WRC - nyt ja tulevaisuudessa...

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
517
Keskustelua seuranneena ajattelin, että saattaisi MM-sarjalle olla tarvetta tämmönen oma toikki, jossa jutustellaan sarjan kehittämisestä yms... Faktoja, mielipiteitä ja toiveita kehiin vaan... Itse en ole mikään rallin suurkuluttaja, vaan pikemminkin satunnainen seuraaja. Joten ei näitä mun höpötyksiä niin kauheen tosissaan sitten kannata ottaa.


Kaikkihan on varmaan samaa mieltä, että kilpailukykyisiä talleja on hyvä saada lisää, yhteensä niitä tarvittaisiin 5kpl, että ns. kunnon autoja olisi edes jokaiselle pistesijalle. Toinen 5 tallia voisi olla junioritiimejä ja niiden päälle jotkut yksityiset yrittäjät. Näin oltaisiin Ykkösten lukemissa osallistujien suhteen.


Mutta mietin myös, että toisaalta tahtoisin ohjelmaan kaikki legendaariset rallit mukaan. Lista olis kutakuinkin tämmönen: Argentina, Australia, Jyväskylä, Corsica, Acropolis, Sanremo, Safari, Monte Carlo, Uusi-Seelanti, Portugali, Catalonia, Ruotsi, Iso-Britannia

Mutta toisaalta, sarjan kiinnostavuus kasvaisi (ainakin omalla kohdalla), jos se olisi monimuotoisempi: Asfalttiralleja kolmannes, soraralleja kolmannes ja viiminen kolmannes olisi alustaltaan soraa ja asfalttia sekaisin. Puolet ralleista olisi nykyisen mittaisia ja puolet enemmän kestävyystyyppisiä ratkaisuja, vaikkapa perjantaista seuraavan viikon sunnuntaihin.


Minun puolesta jatkakaa keskustelua maan ja taivaan väliltä WRC:stä - nyt ja tulevaisuudessa... Mulla ei nyt jokse ajatus tämän pidemmällä, ainakaan just nyt.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Tehoja lisää, ainakin sinne 5xx hv tasoihin nykyisestä 3xx hv perheautotasosta.

Pimeäajoa mukaan, näyttävää ja kivaa vaihtelua. Kisoja lisää kalenteriin, ennenkaikkea rehellistä sorarallia kun viimevuosina paino siirtynyt enemmän ja enemmän asfaltille (ratasarjat olkoot erikseen myös jatkossa). Siinäpä sitä lääkettä ensalkuun.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29661
Näissä "I wish"-topikeissa on se ongelma, että kun todellisuus ei vastaa toiveita, niin päädytään aina pettymään. Todellisuudessa kun realiteetit sanelee miten mennään.

Siirtyminen S2000-kalustoon tuonee uusia valmistajia mukaan, mutta en ole ihan kartalla mitä se käytännössä tulee tarkoittamaan. Vuotaako IRC:n parhaimmisto MM-sarjan puolelle, vai säilyykö jako.

Kenties suurimpaan ongelmaan vaihto ei kuitenkaan tuo ratkaisua. Kuskien puolella tasoerot ovat kärjen osalta liian suuria. Formuloiden puolella Schumin/Ferrarin dominointi alkoi puuduttaa, ja rallissa nykyisen kärkikaksikon dominointi (vaikka ovat eri talleissa) aiheuttaa samaa. Selkeä de facto ykköskuskiasema vielä korostaa sitä. Siihen kaluston vaihtaminen ei auta, koska parhaat ovat kuitenkin parhaissa talleissa.

WRC on sikäli menossa oikeaan suuntaan, että laajempaa monimuotoisuutta sallitaan pituuden, alustan ja kellonaikojen suhteen. Kun vielä saataisiin televisiointi kuntoon, niin peruskonsepti olisi kunnossa. Webbipuolella WRC hoitaa jo homman ihan kiitettävästi radioineen ja liveajanottoineen.

