WRC-kausi 2021

Liittynyt
22.12.2020
Viestit
7
Toisin sanoen ei "voi" jäädä jauhamaan WRC3-luokkaa vaan on noustava astetta ylemmäs, jolloin taso nousee siinä luokassa johon noustaan. Tätä samaa ideaa käytetään joissain moottoripyöräsarjoissa. Se on tietysti raakaa peliä, mutta kovia kuskeja se poikii.
Teoriassa näin. Se poikisi kovia kuskeja ja taso nousisi WRC:ssäkin entisestään, jos WRC3-luokasta nousisi oikeasti ne kovimmat kuljettajat WRC2-luokkaan ja sieltä edelleen WRC:n pääluokkaan.

Käytännössä menee valitettavasti siten, että ylöspäin seuraavaan luokkaan nousevat ne, joilla on ensisijaisesti pinkka kunnossa, lajitaidot lasketaan plussaksi. On vaikea lyödä pöytään niin kovia näyttöjä, mitä Huttunen/Lukka-kaksikko teki tänä vuonna ja siltikään ei heru muuta, kun suuresta armosta paikka löyhässä hirressä. Täysi sarja WRC2-luokassa Rally2-kalustolla, siihen pari kisaa päälle samalla autolla uusiin kisoihin tutustuen ja 2-3 kisaa WRC:llä olisi osoittanut Adamolta sekä Hyundailta todellista arvostusta ja luottamusta Huttusta kohtaan. Yksi mahdollinen kisa WRC:llä ilman tietoa muusta ohjelmasta on viittä vaille suoraa vittuilua tuon kaltaisten tuloksien jälkeen.

Tämän uuden sääntömuutoksen myötä on olemassa iso riski, että Huttusen kaltaiset kuljettajat jäävät tyhjän päälle pärjättyään WRC3-luokassa. Lompakko ei riitä myötäjäisten maksamiseen WRC2-luokkaan siirtymistä varten, eikä hyvien tuloksien vuoksi saa enää ajaa WRC3-luokassa. Näiden WRC:n virallisten support-sarjojen (WRC2, WRC3, JWRC) ulkopuolella ajaminen on aika lailla turhaa rahan repimistä, koska aikoja ei näytetä, eikä lasketa noiden luokkien virallisissa tuloksissa. Eli ei näkyvyyttä, ei markkina-arvoa = ei sponsseja = se taisi sitten olla siinä, monen kuljettajan kohdalla. Toivotaan, että Huttunen saisi vielä näyttää Adamolle pitkää nenää jossain kohtaa. Ei minua haittaisi, jos tämä tapahtuisi esim. Yaris WRC:n ratin takaa...
Nuo kokeneet & nopeat varttuneemmat kuljettajat ovat olleet näissä support-luokissa kautta aikojen hyviä vauhtimittareita nouseville kyvyille. JWRC (ennen yksityyppisarjoja), PWRC, SWRC, WRC2 (vanha versio) WRC3 (uusi versio) ovat kaikki tarjonneet hyvää kasvualustaa huipulle tähyäville kuljettajille sekä mahdollisuuden kilpailla MM-tasolla niille kuljettajille, jotka eivät kyvyiltään tai lompakoltaan pystyneet nousemaan ylöspäin.

Rallin kuninkuussarja ajautuu koko ajan enempi kohti samaa ahneuden suota, joka teki Formula Ykkösistä aikoinaan niin masentavan ja luotaantyöntävän. Urheilun vetovoima lajissa kuin lajissa rakentuu huipputasolla pitkälti juuri siihen, että parhaat kamppailevat parhaita vastaan. Se, että maksukykyisimmät kamppailevat maksukykyisimpiä vastaan on harvemmin kiinnostavaa katsottavaa, varsinkin jos katsomosta näkee pelkällä paljaalla silmällä, että suorituksen pystyisi tekemään paremmin/nopeammin/rohkeammin, eli yksinkertaisesti taidokkaammin.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
On kyllä rallissakin helkkarin isoja ongelmia jos enää edes pienempiin luokkiin ei ihmisillä rahat riitä ja maksukuskit vie paikat. Lisäksi vielä noista vähäisistä pääluokan autoista 1/3 tällä hetkellä sellaisia millä ei olla edes podiumilla ilman älytöntä tuuria.

