WRC-kausi 2020

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Onkos kukaan seuraillut Kenian nykyralleja, minkä tyylisiä kisoja ovat? Taitaa olla niin, että mitään sellaista perinteistä Safari-rallia ei tulla enää näkemään, jossa ajellaan maratonpätkiä mutaliejussa seeprojen ja kirahvien keskellä ja aikaerot maalissa mitataan tunneissa. Varmaan jo turvallisuussyistä reitti joudutaan rajoittamaan lähinnä hyväkuntoisille savanniteille ja osittain asvaltille, jossa kaikki riskit niin yleisön, eläimien kuin luonnonolojenkin suhteen yritetään minimoida. Ja pätkät on pituudeltaan samaa luokkaa kuin muissakin MM-ralleissa.
Ainakin 2015 KCB Safari Rally, missä Laukkasen Tapsakin oli mukana, oli ihan normi 17 EK:n ja 326 EK-kilometrin rykäisy. Ei mikään perinteisen Safarin kaltainen seikkailu. 2016 oli vain 10 EK:ta ja 243 EK-kilometriä. Niistä 10:stäkin neljä pätkää oli 2 kilometrin mini-rykäisyjä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15860
Sijainti
Tampereen lenkki
Korsika on myös olematon markkina autovalmistajille ja Ranskassa ajetaan periaatteessa jo Monte.

Safarista tulee mahdollisesti poikkeusluvalla 500-kilsainen, mutta muuten nykymuotoista MM-rallia muistuttava, ja se ajetaan kokonaan suljetuilla yksityisomistusmailla. Vanha Safari on monista syistä mahdotonta järjestää enää. Maailma on muuttunut liikaa. Ehkä rallin nimeksi pitäisi vaihtaa Kenian MM-ralli niin haikailijat vähenisivät. Kirjoittelin tästä vuosi sitten: https://itgetsfasternow.com/2018/06/23/the-return-of-the-safari/
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Korsika on myös olematon markkina autovalmistajille ja Ranskassa ajetaan periaatteessa jo Monte.

Safarista tulee mahdollisesti poikkeusluvalla 500-kilsainen, mutta muuten nykymuotoista MM-rallia muistuttava, ja se ajetaan kokonaan suljetuilla yksityisomistusmailla. Vanha Safari on monista syistä mahdotonta järjestää enää. Maailma on muuttunut liikaa. Ehkä rallin nimeksi pitäisi vaihtaa Kenian MM-ralli niin haikailijat vähenisivät. Kirjoittelin tästä vuosi sitten: https://itgetsfasternow.com/2018/06/23/the-return-of-the-safari/
"Safari" - tai Kenian MM-ralli - puolustaa paikkaansa WRC-kalenterissa ainoastaan vanhan liiton kestävyyskisana. Jos (ja kun) se puristetaan muiden MM-rallien tapaan 15 EK:n ja 350 EK-kilometrin muottiin, niin kisasta katoaa kaikki vähäinenkin mielenkiinto. Siitä tulee uusi Mexico, jossa viivalla on kourallinen autoja ja kisa ei kiinnosta käytännössä ketään. Mieluummin annetaan kisan levätä rauhassa ikuista untaan kuin pilataan se väkisin väännetyllä EK-ralliformaatilla.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15860
Sijainti
Tampereen lenkki
Kyllä siellä Safarissa ihan off-road-menoakin olisi. Varsinaiset tiet on vaan kamalan suoria, joten nykyautoilla niillä mentäisiin ehkä jotain 140 km/h keskinopeuksia. Tavallaan tuollainen meininki jossa pitää tunnin verran kaasu pohjassa ajettuaan osata himmata pahaan röykkyyn on sitä Safarin henkeä, mutten tiedä toimiiko se lyhyemmässä formaatissa. Asvaltilla Safarissa sen sijaan tuskin ajetaan. Moutonhan oli vielä tilannut järkkäreiltä rankempaa reittiä. Samaa tilasi viime vuoden Turkkiin.

Tuosta esimakua parin vuoden takaa, heti parin minsan kohdalla mennään aikamoista polkua savannilla

https://youtu.be/qbWa0dhVqhw

Ja tuosta nopeampaa pätkää

https://youtu.be/mWLZhNgHVmA
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15860
Sijainti
Tampereen lenkki
Sardinia taisi twiitata, että sopimus WRC-promoottorin kanssa uudistettiin kolmeksi seuraavaksi vuodeksi. Walesin osalta on huhuttu, että Brittien osakilpailu ajettaisiin Pohjois-Irlannin asvalttiteillä. Tämä voisi olla osana muutosta, jossa Korsika ja Saksa pudotetaan pois, jolloin assukisojen määrä pienenee. Toki Japani voi tulla uutena. Lisäksi on huhuja, että Kataloniasta tulisi täysi asvalttikisa.