Aloittaja unohti alustatoiveissaan lumen ja jään. Rallitoiveiden puolella Monte ja Ruotsi toki käytännössä tämänkin huomioi. Perinteisiin ralleihin ei kannata palata, ellei järjestelykoneisto ole ajan tasalla - Argentiina ja Portugali ainakin tulee mieleen. Safari vanhassa muodossaan (ei suljettuja erikoiskokeita) on mahdottomuus. Myös taloudellisesti, koska sinne täytyi rakentaa eri auto. Liekö Kenialla resurssejakaan järjestää rallia nykyään.

Nykyistä osakilpailumäärää en näe mielekkääksi kasvattaa taloudellisista syistä. Jonkinlaista kiertoa voisi minun puolestani harrastaa, mutta ymmärrän kyllä, että tietyt kisat halutaan nähdä joka vuosi (kuten ykkösissäkin).
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
2468
Sijainti
Lahti
Minua hieman harmittaa se, että idea kisakauden uusiksi jaksottamisesta ei mennyt läpi. Siihen olisi saanut mahtumaan parikin talvirallia, muuten.

Itse en niinkään kaipaa lisää suuria tehdastalleja, vaan kilpailukykyisiä yksityistalleja ja sääntöjä, jotka mahdollistaisivat yksityistallien kisakunnon suhteessa tehdastalleihin.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
862
Itse en niinkään kaipaa lisää suuria tehdastalleja, vaan kilpailukykyisiä yksityistalleja ja sääntöjä, jotka mahdollistaisivat yksityistallien kisakunnon suhteessa tehdastalleihin.
Yksittäisistä toiveista uusiin luokituksiin nähden tämä on muodostunut omaksikin ykköseksi. Siis niin, että jokaiseen ralliin saataisiin local heroes -tyylisiä kuskeja, jotka pystyisivät hyvinkin haastamaan kärkeä, vrt. Kytölehto Suomessa 1990-luvun loppupuolella. Kuskit toki voisivat olla tehtaiden tukemia, mutta kuitenkin niin että kärkeen saataisiin säpinää. Uudet tehdastallit tuskin ainakaan hidastaisivat tämän toiveen toteutumista - jollei se sitten johda suoraan siihen, mikä nykyisen WRC-ajankin tappoi eli kustannuksien liian rajuun nousuun ja karsintaan sitä kautta.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Tuon autojen uudistuksen lisäksi kyllähän ralli tarvitsisi televisioinnin mietittynä ihan uudestaan. Tai sanotaan vanhat hyvät konstit kaikki toteutettuna. Sekuntitaistelu tulisi välittää livenä ja suorana. Ei välttämättä kuvaa tarvita joka mutkasta mutta kyllähän nämä helikopterikuvat ja satelliittipaikannukset kartalla olisivat ilman muuta lisäarvoja. Välttämättä kärkiautojen ajo väliaikapisteisiin olisi saatava lähetyksiin ja mielellään kuvan kanssa ja livenä - tälläiset nykyiset koosteet on yhtä tyhjän kanssa. Kun tämä onnistuu hiihdossa niin luulisi rallissakin onnistuvan. Ja onhan jotkut jyskälän rallit olleet hienosti tehty joidenkin ek:den osalta.

Osa jännityksestä koostuu myös taktiikoistaja ja vaihtelevista olosuhteista joten televisiointiin tarvitaan myös jatkuvuutta. Jos tämä on liian kallista lähetysaikojen suhteen voisi asiaa testata netissä tai radiossa. Oleellista on saada se sinnekin suorana ja selostettuna siltä osin, mitä muutoksia renkaisiin tmv olosuhteisiin tapahtuu.

Jos lähetykset eivät ole reaaliaikaisia, niin koko rallin jännitys kiteytyy tekstitv:n seuraamiseen. Kovin on dynaamista.

Jos taas ajatellaan, mitä kaikkea kuvakulmaa metsätaipaleilta ja eri maanosista on saatavissa, niin discoveryn HD -luontolähetykset saisi oivallisen kilpailijan rallista samaan genreen jos vain tämä näin haluttaisiin toteuttaa. Rallia ajettuna niin erilaisissa maisemissa ja se toteutettuna hyvällä kameratyöllä reaaliaikaisena niin millä muulla olisi vastata moiseen visuaalisuuteen.
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Kenties suurimpaan ongelmaan vaihto ei kuitenkaan tuo ratkaisua. Kuskien puolella tasoerot ovat kärjen osalta liian suuria.
Tämähän on suoraa seurausta tallien vähyydestä. Mitä enemmän on kilpailukykyisiä autoja, sitä enemmän on huippukuljettajia. 2000-luvun vaihteessa molempia, sekä autoja että kuljettajia, oli enemmän ja mestaruuteen oli realistiset mahdollisuudet useammalla kuljettajalla. Grönholmin ja Solbergin mestaruudet olivat aikanaan jopa jonkinlaisia yllätyksiä. Samoin Loeb löi itsensä terävimmälle rallihuipulle uudella automerkillä kuin salama kirkkaalta taivaalta.