Rallin mm-sarja voi todella huonosti. Mikä on iso sääli, koska hyviä kuskeja olisi paljon, mutta muuten mennään syvällä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Tai sitten toisinpäin, että kolmatta autoa kyllä ajatetaan, jos maksuhaluinen ja -kykyinen kuljettaja ilmoittaa olemassaolostaan.
Totta. Kuinka päin vain mutta mitä ilmeisimmin M-sportin majatalossa ei ole tilaa kuskille, joka ei käytä Rexonaa eikä tuo taloon kottikärryllistä (tai kahta) rahaa.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Meneeköhän noita "vuokra-autojakaan" enää kaupaksi? Voi olla kohta m-sportilla mietinnän paikka, kysyntä varmaan pienemmissä luokissa ainakin pienentynyt kun parempiakin autoja tarjolla. Ja wrc-tasolla miksi heille enää tuoda rahaa kun ei tuolla autolla pysty enää näyttämään ollenkaan. (Ainakaan nykyisillä säännöillä)

Tosin, ei kai tuolla autolla voittaisi enää Ogierkaan?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Meneeköhän noita "vuokra-autojakaan" enää kaupaksi? Voi olla kohta m-sportilla mietinnän paikka, kysyntä varmaan pienemmissä luokissa ainakin pienentynyt kun parempiakin autoja tarjolla. Ja wrc-tasolla miksi heille enää tuoda rahaa kun ei tuolla autolla pysty enää näyttämään ollenkaan. (Ainakaan nykyisillä säännöillä)
Ainoa syy on kai se, että muutakaan ei ole tuohon rahaan saatavissa. Hyundain asiakasautoja on hyvin rajallisesti ja Toyotalla ei sellaista ole ollut käytännössä ollenkaan koska Takamoto-san. Vaihtoehto Suniselle(kin) olisi sitten WRC2 mutta hintsusti on sielläkin tehdastiimipaikkoja.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
959
Meneeköhän noita "vuokra-autojakaan" enää kaupaksi? Voi olla kohta m-sportilla mietinnän paikka, kysyntä varmaan pienemmissä luokissa ainakin pienentynyt kun parempiakin autoja tarjolla. Ja wrc-tasolla miksi heille enää tuoda rahaa kun ei tuolla autolla pysty enää näyttämään ollenkaan. (Ainakaan nykyisillä säännöillä)

Tosin, ei kai tuolla autolla voittaisi enää Ogierkaan?
Eihän tuolla autolla enää vuoden päästä edes ajeta. Ihan sama miten sillä enää pärjää. Näytöt auton rakentamisesta on tuossa puljussa annettu. Tuskin uudestakaan ihan farssia on tulossa.

Aika paljon yhtymäkohtia M-Sportilla esim. kausissa 2005-2006 tai 2016-2017 tähän tämänhetkiseen tilanteeseen 2021-2022. Toki sillä erotuksella, että nyt edellytykset ja lähtökohdat vuodelle 2022 on paljon vaikeammat maailmantilanteen takia.
 

MVRX

Well-known member
Liittynyt
28.10.2017
Viestit
985
Sijainti
Manselainen syrjäisellä etelärannikolla

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3394
Sijainti
Lahti
Juuri näin. Oikein monta kovaa kuskia kun ilmestyy viivalle, niin huomio kiinnittyy väkisinkin sinne missä taisto on tuiminta. Jos vielä hehkutetaan siihen päälle, niin hölmömpikin huomaa:)
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3394
Sijainti
Lahti
On kyllä rallissakin helkkarin isoja ongelmia jos enää edes pienempiin luokkiin ei ihmisillä rahat riitä ja maksukuskit vie paikat. Lisäksi vielä noista vähäisistä pääluokan autoista 1/3 tällä hetkellä sellaisia millä ei olla edes podiumilla ilman älytöntä tuuria.