Tänak halua kovasti saada ensi kauden sopimuksen kesätauon aikana. Onko Malcolmilla toista säästöpossua rikottavana? Lähteekö Tänak pienemmällä palkalla tavoittelemaan mestaruutta autolla, joka kestää maaliin asti? En usko, että menisi Hyundaille tai Citroenille, koska heillä on sopimukset ykkös- (Neuville, Ogier) ja kakkoskuskeista (Loeb, Lappi) ensi kaudellekin. Ei niiden tallienkaan rahakassat pohjattomia ole, eikä autot ongelmattomia.

Ja sitten se suurin kysymys suomalaisille, missä tallissa Kalle ajaa?
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tänak halua kovasti saada ensi kauden sopimuksen kesätauon aikana. Onko Malcolmilla toista säästöpossua rikottavana? Lähteekö Tänak pienemmällä palkalla tavoittelemaan mestaruutta autolla, joka kestää maaliin asti? En usko, että menisi Hyundaille tai Citroenille, koska heillä on sopimukset ykkös- (Neuville, Ogier) ja kakkoskuskeista (Loeb, Lappi) ensi kaudellekin. Ei niiden tallienkaan rahakassat pohjattomia ole, eikä autot ongelmattomia.
Tässähän on sinänsä mielenkiintoinen kuvio, että Tommi on sanonut haluavansa Tänakin jatkavan (no joo, kukapa tallipäällikkö ei haluaisi), ja Tänak puolestaan, että soppari olisi kiva sorvata jo ennen Jyväskylää. Mikä tuota allekirjoitusta sitten enää pidättelee? Äkkiseltään voisi sanoa, että ei siinä oikein muuta liikkujaa ole enää jäljellä, kuin M-Sportin maksukyky. Tommi tasan tietää (tai jos ei itse tiedä, niin japanilaiset kyllä tietävät), mita Tänakille tulee maksaa. Mielenkiintoista nähdä kyllä... ja koska asiaa ei kuitenkaan julkaista ennen Suurajoja, vaikka nimet olisikin papereissa, niin salaliittoteoreettikkona on myös hauska seurata parivaljakon Mäkinen-Tänak kommentteja Jyväskylän aikana. Henk.koht. toivoisin Tänakin menevän M-Sportille, mutta veikkaan ettei kantti riitä nostamaan kytkintä Toyotalta.

Ai niin, Toyotan kolmikko ensi kaudella on muuten Tänak-Suninen-Rovanperä. Ja Katsuta rallattelee neljännellä autolla valikoiduissa kisoissa.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7207
Sardinia taisi twiitata, että sopimus WRC-promoottorin kanssa uudistettiin kolmeksi seuraavaksi vuodeksi. Walesin osalta on huhuttu, että Brittien osakilpailu ajettaisiin Pohjois-Irlannin asvalttiteillä. Tämä voisi olla osana muutosta, jossa Korsika ja Saksa pudotetaan pois, jolloin assukisojen määrä pienenee. Toki Japani voi tulla uutena. Lisäksi on huhuja, että Kataloniasta tulisi täysi asvalttikisa.

Tänak halua kovasti saada ensi kauden sopimuksen kesätauon aikana. Onko Malcolmilla toista säästöpossua rikottavana? Lähteekö Tänak pienemmällä palkalla tavoittelemaan mestaruutta autolla, joka kestää maaliin asti? En usko, että menisi Hyundaille tai Citroenille, koska heillä on sopimukset ykkös- (Neuville, Ogier) ja kakkoskuskeista (Loeb, Lappi) ensi kaudellekin. Ei niiden tallienkaan rahakassat pohjattomia ole, eikä autot ongelmattomia.

Ja sitten se suurin kysymys suomalaisille, missä tallissa Kalle ajaa?
En millään jaksa uskoa Tänakin haluavan mennä M-sportille, koska hän haluaa auton jolla voi ajaa maailmanmestaruudesta ja M-sportin Fordilla ei vauhti riitä maailmanmestaruudesta taistelemiseen.

Oikeasti Tänakilla ei ole kuin yksi realistinen vaihtoehto ensi kaudelle ja se on Toyotalla jatkaminen.