Jos tallien määrä olisi pysynyt koko 2000-luvun vähintään neljässä, niin on syytä olettaa, että ainakin Solberg olisi pysynyt huipulla ja että siellä olisi edellämainitun sekä Hirvosen ja Loebin lisäksi joku muukin kuljettaja. Kenties PG, Duval, Hänninen, tai ehkä Sordo olisi lähtenyt Sitikalta kakkosviulua soittelemasta ja ajaisi tallimestaruuden sijaan henkilökohtaisesta mestaruudesta.

Huippukuljettajien määrä on aina ollut sidottu tehdaskyytien määrään. Nyt kun pidemmän aikaa on menty kahdella tehdastallilla, niin huippukuljettajien määräkin on tippunut muutamassa vuodessa radikaalisti. Eikä kenties ole kovin realistista odottaa, että sinne huipulle olisi saman tien tunkua tallimäärän kasvaessa, mutta kuten Grönholmin ja Loebin urakehitykset osoittavat, täysin mahdollista se on.
 
Viimeksi muokattu:

mjs

Long easy right sumppuun.
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8108
Yksi iso ongelma on se että lahjakkaalla kuskilla ei ole tänä päivänä varaa kiertää ja opetella MM-sarjan kisoja kilpailukykyisellä autolla, jota kautta voisi sitten kehittyä huippukuskiksi ja olla iskussa kun se näytönpaikkakisa osuu kohdalle (kuten vaikkapa Grönholm 90-luvulla). Pitää olla joko jäätelötehtaan tai Arabiemiraattien omistaja, tai muuten vaan sukulaisuussuhteet kunnossa, jotta voi sarjaa kiertää neljän tehdasauton paikan ulkopuolisena siis. Ja jos nuo mainitut kohdat ei ole kunnossa niin sen jälkeen vaihtoehtona on joko lyödä rahat kiinni yhteen kisaan per vuosi tuoreehkolla WRC:llä tai sitten kiertää sarjaa/muita sarjoja jollain pikkuluokan pelillä. Ja kun ajaa sen yhden MM-kisan WRC:llä per vuosi niin ekat kaksi ja puoli päivää ravistellaan ruosteita pois ja sitten ollaankin jo maalissa. Järkevämpää olisi käyttää sellaiset rahat vaikka taloprojektiin tms.
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Yksittäisistä toiveista uusiin luokituksiin nähden tämä on muodostunut omaksikin ykköseksi. Siis niin, että jokaiseen ralliin saataisiin local heroes -tyylisiä kuskeja, jotka pystyisivät hyvinkin haastamaan kärkeä, vrt. Kytölehto Suomessa 1990-luvun loppupuolella. Kuskit toki voisivat olla tehtaiden tukemia, mutta kuitenkin niin että kärkeen saataisiin säpinää.
Tämä on minunkin mielestäni yksi merkittävimpiä ongelmia nykyrallissa. Vaikka aikoinaan harmittikin, niin nyt on ikävä Ruotsin rallien tulosliuskoja, joissa oli ihan liikaa sinikeltaisia lippuja ja toisaalta nevöhööd -latinojen dominointia asfalttiralleissa.