Rallin mm-sarja voi todella huonosti. Mikä on iso sääli, koska hyviä kuskeja olisi paljon, mutta muuten mennään syvällä.
Tämä on kovan kilpailutuksen varjopuoli (jos ei lopulta sitten jo etupuoli!). Menee turhan Darwinistiseksi.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5619
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Rallin mm-sarja voi todella huonosti. Mikä on iso sääli, koska hyviä kuskeja olisi paljon, mutta muuten mennään syvällä.
Täytyy vaalikone-termejä lainaten olla "jokseenkin eri mieltä". Rallin MM-sarjan nykytilassa on kiistatta huolestuttavia piirteitä (liittyen juuri uusien teknologioiden ainakin toistaiseksi nähtyyn hyödyntämättömyyteen ja sitä kautta autotehtaiden vähäiseen kiinnostukseen), mutta en sanoisi, että itse sarjalla menee juuri tällä hetkellä huonosti, jos sitä peilaa nimenomaan sarjan menneisyyteen. Talleja on toki vain kolme ja niistäkin vain kahden autolla voi todellisuudessa taistella voitosta - mutta, näillä kahdella onkin sitten tarjota melkomoinen kattaus laatua, mitä kuljettajiin tulee. Jokaiseen kisaan lähdettäessä voittajaehdokkaita on vähintään neljä ja varsinkin Toyotan kattaus on sellainen tarina, jonka voi odottaa kaudella 2021 vain muuttuvan paremmaksi. Jos tilannetta vertaa vaikka johonkin vuoteen 1988, niin en sanoisi nyt vallitsevaa tilannetta huonoksi.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Talleja on toki vain kolme ja niistäkin vain kahden autolla voi todellisuudessa taistella voitosta - mutta, näillä kahdella onkin sitten tarjota melkomoinen kattaus laatua, mitä kuljettajiin tulee. Jokaiseen kisaan lähdettäessä voittajaehdokkaita on vähintään neljä ja varsinkin Toyotan kattaus on sellainen tarina, jonka voi odottaa kaudella 2021 vain muuttuvan paremmaksi. Jos tilannetta vertaa vaikka johonkin vuoteen 1988, niin en sanoisi nyt vallitsevaa tilannetta huonoksi.
Toisaalta voidaan verrata vuoteen 1999. Mukana tuolloin olivat Toyota Castrol Team, Subaru 555 WRT, Marlboro Mitsubishi Ralliart, FoMoCo - tehdastiiminä, eikä minään M-Sportin hikipajana, Seat Sport ja loppukaudesta vielä Peugeot Esso ja Skoda Motorsport WRC Oktaavilla. Toki Pösön panos oli vielä rajoitettu ja Skodillac & Seat muutoin vain hitaita, mutta niin se on M-sportin rakkineidenkin kanssa tällä hetkellä.
Ja hitaudestaan huolimatta Rovanperä senior toi Seatille podium-sijoituksen RAC:ssa ja Panitzi Pösölle San Remossa. Ja vielä 99 sen aikaisilla WRC2:lla eli virallisesti KitCareilla pystyi ajamaan ihan voitostakin eritoten assulla - kuten Bugalski todisti. 99 Montessa yksityiskuljettajaksi laskettava Delecour lasketteli Escort WRC:lla neljänneksi vaikka auto alkoi jo olemaan ns. iällä.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Niin ja kyllähän se toki huonommin voisi olla. En sitä kiellä. Esim. 2009 kauden ainoa pelastus oli tiukka mestaruustaisto. Mutta olihan se meno silloin aivan hirveätä jos ollaan rehellisiä.

Pirusti ralleja, periaatteessa kolme eri mahdollisuutta kuskeista voittajaksi.

Ainahan se tuntuu vähän aaltoilevan tuo tallien jne. määrä, mutta kun miettii vaikka mahtavia 17, 18 ja 19 kausia niin onhan alamäki aivan kamala. Jos tuosta jompikumpi Toyota tai Hyundai lopettaa nyt niin fian on pakko tehdä joku todella nopea pelastusliike.
 
Ylös