotta talliin saataisiin kunnon ykköskuski?
Monta kertaa miettinyt, että olisiko Al-Quassimi saanut parempaa näkyvyyttä antamalla jokaisessa kisassa autonsa avaimet suurieleisesti jollekin paikalliselle tarkasti harkitulle ja valitulle kyvylle: "Tässä, ole hyvä, ja aja nyt edes joillakin pätkäajoilla nuo vuosikausia samoilla tehdaspaikoilla torkkuneet ukot kumoon."

Olisi varmasti tullut kalliimmaksi kuin WRC-turistiluokan matkailuajo, mutta näkyvyyttäkin olisi saattanut tulla paremmin...:eek:
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Monta kertaa miettinyt, että olisiko Al-Quassimi saanut parempaa näkyvyyttä antamalla jokaisessa kisassa autonsa avaimet suurieleisesti jollekin paikalliselle tarkasti harkitulle ja valitulle kyvylle: "Tässä, ole hyvä, ja aja nyt edes joillakin pätkäajoilla nuo vuosikausia samoilla tehdaspaikoilla torkkuneet ukot kumoon."

Olisi varmasti tullut kalliimmaksi kuin WRC-turistiluokan matkailuajo, mutta näkyvyyttäkin olisi saattanut tulla paremmin...:eek:
Eiköhän se pääpointti Khalidin omissa ajeluissa ole, että sillä nostetaan sarjan mediahuomiota kotimaassa. Lisäksi toki varmasti tykkää ajaa itse, ja on rahaa maksaa kunnon kalustosta.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3535
Sijainti
JKL
Tavallaan mielenkiintoinen skenaario olisi se että Tänak siirtyisi Fordille... Siellä ei olisi ehkä paras auto mutta ihan riittävän hyvä millä voisi ajaa mestaruudesta ja kiistaton ykköskuskin vakanssi. En kyllä tuohon usko koska se edellyttäisi Fordin tehtaan tukea ja mitä näitä uutisia Fordin taloustilanteen heikkoudesta on saanut lukea niin vaikeaa on tehtaan tuen saaminen, ainakaan merkittävän sellaisen... Huyndaille Neuvillen tallikaverksi taas iso loikka koska auto on vähän Sitikan kanssa samalla viivalla eli hyvin pieni ikkuna missä se on nopea ja toimii. Rahalla tietty mutta luulen että auton suorituskyky edellä Tänak tekee ratkaisun ja siinä valossa se on joko Ford tai Toyota. Molemmat nopeita kaikissa olosuhteissa, Fordilla miinuksena budjetin pienuus ja Toyotalla pienet viat jotka vaivaa silloin tällöin.

Oma veikkaus ensikauden tallipaikoista...

Sitikka: Ogier ja Lappi(sopparit voimassa)
Huihai: Neuville(soppari), Breen, Sordo ja Mikkelsen (E:ainiin Loeb unohtui vielä) jakavat auton... Neuville siis ainoana ajaa koko kauden. Mustana hevosena Huttunen Ruotsissa ja jos se menee hyvin niin Suomessa...
Ford: Suninen, Evans koko kaudeksi. Greensmith, Tidemand ja Paddon muutamia kisoja...
Toyota: Tänak, Rovis ja Latvala. Neljännessä autossa Katsuta joitain kisoja...
Meeke jäänee ilman jakkaraa ellei Tänak sittenkin hyppää Fordille...
 
Viimeksi muokattu:

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2501
Tavallaan mielenkiintoinen skenaario olisi se että Tänak siirtyisi Fordille... Siellä ei olisi ehkä paras auto mutta ihan riittävän hyvä millä voisi ajaa mestaruudesta ja kiistaton ykköskuskin vakanssi. En kyllä tuohon usko koska se edellyttäisi Fordin tehtaan tukea ja mitä näitä uutisia Fordin taloustilanteen heikkoudesta on saanut lukea niin vaikeaa on tehtaan tuen saaminen, ainakaan merkittävän sellaisen... Huyndaille Neuvillen tallikaverksi taas iso loikka koska auto on vähän Sitikan kanssa samalla viivalla eli hyvin pieni ikkuna missä se on nopea ja toimii. Rahalla tietty mutta luulen että auton suorituskyky edellä Tänak tekee ratkaisun ja siinä valossa se on joko Ford tai Toyota. Molemmat nopeita kaikissa olosuhteissa, Fordilla miinuksena budjetin pienuus ja Toyotalla pienet viat jotka vaivaa silloin tällöin.

Oma veikkaus ensikauden tallipaikoista...

Sitikka: Ogier ja Lappi(sopparit voimassa)
Huihai: Neuville(soppari), Breen, Sordo ja Mikkelsen (E:ainiin Loeb unohtui vielä) jakavat auton... Neuville siis ainoana ajaa koko kauden. Mustana hevosena Huttunen Ruotsissa ja jos se menee hyvin niin Suomessa...
Ford: Suninen, Evans koko kaudeksi. Greensmith, Tidemand ja Paddon muutamia kisoja...
Toyota: Tänak, Rovis ja Latvala. Neljännessä autossa Katsuta joitain kisoja...
Meeke jäänee ilman jakkaraa ellei Tänak sittenkin hyppää Fordille...
Tosiaan hyvin todennäköistä että tallipaikat menee juuri noin. Mikäli Tänak syystä tai toisesta kuitenkin päätyisi Fordin rattiin, olisi mielenkiintoista nähdä lähtisikö isompikin tuolileikki käyntiin - Toyota kun on kuitenkin jälleen todennäköisesti hallitseva MM-talli, niin hirveän vaikea nähdä että "tyytyisivät" kokoonpanoon Latvala, Meeke, Rovanperä. Kahdella ensimmäisellä ei ajeta mestaruudesta, ja Rovanperä - vaikka kuinka huikea rattimies onkin - tarvitsee vielä kokemusta pystyäkseen haastamaan kärkiukot joka rallissa.

Tänakin ratkaisuja siis odotellessa...parin kisan sisään alkaa varmaan MM-tittelikin jo varmistumaan joten senkin puolesta on kohta varaa miettiä vaihtoehtoja.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Jos Tänak menisi Ford/M-Sportille niin kyllähän sieltäkin sitten voisi vaikka Evans vaihtaa Toyotalle? Eri asia sitten, kuka olisi se Toyotan ykköskuski, Latvalako?

Voisin pitää myös hyvinkin mahdollisena, että Mikkelsenin sopimus Hyundailla ei jatku.

Ulkomaan foorumeilla myös huutelevat, että Ogier ei jaksaisi ajaa enää ensi kautta jos ei Citroenilla ole mahdollisuuksia ajaa voitosta. Itse en tähän usko.
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ogier-huhut (lopettaa tämän kauden jälkeen/menee Toyotalle/Hyundaille/M-Sportille kaudeksi 2021) kuulostavat ihan höpöhöpö-jutuilta. Jos jotain, niin Ogier on sanansa mittainen mies ja olisin aika paljon valmis lyömään vetoa, että mestari ajaa vielä ensi kauden Citikalla kuten sopimuksessa lukee, ja vetäytyy sen jälkeen päätoimiseksi koti-isäksi.
 
Ylös