Paikallisten kuljettajien menestys vaatisi kuitenkin nykyään kilpailukykyisen kaluston lisäksi sitä, että rallien reitit vaihtelisivat enemmän, että olisi enemmän uusia teitä jne. On aivan turha luulla, että kansallisen tason tähti saa paikallisuudestaan riittävää etua, jos ajettava tie on kuitenkin sellainen, jonka ranskalainen tehdaskuski on ajanut ja nuotittanut urallaan usemman kerran kuin tämä paikallinen. Tiestön luonteen tuntemisesta on etua vasta kun itse tie on vieraampi.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Eikä kenties ole kovin realistista odottaa, että sinne huipulle olisi saman tien tunkua tallimäärän kasvaessa, mutta kuten Grönholmin ja Loebin urakehitykset osoittavat, täysin mahdollista se on.
Ymmärsinkö nyt oikein, että tässä viitataan Grönholmin ja Loebin nopeaan nousuun rallimaailman kärkeen? Loeb saattoi tehdä nopean nousun kärkeen, mutta Grönholmilla homma hoitui kaikkea muuta kuin nopeasti.
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Ymmärsinkö nyt oikein, että tässä viitataan Grönholmin ja Loebin nopeaan nousuun rallimaailman kärkeen? Loeb saattoi tehdä nopean nousun kärkeen, mutta Grönholmilla homma hoitui kaikkea muuta kuin nopeasti.
Grönholm ajeli toki kauan omilla rahoillaan, ylsi tehdaskuskiksi kohtuullisen myöhäisellä iällä, mutta voitti mestaruuden toisella kaudellaan Pösöllä.

Viittasin siis siihen, että teoriassa rallihuipulle on mahdollista saada nopeastikin uusia nimiä. ed. Siis että nyt siellä ei ole kuin Loeb ja Hirvonen, mutta vuoden 2012 mestari saattaa olla vaikkapa Hänninen, PG tai Juha Salo. Siitä vertaus Loebiin ja Grönholmiin.
 
Viimeksi muokattu:

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Tuon autojen uudistuksen lisäksi kyllähän ralli tarvitsisi televisioinnin mietittynä ihan uudestaan. Tai sanotaan vanhat hyvät konstit kaikki toteutettuna. Sekuntitaistelu tulisi välittää livenä ja suorana. Ei välttämättä kuvaa tarvita joka mutkasta mutta kyllähän nämä helikopterikuvat ja satelliittipaikannukset kartalla olisivat ilman muuta lisäarvoja. Välttämättä kärkiautojen ajo väliaikapisteisiin olisi saatava lähetyksiin ja mielellään kuvan kanssa ja livenä - tälläiset nykyiset koosteet on yhtä tyhjän kanssa. Kun tämä onnistuu hiihdossa niin luulisi rallissakin onnistuvan. Ja onhan jotkut jyskälän rallit olleet hienosti tehty joidenkin ek:den osalta.
IRC:n Monte Carlo oli hyvä osoitus siitä, mitä rallin seuraamiselta voi realistisesti odottaa. MM-sarjan pääseminen edes tuolle tasolle olisi merkittävä parannus nykyiseen.

Vertaus hiihtoon ja sen televisiointiin ei sinänsä ole reilu lajien erilaisen luonteen vuoksi. Hiihdossa kierretään yleensä maksimissaan 10 kilometrin lenkkiä, väliaikapisteitä on pari ja, mikä merkittävintä, yhdellä oikein sijoitetulla kameralla pystyy helposti seuraamaan yhtä hiihtäjää parikymmentä sekuntia, ehkä puolikin minuuttia, stadionalueella jopa minuutin. Hiihtäjien lähtövälin ollessa puoliminuuttia, miesten 50 km:n hiihdon televisio kattavasti puolella tusinalla kameralla ja niillä saa helposti aikaan loistavasti toteutetun muutaman tunnin lähetyksen.

Rallissa vastaavalla kalustolla ja työntekijämäärällä saa aikaan vajaavaisesti kuvaa yhdeltä erikoiskokeelta. Autojen lähtöväli on pari minuuttia. Voi olla vaikeaa löytää kameralle paikkaa, josta saisi yhdestä autosta yli 10 sekuntia yhtämittaista kuvaa, joten parin minuutin kuvan saaminen per auto per pätkä vaatisi helvetisti kalustoa. Erikoiskokeet ajetaan jaksoissa siten, että jokaisen erikoiskokeen lähettäminen vaatisi oman kalusto- ja työntekijäryhmänsä (ei ole kovin realistista siirtää kalustoa kesken päivän eri pätkälle kun mahdollisesti vielä tiet ovat rallikansasta tukossa).

