WRC-kausi 2020

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15860
Sijainti
Tampereen lenkki
Jälkimmäisen ajatuksen osalta kalenteritoimikunta vetäkööt sen eräänkin asian päähänsä. Kausi pitää päättää 1) soralla ja 2) mieluiten vielä mudassa ja liejussa. Jos kahdesta pahasta pitäisi valita, niin ennemmin sitten vaikka Australian pölyssä kuin P-Irlannin assulla.
Toisaalta ei sitten ainakaan tarvitse kikkailla lähtöpaikoilla vikoissa kisoissa.

Kausi 1996 päättyi kahteen assukisaan, mutta silloin mestaruus oli jo varmistunut Puuppolaan.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1530
Sijainti
Porvoo
Walesin vaihto Pohjois-Irlannin assukisaan voisi myös tarkoittaa, että kausi päättyy kolmeen assukisaan.
Tämä huhu on ilmeisesti ammuttu alas, eli Iso-Britannian kisa ei ole poistumassa Walesista, vaikka tuosta Pohjois-Irlannista on ollut juttua.
 

hoogenband

Well-known member
Liittynyt
29.8.2014
Viestit
91
Omasta mielestä kauden pitäisi ehdottomasti päättyä Euroopassa. Ihan rallin seuraajien kannalta ihmisten aikaan 👍🏼
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Toisaalta ei sitten ainakaan tarvitse kikkailla lähtöpaikoilla vikoissa kisoissa.

Kausi 1996 päättyi kahteen assukisaan, mutta silloin mestaruus oli jo varmistunut Puuppolaan.
Sen verran saivartelen että 1996 San Remo oli vielä vanhaan malliin splitattu assulle ja soralle. Lähtöpaikka-aspekti on kyllä ihan pätevä pointti, jäisi ainakin kauden loppuhuipennuksen osalta (olettaen että mestaruus ei aiemmin ratkea) se kikkailu pois.
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
886
Sijainti
Pohjois-Karjala
Itse kaipaisin mieluiten sitä, että Walesiin päätettäisiin kausi. Jos Uusi-Seelanti tulisi mukaan, voisi Aussit ja Uuden-Seelannin ajaa peräkkäin, niin kai säästettäisiin kustannuksissa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15860
Sijainti
Tampereen lenkki
Itse kaipaisin mieluiten sitä, että Walesiin päätettäisiin kausi. Jos Uusi-Seelanti tulisi mukaan, voisi Aussit ja Uuden-Seelannin ajaa peräkkäin, niin kai säästettäisiin kustannuksissa.
Välissä pitää ajaa joku Euroopan kisa. Kahdessa viikossa ei ehdi Australiasta Uuteen-Seelantiin. Euroopassa on kuitenkin eri kalusto kuin overseas-kisoissa.
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
886
Sijainti
Pohjois-Karjala
Välissä pitää ajaa joku Euroopan kisa. Kahdessa viikossa ei ehdi Australiasta Uuteen-Seelantiin. Euroopassa on kuitenkin eri kalusto kuin overseas-kisoissa.
Mutta tällä kaudellahan ajettiin Argentiina ja Chile peräkkäin, niin miksei noita muka sit voi ajaa peräjälkeen? Nyt ei ummarra tätä logiikkaa, onko nuo sit liian kaukana toisistaan, jos Coffs Harbourin ja Aucklandin väli on rapiat 2000 kilometriä linnuntietä.

E: Cordoban ja Concepionin väli vähän yli 1000 kilometriä linnuntietä.
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
886
Sijainti
Pohjois-Karjala
Niin no joo, ihan ei se kaksi viikkoa riitä, laivalla matkaaminen sen verran hidasta tuppaa olemaan + kaikki muu infrastruktuuri.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Niin no joo, ihan ei se kaksi viikkoa riitä, laivalla matkaaminen sen verran hidasta tuppaa olemaan + kaikki muu infrastruktuuri.
Tiukkaa se tekis mutta tehtävissä. Jos Australian ralli ajetaan Perthin ympäristössä niin aikataulutus suunnilleen näin:

2 vrk leirin purkamiseen
3 vrk siirtyminen maitse Sydneyn satamaan
3 vrk laivalla Aucklandiin
1 vrk siirtyminen "pelipaikoille"
2 vrk leirin pystytys

pelivaraa ei jää mitenkään ylenpalttisesti. Tietty jos kapitaalia on runsaammin käytettävissä niin Antonovin tai RAAF:n C17 Globemasterin kyydissä siirtyy ilmateitse huomattavasi vikkelämmin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15860
Sijainti
Tampereen lenkki
Ei ole vuosiin ajettu Perthissä MM-rallia. Itärannikolla se nykyään on. Rich Millenerin twitterissä oli päiväkohtaiset postaukset siitä mitä tapahtui Argentiinan ja Chilen välissä. Autotkin piti huoltaa paikan päällä, mukaanlukien Evansin runkin paikkaus. Kiirettä piti.
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
886
Sijainti
Pohjois-Karjala
Eikös ne Ralliradiossa sanoneet, että Hyundai rakensi Suomessa huoltoaluettaan puolitoista viikkoa ja purki sitä viikon, tiedä sit mistä he ovat huhunsa saaneet.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15860
Sijainti
Tampereen lenkki
Eikös ne Ralliradiossa sanoneet, että Hyundai rakensi Suomessa huoltoaluettaan puolitoista viikkoa ja purki sitä viikon, tiedä sit mistä he ovat huhunsa saaneet.
Eiköhän se ole silmämääräisesti todettu paikan päällä :wink:

Kun kaikki kulkee maata pitkin, hommaa voi porrastaa niin että rekat lähtee heti kun tavarat on pakattu. Meriyhteys taas vaatii "kokoomatauon" satamaan ja kiinteämmän aikataulun koko köörille. Hyvä myös muistaa, että ralliviikko alkaa jo maanantaina. Vaikka kisojen välillä on kolme viikkoa, niin käytännössä sitä on vain kaksi. Ja tänä vuonna Chilen ja Argentiinan sekä Portugalin ja Sardinian välillä siis vain yksi.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3535
Sijainti
JKL
Eikös ne Ralliradiossa sanoneet, että Hyundai rakensi Suomessa huoltoaluettaan puolitoista viikkoa ja purki sitä viikon, tiedä sit mistä he ovat huhunsa saaneet.
Olen siinä käsityksessä että tuo Huyndain(ja muidenkaan teamien) iso huoltohalli ei olisi mukana noilla kaukokilpailuissa vaan ainoastaan näissä euroopan kisoissa. Muualla mentäisiin vähän kevyemmällä arsenaalilla.

Ja kun noissa kalustojen siirroissa on myös mukana tuo TV-tuotanto joka taitaa olla kalustoltaan ja henkilöstöltään tällä hetkellä suurin toimija WRC-varikolla. Se on aikamoinen logistinen härdelli siirtää koko tivoli kahdessa viikossa toiseen maahan jo ihan maanteitäkin pitkin, lukuu nottamatta mitään valtamerien ylityksiä...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15860
Sijainti
Tampereen lenkki
Olen siinä käsityksessä että tuo Huyndain(ja muidenkaan teamien) iso huoltohalli ei olisi mukana noilla kaukokilpailuissa vaan ainoastaan näissä euroopan kisoissa. Muualla mentäisiin vähän kevyemmällä arsenaalilla.
Käytännössä tiimeillä on kahdet huoltokalustot. Yhdet Eurooppaan, toiset muihin maanosiin. Vain kilpa-autoja lennätetään kaukokisoista takaisin Eurooppaan huollettavaksi tai muita kisoja varten.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ei ole vuosiin ajettu Perthissä MM-rallia. Itärannikolla se nykyään on. Rich Millenerin twitterissä oli päiväkohtaiset postaukset siitä mitä tapahtui Argentiinan ja Chilen välissä. Autotkin piti huoltaa paikan päällä, mukaanlukien Evansin runkin paikkaus. Kiirettä piti.
Aina parempi jos ovat valmiiksi itärannikolla. Paljon säästyy aikaa mantereen halki kulkemiselta. Ja huollon tarvetta vähennetään sillä, että määrätään yhä enemmän osia, joiden täytyy kestää X määrä kilpailuja vaihtamatta. Ainoa järkevä tapa sisällyttää SEKÄ AUS että NZL kilpailukalenteriin on ajattaa ne peräkkäin. Sirkuksen roudaaminen niiden välissä Eurooppaan on silkkaa idiotismia jo ekologisessakin mielessä - mikäli nyt ekologiasta ja autourheilusta voidaan edes samassa asiayhteydessä puhua.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15860
Sijainti
Tampereen lenkki
Aina parempi jos ovat valmiiksi itärannikolla. Paljon säästyy aikaa mantereen halki kulkemiselta. Ja huollon tarvetta vähennetään sillä, että määrätään yhä enemmän osia, joiden täytyy kestää X määrä kilpailuja vaihtamatta. Ainoa järkevä tapa sisällyttää SEKÄ AUS että NZL kilpailukalenteriin on ajattaa ne peräkkäin. Sirkuksen roudaaminen niiden välissä Eurooppaan on silkkaa idiotismia jo ekologisessakin mielessä - mikäli nyt ekologiasta ja autourheilusta voidaan edes samassa asiayhteydessä puhua.
Hohhoijaa :wall: "Sirkusta" ei roudata kaukokisojen välissä Eurooppaan. Esimerkiksi Meksiko-Korsika-Argentiina väli on tänä vuonna mennyt niin että Meksikosta huoltokalusto siirtyi Argentiinaan sillä välin kun Euroopan kalustolla ajettiin Korsika.

Noin muuten en usko että sekä Australia että Uusi-Seelanti ajettaisiin enää samana kautena.
 
Ylös