Mitä taas Kalleen tulee, niin hän ajaa ensi kaudella hyvin suurella todennäköisyydellä Toyotalla ja vie paikan joko Latvalta tai Meekeltä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15860
Sijainti
Tampereen lenkki
En millään jaksa uskoa Tänakin haluavan mennä M-sportille, koska hän haluaa auton jolla voi ajaa maailmanmestaruudesta ja M-sportin Fordilla ei vauhti riitä maailmanmestaruudesta taistelemiseen.
Muistaakseni M-Sportin Fordilla on voitettu kaksi edellistä maailmanmestaruutta. Toyotalla sen sijaan ei ole, koska autot ei kestä maaliin asti.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7571
*Esittää yllättynyttä*

Hauska jatkossa seurata Tommin haastatteluja kun leveä hymy kasvoilla kiistää, että mitään on sovittu ja katsellaan sitten syksymmällä.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Joo, eiköhän viimeistään Urheiluruutuun saada tallipäälliköltä joku "emme aktiivisesti seuraa kuljettajamarkkinoita mutta pidämme silmällä mitä siellä tapahtuu" tyyppinen linjaus.
 

Hokipedia

Member
Liittynyt
25.6.2019
Viestit
7
Sijainti
Varsinais-Suomi
Loistava, joskin odotettu uutinen. Unelmatilanteessa Suninen hyppäisi kolmanteen autoon ja Katsuta ajais neljännessä sitten valikoituja ralleja. Toki en sitten tiedä, olisiko Sunisen uran kannalta fiksu ratkaisu, koska Tänak ja Rovanperä tuskin hetkeen edestä väistyvät ja takaa puskenee jossain vaiheessa Katsuta tai joku muu japanilainen kolmanteen autoon. Siksi en ehkä usko Sunisen liikkumiseen. Veikkaan, että Toyotan kuskinelikko on ensi kaudella Tänak-Rovanperä-Meeke-Katsuta, kun taas Latvala ajaa Citroenilla tai M-Sportilla.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4351
En millään jaksa uskoa Tänakin haluavan mennä M-sportille, koska hän haluaa auton jolla voi ajaa maailmanmestaruudesta ja M-sportin Fordilla ei vauhti riitä maailmanmestaruudesta taistelemiseen.
Mä sanon että Tänäkin tallipaikan ratkaisee tarjotun tallipaikan palkkapussin paksuu. Fordin vauhti riittää kärkikahinoihin sen Suninen ja Evans on tällä kaudella osoittanut, ainoa miinus tehdasvalmistajan taloudellisen tuen puute.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15860
Sijainti
Tampereen lenkki
Iltiksestä:

Mäkinen ei vahvistanut Rovanperän kuljettajasopimusta Toyotan kanssa.

– Ei se (huhu) nyt tässä vaiheessa pidä paikkaansa. Kaikesta liikkuu huhuja. Kalle on sellainen kuljettaja, josta niitä liikkuu erityisesti, Mäkinen sanoi Ilta-Sanomille.

– Toistaiseksi Tänak on ainoa, jonka kanssa olemme neuvotelleet. Hän haluaa sopimuksensa hieman aikaisemmin.
 

Hokipedia

Member
Liittynyt
25.6.2019
Viestit
7
Sijainti
Varsinais-Suomi
Citikalla on jo kaksi sopimuskuljettajaa ensi kaudeksi, ja vaikka kolmanteen rahaa vielä löytyisikin, pidän Latvalan valintaa siihen jokseenkin epätodennäköisenä.
Toki joo, mutta jotenkin tuntuu, että Esuppi saattaa lentää pihalle, jos ei vauhti ja tasaisuus parane. Niin kävi Meekellekin.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Toki joo, mutta jotenkin tuntuu, että Esuppi saattaa lentää pihalle, jos ei vauhti ja tasaisuus parane. Niin kävi Meekellekin.
Mutta JOS Lappi laitettaisiin ulos, niin tilalle haettaisiin varmaan tasaisen varmaa suorittajaa. Latvala ei ehkä sellaisen profiilin rekryssä nouse ensimmäisenä nimenä esiin...
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4351
Toki joo, mutta jotenkin tuntuu, että Esuppi saattaa lentää pihalle, jos ei vauhti ja tasaisuus parane. Niin kävi Meekellekin.
Nyt kun tiedämme totuuden tästäkin asiasta... Meeke yritti paikata susipaskaa Citikkaa hanskalla minkä osasi ja lopputuloksena oli lähes aina ulosajo, näinhän se meni.
Ei ole auto tästä paljoa parantunut EP ei ole vieläkään tyytyväinen käytökseen. Ranskalaiselle tuntuu ranskalainen sopivan ihan hyvin.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Kohta sitten J-M:ääkin kalustemainoksissa kun ura loppu? Minkähän ketjun leipiin menee.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4351
Kohta sitten J-M:ääkin kalustemainoksissa kun ura loppu? Minkähän ketjun leipiin menee.
Jännä seurata miten tämä vaikuttaa J-M:n heikoimpaa ominaisuuteeen eli mentaaliseen puoleen, syntyykö yliyrittämistä joka tappaa vauhdin vai vapautuuko paineista ja ajaa ilmiömäisen kauden lopun ja varmistaa kisapaikan ensikaudelle.
 
Ylös