Mutta kuten todettu, IRC:stä tuttu incar- ja helikopterikameraseuranta on ihan realistista MM-sarjassakin. Sitä odotellessa.
 

mjs

Long easy right sumppuun.
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8108
Bossen nousun taustalla oli kuitenkin vuosikymmenen kituuttelu yksityiskuskina nelivetoisella valikoituja MM-kisoja kiertäen, samanlaista kehityskaarta ei tällä hetkellä ainakaan MM-sarjan puolella ole kenenkään osalta nähtävillä. Löytyy sen sijaan useampiakin vähän vanhempia kehityskelpoisia kuskeja joilla ei ole mahdollisuutta ajaa edes niitä valikoituja kisoja, siihenpä se nousu sitten tökkää. Jos ei ole rahaa taustalla tai ei ole keltanokasta asti Fordin ja Citikan tehdastallien "koulutusohjelmassa" mukana niin vaikeaa se nousu ihan yksityiseltä pohjalta on. Seuraavat MM-sarjan kärkinimet voi siis hyvinkin tulla vaikkapa sieltä IRC:n puolelta.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
IRC:n Monte Carlo oli hyvä osoitus siitä....
No joo, tarkoitin hiihdon vertauksella, että kuvaan olisi mahdollista saada kärjen osalta väliaikaseuranta ja vaikka satelliitti/karttaseuranta visualisoimassa. Ja sitten itse kuva leikattuna kärkikuskien incar-kameroihin, autokuviin väliaikapisteissä ja loppumatkan seuranta useammalla kameralla. Sinne sekaan helikopterikuvaa. Kyllä se parillakymmenellä kameralla hoituisi ( jos ne vain ehtisivät hyvin siirtyä ek:ltä toiselle - tai edes joillekin niistä ).

Siihen on vaikea ottaa kantaa onko kuvauskaluston logistiikka kuinka nopeasti siirrettävissä, mutta jos kerran susilauman jahti on kuvattavissa niin luulisi ralliakin voitavan seurata kuvauskaluston teknisesti yhä pienentyessä ja miehitystarpeen vähentyessä. Oleellistahan tässäkin on, että hoidetaan jotkut ek:t hyvin ja hypätään muutamat siten yli, että niihin on vain väliaikaseuranta ja loppumatkan maaliintulo. Edellämainituin eväin niistäkin varmaan saataisiin jännitys irti jos vain tulospalvelu olisi kuvassa reaaliaikainen ja visualisoitu mm incar-kuvin ja karttaseurannalla tmv keinoin.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
862
Seuraavat MM-sarjan kärkinimet voi siis hyvinkin tulla vaikkapa sieltä IRC:n puolelta.
Eipä sielläkään puhdasjalkaisia IRC-sarjalaisia ole kärkikahinoissa. Meeke ehti jo MM-ralleja kiertää, mutta hänelle IRC:stä on toki uran nousun kannalta ollut huomattavasti enemmän merkitystä. Wilks halunnee samaan. Vouillozia ja Bassoa ei juuri MM-ralleissa ole nähty, mutta onko heistä sinne nousijoiksikaan on eri kysymys. Tämä yhtään vähättelemättä: kyllä IRC-sarjassa ajaminen (ja menestyminen) nostaa tähteä varmasti paremmin kuin pari valikoitua N-ryhmän MM-rallia vuodessa.

Mitä televisiointiin tulee, niin ongelma siinäkin on enimmäkseen sama kuin kuskipuolellakin: rahan puute. Kyllähän sitä kaistaa netistä ulospukkaamiseen varmasti riittäisi, mutta tuotanto maksaa oli media mikä tahansa. Mutta yrittää pitäisi ehdottomasti, siitä ei kai voi olla kahta mieltä.

MM-ralli kulkee tosin aika ajoin seuduilla, missä yhteydet ovat mitä ovat, mutta eikös jo nykyään MM-rallien aikana ilmatilassa lennä lentokone, jossa on vehkeet satelliittilinkkien tms. vahvistamiseen, että tietoliikenne kulkee.
 

mauke

Well-known member
Liittynyt
15.7.2009
Viestit
371
Mun mielestä WRC:lle riittäisi että saataisiin lisää tasavertaisia autoja ja kuskeja kärkitaistoon sekä televisiointi kuntoon. Monte Carlon televisioinnista mallia, vähempikin kyllä kelpaisi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29661
No joo, tarkoitin hiihdon vertauksella, että kuvaan olisi mahdollista saada kärjen osalta väliaikaseuranta ja vaikka satelliitti/karttaseuranta visualisoimassa. Ja sitten itse kuva leikattuna kärkikuskien incar-kameroihin, autokuviin väliaikapisteissä ja loppumatkan seuranta useammalla kameralla. Sinne sekaan helikopterikuvaa. Kyllä se parillakymmenellä kameralla hoituisi ( jos ne vain ehtisivät hyvin siirtyä ek:ltä toiselle - tai edes joillekin niistä ).

Siihen on vaikea ottaa kantaa onko kuvauskaluston logistiikka kuinka nopeasti siirrettävissä, mutta jos kerran susilauman jahti on kuvattavissa niin luulisi ralliakin voitavan seurata kuvauskaluston teknisesti yhä pienentyessä ja miehitystarpeen vähentyessä. Oleellistahan tässäkin on, että hoidetaan jotkut ek:t hyvin ja hypätään muutamat siten yli, että niihin on vain väliaikaseuranta ja loppumatkan maaliintulo. Edellämainituin eväin niistäkin varmaan saataisiin jännitys irti jos vain tulospalvelu olisi kuvassa reaaliaikainen ja visualisoitu mm incar-kuvin ja karttaseurannalla tmv keinoin.
Se on vaadittavan kaluston vuoksi itsestäänselvää, ettei jokaista EK:ta saada livenä televisioon. Eikä niille riittäisi katsojiakaan. Se fanaattinen joukko joka istuisi kolme päivää television ääressä ei riitä maksamaan moista tuotantoa.

Nykyään kun ajetaan päivän aikana samoja pätkiä toistamiseen on toki mahdollista selvitä vähemmälllä. Kahden pätkän kalustolla saataisiin jo neljä pätkää televisioon. Kun vielä kyseiset pätkät olisivat ajallisesti lähellä toisiaan, paketistakin saataisiin riittävän tiivis ja katsojaystävällinen (= käytännössä siis kaksi ohjelmaa). Kaluston siirto pätkältä toiselle tuskin on toteutettavissa saman päivän sisällä.

GPS-paikannus pätkäkartalla olisi sopiva lisä webin väliaikapalveluun. Siitä kun kehittäisi sovelluksen, jossa samalla sivulla on tuo kartta, splitit ja tulokset, niin yhdessä ralliradion kanssa siinä on jo riittävä seuranta televisioimattomien pätkien varalle.

-Lisäys- Kehuttu Monten toteutus toteutettiin käytännössä kahdella helikopterilla vähäisen kiinteän kaluston lisäksi. Useimmissa ralleissa ei helikopterilla kuitenkaan voida kuvata autoja sivusta, kuten Montessa. Samalla kaustolla ei saataisi Jyskälästä yhtä näyttävää toteutusta. Siinä myös keskityttiin pelkästään n. kymmeneen kärkikuskiin. Ei tosin WRC:n kärkikään sen leveämpi ole.
 
Viimeksi muokattu:

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
517
Televisiointiin liittyen...

Mielestäni omalla tavalla mielenkiintoisimmat pätkät olisi luultavasti ehkä päivän eka ja viiminen. Tosin sääntöjä pitäisi muuttaa, ettei mahdollisessa suorassa lähetyksessä järjesteltäisi parempaa ajopaikkaa seuraavalle päivälle, tosin pitäisi niitä muuttaa muutenkin.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Webaston kanssa samoilla linjoilla.
Koko pakettia ei ole järkeä lähteä televisioimaan. Neljä EK:ta kahdessa suorassa lähetyksessä ja koko päivän niputtavan koosteohjelma päälle olisivat nannaa.
Kameroitakaan ei lopulta tarvittaisi mitään ihan älytöntä määrää. Yksi Maalissa + 3 tai 4 reitin varrella pystyisi jo välittämään hommasta ihan riittämiin infoa incarin apureina.
 
Ylös